Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

En ts. sukker i matlaging (sauser etc.)?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-03-13, 15:40   #1
Hemorider84
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 1
Hemorider84 er på en erverdig vei

En ts. sukker i matlaging (sauser etc.)?

Sikkert besvart tidligere men...

Jeg er ny i lavkarbo verdenen, og lurer på om det har noen hensikt å droppe sukker i matlaging for å balansere sauser osv.? det er som regel snakk om en ts eller max 2...

ellers er jeg ikke super streng, spiser løk og av og til litt gulrøtter. håper daglig å ligge rundt 10-35 karber

Hemorider84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 15:49   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: ts sukker i matlaging (sauser etc.)

Tja, hva er vitsen med å bruke sukker da for å snu spørsmålet? Jeg spiser opp mot 50g karbo, men jeg vil mye heller ta noen dråper stevia eller flytende natreen heller enn sukker.

Tror du bare må velge selv, men sukker er et rakst karbohydrat, selv om det er en ts.

Det sagt, selv på strengt ketogent med 20-25g karbo om dagen har jeg innimellom tatt en rute 86% sjokolade(2g karbo, mye fra sukker).

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 22:56   #3
zitapus
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 31
zitapus er på en erverdig vei

Sv: En ts. sukker i matlaging (sauser etc.)?

Jeg pleier da å enten droppe det, ofte går det merkverdig bra, eller erstatte med f.eks. honning eller lønnesirup. Jeg har mere erfaring med det enn kunstige søtningsmidler, men hvis man er streng med karbene så er kanskje de kunstige bedre, eller stevia?

zitapus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellomkarbo under påvirkning av Primal Blueprint Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 01:40   #4
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: En ts. sukker i matlaging (sauser etc.)?

Jeg bruker faktisk litt sukker for og få rette balansen i forhold til f.eks. sukrin, selv om jeg er diabetiker og må regulere blodsukkeret mitt via kostholdet.
Ser ikke noe galt i det, så lenge en bitteliten mengde sukker balanserer smaken og blodsukkeret holder seg stabilt.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 09:26   #5
Momse
Medlem
 
Momse sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 443
Momse har en fantastisk aura rundt segMomse har en fantastisk aura rundt seg

Sv: En ts. sukker i matlaging (sauser etc.)?

Jeg bruker som oftest Tagatesse istedenfor sukker i matlagingen, men ingen krise om jeg får i meg litt sukker
Da er det verre med hvetemel....

__________________
Momse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 23:16   #6
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: En ts. sukker i matlaging (sauser etc.)?

Jeg bruker alltid sukker fortsatt til å jevne ut syrebalansen når jeg kokkelerer, men bruker aldri så mye som 1 ts. Som regel er det nok med en knivsodd. Bruker ikke kunstig søtning ellers (med unntak av suketter innimellom), ei heller særlig med sukker, så for min del så er det helt ok å fortsatt bruke sukker til dette, når mengden er så liten.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-03-13, 23:20   #7
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: En ts. sukker i matlaging (sauser etc.)?

Var forresten en periode jeg brukte splenda i stedet for sukker, men synes ikke det utjevnet syrebalansen på samme måte som sukker gjør.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
kostholdsråd, matlaging


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tidkrevende matlaging raggy Fase II 9 25-08-11 09:37
Matlaging for dummies Ignite Spørsmål og svar 43 16-05-10 14:24
supper og sauser /u sukker og gjær Lotusia Middag 1 10-03-07 14:58
Fett til matlaging Calvin Lavkarbo generelt 7 25-01-07 22:17
Sauser, sauser og atter sauser Carbokiller Annen mat 4 23-02-04 12:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no