Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Eggekrem (YUM!) (keto)

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-06-11, 15:03   #1
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Eggekrem (YUM!) (keto)

I min jakt på skikkelig snop som ikke kødder med ketosen, har jeg funnet fram til min egen versjon av eggekrem (det gule fyllet i suksess-terte o.l).

- - - - - - -
1 egg
3 ss sukker
1/2 ss vaniljesukker
8 eggeplommer
250g tine usalta smør

- - - - - - -
-Ta smør og egg ut av kjøleskap kvelden før.
-Lag eggedosis av: 1 egg, 3 ss sukker, 1/2 ss vaniljesukker.
-Tilsett 8 eggeplommer og miks i noen min.
-Rør smør i egen bolle til mykt (jeg bruker hurtigmikseren her også).
-Ha 1 spiseskje av smøret over i eggekrem. Miks en stund. Gjenta til alt smøret er blandet inn.
-Serveringsforslag: Hell over i små muffin-former. Pynt med ostehøvlet mørk sjokolade. Sett i kjøleskap - stivner på ca 10 min. YUM!

- - - - - - -
Tips#1: Bruk alltid laveste mikser-hastihet når du visper egg.
Tips#2: Hvis du er mer fan av sjokoladekake, kan du prøve å tilsette litt kakao-pulver og en spiseskje sterk kaffe.
Tips#3: Anbefaler du tar deg råd til å bruke økologiske egg og evt ubehandlet kakao-pulver a.la www.okosjokolade.no.
Tips#4: Spis etter du tar tran:
-fjerner all tran-smak.
-tran gir omega3, som mangler i egg fra 'moderne' landbruk.
-smør hjelper opptak av vitaminene i tran.
-sukker motvirker oksidering av tranens omega3 (frie radikaler).

- - - - - - -
(Kan ikke garantere at alle kan ete dette på ketose. Selv ligger jeg på ca 85% fett, 12% protein, 3% carbs i min øvrige diett, og kan fint ete 1-2 spiseskjeer av denne kremen om dagen. Tro meg - du er *mett* etter 2ss!)


Sist redigert av lillekri : 28-06-11 kl 15:20.
lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 15:50   #2
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Eggekrem (YUM!) (keto)

Obs,obs..... bytt ut vaniljesukkeret med vaniljepulver eller stevia vanillacreme, så blir nok dette ennå bedre for ketosen din
Ojsann, så sukker også nå, byttes ut med sukrin, sånt da tror jeg at den ble mer ketogen vennlig.

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 16:58   #3
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Eggekrem (YUM!) (keto)

Sukker?!?!?


Uansett om du bare spiser litt av dette hver dag, skal du ikke bruke noe av karbohhydratkvoten din på SUKKER når du lever ketogent!

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 17:28   #4
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Sv: Eggekrem (YUM!) (keto)

Wow takk for rask tilbakemelding Vaniljepulver/sukker er vel det samme.. et slags melis (rent sukker med litt tilsatt vanillin..) Kunne jeg brukt god gammeldags vanilje-essens? Fins det fortsatt? Det skal vel i så fall blandes med smøret og ikke med egget?

Er i utgangspunktet enig i at carb-kvote bør brukes til å få i seg sunne ting som f.eks nøtter. Men trenger *snop* av og til. Kunne jeg brukt stevia? (Jeg bruker ikke kunstig søtning, og kan for lite om stevia.)

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 17:32   #5
lille_trille
Seniormedlem
 
lille_trille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 1.568
lille_trille er ny på veien

Sv: Eggekrem (YUM!) (keto)

Jeg bruker vaniliepulver som jeg kjøper på helsekost. Hvordan er det å bruke sukrinmelis da? Vanlig sukker er jo tabu deluxe.

__________________


lille_trille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 18:09   #6
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Eggekrem (YUM!) (keto)

Opprinnelig lagt inn av lillekri, her.

Wow takk for rask tilbakemelding Vaniljepulver/sukker er vel det samme.. et slags melis (rent sukker med litt tilsatt vanillin..) Kunne jeg brukt god gammeldags vanilje-essens? Fins det fortsatt? Det skal vel i så fall blandes med smøret og ikke med egget?

Det stemmer ikke helt - vaniljepulver er ren vanilje, fås kjøpt på helsekost - mens vaniljesukker er som du sier sukker med vanilin.


Vaniljepulveret kommer i små 30g-glass, overraskende drøye i bruk.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 12-02-13, 19:30   #7
r.o
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 188
r.o er ny på veien

Sv: Eggekrem (YUM!) (keto)

Blander du stevia og sukrin eller bruker sukrin+, får du naturlig sukker uten sukkerets skadevirkninger på blodsukkeret, tenner, higen etter mer etc. Tagatesse er også en naturlig søtning som oppfører seg som sukker men er dobbelt så søt. Mye av det kan gi enkelte luft i magen. Stevia finnes i forskjellige varianter. Du må nok prøve deg frem. Løsningene finnes for godtermomser som meg, også



Opprinnelig lagt inn av lillekri, her.

Wow takk for rask tilbakemelding Vaniljepulver/sukker er vel det samme.. et slags melis (rent sukker med litt tilsatt vanillin..) Kunne jeg brukt god gammeldags vanilje-essens? Fins det fortsatt? Det skal vel i så fall blandes med smøret og ikke med egget?

Er i utgangspunktet enig i at carb-kvote bør brukes til å få i seg sunne ting som f.eks nøtter. Men trenger *snop* av og til. Kunne jeg brukt stevia? (Jeg bruker ikke kunstig søtning, og kan for lite om stevia.)

r.o er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Marsipan og gul eggekrem pilabeal Kake/dessert og snacks 15 27-09-11 00:21
Eggekrem og Oopsie Karbosara Kake/dessert og snacks 23 24-04-11 18:18
Keto-Stix Husmusa Spørsmål og svar 1 19-01-11 08:35
Annes nøttebunn med eggekrem Anne Bakst 8 10-09-04 11:47
Eggekrem og potetemel... Summer Lavkarbo generelt 6 13-05-04 20:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no