Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Jeg spiser ikke kjøtt!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-12-10, 23:51   #1
Flor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 8
Flor er på en erverdig vei

Jeg spiser ikke kjøtt!

Jeg er ny her, og trenger tips fra erfarne lavkarboetere.

Jeg er ikke overvektig, men i loepet av de siste aarene har jeg sakte men sikkert gaatt opp noen kilo som jeg vil ha av. Saa trenger aa gaa ned ca 7-8 kg for aa komme meg tilbake i den kroppen jeg hadde, og dermed aa foele meg bra.

Det vaerste jeg vet er aa "slanke meg" og aa nekte meg selv visse typer mat, saa mitt objektiv er aa gaa paa dietten kun til jeg har kommet til maalvekten min, slik at jeg kan begynne aa spise mat jeg elsker - som pasta, broed osv.

Problemet mitt er ikke at jeg ikke forstaar meg paa hvilke matvarer som inneholder mye karbs, men jeg trenger tips i forhold til kostholdet siden jeg ikke spiser hverken roedt kjoett, svin eller fjaerkre. Jeg spiser fisk, egg og meieriprodukter, til noed ogsaa annen sjoemat. Sojaprodukter spiser jeg ikke.

Problemet er da foelgende: hvis meieriprodukter og noetter kan vaere partystoppere, hva gjenstaar det aa spise? Jeg er veldig glad i boenner, men det er saa mye kh i det at jeg ikke kan tenke meg at det kan erstatte det jeg slutter aa spise. Burde jeg kanskje foelge en annen diett? Noen som har noen erfaringer aa dele?

Flor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: andre Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 00:07   #2
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Jeg spiser ikke kjott!

om du spiser bare lavkarbo et par mnd og går ned 7-8 kg så vil alt gå på igjen når du begynner å spise vanlig mat igjen.. om du ikke er veldig streng med hva du spiser da etterpå.. selverfart! :P Lavkarbo er ikke bare en hurtigkur..

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 02:56   #3
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg spiser ikke kjott!

Opprinnelig lagt inn av Flor, her.

Jeg er ny her, og trenger tips fra erfarne lavkarboetere.

Jeg er ikke overvektig, men i loepet av de siste aarene har jeg sakte men sikkert gaatt opp noen kilo som jeg vil ha av. Saa trenger aa gaa ned ca 7-8 kg for aa komme meg tilbake i den kroppen jeg hadde, og dermed aa foele meg bra.

Det vaerste jeg vet er aa "slanke meg" og aa nekte meg selv visse typer mat, saa mitt objektiv er aa gaa paa dietten kun til jeg har kommet til maalvekten min, slik at jeg kan begynne aa spise mat jeg elsker - som pasta, broed osv.

Problemet mitt er ikke at jeg ikke forstaar meg paa hvilke matvarer som inneholder mye karbs, men jeg trenger tips i forhold til kostholdet siden jeg ikke spiser hverken roedt kjoett, svin eller fjaerkre. Jeg spiser fisk, egg og meieriprodukter, til noed ogsaa annen sjoemat. Sojaprodukter spiser jeg ikke.

Problemet er da foelgende: hvis meieriprodukter og noetter kan vaere partystoppere, hva gjenstaar det aa spise? Jeg er veldig glad i boenner, men det er saa mye kh i det at jeg ikke kan tenke meg at det kan erstatte det jeg slutter aa spise. Burde jeg kanskje foelge en annen diett? Noen som har noen erfaringer aa dele?

Greia er, vettu, at om du slanker deg og går tilbake til det du elsker å spise og spiser det hele tiden uten justeringer, så kommer kiloene tilbake, med ekstra venner . Det er nemlig en grunn til at de 7-8kg kom på og det er nok matvanene dine

Du trenger ikke følge slavisk lavkarbo med ekstremt få karber ettersom det vil antakelig fungere dårlig for deg. Det jeg heller vil råde deg til å gjøre er å spise mer ala fedon lindberg. Fedon tillater opp til rundt 120 gram karbo pr dag. F.eks bytt ut hvetepastaen med fullkornspasta og begrens mengden du spiser av det. Bytt ut risen med brun ris, begrens mengden du spiser. Ikke spis poteter ( så ofte), bruk litt mer bønner og linser istedefor. Spis grønnsakene dine, det er masse spennende måter å tilberede grønnsaker på. Og kanskje kjøp deg en vegetar-kokebok.

Brød kan du spise fedonbrødet. Jeg vet ikke hvor du bor i verden, men i andre land kan det finnes fullgode alternativer til dette. Bare pass på at hvetemel ikke er en av ingrediensene i det. Evt. kan du bake selv av oppskrifter her inne. Brødspising hele dagen har jeg ikke sansen for, men så igjen, dine egne personlige forutsetninger bør ligge til grunn og vil du ikke la være å spise brød, så kanskje det er dødfødt å få deg til å la være, MEN jeg håper kanskje at du vil revudere tankemønsteret.

Nøtter, tomater, melkeprodukter og andre ting KAN være partystoppere, det betyr ikke at det ER det for deg, så der må du prøve deg fram og se selv. Pass heller på å få i deg de tre essensielle fettsyrene, og tilstrekkelig protein, pass litt på kaloriinntaket og prøv å spise mat som ikke belaster blodsukkeret for mye. Så går det nok så greit så. Men det skjer ikke over natten. Det må du være klar over. Så få kg tar tid å miste.

Det finnes en matvaretabell her en plass, med tillate varer på lavkarbo, og den er lang altså. Egentlig er det bare du selv som kan bestemme hva som er lov og ikke lov. Og bare man holder seg unna sukkerrike og stivelsesrike matvarer så går det som regel veldig flott for en begynnelse.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 17:41   #4
Flor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 8
Flor er på en erverdig vei

Sv: Jeg spiser ikke kjott!

Takk for svar!
Jeg skjonte ikke helt at man maatte inn paa forumet for aa sjekke om det hadde kommet noen svar (tenkte det skulle komme en varsling paa mail), saa det er derfor jeg har vaert litt treig.
Det er garantert matvanene mine som har gjort at jeg har lagt paa meg. Jeg har tidligere lagt paa meg omtrent like mye, og gikk det ned igjen paa et halvt aar med ekstremt lavt kaloriinntak, mye trening og brukte i tillegg avfoeringspiller.
Det sier kanskje seg selv at jeg ikke hadde det saa greit den perioden.
Den vekten holdt jeg av meg i flere aar ved aa trene regelmessig og ikke overdrive paa usunn mat. Problemet mitt i det siste har vaert en blanding av en skade i beinet som gjorde at jeg saa vidt kunne ta en kort gaatur paa ti-femten minutter per dag, noe som har gjort meg veldig trist og demotivert ift riktig spising, i tillegg til et relativt fresht samboerforhold, som kjent gjoer at man ofte "koser seg" litt ekstra.
Jeg er naa supermotivert, baade med hensyn til trening og riktig spising. Takk for tips om Fedon-diett (men er ikke har litt tjukk?).. Jeg faar nok ikke tak i Fedon-broed her jeg er, men faar da heller begrense meg til svaert sjeldne unntak naar det gjelder broedspising =)

Flor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: andre Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 18:28   #5
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk
Smile

Sv: Jeg spiser ikke kjott!

Hei Du skriver at du har brukt avføringspiller i slankeperioder! Sliter du med spiseforsstyrrelser? Har slitt med det selv, derav spørsmålet.

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 19:22   #6
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg spiser ikke kjott!

Hei!
Hva er din BMI nå (evt høyde vekt) og hva er ditt mål?
Du sier du vil "tilbake dit du var". Hva mener du?
Da du gikk på superlavkalori og piller og hadde det vanskelig? Eller en tid da du var lykkelig?

mao Er det slik at du ønsker å komme til en sunn vekt eller vil du bli veldig tynn? (Siden du sier at Fedon er stor, det er han da ikke, han er kjempesunn)

Godt mente men viktige spørsmål for at vi skal kunne svare deg ordentlig.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 20:27   #7
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Jeg spiser ikke kjott!

http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel...1157629293.jpg

jo se så tjukk fedon er..... fysjameg

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 10-12-10, 22:22   #8
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Jeg spiser ikke kjott!

Ikke for å være stygg, men avføringspiller hjelper da vitterlig ikke? Da er jo allerede næringen tatt opp av systemet.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 02:28   #9
Flor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 8
Flor er på en erverdig vei
Wink

Sv: Jeg spiser ikke kjott!

Hei,
det virker som om folk har misforstaatt litt. Ja, jeg har alltid slitt litt med mat, men jeg vil ikke bli supertynn. Det har jeg aldri vaert.
Jeg er 157cm hoy, vet for tiden ikke hva jeg veier, men jeg kan gjette meg til ca 62-63. Jeg vil tilbake til aa veie 55 kg (altsaa, om jeg kommer til 57 og foeler meg bra er det helt greit, det er ikke grammene jeg er opptatt av, mer den foelelsen av aa kunne kjenne musklene gjennom huden, og ikke bare mykt fett).

Jeg er fullstendig klar over at avfoeringspiller ikke er hjelper med slankinga, men det tenkte jeg kanskje de gjorde som naiv attenaaring.

Jeg har ikke lyst til aa gaa gjennom en lang periode og foele meg sliten paa lavkaloridiett igjen, jeg vil foele meg bra og dermed vil jeg proeve en diett som folk har sagt at de ikke gaar rundt og foeler seg sulten paa.

Haaper folk skjonner hva jeg mener naa

Flor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: andre Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 02:30   #10
Flor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 8
Flor er på en erverdig vei

Sv: Jeg spiser ikke kjott!

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel...1157629293.jpg

jo se så tjukk fedon er..... fysjameg

Jeg ser jeg ikke er oppdatert paa hvordan slankeguruene ser ut - jeg trodde han var stoerre

Flor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: andre Svar med sitat
Gammel 11-12-10, 10:14   #11
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg spiser ikke kjott!

Så du vil "deffe", enkelt og greit? For en 1)spesiell ting eller 1)generelt?
Finn det Bulldog og BitTorres har skrevet om bodybuilding og deffing. 1 er lettere enn 2.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 14-12-10, 16:14   #12
Flor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 8
Flor er på en erverdig vei

Sv: Jeg spiser ikke kjott!

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Så du vil "deffe", enkelt og greit? For en 1)spesiell ting eller 1)generelt?
Finn det Bulldog og BitTorres har skrevet om bodybuilding og deffing. 1 er lettere enn 2.

Hva er "deffing"?

Flor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: andre Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 13:06   #13
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg spiser ikke kjøtt!

Sånn som bodybuildere, er egentlig ganske så tynn men vil ha mindre underhudsfett. Deffing=definering (av musklene)

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 15-12-10, 14:58   #14
ftdmia
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 155
ftdmia er på en erverdig vei

Sv: Jeg spiser ikke kjott!

Opprinnelig lagt inn av Flor, her.

Hva er "deffing"?

Deffing er å gå ned i vekt samtidig som man opprettholder muskelmassen, altså at man mister mest mulig fett og minst mulig muskler. Ordet kommer av "definering" og blir ofte brukt av bodybuildingentusiaster. På engelsk kaller de det for "cutting" eller "a cut".

Det er mao. et annet ord for slankekur, men det er et mye mer positivt ladet ord da "deffing" blir brukt av folk som har litt peiling og ikke bare hopper på den første og beste suppekuren, hehe.

På en typisk deff så spiser du litt mindre kalorier enn det du forbruker, og du må også passe på å få i deg nok proteiner og fett i forhold til kroppsvekten din. Det er lurt å ikke gå ned i vekt for kjapt, for da vil det nok tære litt på muskelmassen din også. Det er også lurt å supplementere med styrketrening for å opprettholde muskelmassen du allerede har.

ftdmia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen filosofi i denne gården Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 03:48   #15
Flor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 8
Flor er på en erverdig vei

Sv: Jeg spiser ikke kjott!

Opprinnelig lagt inn av ftdmia, her.

Deffing er å gå ned i vekt samtidig som man opprettholder muskelmassen, altså at man mister mest mulig fett og minst mulig muskler. Ordet kommer av "definering" og blir ofte brukt av bodybuildingentusiaster. På engelsk kaller de det for "cutting" eller "a cut".

Det er mao. et annet ord for slankekur, men det er et mye mer positivt ladet ord da "deffing" blir brukt av folk som har litt peiling og ikke bare hopper på den første og beste suppekuren, hehe.

På en typisk deff så spiser du litt mindre kalorier enn det du forbruker, og du må også passe på å få i deg nok proteiner og fett i forhold til kroppsvekten din. Det er lurt å ikke gå ned i vekt for kjapt, for da vil det nok tære litt på muskelmassen din også. Det er også lurt å supplementere med styrketrening for å opprettholde muskelmassen du allerede har.

Tusen takk! Dette var et hjelpsomt og hyggelig svar. Skal nok litt mer enn bare aa deffe (vil tro deffing er faerre kg enn det jeg oensker aa bli kvitt...?) men er i utgangspunktet enig med at det ikke er den store slankekuren jeg begir meg ut paa.

Mitt spm blir da, hvor mye fett og proteiner er anbefalt ift kroppsvekt?
Kanskje lurt aa trene styrke i sammenheng med deffing?

Flor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: andre Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 04:04   #16
Flor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 8
Flor er på en erverdig vei

Sv: Jeg spiser ikke kjott!

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Så du vil "deffe", enkelt og greit? For en 1)spesiell ting eller 1)generelt?
Finn det Bulldog og BitTorres har skrevet om bodybuilding og deffing. 1 er lettere enn 2.

Da er svaret generelt. Er forberedt paa en lang og hard vei fram til maalet.. Maa jo ha litt karbolov i jula

Flor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: andre Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo for de som ikke liker kjøtt? Trollemor75 Spørsmål og svar 12 27-07-10 12:16
Hva passer en som ikke spiser rødt kjøtt? Camillawho Lavkarbo generelt 7 19-01-09 14:27
Ny greie om ikke å spise kjøtt ... Kanutten Generell ernæringsdebatt 3 02-11-07 08:21
2 åring som ikke liker middag/kjøtt Dolly Generell ernæringsdebatt 17 18-03-07 12:37
[Atkins] Spiser dere bare kjøtt & fett på Atkins? HP Spørsmål og svar 1 04-09-05 23:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no