Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Karbo minus fiber er sant?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-12-08, 07:28   #1
benam
Medlem
 
benam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 229
benam er på en erverdig vei

Karbo minus fiber er sant?

hei!
Fant følgende på et nettsted:
"I en lavkarbo diett trekker du fra fiber mot karbo da disse utligner hverandre.
Karbohydrater minus fiber = 0 gir deg best resultat for lav karbo diett og ketose."
Er dette tilfelle? Håper noen kan svare?
God helg alle sammen!

benam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 08:02   #2
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Karbo minus fiber er sant?

Det stemmer. Fiber fordøyes ikke. F. eks. inneholder mandler 21,7 gram karbohydrat, men 12,2 gram av disse er fiber. Så er egentlig bare 9,5 gram karbohydrat per 100 g.

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 05-12-08, 08:35   #3
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Karbo minus fiber er sant?

Men husk at i norske matvarer så er fibrene allerede trekt fra når du ser på næringsinnholdet

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 00:06   #4
KarboFersking
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Nordland
Innlegg: 15
KarboFersking er på en erverdig vei

Sv: Karbo minus fiber er sant?

Fiber er jo en type karbohydrat. Er det slik at total mengde karbo INKLUDERT fiber minus fiber = netto karbohydrat?
Jeg har hørt litt forskjellig om dette. Mener å ha lest at fiber nøytraliserer karbo, slik at total mengde karbo EKSKLUDERT fiber minus fiber = netto karbohydrat?
Jeg har nemlig gått ut fra den nederste definisjonen, men om denne er feil så må jeg gjøre om på mange av mine oppskrifter. Hvordan forholder dere andre dere til fiber?

__________________


KarboFersking er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har gått 6 mnd på Atkins, er nå gravid os spiser lavkarbo for å stabilisere blodsukkeret Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 11:14   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Karbo minus fiber er sant?

Fiber nøtraliserer ikke karber. Fiber opptas ikke av tarmen og går rett igjennom. Selv om fiber er et karbohydrat trekkes det derfor fra. Men så var det ikke så enkelt som at det bare er å trekke det fra....... Man må se på hvor varen er produksert/solgt.

Det korrekte svaret er at fiber ikke er med i karbetallet på Europeiske næringsinnhold (EU standard). Alle næringsinnhold som står på pose/pakke er dermed netto karber når det kommer til fiber. Dette er ikke MIN teori, men fakta.

Eksempel:

Fiberrik med solsikkefrø - næringsinnhold pr 100 gram:

340 kcal
16 g protein
37 g karbohydrat
14 gram fett
26 g fiber.

Tallet vi skal regne her er 37. Det er med andre ord IKKE 11 gram karber pr 100 gram i Fiberrik med solsikkefrø, da de 26 gram med fiber allerede er trukket fra etter EU standard.

Hadde samme vare vært produsert/solgt i f.eks. USA, ville næringsinnholdet sett slik ut

340 kcal
16 g protein
63 g karbohydrat
14 gram fett
26 g fiber.

Det er fordi det på bl.a Amerikanske næringsinhold ikke er trukket fra på forhånd. For de som bruker Fitday - Amerikansk program - (om man bruker matvarer som ligger i programmet og ikke legger inn egne) betyr det at karber minus fiber = netto karber. Om man legger inn egne matvarer i tillegg og bruker begge må man summere karber+fiber or så å spesifisere fiber og trekke det fra på bunnlinja. Jeg har brukt Fitday i 6 år og dette funker greitt. Om man bare legger inn egne kan man bruke tallene fra Den Store Matvaretabellen direkte.

Det gjelder å ha tunga rett i munnen her. Men om man ser på Den Srore Norske matvaretabellen ser man klart at det står at varene allerede er fratrukket fiber.

"Karbohydrat(-kostfiber)"






__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 15:44   #6
KarboFersking
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Nordland
Innlegg: 15
KarboFersking er på en erverdig vei

Sv: Karbo minus fiber er sant?

Hm, dette kan forklare hvorfor jeg gikk ut av ketose i går... Jeg har begynt å eksperimentere med å bruke kruskakli for å lage bakverk. Etter 3 måneder uten, begynner jeg virkelig å savne det å tygge på noe grovt. Kruskakli inneholder 9 g karbo, og 50 g fiber per 100. Jeg har da slengt oppi en skje eller to med fibramel, i tillegg til andre ingredienser, og til sammen fått en deig på ca 24g karbo og 35g fiber fordelt på 4 rundstykker. Spiste 2 rundstykke til tacokrydret kjøttdeig (hjemmeblandet, 0 karbo) og salat, og magen reagerte med en gang. Rett ut av ketose. Dersom det var slik at fiber nøytraliserer karbo, burde ikke kroppen min ha reagert slik på dette.

Kan kroppen reagere på å plutselig få større mengder med fiber i seg enn den er vant med?

__________________


KarboFersking er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har gått 6 mnd på Atkins, er nå gravid os spiser lavkarbo for å stabilisere blodsukkeret Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det sant at Fedon Tidligere bruker Lavkarbo generelt 11 30-07-09 12:56
Kan det være sant? tullann Ketolysekuren 8 11-08-07 18:51
Er det sant at.... Siss1 Spørsmål og svar 11 03-07-07 13:51
Man vasker dyner.. sant? mofe Generell diskusjon 5 07-01-06 19:17
huff, er dette sant? sommerfugl Generell ernæringsdebatt 15 17-02-05 20:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no