Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kviser

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-02-07, 13:00   #26
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Til Stinasol: Du vet disse produsentene vil helgardere seg...

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 18-02-07, 14:20   #27
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Opprinnelig lagt inn av Manina, her.

Til Nille:
Ja, dette er vel det jeg ikke etterlyste, for det er jo symptomatisk.


Sorry !


Opprinnelig lagt inn av manina

Jeg vil heller ha en årsakssammenheng, som kanskje kan føre til at folk ikke behøver å få kviser i utgangspunktet........

Men det virker som at de fleste har opplevd at det påvirkes på et eller annet vis. Og jeg tror at det har med hormoner å gjøre, siden lavkarbo påvirker hormoner som i utgangspunktet er i ubalanse etter langvarig høykarbokosthold.

Ja......... det var det jeg skrev da....... Er ikke det en årsakssammenheng ? Eller misforstår jeg totalt her ?

Sitat:

Så hvorfor blir noen verre og andre bedre? Og de som blir verre; blir de bedre etter hvert?

Fordi kroppen kvitter seg med faneskapen i "renseperioden" - og man blir alltid verre før man blir bedre.

Det er FÅ som blir dårligere i huden eller får dårlig hud av lavkarbo kosthold OM DE SPISER RIKTIG. Men for de som ikke klarer å gi slipp på kunstig søtstoff og koffein kan det muligens vedvare, da disse kan spille inn på hormon balansen. Det finnes også de som har allergier/intoleranser som slår ut via huden. Eller man tar medisiner som også slår ut på den måten. Dette er jo ting man bør finne ut av.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-02-07, 14:45   #28
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Kviser

Hei
-Kviser i voksen alder en ikke spesiellt morsomt.
Ha et sunt kosthold er jo regel nr 1.

(lavkarbo, selvsagt. )

Jeg har en venninne som var plaga med mye kviser. Hun gikk til en homøopat for behandling av bl.a dette og har fått en helt annen hud. Det ble dyrt, men absolutt verdt det!

Junkfood, brus hver dag, (inkl. lightbrus), potetgull, osv. kan mange få masse kviser av.
(Men det er da ikke sunn mat heller... )


Og drikk masse vann hver dag ! (min. 2 1/2 - 3 liter.)

__________________
Just keep swimming

Sist redigert av chili : 14-04-07 kl 00:23.
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 18-02-07, 15:23   #29
Frøya
Juniormedlem
 
Frøya sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 42
Innlegg: 38
Frøya har en fantastisk aura rundt segFrøya har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kviser

Opprinnelig lagt inn av gilbertine, her.

Ja, interessant tanke det der Frøya. Men akkurat den barne-hypotesen stemmer jo dårlig med de pakistanske kvinnene da...


- hun snakket da om pakistanske kvinner som bor i Norge. Her er det vel slik at de fleste er litt eldre når de får sitt første barn.

- jeg er også forholdsvis tynn og har hatt regelmessig mens før jeg fikk p-piller. Men lange intervaller kan være et tegn på pco. Men, pco eller ikke pco; jeg er sikker på at kviser har med hormonel-ubalanse å gjøre og det er frustrerende å ikke komme til bunns i dette.

-f

__________________


Frøya er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-02-07, 15:28   #30
Frøya
Juniormedlem
 
Frøya sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 42
Innlegg: 38
Frøya har en fantastisk aura rundt segFrøya har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kviser

èn ting til: jeg er så lei av å få medisiner som bare skal virke for den ene eller andre tingen: kviser, infeksjoner, mageproblemer etc. Det er alltid noe. Derfor prøver jeg meg nå på antroposofiske medisiner som skal hjelpe kroppen sitt forsvarssystem fremfor å "kurere" midlertidig. Er det noen som har erfaring med antroposofisk medisin?

Jeg venter i spenning på resultater (startet for 3 uker siden), men legen sier at jeg må være tålmodig.

Homøopatisk medisin har jeg ikke hjulpet meg sålangt i livet.

-F

__________________


Frøya er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-02-07, 16:02   #31
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: Kviser

Opprinnelig lagt inn av Manina, her.

Er du i ketose Fridolina? For hvis du er, så ser det ut til at du snart skal ut av det? Over på vedlikeholdskosthold?
Kanskje det bedrer seg da... Og hvor lenge har du vært i ketose?
Min teori, er at kroppen kan bli stressa av ketose... særlig om en har anlegg for det, og så får en da mer kviser, om en har anlegg for det...
Kan dette stemme?

nej,har ikke vart i ketose på 3 måneder..Er veldigt flink til å vaske ansiktet fra smink osv..Men det er ikke SÅ illa då..Det er sikkert bare jag som ser kvissene alikavell

Opprinnelig lagt inn av Frøya, her.

èn ting til: jeg er så lei av å få medisiner som bare skal virke for den ene eller andre tingen: kviser, infeksjoner, mageproblemer etc. Det er alltid noe. Derfor prøver jeg meg nå på antroposofiske medisiner som skal hjelpe kroppen sitt forsvarssystem fremfor å "kurere" midlertidig. Er det noen som har erfaring med antroposofisk medisin?

Oj,dette var intresant!! kan du fortelle litt mere? Har ingen aning om vad antroposofisk medisin er for noe...

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-02-07, 16:13   #32
gilbertine
Medlem
 
gilbertine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 86
gilbertine er på en erverdig vei

Sv: Kviser

Tror antroposofisk medisin følger samme prinsippet som homøopati, men er enda mer fortynnet. Antroposofi er dessuten den filosofien som ligger til grunn for blant annet Steinerskolene; altså bygger på Rudolf Steiners tenkning.

gilbertine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mye fisk og skalldyr, ellers mat fra planteriket Svar med sitat
Gammel 18-02-07, 18:47   #33
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Opprinnelig lagt inn av Frøya, her.

èn ting til: jeg er så lei av å få medisiner som bare skal virke for den ene eller andre tingen: kviser, infeksjoner, mageproblemer etc. Det er alltid noe.
-F

Det er nettopp dette jeg sikter til Frøya!
Skulle også sitere det du skrev i forrige innlegg, men jeg får ikke til det...

Går en til hudlege og hudterapeut kan en svi av mange kroner, og få mer eller mindre effektive produkter både innvortes og utvortes, i tillegg til utvendig behandling.
Men jeg tror ikke akkurat at hudlegene er så ivrige til å samarbeide med endokrinologer, bare for å ta et eksempel.

Og alle som har benyttet seg av hudleger og hudterapeuter har hørt det meste om hva som skjer for folk som får kviser... Men det er liksom ikke noen god forklaring på hvorfor jeg har det og ikke venninnene mine...
De lever ikke akkurat så sunt, de har mye stress i livet, og har alt annet enn lavkarbokosthold.

Skulle gjerne hatt en dypere og mer sammenhengende forklaring på dette.
De sier jo at kviser er veldig typisk for PCO, så om en ikke har det, (eller i hvert fall ikke får den diagnosen...og ikke har alle symptomene...) hva har vi da?

Det er tydelig at det er arv inne i bildet for min del. Og de fleste av oss har andre hormonubalanser.

Kom gjerne med flere innspill!

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 18-02-07, 18:52   #34
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

[quote=Fridolina;235743]nej,har ikke vart i ketose på 3 måneder..Er veldigt flink til å vaske ansiktet fra smink osv..Men det er ikke SÅ illa då..Det er sikkert bare jag som ser kvissene alikavell



Hehe, ja rensing av huden er jo veldig viktig, og det gjør jeg også.
Er veldig fornøyd med renseproduktene Normaderm fra Vichy.
Dessuten er (den dessverre rådyre) Baume Pureté fra Darolys helt utmerket som nattkrem.

Men likevel: bare symptomlindring...

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 09:47   #35
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Opprinnelig lagt inn av Manina, her.

De sier jo at kviser er veldig typisk for PCO, så om en ikke har det, (eller i hvert fall ikke får den diagnosen...og ikke har alle symptomene...) hva har vi da?

Tror nok det er fullt mulig å ha kviser selv om man ikke har PCO også. Jeg har sjelden hatt så mye som to kviser samtidig, mens broren min hele tenårene hadde vel knapt en kvadratcm tilsammen med kvisefri hud over genserkragen.
Han har jo av selvsagt ikke PCO, noe jeg derimot har. Ellers levde vi jo noenlunde likt hjemme, samme mat og miljø liksom.
Så jeg tror det kan være ganske tilfeldig om manfår det eller ikke.

Forøvrig har jeg hørt av veninner med problemer med uren hud at dr. Heuscka kosmetikken er bra.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 21:50   #36
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Opprinnelig lagt inn av gilbertine, her.


Hei!

Jeg er plaget med kviser. Har fått resept på salver hos hudlege. Har brukt dem i noen år. Jeg har blitt bedre, men er fortsatt plaget. Det er jo selvsagt sammenheng med mensen. Og så er det stress som gjør det verre. Men det er jo ikke så lett å unngå slikt. Jeg mener: man lever og dette medfører jo naturlig nok endel påkjenninger...

Nå lurer jeg på alle ryktene mellom kosthold og hud/kviser. Er det noen som har personlige erfaringer. Blir man bedre av lavkarbo? Og hvor ytterliggående må man være? Holder det med Lindberg eller må man over på Atkin/Skaldman eller kanskje til og med ketose? Hvordan påvirkes huden av vektreduksjon eller vektøkning? Blir den bedre eller verre? Er det best med stabil vekt?

Vær så snill å fortelle om dine erfaringer; særlig i forhold til kviser, da, men har du andre huderfaringer så vil jeg gjerne høre om det

Jeg er 38 år og vil gjerne få noen få år uten kviser, jeg også, før jeg får rynker og grått hår liksom

Nå har jeg ikke sett kvisene dine, men er du sikker på at du ikke har Rosacea? Dette er en kronisk hudsykdom som ofte gir seg utslag i kviseaktige utbrudd og litt rødlig hud i kinn, nese, hake og panne, alt etter som.... Disse utslagene skyldes en spesiell form for bakterier/hudmidd/sopp, som man i voksen alder kan få allergiske reaksjoner på, som gir seg slike utslag.

Jeg har derfor et råd til deg, som hverken koster mye, er farlig, eller reseptbelagt. Jeg har selv rosacea, og kom over denne løsningen ved en ren tilfeldighet...

  • - Kjøp deg en flaske med Klorexidin, 1mg, 1 liter koster ca 60 kroner (spør betjeningen, for de står ikke framme), og vil vare i flere måneder.
  • - Kjøp samtidig en pakke med Mesoft, som er små, tynne gaslapper til 9 kroner for 500 stk. som du dynker med klorhexidinen, og renser huden med på vanlig måte morgen og kveld... (disse funker også utmerket for å fjerne sminke osv med... og er ikke minst mye billigere, og gjør at dere bruker mye mindre av de dyrebare produktene dere ellers bruker i ansiktet...)
Thats it! Jeg blei kvitt alle kvisene i løpet av kun kort tid, hvor lenge kommer an på hvor alvorlig utbruddet ditt er, men jeg anbefaler deg virkelig å prøve!!!

Dette rådet har også hjulpet flere jeg kjenner.

Du skulle sett tryne på hudlegen jeg gikk til, du... når jeg forklarte hvordan jeg kom fram til dette. Jeg blei lei av alle de svindyre kremene og behandlingspoduktene jeg blei forespeilet å bruke for uoverskuelig framtid, da dette etter hudlegens uttalelser var en kronisk lidelse som man pr. i dag ikke kjenner de bakenforliggende årsakene til.

Gjennom litteratursøk om denne kroniske lidelsen kom jeg over teorier der enkelte forskere antok at det var snakk om at den var forårsaket av bakterier/hudmidd/sopp...

YES, tenkte jeg...i såfall, så er det jo bare å sørge for å ta livet av disse... enkel tanke, men hvordan??? Det var da det slo meg... hvorfor ikke bruke det jeg i mange år innen Røde Kors Hjelpekorps har brukt til sårrens og desinfeksjon, klorhexidin, for å se om det også kan ha en effekt på denne hudlidelsen??? Og voila... utslagene forsvant etter kun kort tid...

Desverre virker Klorhexidin bare på selve bakteriene/hudmidden/soppen, og i liten grad på bakteriesporer/soppsporer/egg, noe som fører til at en må fortsette å rense huden med Klorhexidin også etter at utsalgene er borte. Men hva gjør vel det??? Å rense huden morgen og kveld med et middel som koster bare 60 kroner for 1 liter, som holder i en måned eller to... ja det kan jeg virkelig leve med...


----------

Her er forresten litt mere info for de litt mer interreserte...

Klorhexidin har en baktericid effekt på både grampositive og gramnegative bakterier, og til en viss grad også på noen sopparter. I og med at middelet virker best på grampositive bakterier, antar jeg ut fra mine erfaringer, hvor jeg har blitt helt kvitt symtomene, at det er denne type bakterier det er snakk om. Fram til nå har jeg ikke funnet fram til et middel som er tilsvarende hudvennlig, rimelig og ikke reseptbelagt, som virker på tilsvarende måte på bakteriesporer/middegg/soppsporer.

Klorhexidin kan også brukes til å rtense huden rundt øynene, i motsetning til Pyrisept, som har helt andre virkestoffer, hvor da også produsenten fraråder bruk rundt øyne. I tillegg er Klorhexidin langt billigere enn Pyrisept, da det også kan kjøpes på storflasker...

----------

Jaja, det var litt om mine erfaringer på dette området, håper det kan hjelpe flere her inne...

*opps...blei litt langt dette... jaja...*

.


Sist redigert av Ziggy : 13-04-07 kl 22:28.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 22:02   #37
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: kviser

Opprinnelig lagt inn av Manina, her.

PS: Har en kviser, så hjelper det å ta eplesidereddik på et bommullsflak å holde inntil et par sekunder. Det er det beste utvortes middelet jeg noen gang har prøvd! DS.

Det skyldes at eplesidereddik er såpass surt/ har såpass lav Ph, at det dreper bakterier/hudmidd/sopp, som ofte kan forårsake akne utbrudd...

Et annet, og mildere produkt, er Klorhexidin, 1mg, til 60 kroner pr. liter, som også inneholder eddik, og tar livet av bakterier/hudmidd/sopp, som jeg har vært inne på i det foregående innlegget i denne tråden...

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 22:42   #38
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Sv: Kviser

Hei!

Jeg har også lenge vært plaget med kviser, men har fått en massiv forbedring av huden de siste årene. Jeg tar Yasmin P-piller, bruker KUN de beste aloe vera produkter i ansikter for å hindre irritasjon, og jeg passer på å få i meg en dose vitaminer i løpet av dagen som jeg vet passer min kropp, samt ta en stor dose omega3. Jeg spiser selvfølgelig REN lavkarbomat, med minst mulig tilsetningsstoffer.

Jeg vil også legge til at jeg VET at enkelte matvarer forverrer huden min, og disse er bl.a. transfett,sukker, og (uheldigvis) mandler. Melkeprodukter kan også være en stor synder for mange (både hos meg selv og min samboer), bl.a fordi den er svært syredannende, slimdannende og også at den kan få candida til å blomstre opp.

En annen ting som jeg bare har som en teori i hodet mitt, er at man kanskje får noe mer kviser mens man er i vektnedgangs-fasen, men at man blir bedre når man er "ferdigslanket" eller har stabil vekt. Kanskje det har sammenheng med at giftstoffer og tungmetaller ligger lagret og pakket "trygt" i fettcellene slik at de ikke skal sirkulere i kroppen, men at de da kommer frem ved slanking. Dette kommer jo også i forbindelse med utrensking som Nille nevner. Har nemlig sett dette på en del personer.

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.


Jeg har derfor et råd til deg, som hverken koster mye, er farlig eller reseptbelagt. Jeg har selv rosacea, og kom over denne løsningen ved en ren tilfeldighet...

  • - Kjøp deg en flaske med Klorexidin, 1mg, 1 liter koster ca 60 kroner (spør betjeningen, for de står ikke framme), og vil vare i flere måneder.
----------

Her er forresten litt mere info for de litt mer interreserte...

Klorhexidin har en baktericid effekt på både grampositive og gramnegative bakterier, og til en viss grad også på noen sopparter. I og med at middelet virker best på grampositive bakterier, antar jeg ut fra mine erfaringer, hvor jeg har blitt helt kvitt symtomene, at det er denne type bakterier det er snakk om. Fram til nå har jeg ikke funnet fram til et middel som er tilsvarende hudvennlig, rimelig og ikke reseptbelagt, som virker på tilsvarende måte på bakteriesporer/middegg/soppsporer.

Klorhexidin kan også brukes til å rtense huden rundt øynene, i motsetning til Pyrisept, som har helt andre virkestoffer, hvor da også produsenten fraråder bruk rundt øyne. I tillegg er Klorhexidin langt billigere enn Pyrisept, da det også kan kjøpes på storflasker...

.

Ang. dette vil jeg påpeke at Klorhexidin kan irritere huden. Dessuten er det stor fare for at bakteriene kan bli resistente for dette, og flere andre antibiotika! Jeg ville ALDRI bruke Klorhexidin ukritisk, ihvertfall ikke daglig! Tenk om man må opereres en dag, da vaskes man med Klorhexidin, og denne vasken kan da være uten virkning, noe som kan føre til komplikasjoner senere (infeksjoner osv). Resistens er noe alle må ta hensyn til slik at vi ikke får uvirksomme medisiner.

Selvfølgelig må hver og en få gjøre som de vil, men eg synes det er viktig å være kritisk,og at denne infoen blir tatt i betraktning. Men flott at du fant noe som fungerer for deg, Ziggy! Jeg har selv funnet noe som fungerer for meg. Men vi er alle forskjellige, og vi kan ikke annet enn å anbefale, så må andre prøve det for seg selv. Jeg foretrekker dog naturlige midler, både for å skåne kropp og hud, men også for min verden rundt meg.

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 22:45   #39
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

HedeŽs favoritt sykesøster har talt !
Hvor har du gjemt deg henŽaŽDingpot ? Lenge siden sist !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 22:56   #40
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Opprinnelig lagt inn av dingpot, her.


...Ang. dette vil jeg påpeke at Klorhexidin kan irritere huden. Dessuten er det stor fare for at bakteriene kan bli resistente for dette, og flere andre antibiotika! Jeg ville ALDRI bruke Klorhexidin ukritisk, ihvertfall ikke daglig! Tenk om man må opereres en dag, da vaskes man med Klorhexidin, og denne vasken kan da være uten virkning, noe som kan føre til komplikasjoner senere (infeksjoner osv). Resistens er noe alle må ta hensyn til slik at vi ikke får uvirksomme medisiner.

Ja, det kan irritere huden, men det er sjeldent (<1/1000), og gir i såfall kontaktdermatitt og urticaria (elveblest), men tilsvarende komplikasjoner vil man finne for de fleste midler, det være seg farmasøytiske eller andre.

Men klorhexidin er intet antibiotika, det er en helt vanlig form for sårrens på lik linje med Pyrisept, så at man kan utvikle resistens mot den, ja så anser jeg det for et lite problem, sett i forhold til å bruke antibiotika mot denne type lidelser... men... jeg er ikke lege, bare for å ha sagt det.

Det viktigste virkemidlet i Klorhexidrin er faktisk natriumacetat (som er et konserveringsmiddel også brukt i mat, med E-nr 262a), eddiksyre (dette er den syren som gjør eddiken sur, og brukes og i mat, med E-nr 260) i en mengde som gir en pH ca 6, dvs svak konsentrasjon, og bare 1mg klorheksidindiacetat pr ml. væske. Resten er vann.

Ved operasjoner, så bruker de klorhexidinsprit med 5mg løsning, som heller ikke er i salg på tilsvarende måte som vanlig klorhexidin, til huddesinfeksjon før bl.a. operative inngrep. Denne typen klorhexidin brukes også som preoperativ hånddesinfeksjon etter håndvask med flytende såpe.

Klorhexidin med 0,5/1,0 mg løsning, brukes til vanlig desinfeksjon av sår, og desinfeksjon av urinrørsåpning før kateterisering mv. Det er derfor jeg ikke helt ser at det skal være noe i veien med å bruke det som hudpleie på daglig basis.
Og husk nå at jeg i utgangspunktet ikke snakker om normale kviser, men om en kronisk hudlidelse, mulig forårsaket av bakterier/midd/sopp, som man ennå ikke har funnet de bakenforliggende årsakene til enda...
.


Sist redigert av Ziggy : 14-04-07 kl 12:12.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 23:14   #41
Tuppen
Seniormedlem
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: ut i bygda utenfor ålesund
Alder: 40
Innlegg: 5.910
Tuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

ziggy: er det noe du IKKE vet noe om?
må bare spør jeg.... like før jeg henter deg og plasserer deg på skrivebordet mitt og bruker deg som hjerna mi

Tuppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo inntil videre Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 08:19   #42
gilbertine
Medlem
 
gilbertine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 86
gilbertine er på en erverdig vei

Sv: Kviser

[quote=Ziggy;257841]Nå har jeg ikke sett kvisene dine, men er du sikker på at du ikke har Rosacea?

Ja, jeg er nok det Ziggy. Hudlegen var klar i sin konklusjon. Men takk for tipset! Jeg tenkte jo på det samme, pga. min alder. Rosacea bryter gjerne ut senere i livet (30-40-50-årsalderen) enn kviser.

TIPS: Hudlegen fortalte forøvrig hvordan man lett kan finne ut om det er acne eller roscea man har (og det er jo viktig, for foruten å unngå stress så skal de visst behandles ganske ulikt, ja til og med litt motsatt på visse punkter, tror jeg... er ikke noen ekspert her, altså). Hvis du har slike sorte prikker i huden over porene, så er det alminnelig acne. Slike forekommer ikke hvis du har rosecea, sa hun.

Men tusen takk alle som har fortalt om erfaringene sine her inne! Nå har jeg brukt disse forebyggende salvene (ikke antibiotika, men brevoxyl og differin) i snart ett år, og nå begynner jeg virkelig å se resultatene, altså Nå smører jeg meg inn med solfaktor 60 (uten fett, nyhet i år -HURRA!!!) i all slags være utover, og håper på at jeg ikke skal slippe få disse forferdelige "underjordiske" betennelsene denne sommeren.

Men klart at jeg må holde meg unna sukker da....

gilbertine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mye fisk og skalldyr, ellers mat fra planteriket Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 08:44   #43
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Opprinnelig lagt inn av Tuppen, her.

ziggy: er det noe du IKKE vet noe om?
må bare spør jeg.... like før jeg henter deg og plasserer deg på skrivebordet mitt og bruker deg som hjerna mi

Nille og Ziggy er liksom høyre- og venstre hjernehalvdel her inne!!

meeeen kanskje ikke i DEN rekkefølgen (for nå kommer vel en av dem inn å påpeker HVA som styres i hvilken del!!!)

Jeg bare bøyer meg i støvet for deres kunnskaper, og takker for ALT dere bidrar med!!!


lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 08:45   #44
Tuppen
Seniormedlem
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: ut i bygda utenfor ålesund
Alder: 40
Innlegg: 5.910
Tuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Opprinnelig lagt inn av lokkebiff, her.

Nille og Ziggy er liksom høyre- og venstre hjernehalvdel her inne!!

meeeen kanskje ikke i DEN rekkefølgen (for nå kommer vel en av dem inn å påpeker HVA som styres i hvilken del!!!)

Jeg bare bøyer meg i støvet for deres kunnskaper, og takker for ALT dere bidrar med!!!


helt enig med deg lokkebiff! hva skulle vi ha gjort uten dem?
de er gull verdt her inne

Tuppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo inntil videre Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 09:17   #45
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Nå har jeg ikke sett kvisene dine, men er du sikker på at du ikke har Rosacea? Dette er en kronisk hudsykdom som ofte gir seg utslag i kviseaktige utbrudd og litt rødlig hud i kinn, nese, hake og panne, alt etter som.... Disse utslagene skyldes en spesiell form for bakterier/hudmidd/sopp, som man i voksen alder kan få allergiske reaksjoner på, som gir seg slike utslag.

Jeg har derfor et råd til deg, som hverken koster mye, er farlig, eller reseptbelagt. Jeg har selv rosacea, og kom over denne løsningen ved en ren tilfeldighet...

  • - Kjøp deg en flaske med Klorexidin, 1mg, 1 liter koster ca 60 kroner (spør betjeningen, for de står ikke framme), og vil vare i flere måneder.
  • - Kjøp samtidig en pakke med Mesoft, som er små, tynne gaslapper til 9 kroner for 500 stk. som du dynker med klorhexidinen, og renser huden med på vanlig måte morgen og kveld... (disse funker også utmerket for å fjerne sminke osv med... og er ikke minst mye billigere, og gjør at dere bruker mye mindre av de dyrebare produktene dere ellers bruker i ansiktet...)
Thats it! Jeg blei kvitt alle kvisene i løpet av kun kort tid, hvor lenge kommer an på hvor alvorlig utbruddet ditt er, men jeg anbefaler deg virkelig å prøve!!!

Dette rådet har også hjulpet flere jeg kjenner.

Du skulle sett tryne på hudlegen jeg gikk til, du... når jeg forklarte hvordan jeg kom fram til dette. Jeg blei lei av alle de svindyre kremene og behandlingspoduktene jeg blei forespeilet å bruke for uoverskuelig framtid, da dette etter hudlegens uttalelser var en kronisk lidelse som man pr. i dag ikke kjenner de bakenforliggende årsakene til.

Gjennom litteratursøk om denne kroniske lidelsen kom jeg over teorier der enkelte forskere antok at det var snakk om at den var forårsaket av bakterier/hudmidd/sopp...

YES, tenkte jeg...i såfall, så er det jo bare å sørge for å ta livet av disse... enkel tanke, men hvordan??? Det var da det slo meg... hvorfor ikke bruke det jeg i mange år innen Røde Kors Hjelpekorps har brukt til sårrens og desinfeksjon, klorhexidin, for å se om det også kan ha en effekt på denne hudlidelsen??? Og voila... utslagene forsvant etter kun kort tid...

Desverre virker Klorhexidin bare på selve bakteriene/hudmidden/soppen, og i liten grad på bakteriesporer/soppsporer/egg, noe som fører til at en må fortsette å rense huden med Klorhexidin også etter at utsalgene er borte. Men hva gjør vel det??? Å rense huden morgen og kveld med et middel som koster bare 60 kroner for 1 liter, som holder i en måned eller to... ja det kan jeg virkelig leve med...


----------

Her er forresten litt mere info for de litt mer interreserte...

Klorhexidin har en baktericid effekt på både grampositive og gramnegative bakterier, og til en viss grad også på noen sopparter. I og med at middelet virker best på grampositive bakterier, antar jeg ut fra mine erfaringer, hvor jeg har blitt helt kvitt symtomene, at det er denne type bakterier det er snakk om. Fram til nå har jeg ikke funnet fram til et middel som er tilsvarende hudvennlig, rimelig og ikke reseptbelagt, som virker på tilsvarende måte på bakteriesporer/middegg/soppsporer.

Klorhexidin kan også brukes til å rtense huden rundt øynene, i motsetning til Pyrisept, som har helt andre virkestoffer, hvor da også produsenten fraråder bruk rundt øyne. I tillegg er Klorhexidin langt billigere enn Pyrisept, da det også kan kjøpes på storflasker...

----------

Jaja, det var litt om mine erfaringer på dette området, håper det kan hjelpe flere her inne...

*opps...blei litt langt dette... jaja...*

.


Hei

Har Rosacea jeg også, men jeg går på en kur med oxytetral en gang i året hvilket fjerner alt av ulumskheter i ansiktet effektivt med en gang. Har hendt at det har gått mer enn ett år mellom hver kur også.

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 12:22   #46
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hei

Har Rosacea jeg også, men jeg går på en kur med oxytetral en gang i året hvilket fjerner alt av ulumskheter i ansiktet effektivt med en gang. Har hendt at det har gått mer enn ett år mellom hver kur også.

Har og fått tilbud om de derre, men det har blitt sagt at en må bruke det over lengre tid, tror jeg hørte at en kur gjerne varte i mellom 2 til 4 måneder.

Hvor lang tid bruker du på hver kur?!?

Er som dingpot ganske skeptisk til bruk av antibiotika, ikke minst om det finnes andre alternativer...

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 12:33   #47
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Har og fått tilbud om de derre, men det har blitt sagt at en må bruke det over lengre tid, tror jeg hørte at en kur gjerne varte i mellom 2 til 4 måneder.

Hvor lang tid bruker du på hver kur?!?

Er som dingpot ganske skeptisk til bruk av antibiotika, ikke minst om det finnes andre alternativer...

.

Bruker Oxytetral som er et tetrasyklid, finnes helt sikkert andre varianter.
Jeg bruker den bare i 8-10 dager, og da er jeg heeeelt fin i huden igjen.

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 12:38   #48
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Bruker Oxytetral som er et tetrasyklid, finnes helt sikkert andre varianter.
Jeg bruker den bare i 8-10 dager, og da er jeg heeeelt fin i huden igjen.

Hmmm... og du hadde skikkelige utslag du i kinn, nese og hake og?
.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 12:57   #49
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Hmmm... og du hadde skikkelige utslag du i kinn, nese og hake og?
.

Ja, og jeg gikk sånn i mange år før noen tilfeldig nevnte at det kunne være Rosacea. Jeg gikk da til legen og spurte hva han kunne gjøre med det da og fikk denne kuren og ble god tvert. Tidligere brukte jeg sterke kortisonsalver som IKKE er så lurt i ansiktet...... Nå får jeg ny kur når jeg kjenner det begynner å syde og boble under huden, på den måten kommer jeg utslettet i forkant og forhindrer utbrudd.

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 13:12   #50
lilletrine
Medlem
 
lilletrine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Rogaland
Alder: 41
Innlegg: 212
lilletrine har en fantastisk aura rundt seglilletrine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kviser

Jeg er veldig plaget med kviser to uker i måneden, mens de to andre uker er jeg fin. Har pms plager, men ser ut som om menstruasjonen har takket for seg for en stund.
Min erfaring er at absolutt ingenting hjelper.
Jeg har prøvd kosthold, antibiotika, hudpleier, hudlege, legemiddler, naturmiddler, kremer osv, osv...
Jeg får noen svære som er invendige og gjør skikkelig vondt.
De to ukene i måneden jeg ikke har kviser har jeg mye bedre selvtillitt.
Kvisene gjør meg rett og slett folkesky....så hvorfor i h... kan de ikke snart finne en løsning på kviseproblematikken.
Seriøst...det er utrolig frustrerende...

lilletrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På leting etter den rette<3 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Loff gir kviser sier VG Kristian Nyheter / media 17 06-03-11 16:02
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
kviser! TinaF Atkins kosthold 14 27-05-05 20:31
Kviser Diva Generell diskusjon 5 10-03-05 16:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no