Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Kroppsfett / spesielle behov når man trener hardt

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-02-07, 11:34   #1
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Kroppsfett / spesielle behov når man trener hardt

Jeg løfter vekter og klatrer. På grunn av sistnevnte sport ønsker jeg veie minst mulig, men på grunn av begge sporter ønsker jeg være sterkest mulig. Muskelvolum betyr ingenting, så om jeg kan være dritsterk og se ut som en frimerkesamler så er det helt OK.

Hva er realistisk å forvente av kroppsfettet på en lavkarbo-diett der man samtidig kan opprettholde muskelstyrke? 10%? 5%? Annet?

Og hvordan kommer man seg dit at man har best mulig ratio mellom styrke of vekt? Kostholdstips utover det å begrense karbene sånn rent generelt?

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 14:07   #2
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Kroppsfett / spesielle behov når man trener hardt

Jeg vet ikke om det er noen spesiell fettprosent som henger sammen med en lavkarbodiett, men jeg har hørt/lest at kroppsbyggere kjører lavkarbo når de skal "deffe" foran konkurranser, dvs redusere underhudsfettet så mye som mulig. Når det gjelder effekten av trening så har jeg forstått det slik at et opplegg med relativt lette vekter og mange repitisjoner bygger slankere og mer utholdne muskler, mens høye vekter og få repitisjoner bygger muskel volum.

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 15:00   #3
Sonny
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Alder: 43
Innlegg: 27
Sonny er på en erverdig vei

Sv: Kroppsfett / spesielle behov når man trener hardt

Når det gjelder optimal trening i forbindelse med klatring, ville jeg prøvd forumet til Tech Nutrition (www.tn.no). De har knytet til seg utøvere fra ulike grener, bl.a klatreren Eivind Wang. Der vil jeg tro du kan få meget gode svar!

__________________
Livet er fett!!
Sonny er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 15:13   #4
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Kroppsfett / spesielle behov når man trener hardt

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Jeg løfter vekter og klatrer. På grunn av sistnevnte sport ønsker jeg veie minst mulig, men på grunn av begge sporter ønsker jeg være sterkest mulig. Muskelvolum betyr ingenting, så om jeg kan være dritsterk og se ut som en frimerkesamler så er det helt OK.

Hva er realistisk å forvente av kroppsfettet på en lavkarbo-diett der man samtidig kan opprettholde muskelstyrke? 10%? 5%? Annet?

Og hvordan kommer man seg dit at man har best mulig ratio mellom styrke of vekt? Kostholdstips utover det å begrense karbene sånn rent generelt?

En lavkarbo diett vil føre deg ned til din normale fettprosent vanligvis rundt 15%, skal du lenger ned i fett prosent så må du også begrense kaloriene. Denne studien anntyder at du vil gå mer ned i rent fett ved å øke karbene. http://www.myorevolution.com/nyheter2.asp?NyhetsID=28
Ellers så vil du sansynligvis bli svakere og svakere desto lavere du kommer ned i fett % i ditt tilfelle så tror jeg ikke du bør gå under 10-12% fett. Nå er det helt klart store genetiske forskjeller her så du må prøve deg frem. Hvis du bare vil trene ren styrke så skal du trene med 3-5 rep. Jeg tror ikke det er mulig å yte noe særlig i lang tid eller å leve nogen lunde normalt med kroppsfett på under 10%.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 16:39   #5
kjøttklumpen
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Alder: 39
Innlegg: 111
kjøttklumpen er ny på veien

Sv: Kroppsfett / spesielle behov når man trener hardt

5% er veldig urealistisk å leve med. Spør en fitness-utøver og personen vil nok være svært så enig med meg.

Regn med rundt 10%. Du er IKKE feit med 10%.. Da skal du kunne ha bra styrke også.

Du kan øke styrken betraktelig vha nervale(?) forbedringer. Dvs at du kan gjøre muskelen mer effektiv. Men det er ikke å komme unna at større muskler = mere styrke, generelt sett.

Man kan øke "yteevnen" på muskelen ved å trene tunge vekter. Få reps(typ 4 og færre). Da belaster og utbedrer du nervesystemet. Men ikke tren så tungt veldig ofte. Da kollapser nervesystemet og du vil bli overtrent. MINST en uke hvile per muskelgruppe når du trener så tungt.

Om du vil være avansert kan du karbloade rundt 2 ganger i uken. (du får søke i forumet om du vil vite mere)

__________________


kjøttklumpen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 17:37   #6
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kroppsfett / spesielle behov når man trener hardt

Det er jo litt tankevekkende at en ketogen diett kan fremme inflammatoriske prosesser i kroppen. Nå var dette en relativt liten test, men det hadde vært interessert å kanskje sett noe mer på akkurat dette.

Nylige studier har vist at inflammasjon kan føre til kroniske sykdommer som man tidligere ikke var klar over. Disse inkluderer hjertesykdom, Alzheimer, diabetes og enkelte typer kreft.

Kronisk inflammasjon er jo ikke noe som oppdages så lett som akutt inflammasjon som ved forstuing, belastningsskader, brudd eller bakteriell og virus infeksjoner.

Symptomene ved kronisk inflammasjon er jo helt anderledes, er vanlig å ikke merke noe før katastrofen inntreffer, kanskje flere tiår etter.

Kronisk inflammasjon kan også aktivere potensielt farlige gener, og kan akselerer aldringsprosessen.

Ray & Terry's Longevity Program tar opp dette problemet og anbefaler å unngå følgende produkter som øker inflammasjon:

Rødt kjøtt, egg, sukker, kaffe, alkohol, karbohydrater med høy G-I (som bakevarer og pasta).

Anbefaler å legge vekt på følgende matvarer som reduserer inflammasjon:

Kaldtvannsfisk, krydder og urter som gurkemeie (innholder kurkuntin), rosmarin, ingefær og sterk pepper, grønn te, karbohydrater med lav G-I (som hele korn og grønnsaker)

Tre tips for å redusere inflammasjon ytterligere:

Gå ned i vekt, trene mer, redusere stress.

(Omega-3 tilskudd hjelper også så klart)


Nå gikk jeg kanskje litt off-topic her men, men...

Jeg har tenkt å spørre om legen min kan ta en hs-CRP test som viser hvor mye høysensitivt C-reaksjons protein man har i blodet. Dette proteinet blir lagd av leveren og sluppet løs i blodet for å motkjempe inflammasjon. Noen som har tatt en slik test tidligere?

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 01:34   #7
kjøttklumpen
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Alder: 39
Innlegg: 111
kjøttklumpen er ny på veien

Sv: Kroppsfett / spesielle behov når man trener hardt

Jeg fikk betennelse i skuldrene ikke lenge etter at jeg begynte med lavkarbo. Nå har jeg blitt kvitt den virker det som. Kuren var hvile, masse omega 3(10 kapsler og fet fisk) og vidundermiddelet C-vitamin. Jeg har tro på c-vit.

Min personlige teori er at kortisonet hormonet sank når jeg begynte med lavkarbo. Kortioson bekjemper betennelser blant annet. Det er altså ikke _pure_ evil med kortison. Selv om det er ganske evil. http://www.trim.no/pub/art.php?id=69

Noen som har innspill til dette med av lavkarbo er inflammatorisk?

__________________


kjøttklumpen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 08:06   #8
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Kroppsfett / spesielle behov når man trener hardt

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Det er jo litt tankevekkende at en ketogen diett kan fremme inflammatoriske prosesser i kroppen. Nå var dette en relativt liten test, men det hadde vært interessert å kanskje sett noe mer på akkurat dette.

Det kan jo hende fettinntaket hovedsaklig var flerumettet - omega6.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 20:51   #9
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kroppsfett / spesielle behov når man trener hardt

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Ray & Terry's Longevity Program tar opp dette problemet og anbefaler å unngå følgende produkter som øker inflammasjon:

Rødt kjøtt, egg, sukker, kaffe, alkohol, karbohydrater med høy G-I (som bakevarer og pasta).

Anbefaler å legge vekt på følgende matvarer som reduserer inflammasjon:

Jeg har tenkt å spørre om legen min kan ta en hs-CRP test som viser hvor mye høysensitivt C-reaksjons protein man har i blodet. Dette proteinet blir lagd av leveren og sluppet løs i blodet for å motkjempe inflammasjon. Noen som har tatt en slik test tidligere?

Hhhhmmmmm. Interessant. Maasaiene, for hvem kreft og hjertesykdommer og diabetes var fremmedord, spiste vel bare rødt kjøtt, sitt kveg. Null frukt, litt bær, drakk helmelk, nesten null grønnsaker.

Jan Kwasniewski anbefaler egentlig 4 egg daglig i sin "optimale diett". ...
Den polske legen Mariusz Glowacki anbefaler 80-10-10 i energiinntak for idrettsfolk (fett-protein-karbo i den rekkefølgen som vist i %).
Dessuten anbefaler JK spesielt grisekjøtt som "er mest likt oss".

Dette er interessant.

CRP- ja. For 2 år siden måtte jeg det da jeg var nede for telling grunnet.....ja det var også interessant....Den var 80 før den stupte.

Referanseverdi er cirka 10. Men selv om man er frisk er det ikke sikkert at
verdien ligger under 10. CRP kalles "hurtigsenk". God gammeldags senk er litt avhengig av alder. Når man feks. blir middelaldrende er den høyere normalt enn hos en 20-åring....Men, høy senk, i utgangspunktet med patologisk verdi, forefinnes hos mange uten at man finner noen spesiell grunn. Det er bare slik. Vi finner alltid "utskuddsverdier" hos friske folk.

Ved hard trening vil både CRP og SR kunne øke.

Se denne morsomme her:
http://www.bioan.dk/Projekter/crp.htm
søk på CRP for å hurtig finne det.
En vanlig CRP-test får du resultatet av etter 10-15 minutter. Vanlig SR tar lang tid.....................

  Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 21:30   #10
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kroppsfett / spesielle behov når man trener hardt

for ikke å møte søke hele kvelden om man ser linken i mitt forrige, så søk på

Generelt om SR


etter 2.treff er det en tabell hvor det sies at CRP vil kunne øke ved hard fysisk trening

  Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 20:30   #11
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kroppsfett / spesielle behov når man trener hardt

Opprinnelig lagt inn av slaskalainen, her.

Hhhhmmmmm. Interessant. Maasaiene, for hvem kreft og hjertesykdommer og diabetes var fremmedord, spiste vel bare rødt kjøtt, sitt kveg. Null frukt, litt bær, drakk helmelk, nesten null grønnsaker.

Nå kjenner jeg ikke så veldig til Maasaiene eller leveforholdene de hadde/har. Men:

Det er mye viktig og bra man kan ta lærdom av hvordan matvanene var i eldre tider og enda av folk som lever i "harmoni" med naturen, men det er viktig å undersøke nøye hva man tar til seg. Dette er viktig fordi matvanene de følger er ofte mye mer i riktig retning av hva kroppene våre er naturlig utviklet for. Søtsaker, syrlig Coca Cola, loff, pasta, m.m. er ikke spesielt naturlig for oss.

Det var en tid da vi ikke så ofte hadde tilgang på mat og vi la dermed på oss mye energi i fettlagerene. I disse dager så er vi heldige og vi slipper å legge på oss masse fett for å overleve, vi kan spise måltid mange ganger om dagen.

Vi lever også mye lengre nå enn i har gjort tidligere, som blir et viktig element i dietten. Man må bør allerede i ung alder begynne å følge en diett som reduserer risikoen for kreft, hjertesykdommer, diabettes, m.m..

Det vi ser i den vestlige verden i dag er at gjennomsnittsalderen går opp, mens levevaner og spisevaner til mennesker blir dårligere og dårligere. Resultatet av dette er alle problemene vi ser idag og ting vil bli mye verre før det blir bra igjen, hvis ikke folk våkner opp og gjør endringer i livene sine.

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 21:21   #12
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kroppsfett / spesielle behov når man trener hardt

Sondre,
takk for kommentar!

"Live Long Enough to Live Forever"
HHHmmm, her ligger det an til interessante diskusjoner.............

Mat eller teknologi gir ingen evig liv (om det er det som menes da ---
så bare noe om "graspig immortality" ved å bruke 4 sekunder på nettsiden du henviser til i din "filosofi".).

skal komme tilbake til det med masaier (bare 1 a etter m, skrev feil).
kanskje (sannsyligvis) i en annen tråd. har mye på hjertet selvom jeg er ny på forumet
(fant forumet ved en tilfeldighet).
take care!

  Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 22:07   #13
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kroppsfett / spesielle behov når man trener hardt

Opprinnelig lagt inn av slaskalainen, her.

Sondre,
takk for kommentar!

"Live Long Enough to Live Forever"
HHHmmm, her ligger det an til interessante diskusjoner.............

Mat eller teknologi gir ingen evig liv (om det er det som menes da ---
så bare noe om "graspig immortality" ved å bruke 4 sekunder på nettsiden du henviser til i din "filosofi".).

skal komme tilbake til det med masaier (bare 1 a etter m, skrev feil).
kanskje (sannsyligvis) i en annen tråd. har mye på hjertet selvom jeg er ny på forumet
(fant forumet ved en tilfeldighet).
take care!

Mat og kosttilskudd kan ikke gi deg "evig" liv nei. Hvertfall ikke enda.

Inntak av riktig mat og kosttilskudd er viktig for å leve et sunt og godt liv, hvor man har godt med energi og overskudd til å gjøre det man ønsker og som gir glede i livet. Ved å hele tiden holde seg på et optimalt nivå så reduserer man også risikoen for mange typer sykdommer. Og det er jo det som er hele poenget med å leve sunt: Unngå sykdommer og leve godt og lenge.

Teknologien har potensial til å gi oss "evig" liv i dette universet. Når jeg sier "evig" liv, så snakker jeg om det som er mulig av evig liv i dette universet. Når universet kollapser, så tror jeg ikke du bryr deg så mye lengre. La oss si at mange av oss i det minste vil leve til vi blir 120 og mange av oss blir kanskje mange hundre år gamle. Bare tiden vil vise, og frem til da er det viktig å utnytte den kunnskapen og midlene som er tilgjengelige.

Alltid hyggelig å treffe nye folk og velkommen hit!

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 11:42   #14
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Kroppsfett / spesielle behov når man trener hardt

Sondre, er du extropianer? Omega point?

Jeg tok en gang universets ikke-uendelige levealder som en personlig fornærmelse og trussel ...

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 12:27   #15
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kroppsfett / spesielle behov når man trener hardt

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Sondre, er du extropianer? Omega point?

Jeg tok en gang universets ikke-uendelige levealder som en personlig fornærmelse og trussel ...

Jeg er en transhumanist ja, nærmere bestemt en extropianer som du kaller det.

Jeg tror og jobber for en bedre fremtid for meg selv og andre, prøver å leve etter et proaktiv forbedringsprinsipp på alle områder i livet.

Veldig hyggelig å treffe andre transhumanistiske individer!

PS. Det er en god stund til Omega point så jeg nyter livet så lenge det varer

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 14:58   #16
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Kroppsfett / spesielle behov når man trener hardt

Jeg bodde en gang i Edinburgh, og var så heldig å treffe på de skotske SF-forfatterne Ken MacLeod, Iain Banks og Charlie Stross. Lest noe av dem? De er jo opptatt av Singulariteten og super-AI'er.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 21:31   #17
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kroppsfett / spesielle behov når man trener hardt

hva slags filosofi / retning er denne transhumanismen da?
hva er dens fundament?

  Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 22:53   #18
Sondre
Medlem
 
Sondre sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 43
Innlegg: 161
Sondre har en fantastisk aura rundt segSondre har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kroppsfett / spesielle behov når man trener hardt

Opprinnelig lagt inn av slaskalainen, her.

hva slags filosofi / retning er denne transhumanismen da?
hva er dens fundament?

Du kan lese litt om det på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Transhumanism

og om Extropy på: http://www.extropy.org/

Sondre er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ray & Terry's Longevity Program - www.fantastic-voyage.net - Leve lenge: http://longevus.blogging.no Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En merkelig erfaring ... modumodd Lavkarbo generelt 36 28-08-07 15:56
Hvorfor bruke proteinpulver? mofe Kosttilskudd 93 09-08-07 17:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no