Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Vaniljekranse - HJÆLP

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-12-11, 08:03   #1
Efterår
Medlem
 
Efterår sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Danmark
Innlegg: 97
Efterår har en fantastisk aura rundt segEfterår har en fantastisk aura rundt seg

Vaniljekranse - HJÆLP

Julen for mig betyder også bagning af mornors vaniljekranse, men jeg er i tvivl om jeg bare kan bytte hvedemel ud med mandelmel og sukker med sukrin.... er der nogen der ved det?

Her kommer opskriften:
50g malede mandler
75g koldt smør
125g hvedemel
50g sukker
½ vaniljestang
½ æg

Hak mandlerne fint og rist dem på en varm pande
Bland smør, mel, sukker og vanilje og tilsæt de afkølede mandler. Dejen samles med det ½ æg.
Form dejen til kranse.
200 grader i 10-15 min

Glæder mig til at læse jeres svar der er så mange dygtige kokke herinde

Efterår er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Primal Blueprint / Paleo Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 08:09   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Vaniljekranse - HJÆLP

Hva med kokosmel? Ikke kokosmasse ,men avfettet kokosmel.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 08:17   #3
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Vaniljekranse - HJÆLP

Kan egentlig bare anbefale deg å prøve fro det er vanskelig å si hvordan det blir men dersom du skal bruke mandelmel vil jeg anbefale deg å bruke f.eks 1ts fiberhusk for å binde det bedre sammen.

Kan også være en ide å bytte med sukker med Tagatess fremfor sukrin, er en del her inne som rapporterer at Tagatess har bedre bakeegenskaper.

Lykke til

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 08:28   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Vaniljekranse - HJÆLP

Hvor kommer vaniljestangen inn, skal man bare skrape frøene ut og blande i deigen? Jeg fikk veldig lyst til å prøve disse. Tenker jeg blander sukrin og splenda eller seia.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 08:53   #5
Efterår
Medlem
 
Efterår sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Danmark
Innlegg: 97
Efterår har en fantastisk aura rundt segEfterår har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vaniljekranse - HJÆLP

Tusinde tak for jeres hurtige svar
Kokosmel, 1 ts fiberhusk vil jeg prøve med.
Tagatess kan jeg ikke opdrive nogen steder - helsekost har aldrig hørt om det... så der går nok lige et par år før man kan købe det i DK
Kornene skrabes ud af vaniljestangen og tilsættes smør og melblandingen.

Jeg glemte at skrive at vaniljekransene skal tages ud af ovnen når de er gyldne

Efterår er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Primal Blueprint / Paleo Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 09:34   #6
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Vaniljekranse - HJÆLP

Mulig du kan bestille tagatesse/tagatose på nett fra f.eks Belgia, regner med at det er billigere enn fra Norge

Tagatess/Tagatose produkter her i norge er i allfall fra et selskap som heter Dambert og det er belgisk.

Ellers kan det jo være en ide og blande litt stevia med sukrin, for å minke bruken av sukrin og få opp søtsmaken. Blir en del prøving og feiling med slik bakst.

Lykke til også får du gi tilbakemelding om hvordan det har gått

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 20:06   #7
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Vaniljekranse - HJÆLP

Disse så gode ut. Håper de blir bra.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 18:28   #8
Efterår
Medlem
 
Efterår sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Danmark
Innlegg: 97
Efterår har en fantastisk aura rundt segEfterår har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vaniljekranse - HJÆLP

Nøj de blev gode hvis jeg selv skal sige det Men selv om jeg formede små kranse flød de sammen og lignede til sidst fine småkager - så det nemmeste er at trille små kugler og trykke dem lidt flade.
Jeg ændrede lidt på mængderne og valgte ikke at riste de hakkede mandler. Her er hvad jeg kom frem til:

125g mandelmel
1/4 knivspids hjortetaksalt
95g smør
70g sukrin
35g smuttede og hakkede mandler
1/4 eller 15g æg
1/4 vaniljestang
Smørret tages ud ca ½ time inden brug. Så er det ellers bare at hælde mandelmel, hjortetaksaltm, smør, hakkede mandler, æg og kornene fra vaniljestangen ned i en skål og røre godt sammen.
Trilles i små kugler som trykkes flade og sættes på bagepapir midt i ovnen ved 200 grader i 10 minutter.
De er meget bløde når de kommer ud af ovnen men hav tålmodighed og træk bagepapiret over på en rist og lad småkagerne køle af på bagepapiret.
De bliver sprøde og denne portion gav 40 småkager
Min veninde kom forbi og smagte dem - hun var helt vild med dem

Efterår er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Primal Blueprint / Paleo Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 18:33   #9
Efterår
Medlem
 
Efterår sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Danmark
Innlegg: 97
Efterår har en fantastisk aura rundt segEfterår har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vaniljekranse - HJÆLP

Hov jeg glemte helt at skrive hvor meget det blev pr kage, hvis man får 40 stk af denne portion:
29,5 kcal 0,4g protein 0,07g kulhydrat 2,9g fedt
Dog vil det selvfølgelig være afhængigt af hvilken mandler man bruger da det svinger lidt fra mærke til mærke.

Lillemy - har du en internetadresse på en hjemmeside i Belgia der forhandler tagatesse?

Efterår er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Primal Blueprint / Paleo Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 12:01   #10
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Vaniljekranse - HJÆLP

Tror at Imse og Lillemy71 har noen bra ideer.

Jeg tenkte umiddelbart også på å bruke kokosmel + tagatesse, siden tagatessen skal gi god karamellsmak som passer godt med mandlene, og ikke oppleves som kald.

Jeg har ikke kjøpt det selv enda - men det jeg har lest, gjør at jeg får lyst til å bruke det i denne typen oppskrifter. En miks av tagatesse, sukrin (for å redusere karber) og noen dråper natreen for å redusere behovet av de to andre, og fordi natreen er en motvekt mot den kalde sukrinsmaken, virker interessant.

Kokosmel fordi det binder væske og gir volum med fiberet, og gir deigen en konsistens som likner mer på deig med mel.

Jeg tror det er lurt av deg å ikke riste mandlene dine som du skriver. Oppskrifter uten mel/sukker har lettere for å bli svidd i ovnen. Jeg ødela noen manelflarn fordi jeg brukte samme tid/temperatur som før, satte på alarm på ovnen, og måtte løpe til ovnen før timeren gikk ut fordi det begynte å lukte brent!

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 03-12-11, 16:03   #11
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Vaniljekranse - HJÆLP

Opprinnelig lagt inn av Efterår, her.

Lillemy - har du en internetadresse på en hjemmeside i Belgia der forhandler tagatesse?

Har ikke det, men sjekk f.eks hjemmesiden til produsenten: http://www.damhert.com

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjælp! Tootsi Ketolysekuren 2 09-04-08 10:01
Polyoler og Maltosesirup hjælp Lucky Tess Ketolysekuren 2 08-03-08 17:40
Hjælp! - Hvor skal jeg rope?? Goggen Generell diskusjon 13 27-01-07 15:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no