Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Tåler ikke Stevia, alternativ?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-03-10, 16:31   #1
Timona
Medlem
 
Timona sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 245
Timona er på en erverdig vei

Tåler ikke Stevia, alternativ?

Jeg var så fornøyd med å ha kjøpt Stevia, endelig en søtning som ikke var helseskadelig.. Men etter å ha prøvd det ut noen dager har jeg funnet ut at jeg ikke tåler det. Kort tid etter at jeg har spist noe som inneholder Stevia kommer en ganske intens hodepine som varer en time eller to.

Etter å ha søkt på nett: stevia+headache ser det ut til at dette er en vanlig bivirkning av Stevia

Så lurer jeg på om Sukrin kan være et alternativ? Noen som vil dele erfaringer? Smak og eventuelle bivirkninger?

Timona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 16:37   #2
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Tåler ikke Stevia, alternativ?

Splenda?

Hva bruker du den til?

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 16:41   #3
Timona
Medlem
 
Timona sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 245
Timona er på en erverdig vei

Sv: Tåler ikke Stevia, alternativ?

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

Splenda?

Hva bruker du den til?

Vil prøve å unngå kunstig søtning mest mulig. Splenda er vel egentlig klorbleket sukker. Imens sukrin skal være naturlig.. Skal brukes til feks bakst, is, og annet som trenger litt søtning.

Timona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 17:07   #4
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Tåler ikke Stevia, alternativ?

Bruker ikke kunstig søtning lengre, men brukte splenda på bringebær og fløte i sommer.

Er mange som splenda her inne etter det jeg har skjønt.

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 18:19   #5
Timona
Medlem
 
Timona sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 245
Timona er på en erverdig vei

Sv: Tåler ikke Stevia, alternativ?

Opprinnelig lagt inn av Fungirl, her.

Bruker ikke kunstig søtning lengre, men brukte splenda på bringebær og fløte i sommer.

Er mange som splenda her inne etter det jeg har skjønt.

Ja, jeg har også brukt litt splenda. Men ville forsøke et mer naturlig alternativ. Brukte også fruktose før (før jeg visste bedre)

Blir litt fortvilet og forvirret, og vet ikke helt hva jeg skal prøve. Det beste er sikkert å unngå søtning helt, men har lyst til å lage litt is og bake litt engang iblant.

Timona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 18:23   #6
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Tåler ikke Stevia, alternativ?

Jeg synes Splenda har en grusom ettersmak
Bruker sukring de gangene det trengs søtning, men den gir meg en intens hodepine....
Må nok bare prøve deg frem

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 18:30   #7
Timona
Medlem
 
Timona sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 245
Timona er på en erverdig vei

Sv: Tåler ikke Stevia, alternativ?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Jeg synes Splenda har en grusom ettersmak
Bruker sukring de gangene det trengs søtning, men den gir meg en intens hodepine....
Må nok bare prøve deg frem

Mener du sukrin? Da tror jeg ikke at jeg skal prøve den. Jeg synes også splenda har fæl ettersmak, men får ikke hodepine av den..
Hm, ikke lett det her.. Kanskje Splenda en sjelden gang likevel..

Timona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 18:35   #8
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Tåler ikke Stevia, alternativ?

Sukring betyr sukrin ja

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 19:40   #9
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Tåler ikke Stevia, alternativ?

Vet at noen bruker Fribol (tror jeg det heter), uten at jeg kan si noe om hva det er eller hvordan det smaker.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 19:56   #10
Timona
Medlem
 
Timona sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 245
Timona er på en erverdig vei

Sv: Tåler ikke Stevia, alternativ?

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Vet at noen bruker Fribol (tror jeg det heter), uten at jeg kan si noe om hva det er eller hvordan det smaker.

Søkte på Fribol og fant dette:


Fribol-produktene består av 98 prosent polydextrose (kostfiber) og er søtet med sukralose, et søtningsmiddel som er 600 ganger søtere enn sukker. Fribol-produktene inneholder kun én promille av dette stoffet. De innholder heller ikke maltitol, isomalt, sorbitol eller andre sukkeralkoholer som vil påvirke diabetikeres blodsukker. I tillegg er de frie for fett og karbohydrater, er ikke skadelig for tennene og har en glykemisk indeks på 5.

Søtet med sukralose = Spenda. Skal lese litt mer om det, men blir jo en kunstig søting dette også.
Takk for tips

Timona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 22:30   #11
Lene:)
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 51
Lene:) er på en erverdig vei

Sv: Tåler ikke Stevia, alternativ?

Bruker Fribol og synes det er godt, er tilnærmet 0gram karbo i denne. Får kjøpt den på apoteket.

__________________


Lene:) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 09:35   #12
Timona
Medlem
 
Timona sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 245
Timona er på en erverdig vei

Sv: Tåler ikke Stevia, alternativ?

Jeg leser og leser og blir kanskje ikke så mye klokere. Men har funnet ut at flere får hodepine av både Stevia og Sukkrin så de styrer jeg unna.

Fribol hørtes bra ut, men etter å ha funnet ut at den er søtet med Sukralose (splenda) er heller ikke det noe alternativ. For de som er interesert er det en artikkel om bl.a Splenda her (litt ned på siden)

Bjørkesøt finner jeg ingen artikler om bivirkninger unntatt løs mage ved større inntak. Så jeg lurer på om det kanskje kan være et godt og sunt alternativ til søtning? Er det noen som har prøvd dette? Hvordan er det f.eks med ettersmak her?

Timona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 10:55   #13
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Tåler ikke Stevia, alternativ?

Jeg bruker Splenda og Natreen. Jeg kjøpte en boks av hver da jeg startet med Ketolysedietten for 2 år siden. Har bare såvidt brukt litt på toppen av hver boks. Det har liksom gått helt av seg selv å venne meg av med søtning. Men de er greie å ha i skapet, så bruker jeg så lite at det ikke er noe problem for miljøet.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 10:57   #14
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Tåler ikke Stevia, alternativ?

Jeg trodde Bjørkesøt var xylitol - som kropper oppfatter som sukker......altså ikke det beste alternativet....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 11:40   #15
Timona
Medlem
 
Timona sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 245
Timona er på en erverdig vei

Sv: Tåler ikke Stevia, alternativ?

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Jeg trodde Bjørkesøt var xylitol - som kropper oppfatter som sukker......altså ikke det beste alternativet....

Bjørkesøt = Xylitol
Dette skriver produsenten:
Flere kliniske undersøkelser har vist at BjørkeSøt forbrennes langsomt i kroppen (lav glykemisk indeks, GI = 7). Det påvirker dermed ikke blodsukkeret på samme måte som hvitt sukker gjør (GI = 100). Derfor er det også godt egnet for både diabetikere og andre som er opptatt av å holde insulinproduksjonen på et stabilt nivå.

Dette er litt av hva som skrives om Splenda (på siden jeg linker til litt lenger opp) :
Hvis jeg ga deg ei flaske, og sa: "Her, drikk denne søte klorindrikken. Slapp av, det er trygt, for bare ca 12% blir igjen i kroppen din"- ville du ha drukket den?
Gravide
Rottestudier viser at sukralose går inn i hjernen, fosteret, morkaken og fostervæsken. Et forsøk på kaniner viste at halvparten aborterte med store doser sukralose.
Det kan være verdt å ha i minne?
Splenda - 99% sukker
Ja, det er riktig. Det meste er faktisk sukker likevel. En prosent er nemlig sukralose, og resten er fyllmasse som dextrose/glukose (sukker) og maltodextrin (sukker).
De omgår bare varemerkingsregler som tillater dem å kalle seg "sukkerfri" og "kalorifri" så lenge pakkene er små nok...Dette hadde kanskje vært vesentlig informasjon for f.eks. diabetikere?

Tror jeg foretrekker bjørkesøt, er snakk om små mengder en sjelden gang. Noen som har erfaring med bjørkesøt og smak?


Sist redigert av Timona : 14-03-10 kl 11:42. Årsak: skrivefeil
Timona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 19:39   #16
heart
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Sandnes
Innlegg: 60
heart er på en erverdig vei

Sv: Tåler ikke Stevia, alternativ?

Hei.
Her i huset har vi brukt sukrin i flere måneder nå, veldig lik sukker, påvirker ikke blodsukkeret, smaker godt og er sunt. Ingen bivirkninger.

heart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 20:05   #17
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Tåler ikke Stevia, alternativ?

Hvis du bare trenger bittelitt søtning, går det ann å bruke vanlig sukker i små mengder. Skaldemann sin pannacotta for eksempel, skal bare ha en spiseskje sukker, men den smaker godt.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 21:56   #18
Timona
Medlem
 
Timona sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 245
Timona er på en erverdig vei

Sv: Tåler ikke Stevia, alternativ?

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters, her.

Hvis du bare trenger bittelitt søtning, går det ann å bruke vanlig sukker i små mengder. Skaldemann sin pannacotta for eksempel, skal bare ha en spiseskje sukker, men den smaker godt.

Takk for tips, er det oppskrift på den noe sted her?

Jeg tok sjangsen og prøvde ut Sukrin. Og det tåler jeg fint Synes smaken er bra også. Ikke ofte jeg spiser søtt, men nå kan jeg kose meg uten dårlig samvittighet eller hodepine med sukrin

Timona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tåler ikke mandler plutselig?? marithja Generell diskusjon 1 10-09-09 19:13
Tror ikke jeg tåler fløte ... høna Ketolysekuren 5 12-07-08 01:40
Man tåler faktisk ikke så mye alkohol AltforStor Ketolysekuren 10 21-08-07 08:40
Hva hvis man ikke tåler lav karb? lillekine Ketolysekuren 6 17-07-07 22:12
... tåler jeg ikke øl mer? janmesi Lavkarbo generelt 5 22-04-06 15:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no