Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvordan få i seg nok fett?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-07-04, 14:36   #1
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Hvordan få i seg nok fett?

Jeg mener å lese mange steder at man skal ha et daglig inntak på ca 60-70% fett. Av 100% blir det ikke så mye igjen til karber og proteiner...

Eller tar jeg helt feil nå?

Kan noen fortelle meg hvor mye fett jeg skal spise pr. dag? Jeg er i induksjonen ennå (2 dager igjen) og spiser stort sett bare et par spiseskjeer seter-rømme, og har litt olivenolje eller rapsolje på salaten... Dette er sikkert alt for lite...

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 28-07-04, 14:42   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Udos Choice er jo bra.
Ha litt fløte i omeletten, eller spis litt pisket krem med stevia/natreen.
Litt avokado (er det lov å induksjonen?) kan du spise.
Cocosa er ypperlig.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-07-04, 14:45   #3
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Iset

Udos Choice er jo bra.
Ha litt fløte i omeletten, eller spis litt pisket krem med stevia/natreen.
Litt avokado (er det lov å induksjonen?) kan du spise.
Cocosa er ypperlig.

Hva er cocosa, hvordan bruker man det og hvor får man tak i det?

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 28-07-04, 15:58   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg bruker også Cocosa (kokosnøtt olje på glass). Ikke bare for fettet sin skyld, men også for å få opp kaloritallet mitt noen dager......

Du kan lese om den her. Der står det masse om fordeler etc.

Det finnes to typer, "extra virgin" som brukes som kosttilskudd og "pure coconut oil" som brukes til steking/matlaging. Kjøpes på helsekosten.




Cocosa Extra Virgin Coconut Oil
Cocosa Extra Virgin gir deg en eksotisk duft og smak av de tropiske øyer: Bare det ferske, rene, hvite kjøttet fra håndplukkede kokosnøtter med høyt nærings- og smaksinnhold blir brukt til å kaldpresse oljen. Innen 2 timer etter at kokosnøtten åpnes, utvinnes oljen gjennom en sentrifugeringsteknologi som på en enestående måte bevarer den nydelige smaken og duften av kokos i tillegg til det brede næringsspekteret: laurinsyre, andre mellomlange fettsyrer, vitaminer, mineraler og antioksidanter, som beskytter oljen og gir den naturlig lang holdbarhet og stabilitet. Cocosa Extra Virgin gir deg hele spekteret av kokosoljens fordeler; benytt den som kosttilskudd og som smakstilsetning i mat.

Cocosa Pure Coconut Oil

Cocosa Pure Coconut Oil er den optimale matoljen: uten smak og lukt, og rik på laurinsyre og andre mellomlange fettsyrer. Oljen presses av tørket kokoskjøtt, uten bruk av kjemiske løsningsmidler og raffineres på skånsom måte for å fjerne de finere næringsstoffene som ødelegges ved høy varme. Den egner seg derfor ypperlig til steking og annen matlaging, og for deg som ønsker en høykvalitets kokosolje uten smak og lukt.


Andre gode fettkilder er avocado (1/2 til dagen på induksjon er OK,men det må være Hass, les mer om avocado her . Og å spise kyllingen med skinnet på. og ikke skjære bort fettet på kotelettene. Bruke smør og oljer til steking og på grønnsaker. Eller F.eks.Hellmanns Real mayonaise !! Fett er lavt i karbo (= 0) men det er kalorier. Følger du tillatte matvare lista er det ikke noe problem..... Ligg unna "lett" varene.... På vedvarende er nøtter (helst macadamia og valnøtter og madler)(og mer avocado) en god fettkilde.

Ellers dekket Iset vel det meste ..... Kommer ikke på mer i farta .....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 28-07-04 kl 16:11.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-07-04, 20:14   #5
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Hvordan få i seg nok fett...

1 dl(100g) olje inneholder 900 kalorier fra fett, mens 100g kjøtt bare inneholder 160 kalorier fra protein, 100g brokkoli inneholder 12 kalorier fra karbohydrater(+ca 8 fra protein)... litt klokere nå?

1 gram fett, gir gjennomsnittlig 9 kalorier
1 gram protein gir 4 kalorier
1 gram karbohydrat gir 4 kalorier

Oljer gir 100% fett, smør gir 80% fett per 100g vare.

Så en får i seg nok fett fordi at fett i seg selv gir mer energi per gram, og fordi fettkilder er så utrolig mye mer konsentrerte enn proteiner og sunne karbohydratkilder.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 29-07-04, 08:55   #6
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Tusen takk for svar... jeg ble litt klokere nå... Men jeg har så vanskelig for å forstå at jeg kan gå NED i vekt av fett!!! Jeg vet jo at jeg gjør det! Men hue mitt vil liksom ikke godta det...

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 29-07-04, 09:03   #7
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

Jeg bruker også Cocosa (kokosnøtt olje på glass). Ikke bare for fettet sin skyld, men også for å få opp kaloritallet mitt noen dager......

Du kan lese om den her. Der står det masse om fordeler etc.

Det finnes to typer, "extra virgin" som brukes som kosttilskudd og "pure coconut oil" som brukes til steking/matlaging. Kjøpes på helsekosten.


Andre gode fettkilder er avocado (1/2 til dagen på induksjon er OK,men det må være Hass, les mer om avocado her . Og å spise kyllingen med skinnet på. og ikke skjære bort fettet på kotelettene. Bruke smør og oljer til steking og på grønnsaker. Eller F.eks.Hellmanns Real mayonaise !! Fett er lavt i karbo (= 0) men det er kalorier. Følger du tillatte matvare lista er det ikke noe problem..... Ligg unna "lett" varene.... På vedvarende er nøtter (helst macadamia og valnøtter og madler)(og mer avocado) en god fettkilde.

Ellers dekket Iset vel det meste ..... Kommer ikke på mer i farta .....

Tusen takk nok en gang for god informasjon! Har vært inne å lest om Cocosa, og bestemt meg for å begynne å ta det!

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52
Sonen vs Atkins - ketose Huldr Atkins kosthold 16 06-07-04 09:37
Fett æ'kke lett Mokia Induksjonen 1 25-04-04 23:01
Hvordan følge fase 2 - vedvarende vekttap HP Vedvarende vekttap 0 29-02-04 21:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no