Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Matlei? Trøtt? Uinspirert eller blakk? Lei for mye krydder? Alynnas raske suppe!

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-01-12, 20:13   #1
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Matlei? Trøtt? Uinspirert eller blakk? Lei for mye krydder? Alynnas raske suppe!

Jeg tror jeg slet litt med alt av det overnevnte da jeg laget denne suppen. Jeg elsker å lage mat, og tar meg gjerne tid til å lage autentisk currypasta fra bunnen av, eller bruker 3 dager på å lage en perfekt kake. Jeg liker ikke pølsemat og er lei av omelett eller å maule pålegg og nøtter.

Men i blant trenger også jeg enkel mat som metter, fort, og i tillegg er jeg ganske sær og liker ikke å spise det samme flere dager på rad.

I dag måtte jeg finne på noe i en fei, mat som ikke høres så "elegant" ut. Resultatet ble en suppe som høres ganske kjedelig ut, men som faktisk er langt i fra akkurat det Jeg er genuint overrasket over hvor godt det ble, og derfor må jeg dele dette med dere

----------------------------------

Stek en pakke kjøttdeig i 3-4 ss olivenolje på høy varme, til den blir godt brunet, og ha en halv hakket løk oppi pannen mens du senker varmen noe og rører for å få løken blank.

Imens, rasp 2 ss persillerot, 2 ss sellerirot, og 2 ss gulrot, snitt opp 5 cm purre, hiv i pannen, og stek videre. Ha i 1 ts ferskmalt pepper og 1 ts salt, og la alt få litt farge (ikke brent)

Mens dette surrer i pannen, finstrimler du ca 300 gram kål og hiver i pannen etterhvert. Når kålen er i pannen, koker du opp 1,5 l vann i en kasserolle og har i 2 kjøttbuljongterninger.

Når heller du hele innholdet fra pannen i buljongen, og tilsetter en raus ss tomatpure og en ts tagatesse. La koke i minst 20 minutter (avhengig av hvor flink du var til å strimle kålen, den skal være myk).

Tilslutt: Forsyn deg med en stor bolle suppe og rør inn en neve raspet jarlsbergost. Jeg kan ikke få understreket nok hvor viktig det er at det er jarlsberg. Den har en nøtteaktig aroma som utfyller de andre smakene i suppen. Jeg elsker all slags ost, men akkurat her er det jarlsberg som teller (eller til nød sveitserost)

----------------------------------

Det som er så fantastisk med denne suppen er at den henter smak fra kjøtt, stekesmak, aromatiske rotfrukter og ost. Jeg har nylig oppdaget at kål gir en veldig fyldig smak i supper. Før tenkte jeg at kål minnet om broccoli/blomkål i smak og kunne bli dominerende. Det rare er at kål gir en slags fyldig søtsmak uten å ta over, i supper. Suppen minner om en crossover mellom russisk borsjtsj og italiensk minestrone, bare at det tar kortere tid å lage maten pga få ingredienser. Lag dette, og du kommer til å bli mett, og aldri savne posesuppe igjen Egner seg også til å lage mange porsjoner for å fryse ned

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 20:37   #2
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Matlei? Trøtt? Uinspirert eller blakk? Lei for mye krydder? Alynnas raske suppe!

Tusen takk for en inspirerende oppskrift Alynna!! Har du bilde?

Jeg skal prøve denne en gang, og det gleder jeg meg til!!

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 01:21   #3
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Matlei? Trøtt? Uinspirert eller blakk? Lei for mye krydder? Alynnas raske suppe!

Jeg burde ha tatt et bilde :P Jeg hadde en sånn dag der jeg måtte jobbe og jobbe, og stå på, og jeg snublet meg tilslutt hjem, og nå sjekket jeg forumet via en Kindle Fire fra sengen... god natt

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 09:18   #4
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Matlei? Trøtt? Uinspirert eller blakk? Lei for mye krydder? Alynnas raske suppe!

Må ikke ha bilde, du klarte å friste meg likevel med dine ord! Skal prøve ja

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 17:44   #5
MissTail
Juniormedlem
 
MissTail sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 40
MissTail er på en erverdig vei

Sv: Matlei? Trøtt? Uinspirert eller blakk? Lei for mye krydder? Alynnas raske suppe!

Skal absolutt prøves - gleder meg allerede! Her kan jeg også bruke opp div grønnsaksrester tenker jeg... Nam!

MissTail er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vinøs Lutz Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 17:52   #6
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Matlei? Trøtt? Uinspirert eller blakk? Lei for mye krydder? Alynnas raske suppe!

Vet du om jeg kan bruke Sukrinmelis isteden for tagatesse? Jeg orker ikke kjøpe inn alle de forskjellige søtstoffene om jeg ikke må... Tar plass i skapet! Begynner å bli så fullt

Ps, tror du suppen blir like god uten tomatpurre? (Blir suppen rød?)

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 23:15   #7
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Matlei? Trøtt? Uinspirert eller blakk? Lei for mye krydder? Alynnas raske suppe!

Sukrin går sikkert fint det Om du ikke har tomatpure, ville jeg anbefalt å ha i noe annet surt, som en skvis sitron eller en teskje eddik eller noe slikt

Suppen er i utgangspunktet rød på farge, ja.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 23:20   #8
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Matlei? Trøtt? Uinspirert eller blakk? Lei for mye krydder? Alynnas raske suppe!

Takk Alynna!

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 16:24   #9
jannesnuppa
Seniormedlem
 
jannesnuppa sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 556
jannesnuppa er ny på veien

Sv: Matlei? Trøtt? Uinspirert eller blakk? Lei for mye krydder? Alynnas raske suppe!

Har laget og spist denne suppa i dag, og den var helt nyyydelig Hadde i litt ceyenne pepper for litt sting.. Nam nam sier jeg bare Tusen takk for oppskrift

__________________
Min journal
jannesnuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 20:01   #10
MissTail
Juniormedlem
 
MissTail sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 40
MissTail er på en erverdig vei

Sv: Matlei? Trøtt? Uinspirert eller blakk? Lei for mye krydder? Alynnas raske suppe!

Ble middagen i dag - deilig og varmende! Brukte det jeg fant av grønnsaker i kjøleskapet i tillegg til kålen, pluss en chili og litt hvitløk.

Får dessverre ikke tak i jarlsberg, men en blanding av parmesan og emmenthaler funka veldig bra.

Brukte forøvrig kun 1 l vann og syntes den ble passe tykk og god.

Takk, Alynna - kommer til å bli en gjenganger denne!


Sist redigert av MissTail : 01-02-12 kl 22:55.
MissTail er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vinøs Lutz Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 18:18   #11
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Matlei? Trøtt? Uinspirert eller blakk? Lei for mye krydder? Alynnas raske suppe!

Nam! Jeg laget denne i dag, og den var kjempegod! Kunne tenkt meg litt "skarpere" smak, og noterer foregående skribents tips om litt chili. Dette blir en gjenganger også her

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 21:54   #12
Anarko
Seniormedlem
 
Anarko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 2.981
Anarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt likt

Sv: Matlei? Trøtt? Uinspirert eller blakk? Lei for mye krydder? Alynnas raske suppe!

Denne suppen må prøves gleder meg allerede!

__________________



Min blogg
Anarko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer og smartkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er så blakk! Serenio Lavkarbo generelt 17 28-07-10 02:58
Raske fiskekaker Abbe Middag 4 17-07-10 06:00
Raske kriseløsninger R0SA Lavkarbo generelt 14 19-04-10 22:05
Bestrålt krydder, eller ikke? Summer Generell ernæringsdebatt 7 26-04-06 11:55
De er jammen raske Maz Generell diskusjon 1 29-03-04 21:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no