Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Apropos et lettere liv og flere feite show

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-09-06, 22:23   #1
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Apropos et lettere liv og flere feite show

...

__________________




Sist redigert av Goggen : 31-03-08 kl 09:44.
Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 22:31   #2
firth
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Apropos et lettere liv og flere feite show

Enig.

Trodde ikke "litt lettere" var en programtittel, jeg trodde det var målet til TvNorge. "litt lettere, mer overfladisk, og vi gjør HVA som helst for penger".

  Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 22:59   #3
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Apropos et lettere liv og flere feite show

Er ganske uenig i dette. Synes programmet absolutt hadde sine kvaliteter. Jeg var rimelig skeptisk på forhånd, og noen av de bange anelsene mine viste seg jo å være riktige. Programmet er tydeligvis lagt opp etter et "typisk norsk" livsstilsendringsprinsipp. Men selv om Kari J tydeligvis har fobi for fett, så sa hun faktisk at man ikke skal spise for mye brød
At hun legger vekt på trening og bevegelse synes jeg er positivt, og også detat ingen konkurrerer mot hverandre men at de jobber som lag hele tiden. Ingen vinner noe som helst, utenom bedre helse.

At det er barn og ungdom som er med synes jeg ikke er problematisk, iallefall ikke når jeg så på den måten programmet er lagt opp. Alle har med én forelder hver, og programmet fremstiller barna som oppegående, følsomme, tøffe, sympatiske og med vilje og iver etter å endre livsstil. Tror at mange barn og unge kan bli inspirert av dette jeg! Jeg ble både rørt og inspirert.

Kari J ga også foreldrene beskjed om at det er de som påvirker barna, og at de har mye av ansvaret for at de legger på seg. Barna hadde tydeligvis med seg endel grandiosa- og is-matvaner hjemmenfra...
Måten hun snakket til både barna og foreldrene på var derimot litt for militæraktig og moralistisk for min smak.

Og noe jeg ikke syntes programmet viser i det hele tatt er at det er ulike grunner til at folk er overvektige - hun kjørte kun på at det er det man spiser som gjør at man blir overvektig. Her var det ikke tatt høyde for medisinbruk, sykdom, arv eller noe; ganske provoserende.

Jeg synes det blir for lettvint å avskrive hele programmet; at det finnes slike livsstilsendingsprogrammer på tv er vel en god trend? The Biggest Loser, som bare handler om hvilken mat man IKKE skal spise, der de feite folka blir minnet på og fristet med alt de ikke kan spise hele tiden, synes jeg er skikkelig spekulativt i forhold til dette programmet. At de der også konkurrerer om en premie og mot hverandre hele tiden blir jo noe ganske annet enn dette programmet.

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 23:09   #4
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: Apropos et lettere liv og flere feite show

Enid: Et veldig bra og nyansert innlegg!

Prikk utlevert!

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 23:10   #5
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Apropos et lettere liv og flere feite show

Opprinnelig lagt inn av Enid

Er ganske uenig i dette. Synes programmet absolutt hadde sine kvaliteter. Jeg var rimelig skeptisk på forhånd, og noen av de bange anelsene mine viste seg jo å være riktige. Programmet er tydeligvis lagt opp etter et "typisk norsk" livsstilsendringsprinsipp. Men selv om Kari J tydeligvis har fobi for fett, så sa hun faktisk at man ikke skal spise for mye brød

Sitat:

Joda, Kari J er ikke dum, men likevel synes jeg det er genuint feil å fokusere slik hun gjør. Hvor er bredden? Hvor er de forskjellige bakrunnene for fedmen? Dessuten blir det for militært ja. Og gjerne kadaverdisiplin.

At hun legger vekt på trening og bevegelse synes jeg er positivt, og også detat ingen konkurrerer mot hverandre men at de jobber som lag hele tiden. Ingen vinner noe som helst, utenom bedre helse.

Sitat:

Helt enig i dette, men hele settingen er etter min mening feil

At det er barn og ungdom som er med synes jeg ikke er problematisk, iallefall ikke når jeg så på den måten programmet er lagt opp. Alle har med én forelder hver, og programmet fremstiller barna som oppegående, følsomme, tøffe, sympatiske og med vilje og iver etter å endre livsstil. Tror at mange barn og unge kan bli inspirert av dette jeg! Jeg ble både rørt og inspirert.

Sitat:

Ja dessverre blir også jeg rørt og imponert og alt det andre. Dessverre. Kan bare gjenta at jeg synes detter et fryktelig feil fok. Med eller uten foreldre.

Kari J ga også foreldrene beskjed om at det er de som påvirker barna, og at de har mye av ansvaret for at de legger på seg. Barna hadde tydeligvis med seg endel grandiosa- og is-matvaner hjemmenfra...
Måten hun snakket til både barna og foreldrene på var derimot litt for militæraktig og moralistisk for min smak.

Sitat:

Foreldrene kunne nok ha trengt et kurs, det e jeg enig i. Men ikke å henge ut ofrene deres.

Og noe jeg ikke syntes programmet viser i det hele tatt er at det er ulike grunner til at folk er overvektige - hun kjørte kun på at det er det man spiser som gjør at man blir overvektig. Her var det ikke tatt høyde for medisinbruk, sykdom, arv eller noe; ganske provoserende.

Sitat:

Der ligger mye av essensens i min kritikk også. Det er og blir overflatisk, og minner ikke om noe som kan bli bra over lengre tid.

Jeg synes det blir for lettvint å avskrive hele programmet; at det finnes slike livsstilsendingsprogrammer på tv er vel en god trend? The Biggest Loser, som bare handler om hvilken mat man IKKE skal spise, der de feite folka blir minnet på og fristet med alt de ikke kan spise hele tiden, synes jeg er skikkelig spekulativt i forhold til dette programmet. At de der også konkurrerer om en premie og mot hverandre hele tiden blir jo noe ganske annet enn dette programmet.

Sitat:

Jeg er uenig. Det eneste jeg har syntes noe om er NRK Puls. Men også de hadde sin lille Kari. Og fokuset var trening, fettfritt og slit. Misforstå meg rett. Trening er sunt og fint. Men ikke for å gå ned i vekt for å sitere Skaldeman

Takk for innspill!

.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 23:12   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Apropos et lettere liv og flere feite show

Jeg så ikke dette, men det høres jo bra ut, iallefall det Enid skriver om det. The Biggest Looser er jo noe dritt, der de overvektige blir fremstilt som dumme matvrak som skal lokkes med overdådige kaker osv, det er helt kvalmt.
Men programmer som dette kan jo ha noe for seg, programmer som ikke fremstiller fedme som underholdning på samme måte som TBL og lignende.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 23:13   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Apropos et lettere liv og flere feite show

Goggen: åh det er så mye lettere å lese om du bruker quote i sitatene istedetfor php.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 23:15   #8
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Apropos et lettere liv og flere feite show

Opprinnelig lagt inn av Iset

Goggen: åh det er så mye lettere å lese om du bruker quote i sitatene istedetfor php.

Ja jeg skal rette det opp!

Sitat:

Ble litt ivrig!

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 23:20   #9
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Apropos et lettere liv og flere feite show

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Enid: Et veldig bra og nyansert innlegg!

Prikk utlevert!

Takk

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 23:21   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Apropos et lettere liv og flere feite show

Opprinnelig lagt inn av Goggen

Ja jeg skal rette det opp!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 13-09-06, 23:30   #11
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Apropos et lettere liv og flere feite show

Klarer ikke å få quote'et det du skriver, Goggen, men skal prøve å svare så godt jeg kan:
Synes ikke fokuset er feil dersom det inspirerer andre til å legge om livsstil!
Det å bli rørt og inspirert av dette er noe helt annet enn å bli rørt av "Extreme makeover", synes jeg. Men jeg er enig at endel av metodene som blir brukt her er gammeldagse.
Synes slett ikke at barna virka som foreldrenes ofre, heller ikke henges de ut. Blir derimot framstilt som normale og flotte, med sterk viljestyrke. Kan jo håpe at dette programmet (eller programmer som dette i fremtiden) kan bidra til en normalisering av overvektige barn og unge, heller enn en stigmatisering?!
Tror vi er smått enige om at metodene kanskje ikke er de beste, men jeg synes slett ikke det er et dårlig program, selv om det har sine svakheter.
Får barn og unge inspirasjon til å starte med livsstilsendring, kan det jo tilogmed hende at de sjekker ut lavkarbo etterhvert?

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 00:06   #12
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: Apropos et lettere liv og flere feite show

Opprinnelig lagt inn av Enid

Klarer ikke å få quote'et det du skriver, Goggen, men skal prøve å svare så godt jeg kan:
Synes ikke fokuset er feil dersom det inspirerer andre til å legge om livsstil!
Det å bli rørt og inspirert av dette er noe helt annet enn å bli rørt av "Extreme makeover", synes jeg. Men jeg er enig at endel av metodene som blir brukt her er gammeldagse.
Synes slett ikke at barna virka som foreldrenes ofre, heller ikke henges de ut. Blir derimot framstilt som normale og flotte, med sterk viljestyrke. Kan jo håpe at dette programmet (eller programmer som dette i fremtiden) kan bidra til en normalisering av overvektige barn og unge, heller enn en stigmatisering?!
Tror vi er smått enige om at metodene kanskje ikke er de beste, men jeg synes slett ikke det er et dårlig program, selv om det har sine svakheter.
Får barn og unge inspirasjon til å starte med livsstilsendring, kan det jo tilogmed hende at de sjekker ut lavkarbo etterhvert?

Jag håller med dig Enid,i allt du har skrivit i denne tråden!

Det handler ju om å lære folk om kosthold å helse og det er ikke bare de unge som er med i dette programmet som kan lære sig noe om dette..
Og TV er ju det beste måten å informere,etter min mening.Og etter va jag førstod så er det ungdommene sjælv,som har anmeld sig till programmet.
Det eneste jag reagerer på er de 4 treningøktene var dag..Mye det,før en otrent menneske.

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-09-06, 00:30   #13
Merete A
Medlem
 
Merete A sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Fredrikstad
Alder: 61
Innlegg: 283
Merete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlysMerete A er et fyrlys

Sv: Apropos et lettere liv og flere feite show

Det er et dårlig argument at ungdommene selv har meldt seg på. De er altfor unge til å forstå rekkevidden av å delta i en programserie på tv. Den hjelpen disse ungdommene får til å se sin egen overvekt i sammenheng med sin livsstil er vel og bra - men ikke på tv! Det er noe riv, ruskende galt når man bruker barn (ja, for de ER barn) som objekter for underholdning. Det er også noe riv, ruskende galt med det norske helsevesenet når ungdommer må brette ut sjela si i beste sendetid i stedet for å få profejsonell bistand der de bor og lever.

Programmet hadde ikke vært filla bedre om de hadde kjørt lavkarbo hele veien. Det hadde heller ikke hjulpet om treningsmengden var mindre eller disiplinen ikke hadde vært så militant. Nei, det er BARNAS DELTAKELSE jeg finner særdeles usmakelig. At foreldrene er fortvilte og/eller desperate nok til å la dem delta, kan jeg i og for seg forstå - hvor ellers skal de henvende seg med sine utfordringer?

Programmet er et symptom på hvor dårlig det står til både i helsenorge - og i seeruniverset (les: kikkeruniverset).

Om jeg selv skal se serien? Ja. Jeg vil vite hva jeg snakker om når jeg skal debattere dette. Og jeg kommer garantert til å mene mye ... lenge.

__________________
Magan min ljuger ikke!
Merete A er avlogget   Min kostholdsfilosofi: * Mat * Mosjon * Mening * (Lavkarbo - inspirert av Skaldeman og etterhvert flere ...) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Et lettere liv jankph Nyheter / media 5 13-09-06 23:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no