Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Farlig?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-07-10, 20:43   #1
sterk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16
sterk er på en erverdig vei

Farlig?

http://women.webmd.com/guide/high-pr...ohydrate-diets

http://www.sideroad.com/Weight_Loss/...et-danger.html


Er dette utdatert informasjon jeg ikke behøver bekymre meg for?

Sitat:

What Are the Risks Linked to High Protein, Low-Carb Diets?
High protein, low-carb diets can cause a number of health problems, including:

Kidney failure. Consuming too much protein puts a strain on the kidneys, which can make a person susceptible to kidney disease.

High cholesterol . It is well known that high protein diets (consisting of red meat, whole dairy products, and other high fat foods) are linked to high cholesterol. Studies have linked high cholesterol levels to an increased risk of developing heart disease, stroke, and cancer.
Osteoporosis and kidney stones. High protein diets have also been shown to cause people to excrete more calcium than normal through their urine. Over a prolonged period of time, this can increase a person's risk of osteoporosis and kidney stones.

Cancer. One of the reasons high protein diets increase the risks of certain health problems is because of the avoidance of carbohydrate-containing foods and the vitamins, minerals, fiber, and antioxidants they contain. It is therefore important to obtain your protein from a diet rich in whole grains, fruits, and vegetables. Not only are your needs for protein being met, but you are also helping to reduce your risk of developing cancer.

Unhealthy metabolic state (ketosis). Low-carb diets can cause your body to go into a dangerous metabolic state called ketosis since your body burns fat instead of glucose for energy. During ketosis, the body forms substances known as ketones, which can cause organs to fail and result in gout, kidney stones, or kidney failure. Ketones can also dull a person's appetite, cause nausea and bad breath. Ketosis can be prevented by eating at least 100 grams of carbohydrates a day.

sterk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 16-07-10, 23:47   #2
Vintergumman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Spydeberg
Innlegg: 154
Vintergumman er på en erverdig vei

Sv: Farlig?

Short answer - ja.

På denne dietten skal det noe til å klare å spise så mye protein at du skader nyrene. Hold deg til rundt 1-2g per (optimal) kroppsvekt så er du heelt sikker på å unngå det. Jeg har lest noen andre spørre om det på forumet, men de fikk samme svar. Ikke noe å bekymre seg over.

Man kan oppleve en økning i kolesterolet i startfasen, men Hexeberg rapporterte selv i den spørsmål-svar sekvensen hun hadde nylig på dagbladet.no at hun hadde flere pasienter på lavkarbo som endte opp med å forbedre sine kolesterolverdier betydelig.

Hva som fører til kreft endrer seg fra år til år. Ærlig talt, det siste jeg hørte var at å sitte noen timer hver dag førte til kreft.... Ja, jeg har hørt at mye rødt kjøtt kan føre til endetarmskreft, men jeg venter fortsatt på noen gode studier på det.

Ketosen du oppnår under ketolysedietten er ikke skadelig. Det de snakker om er den tilstanden som kun kan oppnåes av folk med diabetes1.

Jeg linker ikke til noen vitenskaplige artikler her eller noe. Dette er ting jeg har lært av å lese på forumet her inne iløpet av en mnd. Og merker at jeg lærer MYE. Kan dog ikke nekte for at ketose gir en helt horribel ånde

Vintergumman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - trur eg Svar med sitat
Gammel 17-07-10, 00:01   #3
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Farlig?

Jeg leste en plass (husker ikke hvor) at lavkarbokosthold faktisk forebygger kreft

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 17-07-10, 01:33   #4
Smugspiser
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 64
Smugspiser er på en erverdig vei

Sv: Farlig?

Ikke at jeg er en ekspert i dag, men jeg har nett sittet og lest en del om at det faktisk ikke finnes studier/forskning som klarer å få høyt kolesterol til å kobles direkte til hjerte og kar sykdommer. Og at kroppen selv regulerer kolesterol nivået etter hvor mye kolesterol den får gjennom mat. Og dersom den ikke får nok i mat, produseres dette, slik at nivået er nogenlunde stabilt. Var ihvertfall det jeg tolket det som.

__________________
Bloggen min


Smugspiser er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å leve etter LCHF.. Nybegynner Svar med sitat
Gammel 17-07-10, 12:43   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Farlig?

Dersom du leser alle trådene startet av Pål, vil jeg tro du fort finner ut at det ikke er noe som helst å bekymre seg for!

Blant disse feks!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-07-10, 13:05   #6
Queen of Wands
Medlem
 
Queen of Wands sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 390
Queen of Wands er ny på veien

Sv: Farlig?

Opprinnelig lagt inn av Vintergumman, her.

Kan dog ikke nekte for at ketose gir en helt horribel ånde

Sist jeg sjekket var jeg fremdeles i ketose, men den dårlige ånden har gått over for lenge siden, i alle fall merker jeg ikke noe selv. At appetitten (eller rettere sagt SUGET etter mat) går ned stemmer for meg i alle fall, noe som er BRA, ikke dårlig, for folk med problemer med å begrense seg...

__________________





5 kg til påske
Queen of Wands er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-07-10, 14:08   #7
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Farlig?

De fleste her strever vel mer mot mere fett og holder proteinandelen omtrent som andre

I forhold til nyrer kan du også lese her på svenske kostdoktorn. Den ligger under kategorien Myter om LCHF.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-07-10, 15:50   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Farlig?

Proteinandelen vi får i oss er som regel ikke særlig større enn hva statens ernæringsråd anbefaler, heller.
Om dette hadde stemt, så hadde ikke mennesket overlevd som rase.
Ketoseånden forsvinner hos de fleste etter en tid. Og når ble det en dårlig ting å brenne fett i stedet for sukker?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 08:37   #9
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Farlig?

Huff, det ser ut til at det vil ta laaang tid før disse mytene blir avlivet. Det er så utrolig mange som plager seg selv med disse gamle mytene... sukk.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 21:54   #10
Olli123
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 79
Olli123 er på en erverdig vei

Sv: Farlig?

http://en.wikipedia.org/wiki/Medical...ohydrate_diets

Sitat:

Meta-analytic summaries

Meta-analysis is a method to succinctly summarize and combine the results from multiple individual studies. The following meta-analyses of low carbohydrate diets are limited to randomized controlled trials that directly compare low carbohydrate diets to other diets. Some of the studies listed above are randomized controlled trials and are included in these meta-analyses.
A meta-analysis of randomized controlled trials by the Cochrane Collaboration in 2002 concluded[56] that fat-restricted diets are no better than calorie restricted diets in achieving long term weight loss in overweight or obese people.
A more recent meta-analysis that included randomized controlled trials published after the Cochrane review[57][58][59] found that "low-carbohydrate, non-energy-restricted diets appear to be at least as effective as low-fat, energy-restricted diets in inducing weight loss for up to 1 year. However, potential favorable changes in triglyceride and high-density lipoprotein cholesterol values should be weighed against potential unfavorable changes in low-density lipoprotein cholesterol values when low-carbohydrate diets to induce weight loss are considered."[60]
An even more recent meta-study of randomized controlled studies that compared low-carbohydrate diets to low-fat/low-calorie diets found that measurements of weight, HDL cholesterol, triglyceride levels and systolic blood pressure were significantly better in groups that followed low-carbohydrate diets. The authors also found a higher rate of attrition in groups with low-fat diets. They conclude that "Evidence from this systematic review demonstrates that low-carbohydrate/high-protein diets are more effective at 6 months and are as effective, if not more, as low-fat diets in reducing weight and cardiovascular disease risk up to 1 year." They also call for more long-term studies.[61]

Olli123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gravid, hva er farlig, hva er ikke farlig? Forvirra ... KatjaBlå Kosttilskudd 3 25-01-09 00:24
Atkins farlig? Annhild Induksjonen 6 15-01-09 14:50
Inn og ut av ketose- farlig? skrulle Spørsmål og svar 6 01-12-08 09:07
For mye frukt er farlig Georgine Nyheter / media 4 26-04-08 18:06
Er det farlig? Lindabtn Ketolysekuren 9 17-08-07 20:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no