Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Man mister vel ikke muskelmasse og går opp i fettprosent på en ketolyse kur?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-01-10, 23:10   #1
bao79
Nytt Medlem
 
bao79 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Alder: 45
Innlegg: 4
bao79 er på en erverdig vei

Man mister vel ikke muskelmasse og går opp i fettprosent på en ketolyse kur?

Hei!

Jeg er helt ny her på forumet og dette er første gang jeg skriver noe her.
Har lest mye både her og andre steder på nettet om ketose og ketolyse, og tenkte at dette kan virkelig være noe å forsøke for den "håpløse" kroppen min. Jeg har nemlig prøvd ALT for å klare å gå ned de siste 10-12 kiloene jeg ønsker å gå ned, men vekta står stille.

Jeg trener ganske mye, og liker det veldig godt. Men pga av en operasjon for en ukes tid siden kan jeg ikke trene så veldig mye nå. Jeg går forholdsvis sakte på elipse maskinen jeg har hjemme i 30-45 min hver dag.
Liker godt å trene styrke, men det må jeg vente ett par uker med før jeg kan begynne med etter operasjonen.

Forrige torsdag 21/1 begynte jeg på ketolysekuren. Kom fort i ketose ( bruker stix ) og syns det faktisk går overraskende bra med maten mtp at jeg ikke kan spise de vanlige knekkebrødene mine til frokost og lunsj som jeg nesten alltid gjør ellers.
Har gått ned ca 2 kilo siden jeg begynte og er VELDIG fornøyd med det mtp hvor kort tid jeg har holdt på.

MEN....
Jeg har en vekt hjemme som viser fettprosent/muskel masse/vann innhold i kroppen/ metabolsk alder/hvile metabolisme osv osv... Jeg begynte å sjekke denne for 3 kvelder siden, fordi jeg er veldig redd for å gå ned i vekt, men da miste muskler og ikke fett. Det er jo ikke det vi vil!!!??
Derfor tenkte jeg at jeg skulle "teste ut" denne kuren, ved å bruke vekta i tillegg for å sjekke hvordan det går med fettprosenten, muskelmassen min etc da....
På to dager har jeg GÅTT NED 1,3 % i muskel masse og ØKT fettprosenten min med 1,4 % !! HJELP!!!
Dette er da vel ikke riktig når man er i ketose?!

Noen som har erfaring / vet endel om dette som kan hjelpe meg her?

Hilsen er veldig frustrert nybegynner som er litt redd for å fortsette på denne kuren nå!!

__________________
bao79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 23:18   #2
Tønneklara
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 27
Tønneklara er på en erverdig vei

Sv: Man mister vel ikke muskelmasse og går opp i fettprosent på en ketolyse kur??

Hei! Det samme lurer jeg på! Er ny på denne type kostholds-endring, og er super-redd for å miste muskelmasse! Sorry at jeg ikke kan gi deg noe svar enda, men gir lyd om jeg finner svar!

Tønneklara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav-karbo-kost Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 23:26   #3
bao79
Nytt Medlem
 
bao79 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Alder: 45
Innlegg: 4
bao79 er på en erverdig vei
Smile

Sv: Man mister vel ikke muskelmasse og går opp i fettprosent på en ketolyse kur??

Opprinnelig lagt inn av Tønneklara, her.

Hei! Det samme lurer jeg på! Er ny på denne type kostholds-endring, og er super-redd for å miste muskelmasse! Sorry at jeg ikke kan gi deg noe svar enda, men gir lyd om jeg finner svar!


Bra det er flere av oss som lurer... Kanske det er noen med erfaring på området som kan hjelpe oss her!

__________________
bao79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 23:35   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Man mister vel ikke muskelmasse og går opp i fettprosent på en ketolyse kur??

Jeg har motsatt erfaring!
Da jeg gikk ned 10 kg, var mer enn 8kg fett og over 1kg vann!

Men, disse hjemmevektene er ikke så veldig pålitelige!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 23:43   #5
bao79
Nytt Medlem
 
bao79 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Alder: 45
Innlegg: 4
bao79 er på en erverdig vei

Sv: Man mister vel ikke muskelmasse og går opp i fettprosent på en ketolyse kur??

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg har motsatt erfaring!
Da jeg gikk ned 10 kg, var mer enn 8kg fett og over 1kg vann!

Men, disse hjemmevektene er ikke så veldig pålitelige!

Jeg har en veldig bra vekt, som jeg stoler på. Har kunnet gjort det tidligere, så jeg regner med at den fortsatt er til å stole på. ( Den kostet flere tusen, ikke en sånn man får kjøpt på El-kjøp eller lign..)

Jeg har ikke tenkt til å gi opp enda, selvsagt, fordi jeg er veldig motivert og vil prøve dette her. Men det jeg ser akkurat nå skremmer meg litt mtp at jeg kan miste muskelmasse og ikke fett...

__________________
bao79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-10, 23:45   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Man mister vel ikke muskelmasse og går opp i fettprosent på en ketolyse kur??

Kroppen trenger endel tid på å omstille seg til det nye kostholdet, så jeg ville hvertfall ikek stolt på de målingene før om 4-5 uker.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 11:43   #7
frifuggel
Seniormedlem
 
frifuggel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 2.081
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: Man mister vel ikke muskelmasse og går opp i fettprosent på en ketolyse kur??

Tanita-vekt? De er rimelig gode, men som nevnt her, så slår varierende væskebalanse til tider litt underlig ut. Tror produsenten også sier at man skal se på tendenser over 3-4 uker, ikke se seg blind på dagsmålinger.. Husker ikke helt hvor jeg leste det, men mener det var på et forum der produsenten, eller en representant, uttalte seg om saken. Stolte på det, i alle fall.. Mine resultater varierer til tider voldsomt fra dag til dag, og det er ikke mulig å miste f.eks ett kilo muskler fra en dag til neste, slik mine resultater kunne tyde på. Over tid, f.eks siste måneden, så har jeg ikke mistet noe muskelmasse, den fettfrie kroppsvekten har derimot økt. Fettprosenten har gått tilsvarende ned ++

__________________
Storkoser meg med verdens fineste lille gutt, en uventet og utrolig premie for riktig mat i 10 måneder..
frifuggel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilpasset Fedonistisk :)) Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 12:33   #8
Saine
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: sunnmøre
Alder: 41
Innlegg: 12
Saine er på en erverdig vei

Sv: Man mister vel ikke muskelmasse og går opp i fettprosent på en ketolyse kur?

Jeg har en vekt som viser fett og vann prosent, den gir ikke nøyaktige tall, men enn liten pekepinn. Vist jeg har drukket lite, vil fettprosenten gå opp i takt med at vannprosenten går ned.

Men så lenge fettprosenten går jevnt nedover og vannprosenten går opp over tid, så er jeg ikke så nøye på hva akkurat de tallene viser i det jeg veier meg.

__________________


Saine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 12:35   #9
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 58
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Man mister vel ikke muskelmasse og går opp i fettprosent på en ketolyse kur?

Jeg tror du må nullstille målingene dine til å gjelde fra din første måling etter ketolyse-start.
Den første uken gikk du ned 2 kilo, som antagligvis er for det meste væske.
På et karbo-kosthold vil de største glykogenlagrene dine være leveren og muskelaturen. Disse 2 kiloene du mistet, vil være endel av den væsken som var lagret i musklene dine. Derfor går muskelprosenten ned. Om du nå hadde trent styrketrening, ville du gått litt opp i vekt igjen, fordi musklene pumpes opp med blod/væske,- og du får en økt muskelprosent på målingen.
Jeg kan aldri tenke meg at du har mistet muskler og økt fettet fordi du har begynt på ketolyse. Over tid er det heller det motsatte som skjer
Stå på! Lykke til!

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 12:48   #10
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Man mister vel ikke muskelmasse og går opp i fettprosent på en ketolyse kur?

Sier som Sirimor.
Og når vekta di minker, så blir fettprosenten i forhold til vekt høyere enn sist, fordi den ikke har minket enda. Er nok bare vann de første kiloene.

Så bare fortsett å veie og ta utgangspunkt i de nye tallene du.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 17:49   #11
Kanel_i_kursiv
Medlem
 
Kanel_i_kursiv sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Vest-Agder
Innlegg: 131
Kanel_i_kursiv er på en erverdig vei

Sv: Man mister vel ikke muskelmasse og går opp i fettprosent på en ketolyse kur?

Det står også i boken at de første par ukene kan kroppen stjele energi fra musklene før fettforbrenninga setter ordentlig i gang så jeg ville ventet litt med å få panikk altså :-) husk at dette er et langsiktig opplegg ikke et uke-til-uke-opplegg!

__________________
Kanel_i_kursiv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-01-10, 23:06   #12
agurken
Medlem
 
agurken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Sørlandet
Alder: 46
Innlegg: 187
agurken er på en erverdig vei

Sv: Man mister vel ikke muskelmasse og går opp i fettprosent på en ketolyse kur?

Jeg opplevde akkurat det samme da jeg startet, selv om jeg har gått et annet opplegg enn deg (Easylife). Fettprosenten gikk OPP de første ukene, for deretter kun å gå nedover! Jeg har vært i ketose hele veien, og har kun mistet 0,7 kg i muskelmasse. Har totalt mistet 20 kg, så alt det andre er jo da for det meste fett
Jeg har ingen tro på at du skal miste noe særlig muskelmasse på ketolyse, og alle prosenter o.l vil nok stabilisere seg etterhvert. Lykke til

__________________


agurken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 23:02   #13
Tønneklara
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 27
Tønneklara er på en erverdig vei

Sv: Man mister vel ikke muskelmasse og går opp i fettprosent på en ketolyse kur?

Her kom det mye nyttig info! Oppmuntrende å høre at man ikke trenger å bekymre seg! Skjønner nå at man må tenke langsiktig.

Tønneklara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav-karbo-kost Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 23:06   #14
Tønneklara
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 27
Tønneklara er på en erverdig vei

Sv: Man mister vel ikke muskelmasse og går opp i fettprosent på en ketolyse kur?

Er det vanlig å gå litt opp i vekt etter de to første intensive ukene? Jeg gikk opp ca 1,2 kg... (dog på vanlig vekt).

Tønneklara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav-karbo-kost Svar med sitat
Gammel 30-01-10, 09:47   #15
SuperMamma
Medlem
 
SuperMamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 59
SuperMamma er på en erverdig vei

Sv: Man mister vel ikke muskelmasse og går opp i fettprosent på en ketolyse kur?

Dette var veldig intresant. Jeg har ikke slik fancy vekt som deg, så jeg vet jo ikke hvordan min sammensatte masse har endret seg.
Men det jeg merker er at det er mye fett som har forsvunnet her. Merker det på hvor jeg blir slankere. Valpe-fettet som jeg kaller det er helt klart gang med å forsvinne. Figuren blir finere :-) Så jeg antar at dette går riktig vei. Men pass på å ha nok proteiner i kosten, det skal være bra for å hindre tap av muskel masse.

__________________


SuperMamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Startet med Ketolyse, nå generelt vedlikehold og lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
fettprosent/muskelmasse


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fungerer ikke ketolyse på meg? Har jeg ikke nok fett på kroppen? KetoLinen Ketolysekuren 19 19-07-10 09:40
Muskelmasse? smilefjes Generell ernæringsdebatt 28 07-05-08 20:08
muskelmasse Trolljenta Trening 6 08-01-07 23:28
Vekta viser ikke min fettprosent. Hjelp! Amagetha Generell diskusjon 9 20-02-06 12:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no