Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Vondt kne - noen råd?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-04-05, 17:14   #1
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Vondt kne - noen råd?

Med tanke på tråden "Påstand", så har jeg kanskje en følelse som sitter i kneet, men vondt er det okke-som...

Vel - jeg lurer på om noen kjenner igjen det jeg beskriver, og om disse "noen" i såfall har noen råd? Jeg har nemlig aldri hatt vondt i knær, og er litt uopplyst om temaet.

Beskrivelse:
Mitt høyre kne gjør vondt når jeg går, løper, hopper. Det er på framsiden av kneet, litt langt nede. Det kom etter mye håndballspilling for et par måneder siden, men har ikke blitt bedre selv om jeg belaster det mindre nå. Jeg tror ikke jeg har vridd det. Jeg tror heller ikke det er noen betennelse i slimposen under kneet. Det er ikke vondt når jeg har kneet i ro. Det er ikke vondt å klemme på. Det gjør ikke vondt å bøye det eller å løfte noe. Det er vondest før jeg blir varm. Det hjelper å ha en runde med sportstape under kneet. Det er vondt selv når jeg går innendørs og gjør husarbeid. Det er aldri forferdelig vondt. Bare sånn midt-på-treet vondt hele tiden ved bevegelse.

Vurdering:
Kan det være slatters? Hva er i såfall det? Får ikke treff når jeg søker på nettet. Kan det være menisk? Hva er i såfall det?

Behandling:
Jeg er mest for alternativ behandling jeg da. Og vil gjerne slippe å gå til legen. Men kan vel nøde meg dit for å få rekvisisjon om nødvendig. Hva med akupunktur? Massasje av lårmuskel? Homeopati? Øvelser? Urter? Skal jeg unngå noe? Jeg kan ikke unngå alt som gjør vondt, for da må jeg sitte på rumpa, og det vil jeg IKKE!

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 25-04-05, 17:24   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Fant denne linken, kansje du finner noe der.

http://www.helsenytt.no/artikler/akutte_knelidelser.htm

Ellers sier jo Hay om problemer med knærne:
Representerer stolthet og jeget.
Problemer: trassig ego og stolthet. Ute av stand til å bøye seg. Frykt. Mangel på fleksibilitet. Vil ikke gi etter.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 25-04-05, 17:32   #3
matgal
Medlem
 
matgal sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Vestfold
Alder: 40
Innlegg: 216
matgal er virkelig snillmatgal er virkelig snillmatgal er virkelig snillmatgal er virkelig snill

Slatters

Slatters er det oftest unge fotballgutter som får.. Men jeg er jente og har ikke spilt fotball. Men jeg innbiller meg at man ikke kan få dette som voksen. Det som kjennetegner slatters er en tydelig kul som stikker ut rett under kneskåla. Alle har små kuler ut der, men ved slatters blir denne kjempe stor. Også går den visst aldri helt ned igjen. Ved slatters så er det dødsvondt å ta på eller dunke noe borti denne kulen. Så hvis det ikke gjør vondt, så tror jeg nok ikke det er Slatters... Det er i hvert fall min erfaring med sykdommen. Jeg fikk slatters i ti års alderen. Kulene er der fortsatt, men de er ikke vonde mer.
Ellers så har jeg også fått jumpers knee nå i "voksen" alder.. Det er betennelse i senene over og under kneskåla.. Noen ganger hender det at det ikke gjør vondt å trykke der, men som oftest, hvis du treffer rette stedet, gjør det kjempe vondt. Jeg har hatt betennelser der sånn til og fra i to og et halvt år nå. Hvis du har hatt betennelse noe sted så er det på en måte samme smerten.. En egen sånn betennelses smerte...
Mer erfaring har jeg ikke med knær... (Som om ikke det var nok?? )

__________________
Hilsen Matgal
-helt enkelt gal etter mat..
(og alt annet som kan spises...)
matgal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har ingen! Og er stolt over det! :-D Svar med sitat
Gammel 25-04-05, 17:35   #4
matgal
Medlem
 
matgal sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Vestfold
Alder: 40
Innlegg: 216
matgal er virkelig snillmatgal er virkelig snillmatgal er virkelig snillmatgal er virkelig snill

hvis det vedvarer

så kan du trene vannaerobic.. Vet jeg reklamerer litt for det, men det er så gøy.. Og lite belastende spesielt for knær.. Det er den eneste ordentlige treninga jeg klarer.

__________________
Hilsen Matgal
-helt enkelt gal etter mat..
(og alt annet som kan spises...)
matgal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har ingen! Og er stolt over det! :-D Svar med sitat
Gammel 25-04-05, 17:39   #5
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Jeg har også hatt smerter i knærne i snart to år. Det begynte da jeg økte styrketreningsmengden drastisk, og mange av øvelsene belastet knærne i stor grad. Det gjør vondt nedenfor/under kneskåla, og det kan gjøre vondt når som helst egentlig, særlig hvis jeg skal reise meg og løfte noe samtidig, særlig hvis jeg vrir kneet bare bittelitt. Gjør ikke vondt å ta på, men legen skøyv på kneskåla, og da gjorde det litt vondt.

Jeg tar nå store doser omega 3 oljer (linfrøolje i maten, tran med ekstra omega3, kapsler med omega 3, eskimo i 3,6,9 mix), noe kjeg synes har hjulpet litt. Før kunne det gjøre vondt også når jeg satt i ro lenge, men nå er det sjelden. Musklene på framsiden av låret må trenes og tøyes for å stabilisere kneskålen. Strenge restriksjoner må overholdes i minimum 4 mndr til to år (ingen løping på asfalt, ballspill, roing, slalåm, konkurransesykling, brustsvømming osv). Aktiviteter som anbefales/er tillatte er vanlig skigåing (ikke ploging og fiskebein), sykling i flatt terreng med høyt sete, svømming på rygg og crawl. Aktiviteter som gjør at man fr vond skal avsluttes.

Du kan få revisisjon til røntgen for å utelukke anatomiske defekter/løse beinsplinter osv. Det gjorde jeg.

Nå vet jeg ikke om dette er det samme som du har, men jeg kommer bare med innspill om det JEG kan. Jeg tror det jeg har kalles patellofemoralt syndrom???

Håper du finner utav det! God bedring!

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-04-05, 17:40   #6
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

En til link:
http://www.helsenytt.no/artikler/mosjonsskade.htm
(som støtter din avgjørelse om å trene selv om det gjør vondt..)

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 25-04-05, 18:00   #7
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 54
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Jeg vil nok anbefale deg å ta kontakt med en terapeut som heter Fedonisten Hun vil kunne gi deg behandling i form av strøm m/histaminer samt akupunktur som jeg har forstått at du har prøvd før med hell.

Tror Fedonisten bor et lite stykke unna der du bor, så det beste vil nok være om dere kan treffes en dag og kanskje spise lunsj og jobbe og behandle på samme dag.

fra ......eh.... Fedonisten

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 25-04-05, 18:21   #8
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Eller det kan være menisken, dvs at du har en ujevnhet i brusken i kneleddet. I så fall vil det gjøre vondt hele tiden og spesielt vondt når du belaster det mye, like under kneskålen. Den eneste redningen da er å gå inn og gjøre en kikhulloperasjon og file ned den delen av brusken som irriterer.

Tilleggspørsmål fra erfarne "dette kneet står ikke til å redde" folk: Er kneet hovent? Hender det at det kjennes som om det låser seg: er umulig å bøye eller strekke ut?

Jeg anbefaler at du lar Fedonistterapeuten legge all verdens nåler og andre ting på det, hvis det gjør like vondt etterpå lar du en helt alminnelig håndtverkslege sende deg til en helt alminnelig røntgenundersøkelse og se hvordan det står til inni der.

Kneet er et veldig vanskelig ledd, og ganske så kjedelig når det svikter.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 25-04-05, 18:50   #9
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av MHM


Vurdering:
Kan det være slatters? Hva er i såfall det? Får ikke treff når jeg søker på nettet. Kan det være menisk? Hva er i såfall det?

Slatters er det ikke ,for du er da vel ferdig med å vokse:-)
I hvert fall har jeg kun vært borti unger med slatters,og de må kutte ut trening som belaster knærne for mye. Men kan begynne igjen når veksten har stagnert.

Har du prøvd å snakke med legen om det?

Og har knærne en tendens til å låse seg,ja da kan det være menisken.

Men se nå å få tatt et røntgen dersom det ikke bedrer seg.

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 26-04-05, 00:24   #10
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Uff, det hørtes ikke godt ut! Har ikke peiling på hva det kan være , men for å døyve smertene kan du jo forsøke å smøre på Tigerbalsam. Det kjøler og lindrer. Ellers vil jeg nå likevel anbefale at du går til en lege dersom dette ikke går over av seg selv etter noen dager. Akupunktur kan kanskje også hjelpe, men jeg er nå sånn at jeg helst vil ha greie på hva det er. God bedring!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 26-04-05, 00:24   #11
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Jeg leser og lærer! Tusen takk alle sammen!

Muskat: Kneet er ikke hovent, og det låser seg ikke og er heller ikke vanskelig å rette ut noen gang.

Min skrekk er å få beskjed om å bare kunne sykle og svømme i månedsvis, for DET liker jeg ikke... Vil spille håndball og jogge i skogen. Men styrketrening er moro da.

Dingpot: For en flott diagnose da! Den tror jeg nesten at jeg vil ha... Skal tøye lårmuskelen, og spørre massøren min om han kan gjøre noe. Det andre du skrev det så jeg ikke...

Matgal: Så jumpers knee er noe annet enn slatters altså? Tusen takk for dine innspill!

Lise: Jeg har lest dine lenker med lys og lykte, men fant liksom ikke "meg"...

Hay: Pøsjpådeg!

Fedonisten: STRØM! Og jeg som akkurat har vennet meg til nåler...

Komkari: Tusen takk for innspill. Jo, jeg har jo noe varmesalve liggende. Men den sportstapen hjelper altså. Men orker ikke gå med det hele tiden. Og ville gjerne ha visst om det er dumt/lurt å bruke den.

Går over av seg selv i løpet av noen dager!??! Har hatt det i noen uker allerede da... Skal til legen min den 13. mai. Får spørre henne da.

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 26-04-05, 03:58   #12
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Jeg hadde en menisk skade før jeg begynte å trene og før jeg fikk PC på jobben til surfing på nettet. Da satt jeg alltid å leste avisen med foten oppå kneet. Dette førte til at jeg fikk en sidebelastning i kneet og når jeg så da skulle gå på skøyter som også gir sidebelastning ble det for mye for kneet.

Gikk til lege og fikk beskjed om at dette går over etter ett par måneder ...og det gjorde det nesten. Det gikk vel tre år før det ble helt borte.
En bekjent gikk til privat klinikk og fikk det opperert med en gang og var fornøyd med resultatet. Utrolig at han fikk idrettskade egentlig for han er helt inaktiv, er ikke ute å går engang han

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
HJELP.... noen med råd mot treg mage? TheOnly Ketolysekuren 10 10-04-05 20:26
Div info til Atkins-brukere, og noen spørsmål Bambina Atkins kosthold 7 10-03-05 21:11
Mellommåltid - noen gode råd? Zoë Induksjonen 12 08-12-04 10:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no