Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Viljestyrke

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-03-11, 20:27   #1
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Viljestyrke

Noen sier de har liten styrke og lett faller for fristelsen til å trøstespise.
Jeg har tenkt det at viljestyrken da er der underliggende, bare at andre behov står i veien. Behov for trøst, å bli sett så en kommer frem med seg selv; sine behov, drømmer, meninger, vilje og følelser. Å ta seg selv på alvor handler ikke om å tvinge seg til noe, og så falle, men å godta at man trenger å se innover og faktisk gjøre det.

Når man har innhentet seg selv vil styrken og viljen komme også. Kanskje kommer tanken om at en selv ikke er viktig nok til å ta hensyn til. Da håper jeg at man ikke lar seg stoppe av den.

Å ta godt vare på seg selv er for meg og sikkert mange andre en vanskelig og til tider komplisert oppgave. Det krever kjærlighet, og det må utvikles om man ikke har fått det i den form man har trengt det i barndommen fra foreldrene sine. Og eneste måten å utvikle den på er å lete og finne den.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 00:01   #2
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Viljestyrke

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Noen sier de har liten styrke og lett faller for fristelsen til å trøstespise.
Jeg har tenkt det at viljestyrken da er der underliggende, bare at andre behov står i veien. Behov for trøst, å bli sett så en kommer frem med seg selv; sine behov, drømmer, meninger, vilje og følelser. Å ta seg selv på alvor handler ikke om å tvinge seg til noe, og så falle, men å godta at man trenger å se innover og faktisk gjøre det.

Når man har innhentet seg selv vil styrken og viljen komme også. Kanskje kommer tanken om at en selv ikke er viktig nok til å ta hensyn til. Da håper jeg at man ikke lar seg stoppe av den.

Å ta godt vare på seg selv er for meg og sikkert mange andre en vanskelig og til tider komplisert oppgave. Det krever kjærlighet, og det må utvikles om man ikke har fått det i den form man har trengt det i barndommen fra foreldrene sine. Og eneste måten å utvikle den på er å lete og finne den.

Så sant, så sant!
Lykke til på veien

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 01:04   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Viljestyrke

For meg har det aldri handlet om viljestyrke eller disiplin. Det har handla om fokus (hva kan jeg spise, framfor hva kan jeg ikke spise, søke situasjoner som gjør løsninger enkle, framfor situasjoner som skaper hindre etc), og ikke minst det å søke trøst hos mennesker, ikke mat/sult. Sist men ikke minst har det handlet mye om selvverd, at jeg faktisk fortjener å ha en sunn kropp og god helse. Det har aldri vært noe hvitknoke over det, i så måte. Men om jeg skulle begynt med hardtrening eller å slutte å røyke, hadde det nok vært en annen sak. Jeg tror ikke minst at man må gjøre en endring først når man er virkelig motivert. Å skulle snu en vesentlig del av livet sitt på hodet med alle piggene ute fører sjelden til noe langvarig.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 08:17   #4
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Viljestyrke

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Noen sier de har liten styrke og lett faller for fristelsen til å trøstespise.
Jeg har tenkt det at viljestyrken da er der underliggende, bare at andre behov står i veien. Behov for trøst, å bli sett så en kommer frem med seg selv; sine behov, drømmer, meninger, vilje og følelser. Å ta seg selv på alvor handler ikke om å tvinge seg til noe, og så falle, men å godta at man trenger å se innover og faktisk gjøre det.

Når man har innhentet seg selv vil styrken og viljen komme også. Kanskje kommer tanken om at en selv ikke er viktig nok til å ta hensyn til. Da håper jeg at man ikke lar seg stoppe av den.

Å ta godt vare på seg selv er for meg og sikkert mange andre en vanskelig og til tider komplisert oppgave. Det krever kjærlighet, og det må utvikles om man ikke har fått det i den form man har trengt det i barndommen fra foreldrene sine. Og eneste måten å utvikle den på er å lete og finne den.

Dette er jeg veldig enig i, Ada-Emilie

Og vi har lett for å glemme det, så takk for påminnelsen
Lykke til!

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 18-03-11, 08:30   #5
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Viljestyrke

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Noen sier de har liten styrke og lett faller for fristelsen til å trøstespise.
Jeg har tenkt det at viljestyrken da er der underliggende, bare at andre behov står i veien. Behov for trøst, å bli sett så en kommer frem med seg selv; sine behov, drømmer, meninger, vilje og følelser. Å ta seg selv på alvor handler ikke om å tvinge seg til noe, og så falle, men å godta at man trenger å se innover og faktisk gjøre det.

Når man har innhentet seg selv vil styrken og viljen komme også. Kanskje kommer tanken om at en selv ikke er viktig nok til å ta hensyn til. Da håper jeg at man ikke lar seg stoppe av den.

Å ta godt vare på seg selv er for meg og sikkert mange andre en vanskelig og til tider komplisert oppgave. Det krever kjærlighet, og det må utvikles om man ikke har fått det i den form man har trengt det i barndommen fra foreldrene sine. Og eneste måten å utvikle den på er å lete og finne den.

Enig jeg også

Det handler mye om aksept, om å akseptere seg selv der man er til enhver tid. Å godta at man er et menneske, ikke et perfekt vesen. Hvis vi streber etter å være perfekte hele tiden kommer vi aldri til å klare å godta oss selv, det er godtagelsen, aksepten som må komme først: Jeg er verdt å ta vare på fordi jeg er til, fordi jeg er født inn i denne verden. Det er ikke noe annet jeg trenger å gjøre for å være verdt kjærlighet og omtanke fra andre og meg selv. Å jobbe med å erkjenne dette og føle det vil etterhvert føre til at mat og kropp blir mindre viktige og faller på plass av seg selv, og det blir lettere å leve i tråd med det man egentlig har behov for.

Å godta at man av og til trår feil i en prosess er viktig, uansett om det handler om en kostholdsomlegging, røykeslutt eller hva det måtte være. Å gjøre feil er ikke et nederlag, men en naturlig del av en læringsprosess


Sist redigert av Huldr : 18-03-11 kl 08:42.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no