Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Tilbehør til scampi?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-02-10, 12:00   #1
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Tilbehør til scampi?

Any ideas?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 12:03   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Tilbehør til Scampi?

Kansje ideer i disse trådene?

http://forum.lavkarbo.no/tags.php?tag=scampi

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 12:12   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Tilbehør til Scampi?

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Kansje ideer i disse trådene?

http://forum.lavkarbo.no/tags.php?tag=scampi

Ikke egentlig..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 12:13   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Tilbehør til Scampi?

Eller grønnsaker da.. Men hvilke grønnsaker er godt til?

Scampi gjør seg kanskje best som enten forrett eller som en del av en annen rett..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 15:59   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Tilbehør til Scampi?

Har fått denne oppskriften av en venninne og den er goooood!

Scampi i tomatsaus:
Til 20 personer brukte jeg 1 kg kokte og skrellede scampi og 15 tomtater.

Kok opp vann. Lag kryss i skallet på toppen av 15 store tomater. Legg
tomatene 30 sek i det kokende vannet, ha dem deretter raskt over i iskaldt
vann. Fjern skall og frøene inni tomatene.

Surr 5-8 fedd hvitløk sammen med 1 stor, finrevet ingefærbit.
Legg i tomatene. La det koke godt sammen, ca. 1 time.
Ha i finhakket, fersk koriander, 1/2-1 potte. Smak til med salt og pepper.
Legg i de ferdigkokte scampiene. Varmes i ca. 5 min på svak varme.

Press over lime når retten serveres.

Du kan også bruke rå scampi. Disse skrelles da i halvtint tilstand. Ta ut
den svarte strengen. Legg i de rå scampiene, kok til de får en fin
hvit/rød farge tvers gjennom. Dette har jeg ikke gjort, så jeg vet ikke
hvor lang tid det tar, men anslagsvis 10 min, kanskje?


Litt mye tomat, kanskje, men man kan jo tilpasse som man vil! Godt blir det i hvert fall!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 16:00   #6
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Tilbehør til Scampi?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Har fått denne oppskriften av en venninne og den er goooood!

Scampi i tomatsaus:
Til 20 personer brukte jeg 1 kg kokte og skrellede scampi og 15 tomtater.

Kok opp vann. Lag kryss i skallet på toppen av 15 store tomater. Legg
tomatene 30 sek i det kokende vannet, ha dem deretter raskt over i iskaldt
vann. Fjern skall og frøene inni tomatene.

Surr 5-8 fedd hvitløk sammen med 1 stor, finrevet ingefærbit.
Legg i tomatene. La det koke godt sammen, ca. 1 time.
Ha i finhakket, fersk koriander, 1/2-1 potte. Smak til med salt og pepper.
Legg i de ferdigkokte scampiene. Varmes i ca. 5 min på svak varme.

Press over lime når retten serveres.

Du kan også bruke rå scampi. Disse skrelles da i halvtint tilstand. Ta ut
den svarte strengen. Legg i de rå scampiene, kok til de får en fin
hvit/rød farge tvers gjennom. Dette har jeg ikke gjort, så jeg vet ikke
hvor lang tid det tar, men anslagsvis 10 min, kanskje?


Litt mye tomat, kanskje, men man kan jo tilpasse som man vil! Godt blir det i hvert fall!

Tusen takk! skal prøves

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 16:08   #7
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Tilbehør til Scampi?

Eg brukar å steike reker med kvitløk og broccoli. Funkar veldig godt ilag! Deler opp broccolien i bukettar, og skjer så bukettane minst i to, og så hiv eg dei i woken med dei halvsteikte rekene, og masse kvitløk. Med ein fløteskvett så blir det jo god kvitløkssaus.
Om det er veldig store reker, så synes eg det kan vere ein fordel å dele dei i to, når ein likevel er i gong med å ta ut tarmkanalen.. og så blir jo enda meir reker dekt av lekkert kvitløkssmør!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 17:08   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Tilbehør til Scampi?

Jeg pleier av og til å lage scampi på denne måten:

Ha mye god olivenolje i stekepanna. Ha derretter oppi basilikumblader, hvitløk og tomater i terninger. La dette surre noen minutter før du har oppi scampien. La scampien trekke bare noen få strakser. De andre i familien får dette servert på ei rista loffskive. Dette er vel noe bruschettalignende???

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 17:21   #9
Momse
Medlem
 
Momse sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 443
Momse har en fantastisk aura rundt segMomse har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tilbehør til Scampi?

Scampi og avokado/guaccamole med salat til, naaam

__________________
Momse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 17:27   #10
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Tilbehør til Scampi?

Jeg syns det viktigste er at man marinerer scampiene før man bruker dem med mindre man skal bruke dem i en veldig smakssterk saus.

Ellers er min yndlingssalat over alle yndlingssalater som følgende:

Marinade:
hakket hvitløk
hakket chili
revet ingefær
sesamolje
limejuice
evt. revet limeskall (bare det grønne)

Salaten per person:
En god neve scampi
Et par never fersk babyspinat
1/2 avocado
1-2 stilker vårløk
Et dryss ristede gresskarkjerner
Saften av lime
Sesamolje
Salt & pepper

Mariner scampiene etter at du har skrelt dem. La de ligge i et par timer i marinaden. Gjerne natten over. Hvis scampiene er rå steker du dem etter at de har fått ligge i marinaden.

Legg babyspinaten i bunn av tallerknen.

Grav biter av avocadoen ut med en teskje og legg over spinaten.

Hakk vårløken og strø øver salaten. Strø scampi over salaten.

Bland limesaft og sesamoljen, salt og pepper til en dressing. Hell dressing over salaten.

Strø gresskarkjerner over til slutt.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 17:34   #11
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Tilbehør til Scampi?

Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.

Jeg syns det viktigste er at man marinerer scampiene før man bruker dem med mindre man skal bruke dem i en veldig smakssterk saus.

Jeg skal lage den asiatiske suppa med kylling og scampi som du har lagt ut oppskrift på! Gleder meg sååååånn. Photo anbefalte



Dumt spørsmål fra te-skjeNellie her..
Scampiene jeg har kjøpt er kokte, pillede og rensede.. betyr det at strengen er fjernet?
Ser noen få av dem har en sånn brun streng på seg.. men på de fleste så ser jeg ingenting..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 17:53   #12
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Tilbehør til scampi?

Ja, den suppa er helt sjukt god!

Det med strengen vet jeg ikke. Må innrømme at jeg ikke pleier å være så nøye på det med mindre strengen synes veldig godt

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 18:01   #13
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Tilbehør til scampi?

Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.

Ja, den suppa er helt sjukt god!

Det med strengen vet jeg ikke. Må innrømme at jeg ikke pleier å være så nøye på det med mindre strengen synes veldig godt

Jeg snitta opp et par og sjekka men det var ingenting der... Så da er den vel fjerna på noen og på noen ikke.
Man fjerner jo ikke den strengen på reker, så det går nok bra

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 19:33   #14
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Tilbehør til scampi?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg snitta opp et par og sjekka men det var ingenting der... Så da er den vel fjerna på noen og på noen ikke.
Man fjerner jo ikke den strengen på reker, så det går nok bra

Det er jo sant.. Men nokre gongar er det såpass mykje gugge i dei at eg ikkje greier å la vere. Spesielt når dei er store!
Fekk scampi ein gong servert kokt i mikrobølgeomn.... Det var ingen høydare...

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-10, 19:54   #15
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Tilbehør til scampi?

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Det er jo sant.. Men nokre gongar er det såpass mykje gugge i dei at eg ikkje greier å la vere. Spesielt når dei er store!
Fekk scampi ein gong servert kokt i mikrobølgeomn.... Det var ingen høydare...

Jeg synes reker er fantastisk ekle nettopp på grunn av den strengen Jeg prøver å fortrenge det, men innimellom så MÅ jeg tenke på hva det er og da klarer jeg ikke spise en eneste reke til. Så jeg skjærte bort ethvert tegn på bæsjestreng

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 01:59   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Tilbehør til scampi?

Åh, ja! Gled deg til den suppa! Jeg har laget den flere ganger, også en slags ''fattigmannsvariant'', men den blir fortsatt helt sinnsyk! Mmmm!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 10:26   #17
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Tilbehør til scampi?

Den var sååååå god Kjempegodt. Lagde en stor porsjon, så vi har til middag i dag også.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 10:33   #18
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Tilbehør til scampi?

Så bra! Tror jeg må lage den igjen selv snart

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Scampi med tilbehør - 5,85 gram karbo LenaBeatrice Middag 0 07-06-09 22:12
Scampi/tigerreker hanne42 Spørsmål og svar 7 22-01-09 21:59
Scampi ...? Thalen Middag 3 22-01-09 21:34
Scampi ...? Thalen Ketolysekuren 0 20-01-09 12:22
Scampi m/blomkålmos Dilly Middag 0 30-01-08 15:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no