Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Høykarbomåltid gir vektnedgang?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-02-07, 14:06   #1
nomma
Seniormedlem
 
nomma sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 51
Innlegg: 1.942
nomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt likt

Høykarbomåltid gir vektnedgang?

jeg har hatt en vektstillstand .. men her om dagen så spiste jeg store mengder med høy-karbomat altså sukkerholdige varer.. og to dager etter på hadde jeg gått ned 1,2 kilo?? er den tilfeldighet???
Jeg synes å ha lagt merke til at dette har skjedd tidligere også..
Jeg blir så lei av å stå stille slik at jeg sprekker og spiser masse godteri en dag før jeg tar meg sammen og da plutselig løsner det.

og har jeg rett i at det finnes en kostholdsteori som har ett høy-karbo måltid hver uke?????

__________________
Ho Nomma



"her we go again"
nomma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 14:08   #2
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: høykarbomåltid gir vektnedgang?????

Spør themonk. Han snakker om rene karbomåltider 1-2 ganger i uka.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 14:39   #3
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: høykarbomåltid gir vektnedgang?????

Opprinnelig lagt inn av nomma, her.

jeg har hatt en vektstillstand .. men her om dagen så spiste jeg store mengder med høy-karbomat altså sukkerholdige varer.. og to dager etter på hadde jeg gått ned 1,2 kilo?? er den tilfeldighet???
Jeg synes å ha lagt merke til at dette har skjedd tidligere også..
Jeg blir så lei av å stå stille slik at jeg sprekker og spiser masse godteri en dag før jeg tar meg sammen og da plutselig løsner det.

og har jeg rett i at det finnes en kostholdsteori som har ett høy-karbo måltid hver uke?????

Hmmm...interessant....*følger-med*.....

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 14:45   #4
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: høykarbomåltid gir vektnedgang?????

Heisann!
Ja dette funker for mange. EAT-dietten har en "fridag" i uka, der det er lov å skeie ut.

Veldig mange finner at det kan være både smart og godt med litt annen kost en gang i uka. Jeg gjør det ikke selv, men det er mest fordi jeg reagerer negativt både på mel og sukker.

Men denne uka har jeg spist pomme frite to ganger for å se om magen tåler det, og det gikk bra.

Men om det virker inn på kiloene vet jeg ikke for jeg tør ikke veie meg

Får se neste fredag.

I morgen skal vi i bryllup, og selvsagt spiser jeg det som blir servert, Med potet og alt. Hopper over desserten, men det er fordi jeg egentlig ikke er så glad i dessert.

En dag dårlig kosthold innimellom ødelegger ikke en ellers god diett etter min mening.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 23:30   #5
Havregryn
Medlem
 
Havregryn sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Ett sted i Norge
Innlegg: 138
Havregryn er ny på veien

Sv: Høykarbomåltid gir vektnedgang?

jeg leste ganske nylig om dette ett sted...hmmmm...bare jeg kunne funnet det igjen!!!
Der sto det at du lurer kroppen din og at forbrenningen øker i denne forbindelse,men ikke over tid altså,men akkurat da når den får tilgang på mer mat enn normalt...

Jeg vet jo at de som trener vekter og har "deffe" perioder hvor de trener mye,spiser lite/magert, har en spise dag,både for å holde ut den fattigslige kosten og for å lure kroppen i å ikke gå i sparebluss...

but..I can not seem to find the damn article....

__________________
H a v r e g r y n
160 cm
Treningsidiot uten å være fanatisk
Hovedfokus: Velvære








Havregryn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins/lavkarbo filosofi'n Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 23:33   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Høykarbomåltid gir vektnedgang?

igjen, dette må en prøve seg frem med. For noen funker det, for andre funker det overhodet IKKE.

DET FINNES INGEN FASIT - dessverre

Jeg kjenner litt for mange som har prøvd dette og funnet at YAY - det funker ! Så blir de ivrige og plutselig en dag har det motsatt effekt. Trist men leitt. Men kan ikke lure kroppen i all evighet !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 23:38   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Høykarbomåltid gir vektnedgang?

For meg funker ikke det i det hele tatt... Men det er kanskje fordi jeg er på lindberg og ikke ketolyse eller atkins?
De gangene jeg har hatt "utskeiedager" så gå vekta oppover igjen kjapt. Ref ukas veiing....
Før ga det ikke så store utslag, så det er nok som nille sier, kroppen vender seg til alt. Det samme opplevde jeg mens jeg gikk på lavfett, at først var det ikke noe poblem å ha dagr med fet mat innimellom, men etterhvert ble det helt feil....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 23:43   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Høykarbomåltid gir vektnedgang?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

For meg funker ikke det i det hele tatt... Men det er kanskje fordi jeg er på lindberg og ikke ketolyse eller atkins?
De gangene jeg har hatt "utskeiedager" så gå vekta oppover igjen kjapt. Ref ukas veiing....
Før ga det ikke så store utslag, så det er nok som nille sier, kroppen vender seg til alt. Det samme opplevde jeg mens jeg gikk på lavfett, at først var det ikke noe poblem å ha dagr med fet mat innimellom, men etterhvert ble det helt feil....

for meg funker det absolutt ikke heller. Og de fleste jeg kjenner på Atkins/Ketolyse funker det heller ikke for. Men det funker jo for EAT-folket, og disse som sier de har "kosedag" eller spiser hva de vil i helga. Spiser de noe (i det hele tatt) midt i uka da tro ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 13:33   #9
nomma
Seniormedlem
 
nomma sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 51
Innlegg: 1.942
nomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt likt

Sv: Høykarbomåltid gir vektnedgang?

Takker for svar.. det funker for meg så lenge.. vi får se om jeg greier å lure kroppen lenge, håper det.. Vekta mi står stille helt til jeg tar ett høykarbo måltid.. neste dag har jeg gått ned..

__________________
Ho Nomma



"her we go again"
nomma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 21:26   #10
Helinor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 5
Helinor er på en erverdig vei
Smile

Sv: Høykarbomåltid gir vektnedgang?

Les dette, så blir du kanskje litt klokere.

http://www.tn.no/artikler.aspx?id=31

Helinor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 21:45   #11
Titti
Seniormedlem
 
Titti sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.607
Titti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt av

Sv: Høykarbomåltid gir vektnedgang?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

for meg funker det absolutt ikke heller. Og de fleste jeg kjenner på Atkins/Ketolyse funker det heller ikke for. Men det funker jo for EAT-folket, og disse som sier de har "kosedag" eller spiser hva de vil i helga. Spiser de noe (i det hele tatt) midt i uka da tro ?

He He, skal love deg at vi spiser godt ellers i uka også ja

__________________


Titti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED uten produkter... Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 23:52   #12
Stella
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Aust Agder
Alder: 40
Innlegg: 106
Stella er på en erverdig vei

Sv: Høykarbomåltid gir vektnedgang?

EAT det har jeg aldrig hørt om.
Hvor kan jeg læse mere?

Stella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 00:50   #13
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Høykarbomåltid gir vektnedgang?

Opprinnelig lagt inn av Helinor, her.

Les dette, så blir du kanskje litt klokere.

http://www.tn.no/artikler.aspx?id=31

Hm, jeg leser Det er viktig å påpeke at oppkarbing ikke er aktuelt for menn over 20% kroppsfett, eller for kvinner over 28% kroppsfett.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 00:53   #14
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Høykarbomåltid gir vektnedgang?

Opprinnelig lagt inn av Stella, her.

EAT det har jeg aldrig hørt om.
Hvor kan jeg læse mere?

E A T sin web.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 13:42   #15
nomma
Seniormedlem
 
nomma sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 51
Innlegg: 1.942
nomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt likt

Sv: Høykarbomåltid gir vektnedgang?

Opprinnelig lagt inn av Helinor, her.

Les dette, så blir du kanskje litt klokere.

http://www.tn.no/artikler.aspx?id=31

Takk for artikkelen helinor, men som solan sier

Sitat:

Hm, jeg leser Det er viktig å påpeke at oppkarbing ikke er aktuelt for menn over 20% kroppsfett, eller for kvinner over 28% kroppsfett.

jeg har nok ganske mye mer en 28% kroppsfett..

__________________
Ho Nomma



"her we go again"
nomma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 13:44   #16
nomma
Seniormedlem
 
nomma sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 51
Innlegg: 1.942
nomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt likt

Sv: Høykarbomåltid gir vektnedgang?

Jeg tror heller jeg må telle mine grunker og se om jeg kan skrape sammen til å bestille EAT-kurs..

__________________
Ho Nomma



"her we go again"
nomma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 16:03   #17
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Høykarbomåltid gir vektnedgang?

Opprinnelig lagt inn av nomma, her.

Takker for svar.. det funker for meg så lenge.. vi får se om jeg greier å lure kroppen lenge, håper det.. Vekta mi står stille helt til jeg tar ett høykarbo måltid.. neste dag har jeg gått ned..

Det er kanskje ikke så veldig rart. Mye karbohydrater virker veldig vanndrivende. Du kan ikke veie deg fra dag til dag. Det er ikke uvanlig å gå ned flere kilo etter et stort måltid med stivelse.

Hvis du vil fortsette å prøve dette har jeg noen råd. Ikke spis annet enn stivelse. Det vil si, hold deg til pasta, ris, brød eller poteter. Saus og grønnsaker til er ok, men ikke noe mer. Ikke kjøtt, og ikke matvarer som inneholder mye fett. Ikke godteri eller andre sukkervarer. Begynn med ett måltid i uka. (Ikke en hel dag.) La dette være det siste du spiser før du legger deg, men hvil i minst en time før du går til sengs. Ikke la deg lure av at vekta varierer litt fra dag til dag.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 16:24   #18
nomma
Seniormedlem
 
nomma sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 51
Innlegg: 1.942
nomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt likt

Sv: Høykarbomåltid gir vektnedgang?

Tusen takk themonk..

jo jeg "snik-veier" meg flere ganger i uken for å følge med at det går rette veien.. Jeg har veiedag på fredag..og jeg går stort sett ned, men av ogtil har jeg hatt still-stand. Hvis jeg da har hatt en " utskeielse" så kommer jeg meg over "kneika" og fortsetter å gå ned..

Nå har jeg ligget syk en uke så det har blitt så som så med maten.. men jeg skal prøve det du foreslår om å spise ett stivelsesrikt-måltid i uken.. Kan godt tenke meg å spise en pasta rett, eller ovsbakt potet på onsdagskveldene..

__________________
Ho Nomma



"her we go again"
nomma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 17:57   #19
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Høykarbomåltid gir vektnedgang?

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Det er kanskje ikke så veldig rart. Mye karbohydrater virker veldig vanndrivende. Du kan ikke veie deg fra dag til dag. Det er ikke uvanlig å gå ned flere kilo etter et stort måltid med stivelse.

Hvis du vil fortsette å prøve dette har jeg noen råd. Ikke spis annet enn stivelse. Det vil si, hold deg til pasta, ris, brød eller poteter. Saus og grønnsaker til er ok, men ikke noe mer. Ikke kjøtt, og ikke matvarer som inneholder mye fett. Ikke godteri eller andre sukkervarer. Begynn med ett måltid i uka. (Ikke en hel dag.) La dette være det siste du spiser før du legger deg, men hvil i minst en time før du går til sengs. Ikke la deg lure av at vekta varierer litt fra dag til dag.

At karbohydrater virker vanndrivende?!
Såvidt meg bekjent, BINDER karber vann...og lavkarb-kost virker lett vanndrivende, bl.a pga at vannet oppbundet i muskellagrene blir frigjort....derfor det sies, at de første kiloene en mister på ketogene dietter, er vann.....Eller har jeg misforstått kraftig?

Iallfall, jeg ØKER alltid i vekt, dagen etter karb-utskeielser. Men, riktig nok, noen dager etter der igjen, -da har jeg erfart at kiloene kan løsne...

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 18:23   #20
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Høykarbomåltid gir vektnedgang?

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

At karbohydrater virker vanndrivende?!
Såvidt meg bekjent, BINDER karber vann...og lavkarb-kost virker lett vanndrivende, bl.a pga at vannet oppbundet i muskellagrene blir frigjort....derfor det sies, at de første kiloene en mister på ketogene dietter, er vann.....Eller har jeg misforstått kraftig?

Iallfall, jeg ØKER alltid i vekt, dagen etter karb-utskeielser. Men, riktig nok, noen dager etter der igjen, -da har jeg erfart at kiloene kan løsne...

Nei du har oppfattet det rett. Karbophydrat fattig kost virker vanndrivende, fordi glykogenlagre tømmes - som du sier.

At karber/oppkarbing oppfattes som vanndrivende er fordi glykogenlagrene fylles når man spiser karber - når man så kutter UT karbene igjen vil de tømmes. Oppkarbingen oppfattes da som vanndrivende, men det man egentlig gjør er jo bare å kvitte seg med glygkogenlagrene som fylltes da man spiste karbene.

Kanskje det er det Monk mener å si ?

JEG og de fleste på lavkarbo jeg kjenner, legger PÅ oss vannvekt av karber. Kjenner ingen som mister vann når de spiser karber - bare når de kutter dem ut igjen.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 20:38   #21
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Høykarbomåltid gir vektnedgang?

Low carb har en mildt dehydrerende effekt sånn generelt sett. Å fylle opp glykogenlagrene suger opp en del vann, men totalt sett vil et slikt måltid med stivelse drenere mer vann fra kroppen enn det som bindes i musklene. Resultatet er et netto vekttap, og at man ser helt skrapa ut siden vann trekkes ut fra under huden. Vet ikke helt teorien bak det, men har gjort samme erfaringa hver eneste gang. Det kan sikkert variere en del fra person til person.

Husk at her er det snakk om ett måltid ren stivelse, og ikkeno annet. Det er ikke snakk om en utskeielse. Jeg går også ned i vekt når jeg minimerer karbeinntaket, men går ned ytterligere med denne metoden.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 23:18   #22
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Høykarbomåltid gir vektnedgang?

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Low carb har en mildt dehydrerende effekt sånn generelt sett. Å fylle opp glykogenlagrene suger opp en del vann, men totalt sett vil et slikt måltid med stivelse drenere mer vann fra kroppen enn det som bindes i musklene. Resultatet er et netto vekttap, og at man ser helt skrapa ut siden vann trekkes ut fra under huden. Vet ikke helt teorien bak det, men har gjort samme erfaringa hver eneste gang. Det kan sikkert variere en del fra person til person.

Husk at her er det snakk om ett måltid ren stivelse, og ikkeno annet. Det er ikke snakk om en utskeielse. Jeg går også ned i vekt når jeg minimerer karbeinntaket, men går ned ytterligere med denne metoden.

Ja, da er vi enige da.

Og som du sier det varierer nok fra person til person. For folk på veldig lavt karboinntak, som Ketolysekuren og Atkins funker det av en eller annen grunn dårlig. Likeså for folk som har høy fettprosent og mye ta av.

Det virker som det funker bedre for folk med høyere karboinntak ala EAT - hvor det virker som et er en velfungerende del av dietten. Årsaken til at noen går ned mer enn de har lagt på seg etter en oppkarbing er vel forbundet med leptin også. Det forsvinner vel ikke alltid mer vann enn det som er lagret, men kroppen forbrenner mer.... Men det er vi så vidt jeg vet også enige om

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 01:39   #23
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Høykarbomåltid gir vektnedgang?

Eat er jo Atkins da. Man øker karbene på Eat akkurat som på Atkins. Fasene er like.

Men over på tråden;
Det funker på noen ja, men det er for dem som har kontroll på søtsuget. Da jeg gikk på Eat så skulle man begynne med slike måltider etter 8 uker på kurset. Og da har man jo (forhåpentligvis) spist etter planene i 8 uker, og så skal man plutselig begynne å spise masse karbohydrater!! Det tror jeg er vanskelig for mange. Jeg greide det ihvertfall ikke. Jeg såg så frem til denne "utskjeiingen" at jeg klarte ikke å vente til kvelden og ihvertfall klarte jeg ikke å følge reglene. Fordi det er strenge regler å forholde seg til, f.eks. veldig lite fett og proteiner (20 g). Og da kan man jo plutselig ikke spise så mye likevel. Og man skal spise dette på kvelden som ett siste måltid før sengetid. Så jeg tror det er bedre å holde seg unna. Karbohydrater skal man jo ikke ha uansett (de usunne).

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 09:59   #24
Titti
Seniormedlem
 
Titti sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.607
Titti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt av

Sv: Høykarbomåltid gir vektnedgang?

Tror kanskje EAT passer best for dem som klarer å begrense seg ja. Som du sier kan det være vanskelig når man først får suget på det "forbudne".
Jeg har ikke kommet så langt enda, men jeg holder meg helt etter boka og synes det går lekende lett

__________________


Titti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED uten produkter... Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 10:08   #25
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Høykarbomåltid gir vektnedgang?

Jeg er helt enig i at dette er noe for dem som har stålkontroll. Denne typen veksling mellom mye og lite karbohydrater tar veldig mye tid og krefter, akkurat som slanking ved kaloritelling.

Jeg har prøvd carb loading i en periode. Det fungerte bra til jeg begynte å miste interessen. Da sklir det veldig lett ut. Det er ikke egentlig noe jeg vil anbefale som en livsvarig kostholdsplan.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor gir fett inn, masse fett ut? Fjonken Spørsmål og svar 23 15-02-07 17:13
Kan noen hjelpe? Gir snart opp..... LSH Spørsmål og svar 7 11-11-05 11:43
Melk gjør barn tykke og gir ikke sterkere benbygning Nooria Barns kosthold 5 13-06-05 13:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no