Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Feilen oppdaget

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-12-08, 15:00   #26
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Feilen oppdaget

http://www.coconutoil.com/carandang.htm

Tredje avsnitt. Hydrogenisert (=kokt, varmpresset) kokosolje.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 16:45   #27
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Feilen oppdaget

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

http://www.coconutoil.com/carandang.htm

Tredje avsnitt. Hydrogenisert (=kokt, varmpresset) kokosolje.

Nei. Hydrolysert (herdet) kokosolje er delfiafett, ikke raffinert kokosolje. Det er en helt annen prosess. Dessuten er dette en ikke-nøytral rapport.

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 17:26   #28
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Feilen oppdaget

Opprinnelig lagt inn av Kanonada, her.

Bare man går nok i dybden så er jeg temmelig sikker på at i bunn av alle dietter ligger fundamentet kalorier inn og kalorier ut, uansett hvordan man vrir og vender på det.

Ja, vi liker enkle forklaringer selv om de ikke nødvendigvis stemmer helt

  Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 19:52   #29
Kanonada
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 122
Kanonada er på en erverdig vei

Sv: Feilen oppdaget

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Ja, vi liker enkle forklaringer selv om de ikke nødvendigvis stemmer helt

meaning?
Er jo ikke snakk om enkle forklaringer, men ser man på reele fakta så ender man jo opp med kaloriunderskudd på lavkarbo også, om man skal se på det folk gjerne spise iløpet av en dag?

Jeg kan ikke se noe annet enn at for meg så gå jeg hvertfall ikke ned før jeg er i kaloriunderskudd, ikke dermed sagt at det gjelder for alle, men om jeg går ned mer på lavfett enn lavkarbo så sier vel det at min kropp IKKE fungerer med så store mengder fett?
Det er jo ikke slik at jeg spiser så lite at jeg går sulten på lavkalorien jeg følger, 1800 kcal er ganske mye mat!

Kanonada er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Fedon/Roede-ish Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 20:09   #30
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Feilen oppdaget

Opprinnelig lagt inn av Kanonada, her.

meaning?
Er jo ikke snakk om enkle forklaringer, men ser man på reele fakta så ender man jo opp med kaloriunderskudd på lavkarbo også, om man skal se på det folk gjerne spise iløpet av en dag?

Jeg kan ikke se noe annet enn at for meg så gå jeg hvertfall ikke ned før jeg er i kaloriunderskudd, ikke dermed sagt at det gjelder for alle, men om jeg går ned mer på lavfett enn lavkarbo så sier vel det at min kropp IKKE fungerer med så store mengder fett?
Det er jo ikke slik at jeg spiser så lite at jeg går sulten på lavkalorien jeg følger, 1800 kcal er ganske mye mat!

Ingen betviler fysikkens lover her. Men, menneskekroppen er et kaotisk system, som betyr at den er svært tilpasningsdyktig.

Inuitter trenger ganske mye kalorier for å holde seg varme, men de blir feite på ris og rugbrød. Derfor må det ligge en eller annen mekanisme under. Og husk at fett og protein danner mindre varme enn karbohydrater, så de må uansett spise mer kalorier totalt sett.

Noen mener mekanismen er insulin. Det kan stemme. Av og til fant vi rotgrønnsaker, og disse var et nyttig tilskudd. Noen ganger (sjeldent) fant vi frukt eller honning. Hoveddelen av sukkeret i honning/frukt er fruktose. Fruktose dannes rett om til fett og skrur ned metthetshormonet leptin. Dessuten fører det til insulinresistens, som betyr at insulin-nivået må opp mer for å trekke resten av søtningsstoffet ut av blodårene. Insulin ber også celler om å ta opp fett.

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 17-12-08, 23:33   #31
Kanonada
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 122
Kanonada er på en erverdig vei

Sv: Feilen oppdaget

Danish:

Jeg syns bare at enkelt er litt for bastante i sine uttalelser. For inuitter og dem her inne som har en lavere toleransefor karbohydrater funker jo tydeligvis det å leve på høyfett og protein-basert diett, men det må også kunne gå an å bastant si at for andre vil ikke det å leve på ketogen diett alene gi vekttap. Noen kan fint spise masse karbohydrater, leve i kaloriunderskudd og gå ned i vekt slik, og at for disse,inkludert meg, er dette ikke en metode som er mer usunn eller skader kroppen mer..

Ofte syns jeg man er så opptatt av å "disse" andre vektreduksjonsmetoder enn sine egne, og det er det som er hele mitt poeng.
Det er like vanskelig å få ihuga kaloritellere til å si; "okey, for deg er det nok ketogen kost som vil fungere" som å få lavkarbere til å si at karbohydrater funker fint for noen, og bra er det!"

Jeg er av typen son gjerne prøver ut det meste, og som ikke har noe problem med det, jeg kan godt ta høyde for at til og med WLCD kan funke for noen(for en periode), men i lengden blir det nå enn slik at alle har ulik kropp og dermed fins det ingen fasit på hva som er den beste måten å gå ned i vekt.
I det øyeblikket jeg snakker om å telle kalorier antar folk at jeg snakker om å sulte meg slank, men jeg hadde ikke orka å telle i tre år når det går så treigt nedover hvis jeg gikk sulten!

Kanonada er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Fedon/Roede-ish Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 02:47   #32
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Feilen oppdaget

Opprinnelig lagt inn av Kanonada, her.

Jeg syns bare at enkelt er litt for bastante i sine uttalelser.

Virkelig?

Hva er galt med påstanden min? Kcal inn/kcal ut er en enkel, men mangelfull "sannhet".

Jeg teller kcal. Mitt utregnede forbruk er ca 1500kcal lavere enn det reelle behovet. Hvorfor? Nei, jeg har ikke glemt å regne med noenting.

Jeg vet ikke om det har noe med insulin å gjøre, heller, for i helgene spiser jeg ubegrenset med ris, rotfrukter, noe frukt, magert kjøtt, en og annen pizza, drikker øl, drakk til og med brus forrige søndag... Teller ikke kcal i helgene, men det ligger antageligvis rundt 5-6000.

Jeg burde blitt feitere og feitere.

Tillegg: Jeg tror mange som mislykkes eller sliter med ketogene kosthold gjør det fordi de spiser for lite.

  Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 13:31   #33
Kanonada
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 122
Kanonada er på en erverdig vei

Sv: Feilen oppdaget

De aller fleste vilmåtte ligge på "normen" for kaloriopptak, men selvfølgelig finnes det mange som har en forbrenning som tilsier at de kan spise mye mer og enkelte må spise mindre.
Om jeg spiser OVER 2000 kcal om dagen legger jeg på meg, min samboer er av typen som kan spise hva han vil(forøvrig kan hele hans familie det) uten å legge på seg et gram. Han spiser daglig store menger av både fett og karbohydrater og jeg vil tro at han lett er oppe i mellom 3 og 4 tusen kcal pr dag.

Angående det med ketolyse og å spise for lite, så kan det godt være din påstand stemmer, jeg kjenner nok for lite til det til å uttale meg om det. Men jeg KAN kalorier. Jeg spiste langt over min kalorigrense på ketolyse,mye fett og protein og gikk OPP. Fikk råd om å øke fettmengde,men samtidig spise mindre, og gikk da ned litt,men da var jeg også i kaloriunderskudd.. Nå er jeg ute av ketose, oppe i 70-80 gr karbo pr dag og kjenner allerede at kroppen har det bedre, og jeg har nå gått ned over en halvkilo siden jeg kom over i lavkalori, da sammenlignet med en kilo opp i ketose så er saken for meg helt innlysende..

Jeg påstår ikke at ketlyse ikke funker, men det funker ikke for MEG. Og min påstand om kalorier inn vs ut begrunner jeg i det jeg leser om veldig mange spiser mindre etter den innledende fasen på lavkarbo, fordi apetitten synker når kroppen vender seg til å leve på fett og protein.
Kalroiunderskudd er underskudd enten kaloriene kommer fra fett eller karbo.
-men kan da føye til at sammensetningen for meg heller ikke er uvesentlig, jeg kan ikke gå tilbake til å spise poteter,ris,pasta,kornprodukter osv som jeg gjorde før jeg gikk ned 30 kg, men jeg KAN spise knekkebrød og frukt hver dag OG gå ned i vekt

Kanonada er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Fedon/Roede-ish Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 13:41   #34
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Feilen oppdaget

Jeg kan bare snakke for meg selv, men både et for stort og for lite matinntak gjør at jeg står stille eller går opp i vekt, jeg har forsåvidt også insulinresistens, så noe av forklaringa kan ligge der.
Om jeg derimot spiser meg akkurat passe mett og ikke går sulten, går jeg ned i vekt. Og da er det ett fett hvilket kaloriinntak.
Jeg sjekket, mest for moro skyld, kaloriinntaket mitt et par uker, og det lå på alt mellom 1800 og opp mot nesten 3000 kalorier.

Men, det er en ubestridt sannhet at folk er forskjellige, samtidig så tenker jeg sånn at dersom folk mener business, så legger man inn minst fire uker i en diett før man avgjør om den fungerer eller ei. Helst opp mot tre måneder, men aldri mindre enn en.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 14:25   #35
Kanonada
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 122
Kanonada er på en erverdig vei

Sv: Feilen oppdaget

Photobscura:
Riktig som du sier at man må gi enhver diett tid for å vite om det faktisk fungerer, og det er derfor jeg fortsatte med ketolyse i 4 uker til tross for oppgang. Men leste i en annen tråd her at noen hadde valgt å ikke prøve ketolyse fordi startBMI antagelig var for lav til at det skulle fungere.
Det samme kan nok kanskje gjelde meg. Vannet man gjerne kvitter seg med til å begynne med hadde jeg nok ikke lagret siden jeg fra før har gått ned mange kilo og har vært på diett i totalt tre år nå. Dermed vil jeg også si at jeg har en viss peiling på hva som fungerer for meg og hva som ikke fungerer.
Min BMI er også nå under 30, så det er vel ikke umulig at jeg bare må bite tenna sammen og innse at det skal knallhard jobbing til for å få vekk de resterende kilo, så jeg tenker at jeg i tillegg til diett må intensivere treningen ytterligere for å komme i mål, og da er styrketrening et must, og da er jo også ketolyse i og for seg ikke å anbefale. Det å bytte ut trening med å gå tur 30 min hver dag har ikke vært til min fordel, for jeg savner å trene skikkelig.

Alle er som du sier ulike, og derfor er det nå engang slik at ikke alle dietter fungerer like godt på alle. For meg er det nok å telle kalorier og ha et variert og godt sammensatt kosthold som gjelder. Og til et slikt kosthold hører karbohydrater i ulike varianter med.

Kanonada er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Fedon/Roede-ish Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 16:38   #36
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Feilen oppdaget

Opprinnelig lagt inn av Kanonada, her.

De aller fleste vilmåtte ligge på "normen" for kaloriopptak, men selvfølgelig finnes det mange som har en forbrenning som tilsier at de kan spise mye mer og enkelte må spise mindre.
Om jeg spiser OVER 2000 kcal om dagen legger jeg på meg, min samboer er av typen som kan spise hva han vil(forøvrig kan hele hans familie det) uten å legge på seg et gram. Han spiser daglig store menger av både fett og karbohydrater og jeg vil tro at han lett er oppe i mellom 3 og 4 tusen kcal pr dag.

Eh, jeg har ikke høy forbrenning. Jeg var bælfeit når jeg begynte å bruke dette forumet. Jeg ble ikke det av å kunne spise hva jeg ville uten å legge på meg...

  Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 18:00   #37
Kanonada
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 122
Kanonada er på en erverdig vei

Sv: Feilen oppdaget

Bulldog:

Jeg ser på bildet ditt og tenker what the f..., fra bælfeit til det der?? Og det er jo ikke rart han forbrenner mye med den musklemassen der!
Men tar poenget, å så sier vi at det da er slik at det kan funke for noen å spise store mengder fet mat og både gå ned i vekt og holde vekt,men det funker ikke for alle. Og jeg ser jo at det finnes fler her inne som i likehet med meg MÅ telle kalorier.
Jeg kunne dermed sikkert gått ned med ketolyse og mye fett sålenge jeg også levde lavkalori,men for meg er det ikke verdt det når jeg trives best med lavkalori MED karbohydrater. Å påpeke nok engang at lavkalori for meg er minimum 1500 kcal, og det anser jeg som safe.
Enige om å være delvis uenige da,kanskje?

Kanonada er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Fedon/Roede-ish Svar med sitat
Gammel 18-12-08, 20:13   #38
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Feilen oppdaget

Jeg har vært her en god stund, og det er rmange, altså MANGE som har gått ned på den måten du beskriver; med mye fett.
Så lenge man følger dietten man velger uten slinger i valsen.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 14:21   #39
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Feilen oppdaget

Opprinnelig lagt inn av Kanonada, her.

...og da er styrketrening et must, og da er jo også ketolyse i og for seg ikke å anbefale...

Hvorfor ikke det?

Jeg trener ganske hard styrketrening på Skaldemann (som er nokså likt ketolyse) uten noen problemer.

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 14:23   #40
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Feilen oppdaget

Styrketrening i ketose er helt problemfritt så lenge kroppen er ferdig omstilt til fettforbrenning.
Bare passe på å spise noe protein etter for restituering.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
1 år på Atkins - og så oppdaget jeg dette! Ruska Atkins kosthold 32 23-04-10 15:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no