Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Fordeling av makronæringsstoffer

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-07-11, 09:52   #1
Gaupe
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 73
Gaupe er på en erverdig vei

Fordeling av makronæringsstoffer

Jeg kjenner at jeg ikke fungerer helt fullstendig på stikt lavkarbo. Målet mitt er heller IKKE å gå ned i vekt, men leve sunt og spise naturlig mat. Ser at jeg da lett får fordelingen på makronærigsstoffene på ca. 40 E% fett, 30 E% protein og 30 E% karbohydrater. (hadde tidligere fordeling på 40% k, 30 %f og 30%p, men kjenner at mer fett metter mer?)
Men er dette egentlig SUNT? Blir litt i Fedon Lindbergs gate, men det er jo ikke denne fordelingen han anbefaler, likevel er dette utfallet uansett hvordan jeg vrir og vender på det: poenget er at jeg også trives med dette kostholdet?
Men over 150 g karbohydrater blir det fort, og også mettet fett.

Jeg er opptatt av å få i meg nok energi.



Jeg lurer bare på om det er en ok fordeling på lang sikt.
Har jo hørt så mye om fett vs, ikke fett?
Vil også legge til at jeg reduser på karbohydratene fordi jeg har blitt uvell, oppblåst, vekslende løs/hard mage av mye brød.
Svingende blodsukker og søtsug førte bare til tretthet og etter hvert liten appetitt.
Håper på svar, gjerne fra flere!

Gaupe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minimalt med karbohydrater Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 10:22   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fordeling av makronæringsstoffer

Hvorfor skulle det ikke være bra?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 10:28   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Fordeling av makronæringsstoffer

Trives du og er velfungerende på denne fordelingen er den vel ikke feil for deg. I hvert fall ikke om du får i deg de mikronæringsstoffene du trenger fra dette. Lytt til kroppen. (Det som jeg personlig opplever som vanskelig er å overhøre kroppen når den sier "jeg vil ha sjokoladekake nå" og å lytte mår den mumler "det hvetemelet i forrige uke gjør meg fremdeles ikke godt..." Altså - det er vanskelig å skille mellom munnens lyster og kroppens behov.)

Jeg ligger antakeligvis nært dine verdier (har ikke telt så jeg kan ikke si det sikkert) da jeg spiser en del frukt i tillegg til grønsakene og til og med også ett måltid med litt ris eller potet daglig. (Null brødvarer, null sukker, lite melkprodukter om man ser bort fra smør.) I sommer har jeg tenkt: La karbohydratene mine i all hovedsak være jordbær.

Jeg tror at ingen av de diettene som finnes kan kreve å være "veien, sannheten og livet" for alle. Men at de fleste nordmenn på standardkost har godt av å fjerne 90% av sukker, mel og "juksevarer" (erstatningsvarer, ferdigmat og sånt) fra sitt kosthold og heller innføre rent kjøtt, fisk, egg, fett, grønt - og andre rene råvarer.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 12:13   #4
Gaupe
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 73
Gaupe er på en erverdig vei

Sv: Fordeling av makronæringsstoffer

Jeg spiser også et knekkebrødmåltid, fullkornsprodukter ved siden av middag/bønner/linser og mye frukt/bær/grønnsaker. Men fett blir det.

- kesam eller cottage cheese med litt frukt/bær og mye nøtter og frø
- Et knekkebrød eller to med makrell i tomat, egg, skinke, vita gul "ost", majones. eller røkt laks, kesam orginal, rekeost, reker, skinke, roastbiff , stabburlaks, tunfisk, hakkede mandler og majones osv.
Med andre ord: masse pålegg! Gjerne et eget fat med pålegg ved siden av... Kanskje det lite tips?: det er utrolig godt med roastbiff, skinke, kalkunskinke med en tynn skive paprika eller stangselleri inni som rulles sammen med en god skive vita gul rundt. Eller klem en stripe rekeost/krydderost inni skinken før den rulles sammen. Tapas på et vis... God og mettende energi.
- Salat med reker, stor pakke stabburlaks med oljelaken(kjemegodt) og egg i skiver oppi.
- Fiberrik med MASSE pålegg.
- Et fat med kun pålegg, noen fruktbiter og gulrot.
- Mellommåltider blir som regel nøtter + frukt.
- Alle typer pesto er også godt.

Gaupe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minimalt med karbohydrater Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 12:15   #5
Gaupe
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 73
Gaupe er på en erverdig vei

Sv: Fordeling av makronæringsstoffer

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Hvorfor skulle det ikke være bra?

Jeg er etter 20 år med karbohydrat-gilde skremt av ernæringsrådene om maks 30 % fett... men kjenner at dette blir feil på kroppen ja...
Likevel er jeg litt i tvil på langtidsefektene som det snakkes så mye om.

Gaupe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minimalt med karbohydrater Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 12:53   #6
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Fordeling av makronæringsstoffer

Opprinnelig lagt inn av Gaupe, her.

Jeg er etter 20 år med karbohydrat-gilde skremt av ernæringsrådene om maks 30 % fett... men kjenner at dette blir feil på kroppen ja...
Likevel er jeg litt i tvil på langtidsefektene som det snakkes så mye om.

Husk at det ikke finnes studier på langtidseffektene av et høykarbokosthold av den typen som myndighetene anbefaler heller. Det eneste vi har er observasjonen av langtidseffektene: økt forekomst av diabetes, overvekt og inflammatoriske sykdommer.

At det kreves store studier på langtidseffektene av lavkarbokost når det ikke finnes tilsvarende for høykarbokost syns jeg er ganske dobbeltmoralistisk.

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 11-07-11, 13:27   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Fordeling av makronæringsstoffer

Opprinnelig lagt inn av Gaupe, her.

Jeg er etter 20 år med karbohydrat-gilde skremt av ernæringsrådene om maks 30 % fett... men kjenner at dette blir feil på kroppen ja...
Likevel er jeg litt i tvil på langtidsefektene som det snakkes så mye om.

Min bestemor&-far levde på gryn, grøt, fisk og spesielt sild og fett i form av flesk og fiskelever og egg. De levde lengre (begge ble godt over 80) enn både min mor og min far som spiste magrere og (enda) mer fullkorn (men da i all hovedsak basert på hvete). Min bestefar fikk diabetes. Min far fikk diabetes enda tidligere. Min mor fikk lavt stoffskifte, og jeg, jeg fikk det - enda tidligere.

Jeg er ikke så glad i sild, men prøver meg med mer fisk, kjøtt, egg og fett... tror det er lurere enn å gå for fullkornsforsøket ... (og slik som jeg tror; diabetes og siden en tidlig grav).

En del nyere artikler tar nå for seg fenomenet epigenetikk. At man ikke bare får gener fra sin mor og sin far, men at enkelte gener også kan slås "av" eller "på" basert på omgivelsesforhold og OGSÅ arves videre. Det vil si at man ikke bare er summen av sine forfedres vanlig arvelige genetikk, men også et produkt av de nærmeste generasjonene sin genetiske "erfaring".

Les siste VOF eller http://jackkruse.com/paleo-3-0-meet-epigenetics/

Jeg har en viss tro på at dette stemmer iallfall. Og begynner å snu trenden med meg selv.

Dessverre så tror jeg at våre kostholdsråd har mer med makroøkonomi (landbrukspolitikk og tanker om bærekraft) enn helse å gjøre.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 20:59   #8
Gaupe
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 73
Gaupe er på en erverdig vei

Sv: Fordeling av makronæringsstoffer

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Min bestemor&-far levde på gryn, grøt, fisk og spesielt sild og fett i form av flesk og fiskelever og egg. De levde lengre (begge ble godt over 80) enn både min mor og min far som spiste magrere og (enda) mer fullkorn (men da i all hovedsak basert på hvete). Min bestefar fikk diabetes. Min far fikk diabetes enda tidligere. Min mor fikk lavt stoffskifte, og jeg, jeg fikk det - enda tidligere.

Jeg er ikke så glad i sild, men prøver meg med mer fisk, kjøtt, egg og fett... tror det er lurere enn å gå for fullkornsforsøket ... (og slik som jeg tror; diabetes og siden en tidlig grav).

En del nyere artikler tar nå for seg fenomenet epigenetikk. At man ikke bare får gener fra sin mor og sin far, men at enkelte gener også kan slås "av" eller "på" basert på omgivelsesforhold og OGSÅ arves videre. Det vil si at man ikke bare er summen av sine forfedres vanlig arvelige genetikk, men også et produkt av de nærmeste generasjonene sin genetiske "erfaring".

Les siste VOF eller http://jackkruse.com/paleo-3-0-meet-epigenetics/

Jeg har en viss tro på at dette stemmer iallfall. Og begynner å snu trenden med meg selv.

Dessverre så tror jeg at våre kostholdsråd har mer med makroøkonomi (landbrukspolitikk og tanker om bærekraft) enn helse å gjøre.

Jøss! Du har et MEGET godt poeng her!

Gaupe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minimalt med karbohydrater Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fordeling 70/20/10 Okie Lavkarbo generelt 7 14-06-11 18:44
Fordeling av karbohydrater pesada Spørsmål og svar 8 01-02-11 17:16
Fordeling næringsinnhold paulchek Lavkarbo generelt 0 27-08-10 00:03
Fordeling på tallerken ... tonetrollet Dr Lindbergs 9 11-10-08 15:10
Fordeling av næring polvott Lavkarbo generelt 9 02-05-06 12:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no