Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Når unga elsker pasta

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-03-13, 08:00   #26
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Når unga elsker pasta

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg syns det er fascinerende at man automatisk antar at om man er slank og (så vidt man vet) sunn vil man forbli det til evig tid uavhengig av hva man putter i seg.

Et høyt inntak av f.eks pasta vil over tid gi utslag enten på vekta eller blodsukkeret.

Ja, ikke sant. Så lenge ungene er slanke liksom. Bedre å legge lista tidlig heller enn å vente til man blir overvektig.
Vi som selv er overvektige eller har vært det, vet jo også at det er større sjanse for at også barna våre blir overvektige.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 08:16   #27
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Når unga elsker pasta

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg syns det er fascinerende at man automatisk antar at om man er slank og (så vidt man vet) sunn vil man forbli det til evig tid uavhengig av hva man putter i seg.

Et høyt inntak av f.eks pasta vil over tid gi utslag enten på vekta eller blodsukkeret.

Tja, jeg har ikke noe empirisk bevis her, men 21 åringen her har såvidt jeg kan bedømme fortsatt en slank kropp og et normalt blodsukker.
Det kan hende dette vil endre seg når han blir eldre, og vi får håpe han får sunnere matvaner ganske så snart.
Samboeren min la på seg 15 kg da han var førti, så nå er han innenfor normal BMI, og ikke undervektige mer.

Jeg synes det er veldig ok å forsøke å gi barna et variert kosthold, men jeg er veldig imot å ha dette sykdomsfokuset, eller barn tar skade av fokuset som endel har. Jeg har en treåring her, og som hos alle andre svinger hennes smak og matlyst. Hun er glad i pasta, og ca en gang i uka får hun dette når hun spiser med sin far. Når vi spiser sammen alle tre, lager vi noe jeg også kan spise. I går var det fiskesuppe som hun elsker.
Med den kunnskapen jeg har om kosthold nå, får hun ikke det samme som jeg fikk i min oppvekst. Jeg fikk veldig mye god mat, alt var laget fra bunnen av. Men det var mye potet, mye brun saus med hvetemel, mye brød med pålegg og dessverre mye sjokolade siden mine foreldre drev butikk og jeg stjal til meg det jeg kunne.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 12:20   #28
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Når unga elsker pasta

Jeg tror vi må skille litt mellom hva som er optimalt i teorien og mulig i praksis, her. Om ungene uten protester godtar at brød og pasta forsvinner/reduseres fra kostholdet så er vel det fint! Om det fungerer!
Selv har jeg to tantebarn som er undervektige og superkresne, og vet at det er en daglig kamp for foreldrene å bare få i dem noe. Og, ja, de har forsøkt så vidt teorien om at "unger spiser bare de er sultne nok", uten at det fungerte i praksis. De kidsa der kan sulte i dagevis på ren trass, om det var så, og å få helt utmagra, slappe unger er vel ikke optimalt uansett hvordan man vrir og vender på det?! Så da blir det en del kompromier - de liker brød, knekkebrød og pasta, og følgelig blir det en del av det, samtidig som de prøver å få inn andre matvarer gradvis.
Jeg har ikke unger selv, så jeg føler ikke at jeg egentlig har noe håndfast å bidra med i denne diskusjonen, men såpass vet jeg at teori og praksis har en tendens til å ikke alltid gå hånd i hånd ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 15:07   #29
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Når unga elsker pasta

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg tror vi må skille litt mellom hva som er optimalt i teorien og mulig i praksis, her. Om ungene uten protester godtar at brød og pasta forsvinner/reduseres fra kostholdet så er vel det fint! Om det fungerer!
Selv har jeg to tantebarn som er undervektige og superkresne, og vet at det er en daglig kamp for foreldrene å bare få i dem noe. Og, ja, de har forsøkt så vidt teorien om at "unger spiser bare de er sultne nok", uten at det fungerte i praksis. De kidsa der kan sulte i dagevis på ren trass, om det var så, og å få helt utmagra, slappe unger er vel ikke optimalt uansett hvordan man vrir og vender på det?! Så da blir det en del kompromier - de liker brød, knekkebrød og pasta, og følgelig blir det en del av det, samtidig som de prøver å få inn andre matvarer gradvis.
Jeg har ikke unger selv, så jeg føler ikke at jeg egentlig har noe håndfast å bidra med i denne diskusjonen, men såpass vet jeg at teori og praksis har en tendens til å ikke alltid gå hånd i hånd ...

Jo takk du, jeg har en sånn unge ... Det er ikke bare snakk om kresenhet heller, eller manglende grensesetting (for vår del i hvert fall). Min sønn på 2.5 år er nok hypersensitiv for enkelte smaker, konsistenser etc. Og han er heller ikke av typen som spiser bare han blir sulten nok, det fikk vi erfare i jula (bortreist og annen type mat enn hva han var vant til) hvor han ble ganske tynn til slutt. Så det er ikke alltid så enkelt. Vår sønn spiser knekkebrød (med ymse pålegg), frukt og havrevelling stort sett, og i det siste har han også begynt å spise kylling (den må være helt tørr) og knaskerøtter. Middagsmat vil han ikke ha. Vi prøver å innføre nye matvarer hele tiden, og han smaker ofte på nye ting, men som oftest kommer det rett opp igjen, men vi satser på at det går seg til etterhvert som han blir eldre og før han får mangelsykdommer (han er allerede litt lav på jern)

Men tilbake til diskusjonen. Å gi friske, aktive barn (fullkorns)pasta i blant, som tilbehør og ikke som hovedandel, til middag noen ganger i uka ser jeg virkelig ikke problemet med. Dersom de syns det er helt greit å få det fjernet, da er det jo greit nok. Syns det er vel så viktig at ungene vokser opp med et sunt forhold til mat.


Sist redigert av Cyan : 13-03-13 kl 15:14.
Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 15:07   #30
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Når unga elsker pasta

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg tror vi må skille litt mellom hva som er optimalt i teorien og mulig i praksis, her. Om ungene uten protester godtar at brød og pasta forsvinner/reduseres fra kostholdet så er vel det fint! Om det fungerer!
Selv har jeg to tantebarn som er undervektige og superkresne, og vet at det er en daglig kamp for foreldrene å bare få i dem noe. Og, ja, de har forsøkt så vidt teorien om at "unger spiser bare de er sultne nok", uten at det fungerte i praksis. De kidsa der kan sulte i dagevis på ren trass, om det var så, og å få helt utmagra, slappe unger er vel ikke optimalt uansett hvordan man vrir og vender på det?! Så da blir det en del kompromier - de liker brød, knekkebrød og pasta, og følgelig blir det en del av det, samtidig som de prøver å få inn andre matvarer gradvis.
Jeg har ikke unger selv, så jeg føler ikke at jeg egentlig har noe håndfast å bidra med i denne diskusjonen, men såpass vet jeg at teori og praksis har en tendens til å ikke alltid gå hånd i hånd ...

Photo! Dette kunne jeg ordrett skrevet om mine to yngste på fem og ni. Eldste kunne jeg gitt lchf-mat og han ville spist det glatt. Men når de andre to er overkresne og mannen spiser proteiner, moderat med fett og litt av de standard karbetilbehørene som ris-potet-pasta så er det ikke bare å kutte ut dette fordi om jeg synes det hadde vært storveis og optimalt. Rom bygges ikke på en dag her i huset heller. Om slektningene dine finner en god måte å få bedre kostvaner for barna så må du gi meg et hint, Photo!!
Har nettopp lagd lavkarbobakst og regner med å ha den for meg selv, dessverre.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 17:01   #31
brdmnd
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 64
brdmnd er ny på veien

Sv: Når unga elsker pasta

Jeg kan ikke noe sted se at trådstarter har skrevet at hun har tenkt å forby ungene sine å spise pasta eller på noen annen måte virket "hysterisk". Det må da være fullt lov å be om lavkarboalternativer til høykarbomat på et lavkarboforum? Jeg har prøvd, og håper de som svarer på denne tråden etter dette holder seg til emnet.

Jeg har nevnt blomkål og sellerirot. Andre grønnsaker med nøytral smak kan kanskje også være et alternativ? Squash, aubergine? Og så kan de jo få ostechips til i stedet for fint brød, det vil jeg tro kan slå an.

brdmnd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 17:20   #32
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Når unga elsker pasta

Det jeg skrev var mer et innlegg til diskusjonen enn hovedinnlegget, altså.

Chamomilla: Will do! For tida tror jeg at de bare sørger for å holde ungene i live. Små barn har heller ikke noe begrep om fornuft i forhold til næring, og minsta ble til slutt lagt inn på sykehus med sondenæring da hun hadde omgangssyke og nektet å spise. Hun er fire og et halvt år og veier tretten-fjorten kilo ... Upsiden er at så lenge de får ro rundt matsituasjoner kan de godt smake på ting. F.eks. har nevnte minstemann helt dilla på mandler, hvilket er en super ting!

Poenget mitt var vel at det slett ikke er så enkelt som å bare servere den rette maten, og så går resten av seg selv, kun i egenskap av det er de voksne som bestemmer.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 19:18   #33
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Når unga elsker pasta

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg syns det er fascinerende at man automatisk antar at om man er slank og (så vidt man vet) sunn vil man forbli det til evig tid uavhengig av hva man putter i seg.

Et høyt inntak av f.eks pasta vil over tid gi utslag enten på vekta eller blodsukkeret.

Ikke nødvendigvis. Jeg levde mer eller mindre på makaroni med ketchup og grovbrød med mengder med nugatti i 10-15-årsalderen... Var bittelitt rund kanskje, men ikke i nærheten av å være overvektig og ustabilt blodsukker har jeg aldri vært plaget med heller.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 11:10   #34
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Når unga elsker pasta

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Ikke nødvendigvis. Jeg levde mer eller mindre på makaroni med ketchup og grovbrød med mengder med nugatti i 10-15-årsalderen... Var bittelitt rund kanskje, men ikke i nærheten av å være overvektig og ustabilt blodsukker har jeg aldri vært plaget med heller.


Jeg «levde» mer eller mindre på sigaretter i mange år. Mellom femti og seksti om dagen. Var bittelitt kortpustet kanskje, men ikke i nærheten av å få lungekreft og kols har jeg aldri vært plaget med heller.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 11:27   #35
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Når unga elsker pasta

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Jeg «levde» mer eller mindre på sigaretter i mange år. Mellom femti og seksti om dagen. Var bittelitt kortpustet kanskje, men ikke i nærheten av å få lungekreft og kols har jeg aldri vært plaget med heller.


-

Fikk du betalt sigarettene av foreldrene dine da, eller?
Sorry, Kula. Dette blir for dumt, altså. Jeg skjønner at du prøver å spise diskusjonen, men i blant kan det være like greit å bare la det ligge.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 12:01   #36
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Når unga elsker pasta

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Fikk du betalt sigarettene av foreldrene dine da, eller?
Sorry, Kula. Dette blir for dumt, altså. Jeg skjønner at du prøver å spise diskusjonen, men i blant kan det være like greit å bare la det ligge.




-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Te - elsker søt te Monja66 Spørsmål og svar 14 07-10-11 23:57
Jeg elsker max hamburger! Edla Generell diskusjon 40 08-06-11 10:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no