Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

Finnes det en "ren-mat"-filosofi?

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-01-10, 17:27   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Question

Finnes det en "ren-mat"-filosofi?

Jeg trenger å gå ned rundt 6-8 kg, og tenkte å gjøre dette ved å spise "ren mat". Altså, kjøtt, egg, fisk, grønnsaker osv - ikke halvfabrikata, og minst mulig e-stoffer. Av ulike grunner synes jeg det å følge en spesifikk lavkarbo-filosofi er vanskelig - og det har mest med meg å gjøre og ikke de ulike filosofiene

En "ren-mat"-filosifi vil jo i de fleste tilfeller, i praksis bety lavkarbo.

Men finnes det en spesiell filosofi som fokuserer på dette, fremfor karbohydrater? Noen som vet?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 17:36   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Finnes det en "ren-mat"-filosofi?

Nøyaktig hva er det du vil spise? Lavkarboretningene som jeg kjenner til spiller jo på det med ren mat, at noen velger å spise søtstoffer er jo deres problem? Og e-stoffer får man sjelden i seg om man ikke spiser sjokolade, barer osv.

Jeg forstår det slik at du vil spise litt mere karber? Hva med Lutz( bedre uten brød) eller Fedon Lindberg? Den nye boka til Fedon. barn i balanse har jeg hørt mye fint om. Da kan du jo spise litt fullkorn, ris og grov pasta i små mengder og linser og bønner.. Du trenger jo ikke å følge de helt slavisk, men de har jo ganske stort spenn på hav som er lov å ikke..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 18:14   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Finnes det en "ren-mat"-filosofi?

Hm, hvordan skal jeg forklare det her..

Når jeg tenker på meg og lavkarbo, så tenker jeg strikte regler og ordet "slanking" - og da er jeg nesten dømt til å mislykkes allerede der. Derfor ønsker jeg å tenke "ren mat" når det gjelder mitt kosthold.

Sånn jeg spiser i dag, ligner det vel mest på Fedon. Jeg kan også mitt om alle de andre lavkarbo-filsofiene.

Med andre ord, så spør jeg ikke om dere vet hva slags lavkarbo-filosofi dere tror passer meg, men om dere vet om en kostholds-filosofi som baserer seg på ren mat (og den kan godt være lavkarbo, også..).

Mulig jeg er litt uklar her altså

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 28-01-10, 14:18   #4
tinkerbella
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 12
tinkerbella er på en erverdig vei

Sv: Finnes det en "ren-mat"-filosofi?

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Jeg trenger å gå ned rundt 6-8 kg, og tenkte å gjøre dette ved å spise "ren mat". Altså, kjøtt, egg, fisk, grønnsaker osv - ikke halvfabrikata, og minst mulig e-stoffer. Av ulike grunner synes jeg det å følge en spesifikk lavkarbo-filosofi er vanskelig - og det har mest med meg å gjøre og ikke de ulike filosofiene

En "ren-mat"-filosifi vil jo i de fleste tilfeller, i praksis bety lavkarbo.

Men finnes det en spesiell filosofi som fokuserer på dette, fremfor karbohydrater? Noen som vet?

Kjernesunn familie. Rene råvarer, selv om det er litt lavkarbo er det ikke ekstremt på noen måte, såvidt jeg har inntrykk av.

tinkerbella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-01-10, 16:00   #5
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Finnes det en "ren-mat"-filosofi?

Usikker på hvor lavkarbo det er, men jeg vet at for eksempel weight watchers i USA har operert med egne whole foods-grupper, dvs... ren og ekte mat. De er neppe lavkarbo, men om WW er opptatt av det kan det godt hende man finner andre filosofier med 'whole foods' som nøkkelord.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 28-01-10, 18:21   #6
Multi
Medlem
 
Multi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 53
Innlegg: 116
Multi er ny på veien

Sv: Finnes det en "ren-mat"-filosofi?

Menge slike trender i USA

bla
Primal blueprints
http://www.marksdailyapple.com/

paleolithic nutrition
http://www.paleonu.com/

The Diet solution
http://blog.thedietsolutionprogram.com/blog/

og mange flere.....ikke alle er ketogene, men har mye fornuftig.

__________________


Multi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-01-10, 18:46   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Finnes det en "ren-mat"-filosofi?

Har du lest denne? http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf
Det er stort sett ren mat, og absolutt ikke noe "kur-konsept"

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 18:12   #8
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Finnes det en "ren-mat"-filosofi?

Du burde sjekke ut Optimal Ernæring med den polske legen Jan Kwasniewski i spissen og Dag Viljen Poleszynski som norsk pionér. Dag er forøvrig fagredaktør i Mat&Helse - et blad jeg virkelig anbefaler, som også baserer seg på ren mat (lavkarbo forøvrig)! Du kan jo prøve å søke litt rundt på hjemmesiden deres, matoghelse.no, selv om jeg personlig foretrekker bladet

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 19:38   #9
Nita
Juniormedlem
 
Nita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Innlegg: 15
Nita er på en erverdig vei

Sv: Finnes det en "ren-mat"-filosofi?

Prøv å se på denne siden, om det er noe slikt du mener??

www.raw-food.no

Nita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ikke sukker eller hvetemel.... Svar med sitat
Gammel 31-01-10, 11:27   #10
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Finnes det en "ren-mat"-filosofi?

Hei!
Jeg tror de fleste lavkarbo-diettene baserer seg på ren mat.
Jeg kjenner ikke til at at noen av filosofiene KUN baserer seg på karbohydrater(i såfall er det eget valg og man følger ikke filosofien helt ut).
Det skal være bra for helsa også, og ikke bare være slanke-mat. Det er næring og sunnhet som kommer først, og da må det lages mat fra bunn og være ren mat.
Jeg har boken til KJERNESUNN FAMILIE. Den er veldig bra synes jeg. Ellers er raw food, syre/base dietten, LCHF, optimal ernæring osv..har alle fokus på ren og sunn mat. Det tror jeg også atkins, fedon også følger. Det er fokus på bedre helse og ikke bare slanking.

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 01-02-10, 17:19   #11
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Finnes det en "ren-mat"-filosofi?

Masse tips her jo! Sjekket ut linken din Nita, virker bra - takk for PM forøvrig

Litt vanskelig å forklare hva jeg mener, merker jeg - men håper at dere skjønner hva jeg mener. Lavkarbo er genialt, men jeg får lett "kramper" av regler "Spis ren mat" er liksom mye enklere..

Nå kan det jo hende dere synes det er rart at jeg trenger en filosofi om det - for det er jo bare å spise ren mat Men jeg lurer litt på hva som regnes som ren mat også, er f.eks hvete ren mat? Hvis ris? Hvit ris kommer jo ikke "rett fra naturen".. heller ikke smør..?

Whole food var lurt å søke på

Opprinnelig lagt inn av Chantelle

Det er fokus på bedre helse og ikke bare slanking.

Det er nettopp det - ja, jeg trenger å slanke meg litt, men det er ikke der jeg vil ha fokuset - jeg vil ha fokus på hva mat kroppen min setter pris på. Og det er ikke brød, ikke posesupper, ikke grandiosa..

Jeg vil ha kjøtt, fisk, tomater og oljer! Jeg vil leve i ett med naturen! :selvironisk:

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det noen som praktiserer "spisedag",eller "karbo-måltid"? Borealis Lavkarbo generelt 4 02-11-10 14:14
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59
Bøkene "Atkins for livet" og "Slank med ketolysekuren" selges! Agurk Lavkarbobøker 2 07-01-08 14:21
"Ketolyse-brød" finnes det? sjuggerpløm Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 20-11-07 12:39
Finnes det "friske" leger i Trondheim? Goggen Generell diskusjon 3 26-01-06 10:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no