Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Svangerskapsdiabetes påvist etter glukosebelastningstest

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-05-09, 16:30   #1
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Svangerskapsdiabetes påvist etter glukosebelastningstest

Jeg er gravid, 28 uker på vei. Har PCOS og inslulinresistens, men etter to år på lavkarbo er resistensen betydelig lavere enn da jeg begynte.
Pga alder måtte jeg i dag ta en glykosebelastningstest for å sjekke blodsukkeret.
Dro opp på sykehuset med fastende mage, tok en blodprøve, drakk to dl sukkervann, ventet i to timer før jeg tok nye blodprøver.
Prøvene viser at blodsukkeret var 4,9 før sukkervann, og 8,6 etter sukkervann. Og altså svangerskapsdiabetes.
Jeg har hele tiden undret meg over dette, hvorfor jeg skulle ta denne testen med å drikke sukkervann. Jeg har jo knapt spist sukker de to siste årene og tenker at det er jo en selvfølge at mitt blodsukker fyker i været da? Jeg blir på en måte litt oppgitt over at ingen har spurt meg om mitt kosthold, og det at jeg har PCOS ble ikke nevnt en gang her. Vil ikke dette påvirke resultatene?
Nå får ikke dette de store konsekvensene for meg bortsett fra at jeg ikke har det spesielt godt nå (kvalm, hodepine, slapp etc).
Kostholdsendringene har jeg jo full kontroll over selv (ikke spis mer enn 3 brødmåltider om dagen, og kake maks en gang i uka er råd jeg styrer unna, jeg trenger jo ikke å øke karbohydratene), skjerper litt inn på karbene og istedet for å ligge på ca 100 gram om dagen går jeg litt ned. Jeg må måle blodsukkeret fem ganger om dagen i en periode, og viser de normalt nivå frafaller diagnosen. Men hvis jeg har høyt blodsukker over tid må jeg begynne med insulin. Og for meg blir jo det helt på trynet å gi en med inslulinresistens tilførsel av insulin..... Men jeg er nesten 100% sikker på at denne diagnosen er stilt fordi det ikke er lagt til rette for folk som ikke spiser sukker og lever på lavkarbo. Denne testen er laget utfra folk med et "normalt godt norsk kosthold..."
Kan i tillegg opplyse at jeg til sammen har gått opp 7 kilo - på magen, føler meg i topp form med god uholdenhet i hverdagen.
Er det noen av dere andre som har erfaring med dette? Eller meninger om dette? Er tankegangen min helt på jordet?
Glad for respons på dette

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 16:37   #2
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Svangerskapsdiabetes påvist etter glykosebelatsningstest

Tenker det samme som deg.
Kunne kanskje vært mer interessant å måle langtidsblodsukkeret da?
http://www.lommelegen.no/322956/lang...odsukker-hba1c

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 16:45   #3
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Svangerskapsdiabetes påvist etter glykosebelatsningstest

Jeg tror det er det jeg skal gjøre. Skal få opplæring på fredag av bruk at et sånt apparat, og måle blodsukkeret fem ganger om dagen.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 16:55   #4
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Svangerskapsdiabetes påvist etter glykosebelatsningstest

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Jeg er gravid, 28 uker på vei. Har PCOS og inslulinresistens, men etter to år på lavkarbo er resistensen betydelig lavere enn da jeg begynte.
Pga alder måtte jeg i dag ta en glykosebelastningstest for å sjekke blodsukkeret.
Dro opp på sykehuset med fastende mage, tok en blodprøve, drakk to dl sukkervann, ventet i to timer før jeg tok nye blodprøver.
Prøvene viser at blodsukkeret var 4,9 før sukkervann, og 8,6 etter sukkervann. Og altså svangerskapsdiabetes.
Jeg har hele tiden undret meg over dette, hvorfor jeg skulle ta denne testen med å drikke sukkervann. Jeg har jo knapt spist sukker de to siste årene og tenker at det er jo en selvfølge at mitt blodsukker fyker i været da? Jeg blir på en måte litt oppgitt over at ingen har spurt meg om mitt kosthold, og det at jeg har PCOS ble ikke nevnt en gang her. Vil ikke dette påvirke resultatene?
Nå får ikke dette de store konsekvensene for meg bortsett fra at jeg ikke har det spesielt godt nå (kvalm, hodepine, slapp etc).
Kostholdsendringene har jeg jo full kontroll over selv (ikke spis mer enn 3 brødmåltider om dagen, og kake maks en gang i uka er råd jeg styrer unna, jeg trenger jo ikke å øke karbohydratene), skjerper litt inn på karbene og istedet for å ligge på ca 100 gram om dagen går jeg litt ned. Jeg må måle blodsukkeret fem ganger om dagen i en periode, og viser de normalt nivå frafaller diagnosen. Men hvis jeg har høyt blodsukker over tid må jeg begynne med insulin. Og for meg blir jo det helt på trynet å gi en med inslulinresistens tilførsel av insulin..... Men jeg er nesten 100% sikker på at denne diagnosen er stilt fordi det ikke er lagt til rette for folk som ikke spiser sukker og lever på lavkarbo. Denne testen er laget utfra folk med et "normalt godt norsk kosthold..."
Kan i tillegg opplyse at jeg til sammen har gått opp 7 kilo - på magen, føler meg i topp form med god uholdenhet i hverdagen.
Er det noen av dere andre som har erfaring med dette? Eller meninger om dette? Er tankegangen min helt på jordet?
Glad for respons på dette

Jeg var slank som en strek før jeg fikk unga. La på meg 30-40 kilo under hver graviditet og fikk påvist svangerskapsdiabetes. Har siden da hatt en skrott som har vinglet mye i vekt og størrelse. Men sist sjekka blodsukkeret mitt var det flott!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 17:16   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Svangerskapsdiabetes påvist etter glykosebelatsningstest

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

Tenker det samme som deg.
Kunne kanskje vært mer interessant å måle langtidsblodsukkeret da?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Jeg tror det er det jeg skal gjøre. Skal få opplæring på fredag av bruk at et sånt apparat, og måle blodsukkeret fem ganger om dagen.

Langtidsblodsukker må måles hos legen.
Å kalle det langtidsblodsukker er feil, men det er det letteste. Det gir i hvert fall en pekepinn på hvordan gjennomsnittsblodsukker har vært de siste ukene.

Det de vil oppnå med at du skal måle så mye, er nok heller å se hvordan det svinger i løpet av døgnet, i forhold til måltider etc.

Jeg har dia2 og selv med medisiner på ketolyse svinger bls mitt akkurat som det selv vil!
Kroppen gjør ikke alltid som vi vil lissom!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
I dag starter jeg på igjen etter at hele ketosen gikk til h.... etter sykehusopphold. Nitja Ketolysekuren 6 06-03-09 12:18
PCOS/gravid og svangerskapsdiabetes Vibeke-67 Stoffskifte / hormonproblemer 3 24-01-09 23:38
Sma før og etter 15 kg! sma Ketolysekuren 66 10-05-08 20:14
Oppgang etter uke 5! Princez Ketolysekuren 13 23-02-08 12:45
Hva er best å spise før og etter trening? Spesielt etter. Iset Trening 35 22-06-06 21:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no