Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Smør

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-06-11, 00:44   #1
Lene1970
Juniormedlem
 
Lene1970 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Kongsberg
Alder: 53
Innlegg: 49
Lene1970 er på en erverdig vei

Smør

Det hender noen ganger at jeg ønsker å bruke smør å steke med - bruker olje ellers- oliven !
Mener å ha lest at det er et smør som heter "Chee" eller noe sånt. Men hvor får jeg kjøpt det ???
Er det andre smør jeg kan steke med ....hva heter de eventuelt ?

__________________


Lene1970 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 00:54   #2
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Smør

Opprinnelig lagt inn av Lene1970, her.

Det hender noen ganger at jeg ønsker å bruke smør å steke med - bruker olje ellers- oliven !
Mener å ha lest at det er et smør som heter "Chee" eller noe sånt. Men hvor får jeg kjøpt det ???
Er det andre smør jeg kan steke med ....hva heter de eventuelt ?

Du kan bruke vanlig meierismør opptil ca middels varme, på sterk varme svir melkeproteinene i smøret seg. Ghee er det samme som klarnet smør, hvor melkeproteinet er skilt ut, og du kan bruke sterk varme. Dette kan du få kjøpt på innvandrer butikker, enten fra tine i 5 ltrs bøtter (!Mye..) eller utenlandske produsenter.
Jeg synes ikke at dette er like godt som når man lager det selv. Du lager det selv ved å smelte smør, proteinet og saltet legger seg i bunnen av gryten, så siler du av oljen og vips... klarnet smør. Nam nam. Det finnes flere tråder på det her inne hvis du søker

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 00:57   #3
Olive Oil
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Østfold
Innlegg: 327
Olive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snillOlive Oil er virkelig snill

Sv: Smør

Du tenker nok på Ghee. Det er det man kaller klarnet smør. Om du smelter smør, altså ikke margarin, over middels sterk varme, vil slaggstoffene synke til bunnen og det varmetålige fettet stiger opp. Ghee er altså det gjennomsiktige fettet som ligger oppå grumset i bunnen.
Det er "grumset" i smøret som gjør at det fort blir brent, så ghee blir fremstilt for å tåle høyere varme.

Jeg har gjort dette et par ganger når jeg har laget indisk mat, men som regel er det egentlig like greit å bruke rapsolje.

__________________
Min journal



Olive Oil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-06-11, 23:58   #4
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Smør

Opprinnelig lagt inn av Olive Oil, her.

Du tenker nok på Ghee. Det er det man kaller klarnet smør. Om du smelter smør, altså ikke margarin, over middels sterk varme, vil slaggstoffene synke til bunnen og det varmetålige fettet stiger opp. Ghee er altså det gjennomsiktige fettet som ligger oppå grumset i bunnen.
Det er "grumset" i smøret som gjør at det fort blir brent, så ghee blir fremstilt for å tåle høyere varme.

Jeg har gjort dette et par ganger når jeg har laget indisk mat, men som regel er det egentlig like greit å bruke rapsolje.

Enig i at rapsolje er like greit, men smaker ikke like godt synes jeg. Rapsolje har jo for øvrig en god balanse mellom omega 6 og omega 3 i forhold til andre oljer. Men det viktigste er jo å bruke kaldpresset olje, slik at mest mulig av næringsstoffene er bevart.

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 00:00   #5
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Smør

Steker alt i meierismør jeg

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 00:02   #6
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Smør

Meierismør er genialt godt til alt som skal stekesBruker lav varme

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 01:20   #7
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Smør

Jeg bruker meierismør eller rapsolje, eller en kombinasjon av disse. Når jeg kombinerer, smaker det smør, men er rimeligere enn rent smør, og så tåler det noe høyere varme.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Seter smør vs ekte meieri smør? bamseline34 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 19-02-11 14:26
Smør sigboh Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 10-11-10 16:28
Egg med smør? blucher Spørsmål og svar 38 29-10-10 19:59
Smør Caramel Lavkarbo generelt 3 29-04-09 00:06
SmØr! Hyper Spørsmål og svar 11 06-09-06 11:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no