Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Hvis det tradisjonelle kostholdet er så bra

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-07-09, 22:27   #1
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Hvis det tradisjonelle kostholdet er så bra

... som staten og alle andre skal ha det til, hvorfor har det da vokst fram hele industrier som baserer seg på å befri oss fra plagene ved dette kostholdet?
Sitter med tv'n på i bakgrunnen, og begynte å tenke over hva reklamene handlet om. Det er mot halsbrann, for magen, for og i mot førdøyelsesbesvær, luftplager, dårlig ånde, forstoppelse, diare, det er kremer og slankeprodukter, det er frokostbalndinger, fiberprodukter, shampooer.... Siden jeg begynte med lavkarbo har jeg ikke hatt brukt for ett eneste av disse produktene! Kanskje ikke så rart endel mektige krefter ikke er så glad i at vi missjonerer om det vi har oppdaga?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 23:57   #2
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvis det tradisjonelle kostholdet er så bra...

Åja, jeg klarer nesten ikke se på reklame mer, jeg blir sintere og sinterer for hver eneste reklame de sender.
Det er jo ikke rart at folk flest spiser som de gjør når folk flest ser mye på tv og da også ser på de reklamene....

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 10:12   #3
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvis det tradisjonelle kostholdet er så bra

Dette må jeg signere på! Reklamer provoserer meg skikkelig, og det gir meg egentlig mer pågangsmot til å fortsette og misjonere for dette kostholdet. For mange er det som sies på TV "helt sant" - og jeg tror også reklamen har fått så mye makt over oss at flesteparten tror det som blir sagt der også er sant. Som at Kelloggs K gjør oss slanke og sunne, og at mageproblemer er noe ALLE sliter med.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 10:24   #4
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvis det tradisjonelle kostholdet er så bra

Henger meg på her - for jeg var veldig plaget med magen tidligere, nå bare hvis jeg får i meg sukker, mel, tilsetningsstoffer, konserveringsmidler og andre tilleggsingredienser som brukes i ferdig-produkter. Ser nesten bare på NRK 1 for tiden, der er det i alle fall ikke reklame for alle disse "hjelpe-produktene" som skal hjelpe oss.

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 10:53   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvis det tradisjonelle kostholdet er så bra

Nå har jeg aldri hatt brukt for noe av det der uanset kosthold da, annet enn noe mot halsbrann da jeg var gravid sist, men da åt jeg lavkarbo.
Men det virker som om folk flest har brukt for slik. De er ekstremt opptatt av nok fullkornsfiber og fettfri mat.
Og her sitter jeg og spiser kjøtt, smør og grønn salat og magen fungerer topp! Trenger ikke et gram fiber.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 12:41   #6
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Hvis det tradisjonelle kostholdet er så bra

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Og her sitter jeg og spiser kjøtt, smør og grønn salat og magen fungerer topp! Trenger ikke et gram fiber.

Det er mulig du er et særtilfelle, og at du kan ha pådratt deg et syndrom av det visst slag. I så fall burde det forskes på hva dette kan være for noe.
På den annen siden kan det være at du har oppdaget det optimale kosthold for alle mennesker, og da burde det også forskes på. Så hvorfor sitter mynighetene/ernæringsrådet og ikke gjør noe som helst?

Noe slikt var det møtelederen under et Skaldeman-foredrag sa, og det syns jeg er knakende godt sagt.

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 12:55   #7
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvis det tradisjonelle kostholdet er så bra

He he. Tror det er mange her inne som burde vært forskningobjekter - siden vi blir slankere, gladere, piggere og friskere med MYE METTET FETT! Også spiser vi nesten ikke karbohydrater - noe som hjernen bare MÅ ha... Rart vi ikke er sengeliggende amerika-tjukke med gjengrodde arterier og ligger for døden hele gjengen!

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 13:41   #8
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Hvis det tradisjonelle kostholdet er så bra

Nå får jeg sikkert pepper, men jeg tror det er det som blir spist utenom det tradisjonelle norske kostholdet som gir mye av plagene. Altså godterier, potetgull, spiser mer enn kroppen trenger, hamburgere,chips,sukker m.m.

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 14:02   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvis det tradisjonelle kostholdet er så bra

Opprinnelig lagt inn av Minni1, her.

Nå får jeg sikkert pepper, men jeg tror det er det som blir spist utenom det tradisjonelle norske kostholdet som gir mye av plagene. Altså godterier, potetgull, spiser mer enn kroppen trenger, hamburgere,chips,sukker m.m.

Det tror nok jeg også har mye av skylden, det som skremmer meg er at i stedet for å kutte det ut, og se på alternativer så kommer det stadig nye produkter for å fikse det. Og "vi" lar oss lure. (Ikke vi her inne da! )

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 14:12   #10
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Hvis det tradisjonelle kostholdet er så bra

Jeg er enig i at det er skremmende at man er opptatt av å behandle følgefeil. I stedet for å tenke:"Jeg får alltid problemer med magen når jeg er stresset, hva kommer dette av, hva kan jeg gjøre annerledes?" eller "jeg får alltid hodepine når jeg drikker for lite vann, jeg må derfor huske å drikke mer vann", så blir det til at folk (og ofte legene også) blir opptatt av å få vekk smertene ved mageproblemene eller hodepinen.

Jeg har en god lege som jeg gikk til da jeg fikk hodepiner til stadighet som jeg ikke klarte å finne årsaken til. Han gikk veldig inn på kosthold og ikke minst stresset i livet mitt og det viste seg at jeg hadde voldsomme knuter i skuldrene. Men jeg hadde ikke merket det i skuldrene, bare i hodet. Veldig fornøyd med en lege som ikke bare ga meg sterke smertestillende, men som gikk til bunns i årsaken.

Ja, reklamer irriterer meg! "Ved å bruke disse pillene, hindres fett i bli tatt opp i kroppen" Jeg blir frustrert over at noen putter noe i kroppen som de mener ikke skal bli tatt opp. Mitt ståsted: Enten spiser du det kroppen trenger, eller så lar du være.
(Dersom man innimellom vil ha ting ikke kroppen trenger, så bør du nyte det til fulle, ikke stresse med dårlig samvittighet)

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 14:14   #11
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Hvis det tradisjonelle kostholdet er så bra

Bruker du ikke shampoo engang?

Ellers er jeg helt enig med deg. Jeg er overbevist om at en stor del av plager vi har i samfunnet kommer som følge av kosthold og livsstil.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 14:30   #12
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvis det tradisjonelle kostholdet er så bra

Det var ikke hamburgere og cola som fikk meg til å ende opp i 100 kg's klassen i allefall. Og godterier har jeg aldri vært særlig glad i. Men - pizza, pasta, brød, margarin og magre meieriprodukter, derimot...

Før jeg begynte med lavkarbo forsto jeg aldri hva som var så usunt med pizza. Det var jo bare brød med pålegg. Alle sa at det var så feit mat, men ost og salami har jo alle nordmenn på brødskiva.

Leste et sted at det er snakk om å tilføre sukkervarer vitaminer - slik at det skal bli mer "sunnere" å spise usunt. Skal lete opp linken. Nå blir det snart sunt å spise lakrisbåter og gummibjørner! Helt horribelt.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 14:39   #13
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 54
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Hvis det tradisjonelle kostholdet er så bra

Opprinnelig lagt inn av Minni1, her.

Nå får jeg sikkert pepper, men jeg tror det er det som blir spist utenom det tradisjonelle norske kostholdet som gir mye av plagene. Altså godterier, potetgull, spiser mer enn kroppen trenger, hamburgere,chips,sukker m.m.

Det tror jeg også. Og dette i kombinasjon med uregelmessig spisemønster, stress, mas, småspising osv, det fører til trøbbel for kroppen. Men jeg tror at de aller fleste vil kunne fungere helt greit på tradisjonell norsk kost.

Jeg tror forøvrig at TV og data har ført til langt flere livsstilsproblemer og helseproblemer for det norske folk enn poteten.

__________________


Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 14:39   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvis det tradisjonelle kostholdet er så bra

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Bruker du ikke shampoo engang?

Jeg så den etter å ha postet innlegget ja Joda, men den de reklamerte for skulle gi så fantastisk og skinnende hår. Skinnende hår får jeg absolutt av lavkarbo, og merker at det blir tørt og sprøtt etter bare et par dager med karbo-kost.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 16:49   #15
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvis det tradisjonelle kostholdet er så bra

Opprinnelig lagt inn av Svane, her.

Det tror jeg også. Og dette i kombinasjon med uregelmessig spisemønster, stress, mas, småspising osv, det fører til trøbbel for kroppen. Men jeg tror at de aller fleste vil kunne fungere helt greit på tradisjonell norsk kost.

Jeg tror forøvrig at TV og data har ført til langt flere livsstilsproblemer og helseproblemer for det norske folk enn poteten.

Huh? Jeg spiste meg ned i vekt foran data'n og TV'en. Min trim var fra sofa'n til kjøkkenet. Jeg sitter fremdeles foran data'n og TV'en, men jeg går ikke opp i vekt av den grunn. Teorien om at man spiser for mye og trener for lite, har jeg svært liten tiltro til nettopp på grunn av dette. Spiser man feil mat, er selvfølgelig muligheten for overspising veldig tilstede, og jeg har klokketro på at det ikke er hvor mye man spiser - men hva man spiser som virker inn på overvekt og helse.


Sist redigert av Veggpryd : 20-07-09 kl 16:55.
Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 18:24   #16
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvis det tradisjonelle kostholdet er så bra

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Huh? Jeg spiste meg ned i vekt foran data'n og TV'en. Min trim var fra sofa'n til kjøkkenet. Jeg sitter fremdeles foran data'n og TV'en, men jeg går ikke opp i vekt av den grunn. Teorien om at man spiser for mye og trener for lite, har jeg svært liten tiltro til nettopp på grunn av dette. Spiser man feil mat, er selvfølgelig muligheten for overspising veldig tilstede, og jeg har klokketro på at det ikke er hvor mye man spiser - men hva man spiser som virker inn på overvekt og helse.

Signerer! Jeg har sittet på rompa og spist av meg 11kg siden mars. Og jeg har spist 2000kcl+ i døgnet.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 18:31   #17
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvis det tradisjonelle kostholdet er så bra

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Signerer! Jeg har sittet på rompa og spist av meg 11kg siden mars. Og jeg har spist 2000kcl+ i døgnet.


Jeg også, jeg har trent pinlig lite i løpet av vektnedgangen min. Nå er jeg riktignok vektoperert, men jeg er allikevel helt på linje med dere som sier at kostholdet oftest er det viktigste.

Det jeg også synes er svært skremmende og trist, er at så mye helsepersonell ikke er klar over kostholdets effekt på sykdom og helse generelt. Nå leser jeg ei bok skrevet av en dansk familie, der eldstesønnen var dypt autistisk og begge barna hadde sterk astma, eksem osv. Etter at de la om kostholdet, kuttet ut gluten, kumelk og sukker, har alle blitt helt friske, og det mest oppsiktsvekkende er at den autistiske sønnen, som var på vei til spesialinstitusjon, i dag er en helt normal, frisk gutt på 7 år.
Jeg sier ikke at alle autister og astmatikere blir friske just like that, men jeg synes det er urovekkende at dette ikke blir forsket mer på, at ikke dette med maten blir tatt mer på alvor når det gjelder sykdom!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 20:03   #18
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 54
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Hvis det tradisjonelle kostholdet er så bra

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Huh? Jeg spiste meg ned i vekt foran data'n og TV'en. Min trim var fra sofa'n til kjøkkenet. Jeg sitter fremdeles foran data'n og TV'en, men jeg går ikke opp i vekt av den grunn. Teorien om at man spiser for mye og trener for lite, har jeg svært liten tiltro til nettopp på grunn av dette. Spiser man feil mat, er selvfølgelig muligheten for overspising veldig tilstede, og jeg har klokketro på at det ikke er hvor mye man spiser - men hva man spiser som virker inn på overvekt og helse.

Men du glemmer at helseproblemer er MER enn bare hva du spiser. Ryggplager er en "folkesykdom". Det skyldes ikke kostholdet, men et stillesittende liv. Det ER også sånn, at ja, vi kan gå ned i vekt uten å bevege oss, men helsemessig er det uansett en god ide å være i aktivitet. Trening er bra for oss, uansett hvilket nivå vi er på.
Og samtidig skal vi huske på at fysisk aktivitet OGSÅ bidrar til å regulere både insulin og andre hormoner, og fysisk aktivitet vil hjelpe oss, uansett kostholdsfilosofi, til å holde vekta.

Og i tillegg er det noe med vanene rundt. Hvorfor "må" alle ha godteri på kino, for eksempel? Fordi vi er innprentet at slik er det bare. Samme er i forhold til TV, det er mange som føler at man må ha noe å spise der foran TV-en. Og det er bevist i mange undersøkelser at når vi spiser samtidig som vi ser på TV så har vi tendenser til å spise mer, for vi tenker ikke over hva vi spiser.

Egentlig er jeg litt overrasket over at flere her i tråden, som tydelig er opptatt av riktig kosthold og sunne vaner, ikke ser helseaspektet i fysisk aktivitet!

__________________


Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 20:10   #19
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 54
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Hvis det tradisjonelle kostholdet er så bra

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg også, jeg har trent pinlig lite i løpet av vektnedgangen min. Nå er jeg riktignok vektoperert, men jeg er allikevel helt på linje med dere som sier at kostholdet oftest er det viktigste.

Det jeg også synes er svært skremmende og trist, er at så mye helsepersonell ikke er klar over kostholdets effekt på sykdom og helse generelt. Nå leser jeg ei bok skrevet av en dansk familie, der eldstesønnen var dypt autistisk og begge barna hadde sterk astma, eksem osv. Etter at de la om kostholdet, kuttet ut gluten, kumelk og sukker, har alle blitt helt friske, og det mest oppsiktsvekkende er at den autistiske sønnen, som var på vei til spesialinstitusjon, i dag er en helt normal, frisk gutt på 7 år.
Jeg sier ikke at alle autister og astmatikere blir friske just like that, men jeg synes det er urovekkende at dette ikke blir forsket mer på, at ikke dette med maten blir tatt mer på alvor når det gjelder sykdom!

Jeg syns slike historier alltid er betenkelige. For det skaper en ide om at autisme er kostholdsindusert. Det tror jeg ikke på. Autisme er medfødt. De som har det kan kanskje fungere bedre hvis kosten endrer seg, og det er sikkert noen som er feilaktig diagnostiserte, som blir "mirakuløst friske" av å endre kost. Men du blir ikke "frisk" av autisme. Like lite som du blir "frisk" av andre medfødte funksjonshemminger.

Det samme har vært rundt ADHD, påstander om at man blir "frisk" av ADHD av å fjerne mandlene, for eksempel. Mens sannheten kanskje like gjerne kan være at barn har blitt feilaktig diagnostisert med ADHD, fordi barnet fremviste hyperaktiv atferd og dårlig konsentrasjon. Men det er symptomer, som også kan skyldes søvnmangel... som igjen kan skyldes store mandler.

Men du blir ikke frisk av ADHD av å fjerne mandlene.

I dette ligger også at hvis man kan "spise seg frisk" fra funksjonshemminger, så er det den andre siden av saken, som da forklarer hvorfor barn har ADHD, autisme, osv. Det er jo foreldrenes skyld, sant, som har gitt ungene feil mat? Og i DET igjen ligger at da trenger man ikke hjelpe verken foreldre eller barn, for da får folk bare "skjerpe seg".

Og så er det sånn at for MANGE foreldre er det nok å skjerpe seg, stramme inn grenser, endre kosthold, men det er også mange foreldre som har barn med reelle funksjonshemminger. Det er mer skremmende, syns jeg, at man prøver å lage allmenngyldige "regler" basert på enkelttilfeller. I såfall kan vi også lett komme til å tro at kreft kan kureres ved bønn. Ett tilfelle i Danmark kontra tusenvis av tilfeller av reell autisme? Hvorfor er det ene tilfellet mer troverdig enn de tusenvis av andre?

__________________


Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 21:27   #20
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvis det tradisjonelle kostholdet er så bra

At et rent og fett/protein-basert kosthold, som de forskjellige retningene innenfor lavkarbo er basert fortjener mer og seriøs forskning, er helt klart. Det er alt for mange sterke krefter i legemiddelindustrien som setter en del kjepper i hjulene, dessverre.

Angående autisme. Autisme er ingen homogen lidelse. Det er i veldig stor grad en paraplybetegnelse, og mange autister har tilleggsfunksjonhemminger.
Dog så de på jobben til eksen min (han har jobba på sfo for autister i mange år) flere gode eksempler på bedring med ketogen kost. Det slo særlig ut på grad av utagering og læreevne/konsentrasjon. En autist med epilespsi ble helt anfallsfri. At noen blir frisk fra autisme på karbohydratredusert kost er nok et skikkelig kremeksempel, men det er likevel noe å merke seg!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 22:14   #21
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hvis det tradisjonelle kostholdet er så bra

Opprinnelig lagt inn av Svane, her.

Ett tilfelle i Danmark kontra tusenvis av tilfeller av reell autisme? Hvorfor er det ene tilfellet mer troverdig enn de tusenvis av andre?

Det finnes da mange eksempler, kanskje tusenvis? Kosthold (bla. gluten og melk) i sammenheng med autisme har da vært diskutert i årevis, jeg hørte om det for første gang i 2001, da av en lege som hadde diskutert dette med en god del kolleger og syntes det var veldig interessant. JEG er overbevist om at man KAN kurere eller minke symptomene på autisme ved hjelp av kostholdet. Og jeg synes det er synd om en slik diskusjon skal legges død fordi foreldre kan føle seg truffet.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 10:03   #22
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvis det tradisjonelle kostholdet er så bra

Opprinnelig lagt inn av Svane, her.

Og så er det sånn at for MANGE foreldre er det nok å skjerpe seg, stramme inn grenser, endre kosthold

Helt klart, men når man ikke vet hva som er sunt og ikke sunt, når man ikke vet hva margarin, brød og syltetøy gjør med oss, da hjelper det lite å bare skjerpe seg. Overspising er en reaksjon på at man ikke får i seg nok/riktig næring, og når kroppen vil ha mer mat er det få som klarer å stritte i mot.

Jeg mener ingen i hele verden har selv skyld i overvekt - overvekt (og en rekke sykdommer) er en konsekvens av et kosthold som ikke er særlig gunstig for oss mennesker.

Ang. autisme. Her er noen linker om autisme og kosthold:

Mat & Helse

Autism Yesterday

Karl-Ludvig Reichelt (Rikshospitalet) kom autisme, schizofreni, epilepsi og ADHD

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva savner du i kostholdet ditt? lokkebiff Generell diskusjon 101 23-02-10 18:55
Kostholdet for veldig aktive mennesker med utgangspunkt i optimal ernæring kostholdet dydde Trening 27 24-04-09 14:31
For lite D-vitamin i kostholdet? Nena Generell ernæringsdebatt 7 12-11-07 23:23
Kostholdet om 100 år? Dorothy Generell ernæringsdebatt 49 16-06-06 14:54
Kostholdet etter lavkarbo Nette Generell diskusjon 14 16-01-06 20:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no