Søk i lavkarbosidene: |
Tilpasset søk
|
|
Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre! |
Del denne siden: |
|
Trådverktøy |
04-03-12, 20:59 | #1 |
Medlem
Medlem siden: Jul 2011
Alder: 42
|
Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?Guttene våre er 2 og 4 år. 2 åringen er villig til å smake på alt, men han spytter ut grønnsaker, om det er kokt, rått, stekt, dampet, med krydder, blandet i gryterett etc... 4 åringen vil ikke smake engang, han plukker ut alt av grønnsaker fra maten. Vi serverer grønnsaker hver dag til middag, i alle former, smaker og typer... Men ingen av dem spiser grønnsaker. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med grønnsakerne for å få de til å spise det?? noen som har tips?? |
Min kostholdsfilosofi: Atkins |
04-03-12, 21:26 | #2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
|
Sv: Hvordan få ungene å spise grønnsaker?Hva med å lage grønnsaksmoser som tilbehør? Husets Herre koker pastinakk og sellerirot i fløte og moser sammen til en glatt "potetmos" og bruker dette som tilbehør. Det er knallogodt og kan varieres med persillerot, kålrot, jordskokk og gulrot. Lavkarbo er det også. Kan også serveres i stedet for potetmos til f.eks kjøttboller. Ikke gjenkjenbart - og godt.
04-03-12, 21:28 | #3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2007
|
Sv: Hvordan få ungene å spise grønnsaker?Jeg vet sannelig ikke, men jeg har fått mannen min til å spise blomkålmos, som om det skulle vært potetmos. Jeg bare smasjer den med stavmikseren, har oppi en klatt smør og en skvett fløte + en klype muskatnøtt og litt gressløk... med pølse og ketchup så sklir det ned. |
Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo |
04-03-12, 22:14 | #4 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
|
Sv: Hvordan få ungene å spise grønnsaker?En mor i klassen til snuppa har fått ungene til å spise grønnsaker på denne måten:
04-03-12, 22:19 | #5 |
Medlem
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Paris
|
Sv: Hvordan få ungene å spise grønnsaker?husker min bror og fetter (og sikkert meg også) var akkurat like som dette. Har fått vite i ettertid at det ble most grønnsaker, så vi ikke kunne kjenne klumpene, og puttet i alt fra pizzasaus, tomatsaus osv... Og ikke nevn noe til dem om at det er grønnsaker i det, vi fikk vite at det var "barneversjonen", altså uten det vi anså som "ekkelt". nam nam, vi gomlet! |
Min kostholdsfilosofi: egenkomponert LC(hf) |
04-03-12, 22:26 | #6 |
Seniormedlem
|
Sv: Hvordan få ungene å spise grønnsaker?Sønnen min hadde også et opphold i å ville ha grønnsaker, men plutselig en dag ville han ha den ene etter den andre av friske grønnsaker han så jeg kuttet opp til salaten min. Nå spiser han oftest gulrot og agurk som han er dilla på. Han får sanasol og tran sammen på samme skje og det hjelper litt Men han elsker frukt og nøtter og da blir det bra tilsammen synes jeg. Ikke noe å stresse med, vent til interessen er der. Kroppen vet hva den vil ha. Antioksydanter finnes i så mye, hjemmelaget sjokolade av rå kakaomasse f.eks de sier nok ikke nei til det. Om du vil kan du si at de får en bit sjokolade om de spiser tre biter grønsaker av eget fritt valg først.
04-03-12, 22:42 | #7 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
|
Sv: Hvordan få ungene å spise grønnsaker?
Pizza/pastasausen her i huset består av alt jeg har av grønnsaker kuttet i små biter og frest/kokt i endel olje til de akkurat faller sammen. Tilsett tomatpure, sukkerfri ketchup eller litt billig pastasaus på glass + fløte og alle urter, krydder etc man vil. Moses godt med stavmikser og brått spiser selv den mest kresne unge masse grønnsaker uten å vite det!
04-03-12, 23:42 | #8 |
Medlem
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
|
Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?Om du lager mos av grønnsakene og kaller det for noe annet kan det hende interessen for å spise det stiger. F. eks kaptein sabeltannmos, prinsessemos osv alt etter hva unga liker. Det har funka her med andre ting |
Min kostholdsfilosofi: Ketogent |
05-03-12, 00:49 | #9 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 37
|
Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?da min min (daværende) stebror på fire, fem år nekta å spise fårikål, så sa min far at "jamen, dette er ikke fårikål. det er apehjerne og apehjernebark!" litt smågrotesk kanskje, men guttungen ble stor i øya og åt så kålen skvatt far min påstår enda at guttungen spiste mer enn ham selv ....vet ikke om det var noe til hjelp, men det fungerte tydeligvis hos oss, selv om det kanskje sier mer om vår familie enn noe annet |
Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo |
05-03-12, 20:10 | #10 |
Medlem
Medlem siden: Jul 2011
Alder: 42
|
Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?
jepp det skal jeg forsøke... lage noe spiderman mos til middag |
Min kostholdsfilosofi: Atkins |
05-03-12, 20:54 | #12 |
Seniormedlem
|
Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?med avokado kan man lage gode saker har jeg lest, muffins f.eks. Putte oppi litt raspa gulrøtter?
05-03-12, 21:30 | #13 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
|
Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?Liker dem smoothie? da kan du blande både frukt og grønnsaker i og liksom lure dem i starten. Rive gulrøtter og lage gulrotvaffler av vaffelrøre inkl. havregrøt så får dem vaffler som metter med gulrot servert med litt røte bær så får dem i seg 2 ting til et måltid. Små barn er bare sånt av og til at dem må "lures" til å spoise ting som er sunt og godt for dem, til de blir litt eldre. Prøv deg frem med smoothie først, ha i få ting,, litt søtt og litt som lager kremet konsistens som banan eller avocado, bare til å prøve seg frem. Du kjenner dine barn best og vet sånt noenlunde hvilke smaker de liker. Spiser de potetmos, kan du lure inn blomkål og kålrot sammen med mosen så får de i seg litt der og sammen med pølse og litt ketchup.
05-03-12, 21:38 | #14 |
Medlem
Medlem siden: Apr 2011
|
Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?Fniser godt av spidermanmosen her. Dette må jeg teste, men tenker nok at barna mine kanskje vil synes det er mer vemmelig enn kult..hehe |
Min kostholdsfilosofi: LCHF |
05-03-12, 22:39 | #15 |
Medlem
Medlem siden: Jun 2009
|
Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?
ifølge toåringen min ble det servert meitemark-smoothie i barnehagen i dag - fulgt av høy latter. Tror barn gjerne vil ha litt humor i maten, jeg. |
Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose |
06-03-12, 14:43 | #16 |
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 49
|
Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?min bror og jeg spiste grønnsaks suppe så det stod etter, fordi min far påstod gravavorlig at dette var maten de spiste hver dag i fengsel, hvorfor DET inspirerte oss er jeg noe usikker på
06-03-12, 14:58 | #17 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 39
|
Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?Mitt problem som barn (som jeg ikke klarte å kommunisere skikkelig, fordi jeg var et barn ) var ikke alltid smaken på grønnsakene, men konsistens, og spesielt det å ha flere ting av forskjellig konsistens på tallerkenen / i samme matvare. Jeg avskydde taco og pizza på grunn av dette. Sliter litt med det fortsatt, men ikke på langt nær i samme grad - i mange år taklet jeg feks ikke iskrem med "biter" i, selv om det var sjokoladebiter... så det var ikke smaken det handlet om. Men jeg likte godt glatt tomatsuppe, eller raspet gulrot som ikke var blandet med noe annet, og lignende. Bare en tanke - ikke sikkert at det er nødvendig å lage mos eller annet "lureri" om problemet egentlig ligger i sånn tekstur-aversjon.
06-03-12, 15:46 | #18 |
Seniormedlem
|
Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?konsistens var et godt poeng, Rin. Jeg likte best rå grønnsaker som barn, samme med sønnen min. Å få ting oppskjært på en apetittelig måte kan ha noe å si også. Litt salt på kan også hjelpe. Sønnen min ber om grønnsaker oppskjært i biter i en bolle sammen med biter av kjøtt eller nøtter i egen kopp ved siden av. Han liker bønner og nøtter best når de er rista (kikerter).Maiskorn varmet opp med smeltet smør og salt på er også godt, synes han, og aller helst en hel mais. Han liker også når ost og brødmat kan rulles til kuler inni hånda
06-03-12, 16:18 | #19 |
Medlem
Medlem siden: Jan 2012
|
Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?Husets 8 åring var "allergisk" mot alt grøntfor.. |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo |
06-03-12, 16:24 | #20 |
Seniormedlem
Alder: 50
|
Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?Yumm... Dampede grønnsaker i gaffelbiter til å dyppe i litt smeltet smør med et dryss salt... ?
19-03-12, 12:07 | #21 |
Juniormedlem
Medlem siden: Mar 2012
|
Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?Grønnsaker med en god dipp? Eller raspe brokkoli oppi noe annet. Bitene blir så små at de kanskje ikke oppdager at de spiser grønnsaker! |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert |
27-06-12, 19:16 | #22 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Jun 2012
|
Sv: Hvordan få ungene å spise grønnsaker?
Legger til svar her, att grønnsaker og dipp har jeg opplevd som suksess også, og nå i disse grilltider, forkjellig grønnsaker på en grillstang og la di få grille di selv, kanskje i lag med marsmallow |
Min kostholdsfilosofi: atkins |
28-06-12, 10:37 | #23 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
|
Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?Her er det mange kreative forslag.Når jeg lager pasta saus/tomatsaus heller jeg oppi en pose med frossen spinat til slutt.Det synes ikke ,snik spinatisering. |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo |
01-07-12, 20:20 | #24 |
Seniormedlem
|
Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?Sønnen min sa han fikk pannekaker med grønne prikker i i barnehagen. Prikkene var brennesle. Det var visst godt.
01-07-12, 23:46 | #25 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
|
Sv: Hvordan få ungene til å spise grønnsaker?Hos oss har grønnsaker alltid vært en del av middagen. Det gikk opp og ned på hva de spiste men de spiste. Jeg tror på å ikke mase om å spise noe, la det bli naturlig og la dem se at de voksne spiser. |
Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
Lignende tråder | ||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Hvilke grønnsaker kan jeg spise fritt? | lucifine | Ketolysekuren | 4 | 25-05-11 18:42 |
Hvilke grønnsaker kan jeg spise? | Ju9ta | Ketolysekuren | 1 | 14-03-11 23:38 |
Tilbehør til middag? Er det grønnsaker man kan spise så mye man vil av? | purple | Induksjonen | 15 | 14-01-10 23:41 |
Må jeg spise grønnsaker? | mofe | Spørsmål og svar | 22 | 21-09-05 12:20 |
Hvordan få barn til å spise grønnsaker?? | lotte | Barns kosthold | 34 | 11-05-05 15:09 |