Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Nybegynner: Kvinne 61 år. Andre eldre som sliter?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-04-09, 11:32   #1
Grandmother
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 6
Grandmother er på en erverdig vei

Nybegynner: Kvinne 61 år. Andre eldre som sliter?

Hei.
Jeg er en eldre sprek dame på 61 år som har problemer med å gå ned i vekt.
Jeg begynte med lavkarbo ca. 11.mars, etter å ha leste 2 av Skaldemans bøker, og føler meg bra uten sukkersug og kakebehov. Gikk ned 1,5 kg første uken, og har nå i 4 uker stått stille. Jeg er 1,57 cm, og veier nå 75 kg. Har derfor 10-15 kg å gå ned. Har lest veldig mye på sidene til Lavkarbo og andre aktuelle sider for å lære mer.
Kom i Ketose ca. dagen etter jeg begynte, og har vært der siden.
Trente med vekter på Sats fra september 08 ca 2 ganger pr. uke til jeg begynte med lavkarbo, men har nå trappet litt ned, og går heller tur. Jeg får nok i meg mellom 10 og 20 karber pr. dag, og følger råd om forholdet mellom fett, proteiner og karbohydrater så godt jeg kan, men her er det litt vanskelig.
Mitt daglige kosthold består av kombinasjoner av matvarene under:
1 multivitamin og 1 spiseskje tran
Egg
Fettkilder: Cocosa, soyaolje, smør, majones, remulade, aioli
Kjøtt typer: svinekoteletter, ribbe, biff, kylling, hjemmelage medisterkaker (litt), løvbiff, bacon
Grønnsaker: Kinakål, isbergsalat, sommerkål, blomkål, brokkoli, stangselleri, avokado, oliven.
Meieriprodukt: Fløte, rømme, creme Fraiche,
Oster: Brie, graddeost, gulost, skinkeost, cottage cheese, feta
Annet pålegg: reker, ribberull, fleskepølse, okserull, skinke, makrell i tomat
Kaffe med fløte, te, eggmelk
Korni flatbrød: 1 skive = 2,4 g karbohydrater.
1 tynn epleskive (ca. 10 gram) pr. dag. (tilbehør til Brie).
Lager av og til Ziggys lapper og et lavkarbo"brød" .

Har lest at eldre kan bruke flere måneder på å få vektnedgang, men motivasjonen blir utfordret. Har prøvd å sjekke kaloriinntaket, men det er ikke så lett. Blir litt forvirret av det. På den ene siden skriver Skaldeman at man ikke skal telle kalorier, på den annen side skrives det at man forbruker ca. 25 kcal pr. kilo kroppvekt, hvilket for meg vil tilsi ca. 1875 kcal. Hvis jeg da får i meg endel over dette, vil maten jeg tilfører være nok "brensel" slik at mitt "gamle" kroppslige fettlager ikke blir nevneverdig brukt? Har noen synspunkter på dette.

Grandmother er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 12:02   #2
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Nybegynner: Kvinne 61 år. Andre eldre som sliter?

Det stemmer at eldre kan bruke fra 3-6 mnd før de oppnår resultater, både i form av vektnedgang og i form av helsemessige fordeler.

Har du vært jojo-slanker tidligere, eller er dette din første slankekur?

Kan det være at du spiser for mye proteiner?

Ellers ville jeg kutta ut flatbrødet. Den lille eplebiten tror jeg ikke har så mye og si.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 12:29   #3
Grandmother
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 6
Grandmother er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner: Kvinne 61 år. Andre eldre som sliter?

[quote=Bee;702534]Det stemmer at eldre kan bruke fra 3-6 mnd før de oppnår resultater, både i form av vektnedgang og i form av helsemessige fordeler.

Har du vært jojo-slanker tidligere, eller er dette din første slankekur?

Kan det være at du spiser for mye proteiner?

Ellers ville jeg kutta ut flatbrødet. Den lille eplebiten tror jeg ikke har så mye og si.[/quote

Takk for svar og råd. Har nok aldri vært tynn. Skyldes nok at jeg er svak for kaker og sjokolade. Har stort sett hatt grei vekt hele mitt voksne liv, mellom 60 og 65 kilo, men siste 5 år har jeg gått opp till maksvekt 76,5 kg. Veier nå 75 og trives ikke med det, og har stått stille i 4 uker.
1 flatbrød om dagen har vært et hjelpemiddel til å holde pålegget på, men jeg får vel kutte ut det, selvom det blir mikorskopisk i den store sammenhengen. Har også tenkt på at det blir formye proteiner og for lite fett. Må kanskje bli flinkere til å veie maten.
Er det noen andre på min alder som har erfaring?

Grandmother er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 12:41   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner: Kvinne 61 år. Andre eldre som sliter?

Jeg er ikke av den eldre garde, men jeg har noen tips til ting som kan hjelpe mm.

Ikke bruk sojaolje, bruk kun kaldpressede oljer av olje, står det ikke kaldpresset på flasken, så IKKE bruk oljen. Og bruk smør på alt, det hjelper på fettinntaket, feks smør på kjøttet, masse smør i blomkålstappe. Cocosa i kaffen, eller en real dose eggemjølk.

Noen går ikke ned når de spiser mjølkeprodukter ( de fleste tåler smør,men noen må kutte ut fløte og creme fraiche o.l.), så prøv et par uker uten. Ost med lite karber kanskje går. Du kan jo kutte ut fløte og creme fraiche noen uker og se om det hjelper.

Selv om du liker godt det knekkebrødet, så kan det være veldig lurt å kutte ut det noen uker også for å se om det hjelper.

Og er du helt sikker på at du får i deg nok fett? Jeg trodde jeg spiste masse fett, litt nøye utregninger og veiing på absolutt alt, viste at jeg faktisk ikke fikk nok fett..

Og bruk målebånd og ikke bare vekt. Man kan tape mye rundt midjen uten at det synes på vekta.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 12:42   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner: Kvinne 61 år. Andre eldre som sliter?

Og får du i deg nok vann ( altså rent vann, ikke sukkerfri saft o.l.)? Du må nok drikker minst 2-3liter vann hver dag. Og drikker du kaffe, så drikk vann før og etter kaffe siden kaffe virker vanndrivende.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 13:09   #6
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner: Kvinne 61 år. Andre eldre som sliter?

Jeg er også godt voksen.

Sliter litt med de siste kiloene...og hele tiden har jeg måttet være restriktiv med meieriprodukter...ellers stopper det opp. Så nå har jeg kuttet det med 90%...litt i sauser og en smak når jeg er sugen, men nesten ikke noe.

Lykke til videre...stikk gjerne innom meg å se hva jeg spiser. (Annes MUP)Skriver ikke opp hver dag, men i perioder.

Jeg kunne ikke spise ren Skaldemann, da gikk jeg opp...en vissbalanse måtte jeg ha, selv på ketosemat...Så spiser mye grønnsaker. Nok proteiner og fett.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 13:44   #7
Britah
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: bergen
Alder: 66
Innlegg: 4
Britah er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner: Kvinne 61 år. Andre eldre som sliter?

Jeg er en kvinne på 51 år, og har vært på lavkarbo siden januar, har gått ned 5 kg, men det går seint, altfor seint::::: syntes jeg, men jeg ser nå at jeg har fått i meg altfor lite fett, så nå er det smør på alt, og kremfløte i kaffen , en desj god olje (Daoru, den smaker sitron) før mat .det har hjulpet meg, har gått ned ett kilo den siste uken,

Så hold ut, om du ikke blir tynnere så får du bedre helse og du får mer muskler.

Britah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Etter eget hode/håper det går Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 14:49   #8
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nybegynner: Kvinne 61 år. Andre eldre som sliter?

Syns ikke du er eldre jeg da!

aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 15:08   #9
Grandmother
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 6
Grandmother er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner: Kvinne 61 år. Andre eldre som sliter?

Opprinnelig lagt inn av aslaug, her.

Syns ikke du er eldre jeg da!

--------------------------------------------

Takk for det.

Grandmother er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 15:13   #10
Grandmother
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 6
Grandmother er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner: Kvinne 61 år. Andre eldre som sliter?

Opprinnelig lagt inn av Britah, her.

Jeg er en kvinne på 51 år, og har vært på lavkarbo siden januar, har gått ned 5 kg, men det går seint, altfor seint::::: syntes jeg, men jeg ser nå at jeg har fått i meg altfor lite fett, så nå er det smør på alt, og kremfløte i kaffen , en desj god olje (Daoru, den smaker sitron) før mat .det har hjulpet meg, har gått ned ett kilo den siste uken,

Så hold ut, om du ikke blir tynnere så får du bedre helse og du får mer muskler.

-----------------------------------
Takk for alle gode råd. Jeg får prøve å få i meg mere fett. F.eks. at eggmelk i kaffen er fetere enn fløte.

Grandmother er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er ketolyse/lavkarbo farlig for eldre? isrekl Kostholdsfilosofier 0 16-03-09 20:19
Den eldre generasjonen og dette med mat leyla73 Lavkarbo generelt 3 06-05-08 13:10
Jente vs kvinne? Tussa Generell diskusjon 29 02-08-07 17:51
Kvinne ble kaliumforgiftet mofe Kosttilskudd 6 11-05-06 14:40
Bil til salgs, lite brukt av eldre mann Albertine Livets lyse side 6 16-04-05 18:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no