Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Mange PCO(S)ere her?

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-05-06, 15:41   #76
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Mange PCO(S)ere her?

Opprinnelig lagt inn av Boxie

Hvordan virker Metformin på deg da?

Jeg får regelmessig mens, redusert søthunger og jevnere humør. Mye av de samme virkningene som jeg får av ketose. Av forskjellige grunner skal jeg ikke i ketose nå, så jeg skal prøve å komme opp i full dose så snart som mulig.

  Svar med sitat
Gammel 16-05-06, 17:21   #77
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Mange PCO(S)ere her?

Jeg kjøper noe fedon-ting jeg heller... men dersom du har lav energi bør du i allefall få metformin. gir økt energi og bedre søvn det... Mine blodprøver er også fine, men jeg går på metformin alikavell...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 16-05-06, 23:13   #78
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Mange PCO(S)ere her?

I tillegg til det positive Albertine og jeefern nevner ang. metformin, så virker det veldig fint på huden min. Uten metformin = mer kviser. Lavkarbo + metformin = mye finere hud (og det gjelder sånn "rødhet" og "flamming" i ansiktet også)

Og jeg har også vært hos denne legen og var med i prosjekt når jeg var gravid med nr 1 (født 2003). Hadde allerede startet med lavkarbo da jeg traff henne, og det var hun veldig fornøyd med.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-05-06, 10:49   #79
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Mange PCO(S)ere her?

Ser at dere også går ned i vekt! Kommer det av lavkarbo eller av Metformin? Eller begge deler kanskje. Med høyere energinivå blir det jo lettere å gå ned i vekt også. I allefall så høres Metformin ut som et mirakelmiddel for/mot pco(s). Men jeg bor i Oslo og her har nok ikke kunnskapen om Metformin/pco kommet til legekontorene enda........

Jeg prøver nå med lavkarbo, men kjenner ingen spesiell effekt på energinivå eller vektnedgang enda, heller omvendt men så har jeg ikke holdt på særlig lenge heller. Fremdeles kan mye positivt skje

Ha en fin dag!!!!!

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Gammel 17-05-06, 22:41   #80
MariaMagdalena
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Mange PCO(S)ere her?

Jeg fikk et helt hefte med kostråd for Pcos-kvinner fra en ernæringslege ved St.Olavs hospital tidligere i år. Når jeg mottok det og begynte å lese, syns jeg det ble så overveldende mye å ta hensyn til at jeg gjemte heftet bort. Hadde ikke motivasjon nok til å legge om kostholdet da, men nå skal jeg se om jeg finner det igjen!


Kan opprette en egen tråd her, med utdrag fra heftet, om ønskelig. Iløpet av morgendagen, kanskje.


Jeg får også redusert søthunger, mindre matlyst og bedre humør av metformin. Men jeg sliter også veeeeeldig med bivirkninger!

  Svar med sitat
Gammel 17-05-06, 22:56   #81
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Mange PCO(S)ere her?

Jeg har fått de samme kostholdsrådene og jeg er ikke helt enig i det som står der. Når et menneske har fått påvist insulinresistens (og dermed en konkret, medisinsk grunn til å spise lavkarbo) synes jeg det er rart at man blir anbefalt å spise poteter. Det var også anbefalt å kutte ned på fett, og der er jeg heller ikke helt enig. Men, det er bedre enn å spise cornflakes til frokost og skolebolle til lunsj...

  Svar med sitat
Gammel 18-05-06, 08:31   #82
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Mange PCO(S)ere her?

Opprinnelig lagt inn av MariaMagdalena

Jeg fikk et helt hefte med kostråd for Pcos-kvinner fra en ernæringslege ved St.Olavs hospital tidligere i år. Når jeg mottok det og begynte å lese, syns jeg det ble så overveldende mye å ta hensyn til at jeg gjemte heftet bort. Hadde ikke motivasjon nok til å legge om kostholdet da, men nå skal jeg se om jeg finner det igjen!


Kan opprette en egen tråd her, med utdrag fra heftet, om ønskelig. Iløpet av morgendagen, kanskje.


Jeg får også redusert søthunger, mindre matlyst og bedre humør av metformin. Men jeg sliter også veeeeeldig med bivirkninger!

Ja, nå maser jeg igjen, håper det er greitt! Hvilke bivirkniner får man av Metformin?

Jeg synes også det var pussig at poteter blir anbefalt, det er jo både kaloririkt (i forhold til grønnsaker generelt) og har høy GI. Men forøvrig så hadde det vært interessant å fått høre mer om hva som står i heftet. Kanskje jeg kan få det tilsendt hvis jeg ringer St.Olavs? Hvilken avdeling kan jeg ringe da? Også fint om du kan klippe inn litt utdrag. Jeg er takknemlig for all informasjon!

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Gammel 18-05-06, 08:32   #83
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Sv: Mange PCO(S)ere her?

Opprinnelig lagt inn av Boxie

Ja, nå maser jeg igjen, håper det er greitt! Hvilke bivirkniner får man av Metformin?

Jeg synes også det var pussig at poteter blir anbefalt, det er jo både kaloririkt (i forhold til grønnsaker generelt) og har høy GI. Men forøvrig så hadde det vært interessant å fått høre mer om hva som står i heftet. Kanskje jeg kan få det tilsendt hvis jeg ringer St.Olavs? Hvilken avdeling kan jeg ringe da? Også fint om du kan klippe inn litt utdrag. Jeg er takknemlig for all informasjon!

Kvalme, diare og mageknip er vel de mest vanlige bivirkningene av metformin.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-05-06, 12:07   #84
MariaMagdalena
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Mange PCO(S)ere her?

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Jeg har fått de samme kostholdsrådene og jeg er ikke helt enig i det som står der. Når et menneske har fått påvist insulinresistens (og dermed en konkret, medisinsk grunn til å spise lavkarbo) synes jeg det er rart at man blir anbefalt å spise poteter. Det var også anbefalt å kutte ned på fett, og der er jeg heller ikke helt enig. Men, det er bedre enn å spise cornflakes til frokost og skolebolle til lunsj...

Men er det samme hefte, tro? For det står jo tydelig at man skal unngå poteter! Samt at det også står "Tidligere har man trodd at det var et mål å redusere fettinntaket mest mulig. Dette er trolig feil".

  Svar med sitat
Gammel 18-05-06, 12:10   #85
MariaMagdalena
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Mange PCO(S)ere her?

Opprinnelig lagt inn av Boxie

Ja, nå maser jeg igjen, håper det er greitt! Hvilke bivirkniner får man av Metformin?

Jeg synes også det var pussig at poteter blir anbefalt, det er jo både kaloririkt (i forhold til grønnsaker generelt) og har høy GI. Men forøvrig så hadde det vært interessant å fått høre mer om hva som står i heftet. Kanskje jeg kan få det tilsendt hvis jeg ringer St.Olavs? Hvilken avdeling kan jeg ringe da? Også fint om du kan klippe inn litt utdrag. Jeg er takknemlig for all informasjon!

Av bivirkninger av metformin så har jeg tarmkramper, luft og konstant diare. Holder ikke lenge på maten, nei... Men den positive virkningen av metformin, gjør at jeg holder ut og fortsetter. Håper at bivirkningene minker etterhvert.

Skal legge ut deler av heftet her, jeg. Det er forøvrig Endokrinologisk seksjon, St.Olavs som har utarbeidet skrivet.

  Svar med sitat
Gammel 18-05-06, 12:26   #86
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Mange PCO(S)ere her?

Opprinnelig lagt inn av MariaMagdalena

Av bivirkninger av metformin så har jeg tarmkramper, luft og konstant diare. Holder ikke lenge på maten, nei... Men den positive virkningen av metformin, gjør at jeg holder ut og fortsetter. Håper at bivirkningene minker etterhvert.

Skal legge ut deler av heftet her, jeg. Det er forøvrig Endokrinologisk seksjon, St.Olavs som har utarbeidet skrivet.

Samme bivirkninger av Metformin som en overdose av sukkerfrie drops altså.... Men så lenge dere også har positiv virkning av det så er det vel verdt det, som du skriver. Kanskje magen etter hvert blir trenet i å fordøye stoffene i Metforminen slik at bivirkningene vil gi seg. Det tok feks en god stund før tarmene mine ville akseptere bønner, men nå går det greitt. Og det blir mindre og mindre vulkan for hver gang ved inntak av sukkerfrie drops.

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Gammel 18-05-06, 12:30   #87
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Mange PCO(S)ere her?

Opprinnelig lagt inn av MariaMagdalena

Men er det samme hefte, tro?

Da har de utarbeidet nytt hefte, thank God.

  Svar med sitat
Gammel 18-05-06, 12:35   #88
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Mange PCO(S)ere her?

Jeg har ikke hatt så veldig mange av disse "dumme" bivirkningene av metformin... Jeg har fått bedre søvn, mere energi og dårlig matlyst, men ble ikke kvalm før jeg var opp i full dose på 850 mg X3

så da tar jeg to stk.. viss ikke jeg glemmer og bare tar en da

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 18-05-06, 12:55   #89
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Mange PCO(S)ere her?

Jeg skal opp i tre tabletter, koste hva det koste vil. Fordelene er så utrolig mange at jeg ikke kan la være.

  Svar med sitat
Gammel 19-05-06, 22:27   #90
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Mange PCO(S)ere her?

jeg greier ikke tre, men er fornøyd med å greie to pr dag...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 19-05-06, 23:09   #91
snoopygirl
Seniormedlem
 
snoopygirl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: oppland
Alder: 56
Innlegg: 1.821
snoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt av

Sv: Mange PCO(S)ere her?

jeg har også pcos

__________________
snoopygirl

snoopygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-05-06, 12:01   #92
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Mange PCO(S)ere her?

Opprinnelig lagt inn av snoopygirl

jeg har også pcos

Neimenn, er det så ille? Du som har gått ned så mye i vekt! Det virker da som du takler det ganske bra?!

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Gammel 20-05-06, 17:56   #93
snoopygirl
Seniormedlem
 
snoopygirl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: oppland
Alder: 56
Innlegg: 1.821
snoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt av

Sv: Mange PCO(S)ere her?

uff ja syns det er ille jeg....gikk jo ned nesten alt jeg har gått ned første 2 mnd,,,,etter det nesten ikke noe på så lang tid,,,og sliter vettet av meg med den dumme hårveksten,,,,,,,fysjomfysjom.....

__________________
snoopygirl

snoopygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-05-06, 18:18   #94
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Mange PCO(S)ere her?

Vekten kan jeg gjøre noe med..
Hårveksten kan jeg gjøre noe med..
Mensen er egentlig bare deilig å være foruten, men den har begynt å komme i det siste når jeg er flink med maten..
Barn vil jeg ikke ha, så det er ingen sorg..
Hårtapet på hodet derimot

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-05-06, 22:53   #95
Nett
Seniormedlem
 
Nett sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 1.587
Nett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt likt

Sv: Mange PCO(S)ere her?

Jeg har også PCO(S)!! Spennende å lese om Metformin, tror at jeg kunne hatt pos. virkning av det! Har ikke hørt om det før her jeg, så jeg vet ikke hvordan legen min stiller seg til det (er vel egentlig en diabetesmedisin eller???).

__________________
Nett
Nett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 21-05-06, 00:34   #96
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Mange PCO(S)ere her?

Hvis du spiser lavkarbo og er i ketose har det omtrent samme virkning som metformin. Hvis jeg er i ketose og prøver å ta metformin samtidig blir jeg fryktelig dårlig, og det er ikke å anbefale.

  Svar med sitat
Gammel 21-05-06, 08:40   #97
Nett
Seniormedlem
 
Nett sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 1.587
Nett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt likt

Sv: Mange PCO(S)ere her?

Jeg er i kjempebra form når jeg er i ketose - mye mer energi og tiltakslyst, ingen ledd- og muskelsmerter, penere hud, o.s.v. Lurte på om jeg måtte være i ketose for alltid, men da går det jo an å prøve metformin når jeg EN GANG er ferdig-slanket! Så det er ikke lurt å ta det når man går på Atkins?

__________________
Nett
Nett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 21-05-06, 09:05   #98
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Mange PCO(S)ere her?

De fleste leger anbefaler å kutte ned på (eller slutte med) metformin når man er i ketose ja.

  Svar med sitat
Gammel 21-05-06, 14:47   #99
Boxie
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2006
Alder: 53
Innlegg: 119
Boxie er ny på veien

Sv: Mange PCO(S)ere her?

Opprinnelig lagt inn av Nett

Jeg er i kjempebra form når jeg er i ketose - mye mer energi og tiltakslyst, ingen ledd- og muskelsmerter, penere hud, o.s.v. Lurte på om jeg måtte være i ketose for alltid, men da går det jo an å prøve metformin når jeg EN GANG er ferdig-slanket! Så det er ikke lurt å ta det når man går på Atkins?

Hvordan opplever du ledd- og muskelsmertene? Jeg har mye syre i musklene og lurer på om det kan komme av pco (har pco, men det er uvisst i hvor stor grad jeg har pcos)

Boxie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Overtrent sliter på søken etter balanse Svar med sitat
Gammel 21-05-06, 16:06   #100
Nett
Seniormedlem
 
Nett sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 1.587
Nett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt likt

Sv: Mange PCO(S)ere her?

Jeg har i tillegg lavt stoffskifte, og ledd- og muskelsmerte henger nok sammen med det også. Har mye vondt i nedre del av ryggen/ bekkenet, får lett betennelse i muskelfestene i bekkenet dersom jeg gjør gale bevegelser (støvsuger, raker løv, sitter/ligger feil, o.s.v.). Da jeg fikk diagnosen hypotyrose husker jeg at jeg hadde utrolig smerter i venstre arm, var sikker på at det var senebetennelse - fra skuldra og helt ned i tommelen, men det var ikke det. Den gang forsvant smertene etter en tid på tyroxin.

Nå merker jeg det særlig i venstre hoft og høyre kne dersom jeg ikke er i ketose; intense smerter når jeg bøyer leddet for langt, virker som kneet "hovner" opp og hofta låser seg. Samtidig som jeg blir stiv og tung i hele kroppen. Når jeg kommer i ketose igjen så forsvinner smertene.

__________________
Nett
Nett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor bruke proteinpulver? mofe Kosttilskudd 93 09-08-07 17:04
Hvor mange er vi her da? lillemy Ketolysekuren 16 27-02-05 01:33
Hvor mange klarer å fullføre en EURO-diett synne Eurodiett 9 08-12-04 15:06
Hvor mange karbohydrater er det egentlig i 6,5 dl salat? Kalorine Induksjonen 1 29-07-04 20:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no