Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre! |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lavkarbo for hele familien - for dyrt?Vi sliter litt økonomisk for tida, og mannen og jeg diskuterer følgende: Er det for dyrt for oss å legge om til lavkarbo for hele familien på fire? Jeg mener ikke LCHF nødvendigvis, men sunne, naturlige råvarer, rett og slett.
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?Jeg har ikke regnet på det, men med tanke på hvor mye jeg ikke spiser lenger så tror jeg ikke lavkarbo er noe dyrere for min del i alle fall. Handler mye på Rema, da jeg føler de har mye rimelig av både kjøtt, fisk og grønnsaker. Og alt jeg ikke lengre spiser av snop, brus, boller m.m. bidrar jo også positivt.... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg
![]() |
![]() |
#3 |
Seniormedlem
Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?Du sier noe... Dessuten handler det jo mye om planlegging, slik at man får brukt opp det man handler. Det er en overgangsfase når man har huset fullt av pasta og ris og skal gå over til det motsatte, men det jevner seg jo ut, også.
![]() |
![]() |
#4 |
Seniormedlem
Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?Hold deg til rene matvarer og unngå alle spesialproduktene, så blir det ikke så dyrt. Jeg stekte f.eks i Cocosa de første to årene, og til 125,- pr glass blir det jo fort noen kroner. Nå bruker jeg kun meierismør, mye billigere og maten blir like god. Enkelte butikker selger gjerne kjøtt og fisk til halv pris når det er en dag eller to igjen på holdbarheten, da passer det godt å fylle frysen f.eks. Og små egg er mye billigere enn store pr. Kg, da er det bare å bruke flere. Mange bekker små... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Juniormedlem
Medlem siden: May 2013
![]() |
Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?Vi er fire i familien og bruker ca. 5000 i mnd på mat. Kjøper svært lite ferdigmat, og sparer mye på å ikke skulle handle snacks og snop hver helg. Men det vi sparer aller mest på er nok å kjøre strikt på kun å handle en gang i uka.
![]() |
![]() |
#6 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?Nå spiser vi ikke lavkarbo hele familien(orker ikke å ramse opp alt, men vi snakker sondebarn og et annet med store spiseproblemer), men vi har dårlig råd, men vi raider butikkene for tilbud på ren mat. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20
![]() |
![]() |
#7 |
Seniormedlem
Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?Takk for tipsene, alle sammen! Jeg begynner å skjønne at det handler både om å planlegge og om å bruke tid på å lage mat fra bunnen. Dessuten tror jeg resten av familien i ny og ne skal få litt av restene av pasta og ris som vi har i huset. Så lenge det ikke blir for mye, tenker jeg at det går greit. Og brødet, da. Det har vi ikke helt fått til å bytte ut ennå. Jeg får tenke slik, at hver gang jeg bytter ut ungenes skiver med en omelett, eller kanskje en tallerken med skinkebiter, ostebiter og forskjellig grønt, eventuelt litt havregrøt med cottage cheese og nøtter, så gjør jeg noe bra. Et steg om gangen.
![]() |
![]() |
#8 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?
Det er ikke nødvendig å bli fanatisk heller.
![]() |
![]() |
#9 |
Seniormedlem
Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?Godt poeng, TrillTrall! Men lurer på om jeg i alle fall en lørdag en gang iblant skal bytte ut kjøpesnopet med litt hjemmelaget snop eller is, eller kanskje "vafler" og bær eller lignende. Jeg har unger som er litt for hekta på raske karbohydrater, etter min smak (elsker brød, pasta, juice, og alt som er søtt), og som ligger på grensa til å utvikle overvekt. Derfor vet jeg at jeg må gjøre noen endringer, uten å ta helt av, da.
![]() |
![]() |
#10 |
Juniormedlem
Medlem siden: May 2013
![]() |
Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?Lag snopet også fra bunnen av, som all annen mat. Finnes uendelig mange oppskrifter på nettet
![]() |
![]() |
#11 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 34
![]() ![]() ![]() |
Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?I kokeboka til kjernesunn familie finnes det også alternativer til lørdagsgodt. Jeg har prøvd de alle, og de falt iallfall i smak hos meg og familien. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: egen
![]() |
![]() |
#12 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?Akkurat nå er vi bare fire voksne mennesker i huset, men vi lever alle lavkarbo.
![]() |
![]() |
#13 |
Seniormedlem
Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?Takk for svar, dere!
![]() |
![]() |
#14 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?Pulversauser er ikke billig! 15-20 kr for en pose, og det holder vel ikke til en hel familie?
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#15 |
Seniormedlem
Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?Du har jo helt rett i det, Carisma, det er bare det at vi har et lager med masse tørrvarer, og selv om hver sausepose betyr lite, blir det ganske mange kroner til sammen...
![]() |
![]() |
#16 |
Seniormedlem
Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?En myk overgang er aldri feil. Så får dere brukt opp maten, og sakte men sikkert vridd kostholdet over mot lavkarbo. Det viktigste er å lære seg å være bevisst på hvilket drivstoff man gir kroppen sin og hvilke effekter de forskjellige matvarene har. Det kan gi mange aha opplevelser... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?Dere må jo også ta med i beregningen om dere kan kutte ut andre utgifter.>Handler dere mye klær og andre ting? Begynn å tråle Fretex om dere vil ha en ny topp eller ny bukse. Gå på eBay og kjøp tannkrem i store kvantum . Slike ting. Stopp å bruke bilen om dere kan ta sykkelen. Da blir det fort mange kroner spart ila en måned. Kan dere sette ned hastigheten på internett? Da er det fort 200-300kr spart i måneden der også. Lykke til!
![]() |
![]() |
#18 |
Seniormedlem
Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?Jeg trengte å lese denne igjen, jeg har vært litt på slepphendt med innkjøpene i det siste, og trenger å stramme inn. Tusen takk for gode tips og innspill, alle sammen!
![]() |
![]() |
#19 |
Juniormedlem
Medlem siden: Jan 2011
![]() |
Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?Matbudsjettet vårt har nok blitt høyere etter at vi la om til lavkarbo. Vi er en familie på 4 med barn på 2 og 4 år, alle spiser lavkarbo. Har et matbudsjett (som inkl. evt restaurantbesøk o.l.) på 10.000 kr i mnd. Vi spiser MYE alle sammen, og ingen skal ned i vekt (= mindre mat), så kjøper mye mat og spiser alt. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
![]() |
![]() |
#20 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?Til karbofrøken: Spiser virkelig hver av dere 4 egg pr dag? De voksne er greitt, men i snitt, ungene også?
Sist redigert av Kanutten : 13-07-14 kl 01:20. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
![]() |
![]() |
#21 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?Til Karbofrøken: Og det er vel heller ikke de vanvittige mengdene med grønnsaker som tar penga? Hva spiser dere i proteinveien da?
Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
![]() |
![]() |
#22 |
Juniormedlem
Medlem siden: Jan 2011
![]() |
Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?Ja, vi voksne spiser nok minst 4 egg daglig i snitt. Dog sjelden som rene egg, men mye av det vi lager som brød, muffins (frokostalternativ), bernaisesaus o.l inneholder jo egg. Barna spiser også MYE! 4-åringen kan f.eks spise eggerøre av 2 egg alene til frokost sammen med 1/2 avokado. Til lunsj kan hun spise 2 lavkarboskiver med pålegg og en neve bringebær. Middag spiser hun gjerne en laksefilet, en god porsjon hollandaise og 1/3 brokkoli! Så bare der har vel hun fått i seg omtrent 4 egg også. 😉 |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
![]() |
![]() |
#23 |
Seniormedlem
Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?Det var visst en del mer egg enn det vi bruker!
![]() |
![]() |
#24 |
Medlem
Medlem siden: Jan 2013
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?Gode råvarer både kjøtt og grønt som er kortreist er veldig dyrt. Skulle jeg spist billig hadde jeg gått for halvfabrikata og junkfood som er billig. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
![]() |
![]() |
#25 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Sv: Lavkarbo for hele familien - for dyrt?
30 egg koster 60 kr på gårdsutsalg, syns ikke det er så veldig dyrt jeg?
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
Trådverktøy | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Mat for hele familien? | Femella | Ketolysekuren | 7 | 08-08-11 15:42 |
Dyrt med lavkarbo? | nightly | Generell diskusjon | 26 | 25-07-11 19:33 |
Dyrt med lavkarbo? | lillemy01 | Spørsmål og svar | 16 | 23-05-11 17:08 |
Nydelige FLUFFIES for hele familien. Frokost, lunsj, til kaffen osv. | Karla | Bakst | 5 | 29-07-10 15:26 |
"Hele familien ..." | merethe1 | Spørsmål og svar | 8 | 04-03-10 21:58 |