Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Jeg trenger hjelp til å forstå ting

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-04-12, 13:46   #1
mammaHilde
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 3
mammaHilde er på en erverdig vei

Jeg trenger hjelp til å forstå ting

Hei folkens.
Jeg mener meg meget "belest" innen dette med lavkarbo, men for hver gang jeg åpner dette forumet, eller annen info-side om lavkarbo, så blir jeg bare mer og mer forvirret.
Jeg er en kraftig bygd dame på 156 cm, og veier ca 103-104 kg. Jeg har altså en kraftig beinbygning, for mange sier det ikke SER ut som jeg veier over 100 kg.
I alle fall, til saken. Jeg har prøvd meg på lavkarbo, men når jeg leser hva dere sier her så blir jeg bare matt. MÅ jeg regne kcal? Hva er EGENTLIG kunsten??
Jeg har vært på vektklubb og diktklubb og matklubb og Grethe Roede og mammas pode og jeg-aner-ikke-hva-jeg-ikke-har-prøvd-opplegg.

Hvordan finner jeg ut hvor mye jeg skal spise? Hvordan i alle dager skal man regne dette ut? Jeg merker at jeg har blitt redd for mat, jeg tør snart ikke mer... Jeg er så fortvilet, for jeg prøver, men er jeg rett og slett DUM??
HJELP!!

mammaHilde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sten Sture Skaldeman Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 13:48   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger hjelp til å forstå ting.

Du trenger ikke starte med å telle kalorier. Du skal spise når du er sulten og du kan stoppe når du er mett. Det er den gyldne regelen.

Noen finner ut at de må telle kalorier etterhvert, for å få mer kontroll, men det bør ikke gjøres FØR du har prøvd den gyldne regelen og eventuelt ikke gått ned eller stoppet opp over en lengre periode.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-04-12, 13:50   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger hjelp til å forstå ting.

Hei.

Du er ikke dum!


Men lavakrbo er en jungel av forskjellige dietter. Allt fra 0-150 karber daglig. Noen regner ikke karber, men ser på GI (fedon lindberg)

Ser at du har skrevet StenSture Skaldeman i filosofiboksen din.
Viss det er den dietten du skal følge så bør du lese deg godt opp på akkurat den. Det finnes bøker, lån på bibilioteket eller kjøp

Lykke til

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 07:57   #4
mammaHilde
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 3
mammaHilde er på en erverdig vei

Sv: Jeg trenger hjelp til å forstå ting

Hei, og takk for svar!
Men hvordan spiser dere da?

mammaHilde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sten Sture Skaldeman Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 08:28   #5
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger hjelp til å forstå ting

Opprinnelig lagt inn av mammaHilde, her.

Hei, og takk for svar!
Men hvordan spiser dere da?

Vi spiser i all hovedsak ren mat, rent kjøtt fra fugl, fisk, svin, storfe, egg, meieriprodukter som rene oster, fløte, meierismør, seterrømme, creme fraiche, cottage cheese samt grønnsaker som vokser over jordan, pluss løk minus mai. minimais er dog "lov".

Som den aller enkleste regelen; hold deg til renest mulig mat med max 5 karber pr 100 gram. Og sørger for "nok" fett samt masse vann.

Nok fett holder deg mett og gir kroppen skikkelig drivstoff. Nok fett for meg er aldri under 100 gr, heller opp mot 200 gr og kanskje tilogmed over.

Hjalp det?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 09:02   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger hjelp til å forstå ting

Denne kan være fin å ha hengende et synlig sted: http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 09:04   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger hjelp til å forstå ting

"Vi" spiser ganske forskjellig, alle sammen, tror jeg!

Det står Skaldeman i "filosofiboksen" din. Hvis du har valgt deg den filosofien er det bare til å lese en av bøkene hans. Da får du svar på det aller meste du skulle lure på.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 10:07   #8
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger hjelp til å forstå ting

Opprinnelig lagt inn av mammaHilde, her.

Hei, og takk for svar!
Men hvordan spiser dere da?

Jeg spiser etter Ketolyse-prinsippene. Ketolysekuren kan du lese om her: www.ketolyse.no

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 10:17   #9
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Jeg trenger hjelp til å forstå ting

Jeg spiser etter Ketolyseprinsippet, med endel innblanding av Atkins. Holder meg unna Cottage Chese ei stund. Ser ut som den er medvirkende årsak til høyt morgenblodsukker.
Har startet på scratch, med et begrenset utvalg av matvarer, så vil jeg innføre mer etterhvert. Jeg må få hull på mitt toårige vektoppgangsprogram etter røykeslutt.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 10:19   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger hjelp til å forstå ting

Jeg spiser moderat lavkarbo med 50-70 karbohydrater på ukedagene og 100-150 på helgene. Men anbefaler å starte med en strengere variant og heller prøve ut etter hvert, når du lærer hvordan kroppen reagerer på lite karbohydrater

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 11:23   #11
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Jeg trenger hjelp til å forstå ting

Jeg har også det man kaller kraftig beinbygning, er riktignok ca 20 cm høyere enn deg, men var ca 95 kg på det tyngste og en BMI på over 31. Trodde lenge at det skyldtes tung beinbygning, men så kunne en fysioterapeut fortelle meg at beina veier lite. Men når man er kraftig bygd, har man også mer muskelmasse, og den veier endel. Jeg har levd på lavkarbo i ca 2 år nå og trives med det. Har prøvd meg fram, og for meg fungerer det bra å leve på et ganske strikt kosthold i hverdagen, men har ikke levd på ketolyse-varianten. Sier ganske strikt, dvs avstår fra brødmat, ris, pasta, men bruker f.eks. litt gulrot i middager. Og så skeier jeg litt ut til fest. Magen liker best hverdagene, den protesterer litt når jeg skeier ut, men det er bare av og til - toppen 1-2 ganger pr måned.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 13:38   #12
mammaHilde
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 3
mammaHilde er på en erverdig vei

Sv: Jeg trenger hjelp til å forstå ting

Jepp, jeg har lest Skaldemans bøker, Hexberg, dr. Dahlqvist.

Men hva SPISER dere? Hvilken mat, hvor mye? Ikke prosenter, hva blir det i antall? hvor mange egg? hvordan beregner dere kjøtt i forhold til fettet? I går feks. spiste jeg to medaljonger indrefilet surret i baconskiver, blomkålmos og grønnsaksblanding. Aner ikke hvordan jeg skal regne det om til % karbs, % protein og % fett?! Må man være mattegeni? (Hater matte...........)

mammaHilde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sten Sture Skaldeman Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 13:42   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger hjelp til å forstå ting

I begynnelsen må du veie maten for å vite hva du får i deg.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 13:49   #14
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Jeg trenger hjelp til å forstå ting

Opprinnelig lagt inn av mammaHilde, her.

Jepp, jeg har lest Skaldemans bøker, Hexberg, dr. Dahlqvist.

Men hva SPISER dere? Hvilken mat, hvor mye? Ikke prosenter, hva blir det i antall? hvor mange egg? hvordan beregner dere kjøtt i forhold til fettet? I går feks. spiste jeg to medaljonger indrefilet surret i baconskiver, blomkålmos og grønnsaksblanding. Aner ikke hvordan jeg skal regne det om til % karbs, % protein og % fett?! Må man være mattegeni? (Hater matte...........)

Hva med å lære..?

Den middagen der inneholder ikke store karbohydratene, og spiser du rødt kjøtt behøver du ikke tenke på fett/proteiner. Det har naturen allerede ordnet for deg!

Velg et alternativ:

A. Velg en rettning, les tilhørende bøker, og følg det du lærer i dem. Spis når du er sulten, stopp når du er mett.

B. Hold deg til matvarer under 5g karbohydrat per 100g (bare å titte på innholdsfortegnelsen) som kommer fra naturen, ikke fra en fabrikk. Spis når du er sulten, stopp når du er mett.

C. Lær deg å veie mat og regne om til andel av næringsstoffer. http://www.næringsinnhold.no er et nyttig verktøy! Brokkoli inneholder ~2.1g karbo per 100g, så 100g brokkoli gir naturlig nok 2.1g karbohydrat. 200g gir det dobbelte, 50g gir halvparten. Er ikke voldsomt komplisert, men hadde du virkelig hatt interessen for å lære det så hadde du allerede kunnet det. Sats heller på punkt A eller B.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 13:57   #15
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Jeg trenger hjelp til å forstå ting

Opprinnelig lagt inn av mammaHilde, her.

Jepp, jeg har lest Skaldemans bøker, Hexberg, dr. Dahlqvist.

Men hva SPISER dere? Hvilken mat, hvor mye? Ikke prosenter, hva blir det i antall? hvor mange egg? hvordan beregner dere kjøtt i forhold til fettet? I går feks. spiste jeg to medaljonger indrefilet surret i baconskiver, blomkålmos og grønnsaksblanding. Aner ikke hvordan jeg skal regne det om til % karbs, % protein og % fett?! Må man være mattegeni? (Hater matte...........)


Se litt på Atkins. HP har laget en fantastisk liste over mat du kan spise, og der grønnforet er delt inn i antall desilitre. Superenkelt å måle med litermål

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 14:18   #16
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Jeg trenger hjelp til å forstå ting

Vei all maten og noter tallene i en liten blokk e.l., så taster du inn alt på diett.no på slutten av dagen. Gjerne før kvelds hvis du spiser det, så du ser hvordan du ligger an. Diett.no regner ut %'er automatisk.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 14:35   #17
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg trenger hjelp til å forstå ting

Hei mammaHilde,

jeg er også ganske fersk. Jeg har begynt me å veie alt jeg spiser og så fører jeg det inn i diett.no. Det er litt greit å få litt oversikt og bli vant med ting. Av og til blir jeg overasket over hvor mye karbo det er i ting (f.eks. tomat - da spiser jeg bare halve) og av og til blir jeg overasket over hvor mye mat jeg kan få i meg og fortsatt være lavt i karbo. Jeg vegra meg for det til å begynne med, men nå har det blitt en vane. Og så ber jeg den som står for middag den dagen om å la meg veie maten før de begynner å lage og så tar jeg et ca mål på hvor mye av det hele jeg spiste.

Håper dette hjelper litt. Og lykke til!

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 15:06   #18
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Jeg trenger hjelp til å forstå ting

Opprinnelig lagt inn av milena, her.

(f.eks. tomat - da spiser jeg bare halve)

Tenker du da på importtomater med sine 1.2g per 100g, eller Norsk tomat med sine 2.5g per 100?

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 15:38   #19
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg trenger hjelp til å forstå ting

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Tenker du da på importtomater med sine 1.2g per 100g, eller Norsk tomat med sine 2.5g per 100?

Uuuppps! Da lærte jeg og noe nytt i dag! Jeg tror disse var Nederlandske. Jipppiiii, da kan jeg kanskje spise en hel en til frokost neste gang?

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger litt råd nå, ting står i *stampe* Maika Lavkarbo generelt 1 28-01-10 16:23
Hjelp til å forstå hva jeg må gjøre med vekta mi Amagetha Generell diskusjon 7 21-07-09 21:21
Hjelp meg å forstå monki Lavkarbo generelt 4 06-06-07 10:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no