Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Bacon

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-04-07, 08:47   #1
gilbertine
Medlem
 
gilbertine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 86
gilbertine er på en erverdig vei

Bacon

Jeg har lagt merke til at mange her inne spiser relativt mye bacon (og pølser u/karbo). Dette er jo godt og dessuten en lettvint måte å få i seg endel fett på.

Men jeg lurer på om dette er så sunt.... har jo hørt at røkt mat øker faren for å få kreft ganske kraftig. Det virker også som om rødt kjøtt øker risikoen for å få kreft noe, selv om det er noe mer uenighet her.

Akkurat mens man kvitter seg meg overvekt, så forstår jeg jo at dette er førsteprioritet og i seg selv helsefremmende i en grad som sikkert oppveier og nuller ut risikoen ved å spise for mye bacon og andre bearbeidede kjøttprodukter.

Men hva når dere har kvittet dere med overvekten; har dere da tenkt å fortsette med bacon/pølse-spisingen? Og hvorfor ikke utelate slike varer helt fra starten? Det finnes jo mye rent kjøtt/fisk å velge i?

gilbertine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mye fisk og skalldyr, ellers mat fra planteriket Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 09:06   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: bacon

Som du sier, det er mye uenighet her. Bacon inneholder jo nitritt, noe som sikkert ikke er så bra, men det at det er røkt og at det er rødt fett kjøtt mener jeg overhodet ikke har noe å si. Selv mener jeg rødt kjøtt er VELDIG sunt, fett likeså. Pølser kan man få med 0 gram karbo, helt rene med mye kjøtt, så pølser er ikke bare pølser.
Det er sikkert noen som kan svare deg litt mer utfyllende på dette, men som sagt så er det uenigheter, og mange av oss har klokketro på at rødt kjøtt og fett er noe av det sunneste man kan spise.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 11:42   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: bacon

Opprinnelig lagt inn av gilbertine, her.

Jeg har lagt merke til at mange her inne spiser relativt mye bacon (og pølser u/karbo). Dette er jo godt og dessuten en lettvint måte å få i seg endel fett på.

Men jeg lurer på om dette er så sunt.... har jo hørt at røkt mat øker faren for å få kreft ganske kraftig. Det virker også som om rødt kjøtt øker risikoen for å få kreft noe, selv om det er noe mer uenighet her.

Akkurat mens man kvitter seg meg overvekt, så forstår jeg jo at dette er førsteprioritet og i seg selv helsefremmende i en grad som sikkert oppveier og nuller ut risikoen ved å spise for mye bacon og andre bearbeidede kjøttprodukter.

Men hva når dere har kvittet dere med overvekten; har dere da tenkt å fortsette med bacon/pølse-spisingen? Og hvorfor ikke utelate slike varer helt fra starten? Det finnes jo mye rent kjøtt/fisk å velge i?

Det er visst noen som har hengt seg opp i at vi skal spise så mye bacon på lavarbo. Pressen bl.a. Vi har jo lest og hørt at Atkins er BARE egg og bacon. Hvor de har det fra vet jeg ikke. Det er mulignes flere som "har hørt" og ikke gidder å sette seg inn i de nekelte filsofiene og hva de virkelig dreier seg om. Den eneste jeg vet om som direkte anbefaler bacon er Skaldeman. At man skal spise så mye bacon er det faktisk ikke så mange av filosofiene som sier egentlig. De fleste sier at en skal inngå store mengder av bacon og andre bearbeidene kjøttprodukter nettopp på grunn av tilsetningstoffer man ikke alltid har kontroll over. I tillegg anbefaler de fleste å ikke spise for mye salt/saltede produkter.

Det nok slik at noen medlemmer har hengt seg opp i at bacon skal være så bra (spesielt på Skaldeman siden, og det er nok fordi han selv snakker med STORE bokstaver når han blir intervjuet, og det er det folk husker). Og det er nok noen som ikke har lest noen (annen) bok eller følger en filosofi, men har laget en egen "selvkomponert versjon" som inneholder litt fra det ene og det andre, - OG alt man "har hørt" skal funke. Det pleier som regel ikke å funke særlig bra og på langt nær de fleste finner selv ut av det til slutt.

At medlemmene her inn tyller i seg store mengder bacon er også sterkt overdrevet. 4 striper bacon i en normal pakke veier ca. 50-75 gram og kan neppe sies å være store mengder De fleste klarer heler ikke å spise egg & bacon hver eneste dag i lenge perioder. Akkurat det kan hvem som helst bevitne.

Om det er sunt ?
Innenfor rimelighetens grenser kan man ikke si at det er usunt iallefall. Ingenting er sunt om man overdriver. Jeg personlig mener man kan spise sunnere ting...

Jeg er forresten enig med deg at det beste er å spise rent helt fra starten av. Det er nok mange som ikke er enig med meg i det, men MIN erfaring er iallefall at det er det aller beste. Samtidig er det vikig med variasjon o maten, - og skal man ha begrenset inntak av karbohydrater i en slankeperiode er det viktig at man ikke forbyr alt mulig. Da detter folk av og gir opp. Som sagt er baconspising noe som gir seg "naturlig" av seg selv.

Selv spiser jeg sjelden bacon - og om jeg gjør det er det som regel en skjelden søndagsfrokost eller hotellfrokost. Ellers bruker jeg bacon surret rundt kylling filet eller fisk. Da er det snakk om et par striper toppen. jeg lar ikke være å spise det fordi det skal være usunt, men fordi jeg er trøtt og lei av smaken, -og det er for salt for mine smaksløker. Baconet jeg kjøper kommer som regel fra slakter Idsø og han bruer ikke nifse tilsetningsstoffer i varene sine. Pølsene jeg kjøper samme sted inneholder også "rene" råvarer som kjøtt, urter, krydder og flesk.

Det er også delte meninger om hva som er "rene" varer. I min verden er ren mat den som ikke bearbeidet og/eller tilsatt kunstige stoffer (E-er). Om maten er røket finnes det naturlige måter å gjøre det på. Om dyrene får fór tilsatt rare ting har vi liten eller ingen kontroll på. Jeg har skjønt at jeg er hedig som har slakter Idsø, som tar inn varer (både kjøtt og fugl) fra "rene" produsenter. Fisk kan jeg kjøpe levende rett fra båten/kummen om jeg vil.

Selvfølgelig er det best med økologisk dyrkede grønnsaker. Men det er dessverre ikke mulig å fa tak i usprøytede varer i hele landet vårt. Dessuten er det der det finnes både dyrt og noen gnager av dårlig kvalitet/holdbarhet.

Vi får håpe at flere produsenter tar seg råd til å drive "rent". Både kjøtt/fugl og grønnsaker. Men det betinger at vi må kjøpe maten før den visner....

Jeg er mer opptatt av at folk får i seg variert mat. At man har et balansert kosthold. Bare det ene eller bare det andre tror jeg absolutt ikke er sunt.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 14:06   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: bacon

Nille: på Obs Mariero har de fått en stor økologisk frukt- og grønnsaksdisk, med omtrent samme priser som vanlig frukt og grønt. Jeg handler massevis av økologisk der hver helg.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 14:21   #5
lilletrine
Medlem
 
lilletrine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Rogaland
Alder: 41
Innlegg: 212
lilletrine har en fantastisk aura rundt seglilletrine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: bacon

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nille: på Obs Mariero har de fått en stor økologisk frukt- og grønnsaksdisk, med omtrent samme priser som vanlig frukt og grønt. Jeg handler massevis av økologisk der hver helg.

Og om du er medlem der (coop medlem)så får du 15% rabatt på all økologisk frukt og grønt hele neste uke

lilletrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På leting etter den rette<3 Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 14:30   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: bacon

Jaa jeg så det.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 15:15   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: bacon

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nille: på Obs Mariero har de fått en stor økologisk frukt- og grønnsaksdisk, med omtrent samme priser som vanlig frukt og grønt. Jeg handler massevis av økologisk der hver helg.

jeg så det sist jeg var innom. Den butikken har jammen utviklet seg til det bedre. Har tatt opp konkurransen med Grønnsaksbua ved siden og gården på Ullandhaug !

Tenk hvor flott det hadde vært om alle i hele landet var like heldige ! Prixen rett borti gata her har blir verre og verre samtidig som OBS har blitt bedre.... kanskje gamlesjefen på Prix Storhaug har overtatt der ute på mariero ??

Får håper det bedrer seg over hele landet nå som Stordalen har love storinnkjøp til Choice kjendens hoteller om de begynner å dyrke økologisk.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-04-07, 20:46   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: bacon

Ja det går virkelig i riktig retning og det er såå spennende!!
Til og med REMA her borte har fått inn noe økologisk, bla. hermetisk ananas.

Ultra er jo bra på økologisk, men har du vært på Mega på Bruelandssenteret? De satser VIRKELIG på økologisk mat og har et fantastisk utvalg nå etterhvert. Jeg så bla. økologisk fårepølse, kjøttdeig, indrefilet, spaghetti og mye annet i økologisk sist jeg var der. I tillegg (for melkeallergikere) har de soyaispinner som ligner på Pinup, pluss isbokser med soyais. Jeg elsker den butikken!

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mye bacon kan vi egentlig spise? Iset Lavkarbo generelt 9 16-08-11 23:03
Fløtetrukket indrefilet m/ bacon ++ elian Middag 15 23-03-08 12:22
Bacon? Sprudle Spørsmål og svar 4 21-02-07 17:54
Bacon og olje Anitave Lavkarbo generelt 7 01-07-06 00:56
Karen B's kylling med bacon, fløte og timian Nille Middag 1 25-03-05 22:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no