Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Unngå å bli lurt av søtstoffer

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-08-09, 03:22   #1
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien
Exclamation

Unngå å bli lurt av søtstoffer

Mange går rett på limpinnen når de ser varer merket med "sukkerfri", "ikke tilsatt sukker" eller lignende. Da er det jo bare å trykke i seg så mye som magesekken kan romme, tror da enkelte. Hadde verden bare vært så enkel
Fakta er den at de aller fleste sukkeralkoholer har glykemisk indeks og dermed påvirker blodsukkeret og insulinresponsen.
Mange av de som opplever stagnasjon i vektreduksjonen bør nok gå seg selv i sømmene og sjekke varedeklerasjonen på søtsakene de inntar.

Har lest at noen på forumet har en forkjærlighet for maltitol. Jeg kan vel bare oppfordre til å droppe alle produkt med maltitol.
Maltitolsirup har en GI på 52, i motsetning til vanlig sukker som har 60. I tillegg har maltitolsirup kun 75% av søtningseffekten til vanlig sukker. Med andre ord må det brukes mer maltitolsirup for å oppnå samme søtning som sukker.
Når det gjelder maltitol (pulverform) er GI 36. Heller ikke dette er å anbefale på en lavkarbodiett.

Her er en GI liste jeg fant av søtstoffer - sjekk alltid varedeklarasjonen og sørg for at den ikke inneholder noen av følgende stoffer.
Mannitol og Erythritol (Sukrin) er selvsagt lov ettersom GI er 0
Kan også legge til at aspertam, acesulfam K og sukralose er lovlige i en lavkarbodiett.
Tør ikke tenke på hvordan det skulle gått uten Cola Zero, da hadde jeg ikke vært å snakke til Colajunkie


Kilde: http://lowcarbdiets.about.com/od/wha...aralcohols.htm

Spørsmål & Svar

Hva er GI og hvorfor er dette problematisk i forhold til vektnedgang?
GI står for glykemisk index og er en måleenhet for hvor raskt karbohydratene (i et gitt produkt) øker blodsukkeret i forhold til ren glykose. Økt blodsukker øker utskillelsen av hormonet insulin som har 3 funksjoner. Lagre fett, omdanne fett (via lever) og holde fettet låst i fettcellene. Så lenge insulinet holder fettet låst blir en vektnedgang vanskelig ettersom musklene da ikke får næring med mindre du spiser.

Kan jeg benytte meg av Splenda, Natreen eller Canderel?
- Helst ikke, alle disse inneholder blodsukkerstigende element bl.a. maltodextrin
Et google søk gir noe forskjellige antydninger for GI-en til maltodextrin. Noen plasser leser jeg at GI-en er som sukker (60) andre plasser blir GI-en oppgitt til å være høyere enn glykose (100). Det høyeste jeg har sett er en side som opplyser at maltodextrin har en GI på 137.

Tas maltitol opp i tarmen?
- Maltitol har glykemisk index og påvirker blodsukkeret. Skal noe påvirke blodsukkeret må det tas opp i tarmen. Svaret er med andre ord ja.

Er aspertam å anbefale?
- Aspertam anses som trygt å bruke ifølge en rekke studier. Alt skal selvsagt konsumeres med måte, aspertam er inget unntak. Den glykemiske indeksen til aspertam er 0.
Aspertam hadde neppe vært lovlig i Norge dersom det var bevist helseskadelig

__________________



Sist redigert av Mr. Muscle : 24-11-10 kl 20:09. Årsak: La til spørsmål og svar
Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Gammel 16-08-09, 09:23   #2
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem
 
SunnhetMedSirrup sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
Innlegg: 1.332
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

kjekt inlegg du får en stor klapp for den

__________________

Sist redigert av SunnhetMedSirrup : 11-10-09 kl 19:28.
SunnhetMedSirrup er avlogget   Min kostholdsfilosofi: L C H F f o r l i f e . Svar med sitat
Gammel 16-08-09, 13:19   #3
matitt
Medlem
 
matitt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Grenland
Alder: 46
Innlegg: 394
matitt er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Super oversikt, men er det noen som vet hvor i tabellen Splenda kommer inn?? Og Natreen?

__________________


matitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-08-09, 13:45   #4
Starry Eyes
Medlem
 
Starry Eyes sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 118
Starry Eyes er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Så den store IFA'en er ut altså?

__________________
Starry Eyes
Life is a shipwreck, but we must not forget to sing in the lifeboats. - Voltaire







Starry Eyes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiet Svar med sitat
Gammel 16-08-09, 14:11   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Hm. Maltitol, hvor mange prosent taes opp i tarmen? Jeg ble litt usikker, ettersom du opererer med en oversikt som viser GI. Det er jo et sukkeralkohol, så det skal jo ikke taes opp (eventuelt ikke alt).

Jeg bruker ikke søtning egentlig, og om jeg skulle gjøre det så hadde det blitt stevia eller sukrin, ettersom det er naturlig. Men greit å vite.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-08-09, 16:24   #6
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Starry Eyes, her.

Så den store IFA'en er ut altså?

Dersom IFA'en er søtet med maltitol bør du ihvertfall begrense inntaket.
Nå er det ikke slik at sukkerinntak automatisk fører til så høyt blodsukker og påfølgende utskillelse av insulin, det er forskjell på 1 gram sukker og 100 gram
Men nå det er sagt så kan maltitol sammenlignes med sukker og du bør derfor ikke bruke mer maltitol enn du ville brukt sukker

En sjokolade med 100g maltitol tilsvarer en sjokolade med 75gram vanlig sukker. Ikke særlig heldig i en lavkarbodiett med andre ord

__________________


Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Gammel 16-08-09, 16:27   #7
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Hm. Maltitol, hvor mange prosent taes opp i tarmen? Jeg ble litt usikker, ettersom du opererer med en oversikt som viser GI. Det er jo et sukkeralkohol, så det skal jo ikke taes opp (eventuelt ikke alt).

Jeg bruker ikke søtning egentlig, og om jeg skulle gjøre det så hadde det blitt stevia eller sukrin, ettersom det er naturlig. Men greit å vite.

Sukker tas helt opp i tarmen og omdannes til glykose. Når det gjelder maltose så stiger blodsukkeret (blodglykosen) med 75% av det sukkeret ville gjort
Minst 75% av maltitolen tas med andre ord rett opp i tarmen.

__________________


Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Gammel 16-08-09, 16:34   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Mr. Muscle, her.

Sukker tas helt opp i tarmen og omdannes til glykose. Når det gjelder maltose så stiger blodsukkeret (blodglykosen) med 75% av det sukkeret ville gjort
Minst 75% av maltitolen tas med andre ord rett opp i tarmen.

Ah, ok. Greit å vite.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-08-09, 16:34   #9
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Men jeg synes vel ikke at aspartam bør reklameres for selv om det ikke fører til blodsukkerstignig..

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-08-09, 16:55   #10
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av matitt, her.

Super oversikt, men er det noen som vet hvor i tabellen Splenda kommer inn?? Og Natreen?

Splenda inneholder sukralose som har GI 0, men i tillegg inneholder det blant annet maltodextrin som har en høy GI.
Bør med andre ord ikke konsumeres ubegrenset.

Kilde: http://lowcarbdiets.about.com/od/atk...sfoodlists.htm
og http://www.splenda.com/page.jhtml?id...alorie.inc#q14

Natreen inneholder også maltodextrin

Kilde: http://www.natreen.no/no/NP/NatreenSøtningsmiddel/Strø/

__________________


Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Gammel 16-08-09, 16:59   #11
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av SusieBlues, her.

Men jeg synes vel ikke at aspartam bør reklameres for selv om det ikke fører til blodsukkerstignig..

Nå er det vel ingen studier som viser at aspertam er uheldig på noen som helst måte. Det beste er nok å unngå det også, men det er et bedre alternativ en mye annet på markedet

__________________


Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Gammel 16-08-09, 19:00   #12
Liv
Seniormedlem
 
Liv sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.685
Liv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snill

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av SusieBlues, her.

Men jeg synes vel ikke at aspartam bør reklameres for selv om det ikke fører til blodsukkerstignig..

Signerer denne!

__________________
Liv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Skaldemanaktig Svar med sitat
Gammel 16-08-09, 19:36   #13
LilleM0r
Seniormedlem
 
LilleM0r sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Trønder i Tigerstaden
Alder: 63
Innlegg: 2.833
LilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressurs

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Mr. Muscle - takk for et informativt og fint innlegg! Syns det er viktig at dette temaet kommer opp igjen - igjen og igjen..
Fordi - det ofte er et ganske så stort fokus her inne på å finne erstatniger for søtsaker, samtidlig så er vi (dette også gjelder meg) misfornøyd med vektnedgangen - og dette er en stor party-stopper.
I tillegg er det med på å opprettholde søthungeren og behovet for noe "godt" hele tiden.

Lavkarbo uten ertatniger er det beste - og en genial måte å bli kvitt en uvane som er en del av et kostholde som i utgangspunktet gjorde at kiloene kom på.

Flott

__________________
Mål - ned 20 kilo

LilleM0r er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse- nu mere Skaldeman :) Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 23:04   #14
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Hva med Fruktose?

Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 01:35   #15
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Paris, her.

Hva med Fruktose?

Fruktose er ikke et søtstoff, men sukker. Det utvinnes av vanlig sukker som består av et fruktosemolekyl og et glykosemolekyl
Ved fjerning av glykosen får vi altså fruktosen vi kjøper i butikken.
Dette gjør fruktose dyrere enn vanlig sukker.

Når det gjelder blodsukkerstigning så er GI'en ca. 19.

Husk likevel at selv om GI'en er 19 så stiger blodsukkeret etter hvor mye fruktose du spiser. Mye gir høyere blodsukker enn lite derav GB (glykemisk belastning)

__________________


Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 01:39   #16
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Paris, her.

Hva med Fruktose?

Glemte å nevne at fruktose er mye søtere enn vanlig sukker, så normalt vil du nok bruke mindre enn vanlig.

__________________


Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 04:54   #17
PrøveKanin
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 195
PrøveKanin er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Har drukket litt for mye cola light siste uka. Står Aspartam på etiketten. Ser ut til å være eneste lettbrus som ikke hindrer vektstagnasjon for meg, men jeg går likevell inn for å kutte det mer eller mindre helt ut. Er litt skeptisk likevell, som andre her inne også sier

PrøveKanin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo.no - Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 14:04   #18
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av PrøveKanin, her.

Har drukket litt for mye cola light siste uka. Står Aspartam på etiketten. Ser ut til å være eneste lettbrus som ikke hindrer vektstagnasjon for meg, men jeg går likevell inn for å kutte det mer eller mindre helt ut. Er litt skeptisk likevell, som andre her inne også sier

Jeg merker også at jeg ikke stagnerer i vektnedgangen når jeg drikker brus som inneholder aspertam (og acesulfam K), dette skyldes nok (selvfølgelig) at aspertam og acesulfam K ikke påvirker blodsukkeret.

Men jeg merket stagnasjon i vektnedgangen etter en pakke sukkerfri tyggegummi søtet med sorbitol og xylitol.

Jeg drikker altfor mye Cola Ligt, Zero og Tab og skulle ønske jeg kunne kutte ut. Men det er selvsagt ikke lett etter å ha blitt Colajunkie

De dagene det er tomt for Cola drikker jeg kanskje kun 0,5 til 1 liter drikke om dagen ettersom jeg ikke blir skikkelig tørst. Da får jeg skamvondt i hodet

__________________


Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 23:57   #19
PrøveKanin
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 195
PrøveKanin er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Mr. Muscle, her.

Jeg merker også at jeg ikke stagnerer i vektnedgangen når jeg drikker brus som inneholder aspertam (og acesulfam K), dette skyldes nok (selvfølgelig) at aspertam og acesulfam K ikke påvirker blodsukkeret.

Men jeg merket stagnasjon i vektnedgangen etter en pakke sukkerfri tyggegummi søtet med sorbitol og xylitol.

Jeg drikker altfor mye Cola Ligt, Zero og Tab og skulle ønske jeg kunne kutte ut. Men det er selvsagt ikke lett etter å ha blitt Colajunkie

De dagene det er tomt for Cola drikker jeg kanskje kun 0,5 til 1 liter drikke om dagen ettersom jeg ikke blir skikkelig tørst. Da får jeg skamvondt i hodet

Jeg har det på samme måten, klarer ikke kutte ut cola lighten, det er liksom "kveldskosen" min nå som jeg har slutta å handle inn 200g melkesjokolade, chillinøtter, chips med dip og 1 banen til en liten kveldsorgie.

Ett steg om gangen ?

PrøveKanin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo.no - Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 00:10   #20
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av PrøveKanin, her.

Jeg har det på samme måten, klarer ikke kutte ut cola lighten, det er liksom "kveldskosen" min nå som jeg har slutta å handle inn 200g melkesjokolade, chillinøtter, chips med dip og 1 banen til en liten kveldsorgie.

Ett steg om gangen ?

Har du kuttet ut melkesjokolade, chillinøtter, chips og banan har du jo tatt flerne skritt allerede Godt jobba
Så lenge Cola Light ikke påvirker blodsukkeret er det egentlig ingen grunn til å slutte heller. Med mindre du er livredd aspertam som mange på forumet her er.
Snodig at folk på dette forumet hører på forskere som sier aspertam er farlig og derved holder seg unna slike produkt.
Forskere sier jo også at fett er farlig, men det spiser de fleste på forumet her likevel nok av?

__________________


Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 00:39   #21
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Mr. Muscle, her.

Forskere sier jo også at fett er farlig, men det spiser de fleste på forumet her likevel nok av?

Fett er ikke kunstig framstilt av næringsmiddelindustrien med den hensikt å få ting til å smake søtt og dermed gjøre folk "avhengig" av smaken enten psykisk eller fysisk....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 01:40   #22
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Ikke er fett sponsa av Reagen-regjeringen heller

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 06:40   #23
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

For meg handler det også om at det ikke er NOE fornuftig i brus tilsatt aspartam, så hvorfor drikke det. Finnes nesten ikke noe som er mer unaturlig som du kan gi kroppen.
Jeg prøver å spise naturlig lavkarbomat og aspartam står ikke på listen min over naturlige ting.
Og når det gjelder forskning på hva som er sunt og usunt, så handler det for meg ikke om å ta avisoverskriftene som sannheter, men gå litt lenger inn i hva det faktisk har blitt forsket på. Og ofte når forskerne sier at fett er farlig, så har de ikke forsket på lavkarbo, men en blanding av unaturlig fett og høykarbo.
Når det gjelder forskning på aspartam, så er det ingen uavhengig forskning som har klart å overbevise meg om at det er ufarlig. Til det har det vært for lite forskning på inntak av store mengder. Jeg tror ikke at en halv liter cola light i uka gjør stor skade på kroppen, men jeg er overbevist om at en halv liter eller mer om dagen (som dessverre da erstatter vanndrikking) ikke er bra for min kropp. Men jeg dømmer ingen, vi har alle våre hangups som kan være vanskelig å endre på.

Vi kan godt være uenige om hvorvidt aspartam er skadelig, men det er vel ingen som mener at det er sunt/helsebringende?

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 14:02   #24
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Fett er ikke kunstig framstilt av næringsmiddelindustrien med den hensikt å få ting til å smake søtt og dermed gjøre folk "avhengig" av smaken enten psykisk eller fysisk....

Transfett lages stort sett av næringsmiddelindustrien, kun noe finnes i naturlige kjøttprodukt.

__________________


Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 14:03   #25
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Unngå å bli lurt av søtstoffer

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ikke er fett sponsa av Reagen-regjeringen heller

Min slanking er ikke politisk motivert, tro det eller ei

__________________


Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Svar

Emneord
isomalt, maltitol, sukker, søtstoff, xylitol


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Søtstoffer, hvilke er greie? Maimor Lavkarbo generelt 1 13-03-09 02:46
Søtstoffer/urinstix ketanore Ketolysekuren 4 19-03-08 00:10
Søtstoffer og sånn Photobscura Kake/dessert og snacks 13 30-07-07 14:20
Ang. søtstoffer miss_celica_83 Lavkarbo generelt 13 29-12-06 20:37
Ketolyse og søtstoffer BigDaddy Ketolysekuren 19 01-08-06 14:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no