Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Jeg trenger hjelp! - Tips til mat helt UTEN melk

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-09-12, 22:05   #1
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Jeg trenger hjelp! - Tips til mat helt UTEN melk

Jeg spør her jeg siden siden dette er helseorientert, selv om det ikke er lavkarborelatert. (Bare positivt om det er lavkarbo i tillegg til melkefritt da )

Min svært kresne, 9 år gamle sønn skal utredes for laktose- og gluten- intoleranse. I første omgang skal han ikke ha melk i noen uker.

Dette er jo i utgangspunktet greit, men det er iferd med å gå opp for meg at ALT vi spiser inneholder melk i en eller annen form.
Han er som sagt veldig kresen og har i utgangspunktet hatt et veldig snevert utvalg av matvarer han har likt og 95% av det inneholder melk. Nå tester vi ut alt mulig for å få ham til å spise andre ting, men det blir jo dyrt, siden det faktisk er en del han overhode ikke vil spise.
... Han smaker i allefall - det er jo fremskritt....

Men jeg trenger tips om hvordan man lager mat uten meieriprodukter. I morgen er det lørdag og for oss er det fast tacodag. Hans taco består alltid av tortillas eller tacoskjell med ost, salat og paprika.
Taco uten ost er jo ikke taco!
Ellers liker han mozarellapizza, men uten mozarella...?.
Han liker pølser, men ikke rent kjøtt (i noen form omtrent)
Han liker fiskepudding, fiskakaker, fiskegrateng og fiskeboller (særlig i hvit saus), men ikke ren fisk.
Han liker blomkålsuppe og tomatsuppe, men begge disse har melk.
Han liker servelat, men ikke skinke eller andre kjøttpålegg (har prøvd de fleste)


Vi har hele tiden hatt ganske streng poecy på søte pålegg og har sjelden nugatti, syltetøy osv i hus, men er det noe annet igjen nå???

Jeg har alltid laget middager og brukt fløte, melk og smør som smaksforsterker og ingrediens, både i kjøttkaker, kjøttboller, sauser, fiskekaker, desserter, potetretter... i nesten alt!!! I allefall alle de tingene han liker...
Jeg vet faktisk ikke hvordan jeg lager mat uten å "høyne" den men fløte og smør.

Kan dere hjelpe meg? Jeg begynner å få fryktelig dårlig selvtillit på dette her. Jeg som alltid har vært "flink til å lage mat"

Det jeg trenger er oppskrifter, tips til vanlige matvarer og snop, tips om erstatningsprodukter, linker til nyttige nettsteder og nettbutikker, tips om dagligvarebutikker i Bergen med STORT utvalg av spesialvarer osv... Går meg helt vill her. I dag følte jeg at jeg bare soste rundt i butikken på måfå... aner ikke hva jeg kan kjøpe, og når jeg tror jeg har en god idé så viser det seg ofte å være melk i det også...

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 22:33   #2
Atir
Medlem
 
Atir sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 298
Atir er på en erverdig vei

Sv: Jeg trenger hjelp!- Tips til mat helt UTEN melk

Da må nok maten lages fra bunn av Prøv å bruke f eks havrefløte eller kokosmelk i stedet for vanlig melk. I Bergen så har Meny her på Nesttun et ganske bra utvalg. Kinsarvik også.Lykke til!

__________________


Atir er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 22:46   #3
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Jeg trenger hjelp!- Tips til mat helt UTEN melk

Opprinnelig lagt inn av Atir, her.

Da må nok maten lages fra bunn av Prøv å bruke f eks havrefløte eller kokosmelk i stedet for vanlig melk. I Bergen så har Meny her på Nesttun et ganske bra utvalg. Kinsarvik også.Lykke til!

Ja det var det jeg var redd for...
Men hva med pålegg osv?
Jeg kjenner allerede til Kinsarvik, men det er så midt i byen. Det går greit å gå innom der og kjøpe med et par ting, men jeg tenkte mer på en butikk jeg kan kjøre til for den store uke- og helge-handelen

__________________




Sist redigert av FrkMarge : 22-09-12 kl 12:34.
FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 01:45   #4
stjernedryss
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Sarpsborg
Alder: 44
Innlegg: 40
stjernedryss er ny på veien

Sv: Jeg trenger hjelp!- Tips til mat helt UTEN melk

Har selv barn med både laktose og kumelkprotein allergi. Finsbråthen har en serie som heter MER. Der har de melkefri leverpostei, servelat og pølser (wiener-grill og kjøttpølse).
Ferdig tomatsuppe finner du i hylla med allergivennlige produkter, Toro fri heter den. Ikke prøvd, så vet ikke hvordan den smaker. Ellers så erstatter vi all melk i matlagingen med havremelk/fløte/vaniljesaus/visp. Yoghurt ersattes med soya yoghurt. Smør med blå soft. Det finnes mozzarella ost som er lagd av bøffelmelk. Men de proteinene kan av kroppen oppfattes ganske likt som kumelk og gi reaksjon, mine barn tåler ikke denne.
Det er nok lurt å lage alt fra bunnen av, så er du sikker på hva som blir servert. Mine barn reagerer også på noe som heter startkultur som sprøytes inn i pålegg, men det er nok fåtallet som reagerer på det. Zendium tannkrem inneholder laktose.....

stjernedryss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 01:48   #5
stjernedryss
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Sarpsborg
Alder: 44
Innlegg: 40
stjernedryss er ny på veien

Sv: Jeg trenger hjelp!- Tips til mat helt UTEN melk

Handler forresten nesten all allergivennlig mat på Rema 1000 da de har best utvalg her jeg bor. De er pgså flinke til å ta inn produkter som jeg spør etter. På OBS kjøper jeg risis. Ellers så er lollipop uten melk.

stjernedryss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 08:21   #6
Atir
Medlem
 
Atir sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 298
Atir er på en erverdig vei

Sv: Jeg trenger hjelp!- Tips til mat helt UTEN melk

På Strandkaien er det en fiskebutikk som selger melkefrie fiskekaker, pudding etc. På Egon har de endel allergivennlige retter. Mills kaviar er melkefrie, peanøttsmør, kjøttpålegg, mange ferdig salalater( rekesalat etc.) loengreen(sjokolade) Det er viktig å lese innholdslisten, for plutselig har de endret på noe, det er overfall min erfaring.

__________________


Atir er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 09:08   #7
bærrgen
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 1.081
bærrgen er en juvelbærrgen er en juvelbærrgen er en juvel

Sv: Jeg trenger hjelp!- Tips til mat helt UTEN melk

Om du syns det er vanskelig å finne melkefrie produkter nå, så kan jeg lover deg at det var myyyye vanskeligere for ti år siden.

Når det gjelder pizza, kan du knuse litt saltet chips og ha som topping istedet for ost, kjempegodt!

Melkefrie pølser har både Gilde (go' og mager) og Finsbråten.

Fiskekaker uten melk kan man få tak i hos fiskebutikk. Men jeg har også funnet i frysedisken på Ica.

Tomatsuppe laget fra bunnen av er mye bedre enn posesuppe! Og den kan fint lages uten melk.

Gilde har go' og mager servelat som er uten melk. Den er kjempegod!

Når du skal lage mat kan melk erstattes med rismelk, havremelk, kokosmelk og soyamelk. Jeg bruker ikke soyamelk fordi jeg syns den setter mye smak på maken.

Lykke til! Ta det som en utfordring

__________________
Ny blogg Gammel blogg Min journal


bærrgen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 10:05   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger hjelp!- Tips til mat helt UTEN melk

Det er mye, veldig mye mat som er naturlig melkefritt, spørsmålet er hva gutten din spiser.

I supper kan du bruke kokosmelk, godt i tomatsuppe, blomkålsuppe, kyllingsuppe. Godt i wok feks. Jeg bruker kokosmelk i vafler, pannekaker osv. I smoothie er det veldig godt.

Men jeg skjønner godt problemet, det er jo en grunn til at jeg ikke har orket å teste gluten og melkefritt til gutten vår.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 12:42   #9
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Jeg trenger hjelp!- Tips til mat helt UTEN melk

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Det er mye, veldig mye mat som er naturlig melkefritt, spørsmålet er hva gutten din spiser.

I supper kan du bruke kokosmelk, godt i tomatsuppe, blomkålsuppe, kyllingsuppe. Godt i wok feks. Jeg bruker kokosmelk i vafler, pannekaker osv. I smoothie er det veldig godt.

Men jeg skjønner godt problemet, det er jo en grunn til at jeg ikke har orket å teste gluten og melkefritt til gutten vår.

Ja problemet er jo at han ikke LIKER alle de flotte ubehandlede tingen. De tingene jeg helst vil ha selv og som jeg vil han skal spise som rent kjøtt og fisk, masse frukt og grønnsaker og naturlige fett- og KH kilder.
Han vil helst ha alt som er malt, blandet, knadd og ferdigstekt.

Jeg har sjekket ut Meny her i nærheten og de har et sørgelig dårlig innhold av melkefrie alternativer. De har en del glutenfritt, men ikke melkefritt. De melkefrie varene har heller ikke noe egen merking

I dag skal jeg en tur på Obs og se. Kanskje det er mer å hente der?

Også er det dette med soya og østrogenhermer og barn da... kan de spise sånn soyaost? Eller er det også fy fy?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 20:31   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger hjelp!- Tips til mat helt UTEN melk

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Også er det dette med soya og østrogenhermer og barn da... kan de spise sånn soyaost? Eller er det også fy fy?

Soya er soya.... bør ikke brukes større mengder uten at det er gjæret... og det er det svært lite soya som er.

Men om han bare liker "ferdigmat" så hva med å f.eks lage kyllingkjøttboller og sånt selv? De er milde på smak og dersom han får hjelpe til blir det kanskje mer spennende å spise også? Selv om det ikke smaker som kjøpt?

Skal jeg være ærlig så tror jeg at selv om det nok virker vanskelig nå så er det nok på lang sikt lettere å lære han å like mat enn å lage "feridgmat"...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 21:56   #11
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Jeg trenger hjelp!- Tips til mat helt UTEN melk

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Soya er soya.... bør ikke brukes større mengder uten at det er gjæret... og det er det svært lite soya som er.

Men om han bare liker "ferdigmat" så hva med å f.eks lage kyllingkjøttboller og sånt selv? De er milde på smak og dersom han får hjelpe til blir det kanskje mer spennende å spise også? Selv om det ikke smaker som kjøpt?

Skal jeg være ærlig så tror jeg at selv om det nok virker vanskelig nå så er det nok på lang sikt lettere å lære han å like mat enn å lage "feridgmat"...

Ja på lang sikt er jo det målet uansett. Han spiser alt for lite variert og han spiser altfor lite proteiner - særlig rene.
Men akkuratt nå er det liksom litt akutt iom at han SKAL være melkefri pga utredningen. Etterhvert som vi finner ut av det og får litt trening, går det seg sikkert til
I morgen skal jeg lage lapskaus fra bunnen av og neste helg tenkte jeg å lage lammefrikassé (håper han liker det, for jeg tror ikke han har smakt det før.

Jeg fant ikke så mye mer spennende på Obs forresten, men de hadde da rismelk med vaniljesmak og havrevaniljesaus (til gele i morgen). I tillegg var jeg på helsekost og kjøpte rismelk med sjokoladesmak og litt av denne soyaosten, så får vi se.

Vi håper han kan fortsette å spise ost i allefall... etter utredningen mener jeg. Det gjør alt myyyye lettere

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 16:57   #12
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Jeg trenger hjelp!- Tips til mat helt UTEN melk

Da har vi forsøkt oss litt mer frem igjen...
Ble "høykarbomiddag" i dag - hjemmelaget lapskaus
Det falt i allefall i smak.
Så hadde vi gele og vanljesaus til dessert og gutten fikk havrevaniljesaus. Den var også god heldigvis.

Rismelk med sjokoladesmak fikk en heller tam mottagelse - den var ikke så veldig god.

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 13:34   #13
Ceciliekaa
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 1
Ceciliekaa er på en erverdig vei
Smile

Sv: Jeg trenger hjelp! - Tips til mat helt UTEN melk

Ser det er en stund siden dette ble skrevet, men vil bare tipse om www.utenalt.com

Ceciliekaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, allergivennlig lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tips til ny start uten melk, frukt og sukker Lorelai Dr Lindbergs 6 08-02-12 12:14
Helt ny på lavkarbo. trenger råd og tips kagh Lavkarbo generelt 8 25-04-10 14:31
Helt ny og trenger tips tuttaknoff Spørsmål og svar 11 20-04-09 01:01
Er helt ny her, og trenger noen tips Hole Lavkarbo generelt 5 01-02-09 16:46
Helt fersk og trenger tips MrPerfect Spørsmål og svar 9 19-02-08 18:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no