Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvor mye fett er for mye?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-10-08, 21:57   #1
Agurk
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Innlegg: 126
Agurk er på en erverdig vei
Question

Hvor mye fett er for mye?

Hei dere,

etter lang tid med ustabile kostvaner - og frustrasjoner over vekten, er jeg nå tilbake på lavkarbo. Jeg tenker å følge en variant som vil kunne kombineres med et liv bestående av mye reising. Planen er å holde meg unna pasta, ris, poteter, sukker, brød - altså raffinert sukker og mel. Jeg har lest mye her inne, og får stadig ny kunnskap om lavkarbokosthold. Føler meg likevel på litt tynn is. Jeg ønsker å spise hovedsaklig kjøtt, fisk og fjærkre, grønnsaker, nøtter, oster, cottage cheese, fløte, smør, rømme, olje, litt oliven, spekemat, - og helst litt frukt innimellom - som raskt mellommåltid på reise. Hvordan høres dette ut? Det er lurer veldig på er hvor mye fett jeg kan spise. Kan jeg uhemmet steke/surre alt i smør?
Jeg har bestilt knecks og brødmix fra lavkarbopikene, fordi jeg trenger noe som er bra å ha med seg i farta. Jeg tenker å skrive inn hva jeg spiser i journalen min - Agurk sin skumle krok. Ville betydd mye for meg hvis noen kunne ta seg en titt innom å se om jeg er på villspor.

Jeg har tidligere vært innom Atkins og Ketolyse - en sliter med å få til å kombinere disse med reisingen. Trenger et kosthold som ikke krever konstant telling av karbohydrater. Hva tenker dere om å innimellom spise litt villris, bulgur eller fullkornspasta?

Mange spørsmål her nå - er bare litt redd for å havne på galt spor nå i starten.

Idag besto middagen av kjøttboller av kylling, brokkoli og smørsurret løk. Brukte mye smør. Redd for at det ble for mye....

Noen tanker?

Takk for all kunnskap dere deler her inne.

Hilsen vinglete Agurk

__________________






Sist redigert av Agurk : 22-10-08 kl 23:31.
Agurk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-10-08, 22:35   #2
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye fett er for mye?

Heisann - du nærmer deg kanskje en Fedon Lindberg variant? Jeg gjør det, men med ganske mye mindre karbohydrater enn han går etter. Men det betyr mindre fett enn på ketolyse og atkins, så jeg kan i alle fall ikke spise uhemmet fett. Bruker olje til å tilberede mat (rapsolje blant annet), og f eks lettrømme. Så det er et helt greit fett-nivå, men mye mindre enn det andre opererer med her inne.
Ellers er det noen greie regler du kan følge.
frukt er ok, men maks to om dagen. Jeg spiser frukt kanskje en gang om dagen. Da passer jeg på å spise noen nøtter også, og gjerne en dobbel null yoghurt eller litt cc med kanel.
Jeg passer også på å ha knekkebrød stående i skapet. Rugsprø, eller andre med 4-5 karbohydrater pr skive.
Jeg teller forøvrig ikke karbene, men prøver å balansere måltidene og dagen slik det ser ut at du også har planer om å gjøre.
F eks er en dag hos meg:
frokost: to kokte egg og noen påleggsruller (kokt skinke og ost), litt agurk
lunsj: salat av tomat, agurk, avocado, mårpølse og fetaost
mellom: eple, nøtter, yoghurt
middag: Kylling og linsemos (mye bønner og linser og kjøtt/kylling/fisk)
kvelds: CC med nøtter og blåbær

Nå i det siste har jeg introdusert knekkebrød. Ikke hver dag, men innimellom. Da passer det f eks med makrell i tomat på skivene.

Legen min på Lindbergklinikken gav meg et godt råd: ikke spis noe som inneholder mer en 10 g karbohydrater pr 100g. Så det følger jeg.
I tillegg til dette så trener jeg tre ganger i uka.

Håper du fikk litt inspirasjon her - dette er et eksempel fra eurodietten i fase 3.

Lykke til! Det er supert å være her, variert og også enkelt om man ønsker.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 22-10-08, 23:25   #3
Agurk
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Innlegg: 126
Agurk er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye fett er for mye?

Takk for svar, Vibeke.

Jeg vet ikke så mye om Lindberg sin filosofi. Trodde han mente man skulle ta bort en del karbo og samtidig spise lettvarianter av alt. Stemmer dette? Jeg ønsker å holde meg til produkter som er naturlige - har ikke helt tro på lettprodukter. Er bare litt i tvil om hvor streng jeg må være for å kunne forsvare å steke i smør istedenfor olje, bruke fete oster osv..

Jeg tenkte å holde meg helt borte fra vanlig brød og knekkebrød. Knecksene fra lavkarbopikene er bedre (mht karbo) enn knekkebrød, hvis jeg ikke har misforstått.

Spørsmålet om bulgur, villris og fullkornspasta er mer et spørsmål om hva jeg skal velge hvis jeg en sjelden gang ønsker å servere middag med noe av dette til.

Når det gjelder frukt, så ser jeg for meg å jeg kommer til å spise maks en om dagen. Og sikkert ikke hver dag. Men bær hadde jeg tenkt å spise litt av. Cottage Cheese med ferske bringebær eller blåbær er en redning når jeg har det travelt om morgenen. Er dette ok?

Takk igjen, jeg forsker videre.

__________________






Sist redigert av Agurk : 22-10-08 kl 23:31.
Agurk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 08:26   #4
Hannehk
Seniormedlem
 
Hannehk sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Nord Rogaland
Alder: 43
Innlegg: 2.193
Hannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snill

Sv: Hvor mye fett er for mye?

Jeg lurer på litt av det samme som deg. Har fått inntrykk av at jo mere kh man tilfører i kostholdet jo mindre fett skal man bruke. Men jeg tror ofte at du må tenke måltidssammensetning også. Har du et måltid bestående av ting du vet inneholder masse kh så kan det være en god ide å rdusere mengden fett i det måltidet. Kanskje steke i olje istedet for smør for eksempel? Ofte blir jo dagen planlagt på forhånd (det er jo ofte ganske lurt i begynnelsen iallefall) og da ser en jo hvor en bør redusere på fettet. Ellers er jeg veldig for å prøve meg frem for å se hvordan kroppen reagerer, da lærer man seg jo å kjenne kroppen sin og det er jo en fin ting

__________________



Velkommen til min blogg: Rabalderblog
Hannehk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf! Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 09:19   #5
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye fett er for mye?

Tror ikke Lindberg er for lett-produkter, annet enn lett-rømme i stedet for seter-rømme, eller kesam hvor det ikke er mye fett. Men det styrer man jo selv.
Når jeg leser her inne på de ulike diettene, tilsetter man jo ekstra mye fett på ketolyse f eks. man heller stekefett over bacon og egg og sånt.
Det jeg gjør er å ikke helle over stekefettet da. Eller har jeg kylling eller koteletter, varmer jeg de opp i ovnen på 180 grader. Det er sunnere enn å steke i panna har jeg lært på Lindberg-klinikken.
Ellers så prøver jeg å holde meg til oster som har mindre enn 20 % fett.

Nå må jeg advare litt - jeg trives godt på dette kostholdet. Det passer meg. Men jeg kan ikke skryte på meg å gå ned masse kilo! Kroppen har strammet seg opp, og i morgen vil jeg få svar på om fettprosenten har blitt mindre, men vekta er ganske standby. Hvis jeg overdriver kan jeg si at jeg har gått ned 1 kg i måneden.
Men jeg tror uansett at når man øker litt på karbene, så må man trene mer.

Men jeg vil anbefale dere å prøve dere litt fram. Går man opp, så er jo det en indikator på at det ikke funker for en.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mye fett? Sense Ketolysekuren 28 26-11-08 20:40
Hvor mye fett? Magga Dutti Ketolysekuren 9 10-08-08 17:18
Hvor mye fett daglig? emma1 Spørsmål og svar 3 10-05-08 13:24
Hvor mye fett skal man ca ha rolly Ketolysekuren 15 22-08-07 21:11
Hvor mye fett må jeg ha? Feline Ketolysekuren 4 10-02-06 17:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no