Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ødelegger vi fordøyelsen?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-03-09, 21:49   #1
Metalpus.
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 41
Metalpus. er på en erverdig vei

Ødelegger vi fordøyelsen?

Fikk høre av en "ekspert" at dersom vi sluttet å spise karbohydrater (eller tilnærmet null karbohydrater), at kroppen vil "glemme" hvordan den skal forbrenne disse ... Ergo vi ødelegger fordøyelsen..
Noen synspunkter..

__________________
metalPus
Metalpus. er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 21:53   #2
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Ødelegger vi fordøyelsen....?

Dette er feil! Vi forbrenner jo fettet som vi har i kroppen og det er jo det vi vil bli kvitt. Karboydrater, altså raske, har kroppen overhodet ikke brukt for
Kommer sikkert noen her med en mer vitenskapelig forklaring på dette, som blir støttet av eksperter, men har ikke mulighet til å lete etter det nå, men du får garantert mange bra svar som du kan slenge i fleisen på den såkalte eksperten

__________________
Følg gjerne min journal:
Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 21:59   #3
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Ødelegger vi fordøyelsen....?

jeg klarer ikke være kjempe påstålig og si det er feil, for etter mange år på rundt 20 karber, er kroppen helt klart mer ømfintlig på karber.
Så om det er veldig bra å leve SÅ lavt på karber i veldig lang tid hvis man ikke ønsker eller klarer å følge det opp... skal jeg ikke være så skråsikker på

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 21:59   #4
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ødelegger vi fordøyelsen....?

Opprinnelig lagt inn av Metalpus., her.

Fikk høre av en "ekspert" at dersom vi sluttet å spise karbohydrater (eller tilnærmet null karbohydrater), at kroppen vil "glemme" hvordan den skal forbrenne disse ... Ergo vi ødelegger fordøyelsen..
Noen synspunkter..

Fordøyelsen eller forbrenningen? I begge tilfeller er det feil

  Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 22:01   #5
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ødelegger vi fordøyelsen....?

Opprinnelig lagt inn av Distrea, her.

for etter mange år på rundt 20 karber, er kroppen helt klart mer ømfintlig på karber.

Selvfølgelig. Og akkurat som kroppen steila de første ukene med lite karbo, så vil den steile de første ukene med mye karbo. Å ta det gradvis gjør det mye lettere.

  Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 22:04   #6
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Ødelegger vi fordøyelsen....?

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Selvfølgelig. Og akkurat som kroppen steila de første ukene med lite karbo, så vil den steile de første ukene med mye karbo. Å ta det gradvis gjør det mye lettere.

jeg kunne ikke over 20 jeg... for da føk vekta opp kjapt og gæli, så den opptrappinga stopper seg fort da

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 22:08   #7
ecli
Medlem
 
ecli sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 101
ecli er på en erverdig vei

Sv: Ødelegger vi fordøyelsen....?

Akkurat hvilken vitenskapelig forklaring jeg skal legge til grunn vet jeg ikke helt... Men for min del virker det nesten som om kroppen min har blitt *bedre* til å forbrenne det jeg putter i meg
Har ikke tenkt på ketolyse og lav-lavkarbo forøvrig siden desember (dvs nesten 4 mndr snart), og jeg har stått stille på vekta, og til og med gått litt ned/inn.
Dette syns jeg selv er mer imponerende når jeg tenker på at jeg slett ikke har endra livsstil forøvrig (trener like mye som før, ikke mer i alle fall) - og innen jeg starta på ketolyse og "kødda med kroppen" (som noen eksperter påstår)...

__________________


ecli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tidligere ketolyse, nå egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 22:14   #8
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Ødelegger vi fordøyelsen....?

Kanskje eg ikke skulle ha skrevet at det er feil helt bastant, men hvis man går tilbake til å kjøre på med karbs så vil jo kroppen reagerer på det og dermed går man op i vekt, men lavkarbo er jo en livsstilsendring og da skal man vel i prinsippet ikke gå opp til å spise 250 g karbs igjen liksom (satt på spissen)

Sjøl fungerer eg bedre på lavkarbo enn noe annet eg har prøvd så min forbrenning er bedre enn noen sinne.

__________________
Følg gjerne min journal:
Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 23:24   #9
Metalpus.
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 41
Metalpus. er på en erverdig vei

Sv: Ødelegger vi fordøyelsen....?

Hun mente det slik at kroppen klarer ikke forbrenne karbohydrater til slutt..


Etter å ha vært i ketose noen uker hadde jeg en sprekk ... Begynte med frukt salat, endte med sjokolade.. *huff* Men smakte bare på alt.. For både sjokalden og at det gotteriet var totalt feil for kroppen og ble ALTFOR søtt.. Tross jeg spiste opp nesten hele Center-sjokoladen (som er som "heroin" for meg.. ).
(Er nok noe slik som Katrine B.og andre inne på Fråtse-tråden, og klarer ikke stoppe. En utskeielse blir lett til MYE mer enn "tenkt").

Er jo litt små redd Jeg klarer liksom ikke se for meg et helt liv uten pizza, pasta og alt annet fra Italia... Klarer ihvertfall ikke holde meg lenge borte fra fruktfatet.....
Men dersom jeg kjører Ketolyse/lavkarbo i noen mnd el et år, og trapper opp gradvis mer karbs.. slik det går ann å leve "normalt" etter å ha fått det slik en vil ha det både fysisk og mentalt...

Er jeg helt på viddene nå.. Kan jeg gå tilbake til noe karb-spising igjen tro? Er det andre som klarer å holde vekten slik... Eller er dere konstant på lavkarbo (med evt små-utskeielser...)

__________________
metalPus
Metalpus. er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 08:11   #10
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Ødelegger vi fordøyelsen?

Hvis kroppen kunne "glemme" hvordan den forbrenner et næringsstoff hadde ikke mennesket overlevd til påske Beklager, det er totalt umulig!

At man blir mer følsom for karbohydrater, er helt normalt. Se på det som en bra ting, det betyr at kroppen din finner tilbake til en bra metabolisme. Men vær litt tålmodig, en av de fremste forskerne i verden på ketogene dietter har konkludert med at det tar omtrent 4 uker før kroppen har vent seg til en ny fettforbrenning.

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 10:10   #11
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Ødelegger vi fordøyelsen?

Jeg ser ikke på lavkarbolivsstilen (1,5 år nå) som en livsstil der jeg må "ofre" pizza, brus, godteri resten av livet. Jeg ser heller på det som en livsstil der jeg er mye friskere, mye mer opplagt, litt slankere og hvor jeg generelt er i mye bedre form enn på høykarb. Jeg gir kroppen næring den trenger til å gjøre det jeg vil den skal gjøre.

Dette med høykarb, og spesielt godteri, er det hodet og følelsene som vil ha. Kroppen prøver å fortelle oss "nei takk", men vi vil ikke høre etter.

Jeg spiser pizza når jeg er i Italia, jeg spiser mammas ostekake når hun har bursdag. Det handler om å ikke ha høykarb som den daglige vanen.

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 10:28   #12
Polarlyset
Juniormedlem
 
Polarlyset sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 25
Polarlyset er på en erverdig vei

Sv: Ødelegger vi fordøyelsen?

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.

Men vær litt tålmodig, en av de fremste forskerne i verden på ketogene dietter har konkludert med at det tar omtrent 4 uker før kroppen har vent seg til en ny fettforbrenning.

Ble litt nyskjerrig.....Hvem er det?

__________________


Polarlyset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 10:39   #13
Pål
Medlem
 
Pål sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 63
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Ødelegger vi fordøyelsen?

Det var en gang en verden der menneskene levde på frukt og grønt hele våren og sommeren.
Men så kom høst og vinter og de stakkars menneskene ble de nødt til å jakte på og spise dyr.
Da det atter en gang var klart for vår og sommer oppdaget menneskene til sin store forferdelse at kroppene deres hadde glemt hvordan den skulle leve på frukt og grønt.
Mennesken ble raskt overvektige, og før høsten satte inn hadde de alle dødd av overvektrelaterte sykdommer...

Ha ha ha!

men seriøst. Innlegget til SusieBlues er viktig. Det er forståelig at det er vanskelig å fokusere på alt det man får istedet for alt det man må gi slipp på, men klarer man det er man langt på vei. Å endre innstilling er vanligvis ikke noe man gjør over natten, så tolmodighet kan vise seg å være viktig.

Denne forskeren som ble nevt er forresten Stephen Phinney.

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 17:21   #14
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Ødelegger vi fordøyelsen?

å ja... hahaha

Verden er sort hvit... og alle reagerer likt... NOT...

Jeg digger dette kostholdet jeg asså... men det er ikke til å legge under en stol at det er flere som har samme "problemet" som meg... og jeg snakker ikke om høykarb kosthold, jeg snakker om det å ta inn karber over 20...

Syns godt det må få lov til å fortelle om sånne erfaringer også.... uten at det hele skal bli en vits...

noen ganger blir det litt mye haleluja, vi veit best,,,

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 21:21   #15
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Ødelegger vi fordøyelsen....?

jeg har hatt kroniske mageproblemer hele livet...etter et halvt år på lavkarbo og tilkudd fra fitline youghurt og kosttilskudd (Fedonistens anbearlinger) fikk jeg et nytt liv. Snart 5 år siden...aldri hatt det bedre.

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 22:57   #16
Metalpus.
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Innlegg: 41
Metalpus. er på en erverdig vei

Sv: Ødelegger vi fordøyelsen?

Opprinnelig lagt inn av SusieBlues, her.

Jeg ser ikke på lavkarbolivsstilen (1,5 år nå) som en livsstil der jeg må "ofre" pizza, brus, godteri resten av livet. Jeg ser heller på det som en livsstil der jeg er mye friskere, mye mer opplagt, litt slankere og hvor jeg generelt er i mye bedre form enn på høykarb. Jeg gir kroppen næring den trenger til å gjøre det jeg vil den skal gjøre.

Dette med høykarb, og spesielt godteri, er det hodet og følelsene som vil ha. Kroppen prøver å fortelle oss "nei takk", men vi vil ikke høre etter.

Jeg spiser pizza når jeg er i Italia, jeg spiser mammas ostekake når hun har bursdag. Det handler om å ikke ha høykarb som den daglige vanen.

Veldig sant det du sier her..
Jeg ønsker og være i ketose en stund, men merker jeg sliter litt med å ikke kunne spise frukt.. Bare spise fett og ikke det "friske" liksom.. Må nok ha meg en runde med meg selv i "tenkeboksen" .....

Tok uttalelsen litt med en klype salt av "eksperten", men skader ikke å forhøre seg med dere erfarne og kloke hoder her inne om det var et snev sant i det da..

__________________
metalPus
Metalpus. er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-03-09, 23:32   #17
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Ødelegger vi fordøyelsen?

ja kroppen glemmer sikkert hvordan den skal forbrenne blodsukker. haha...

Ofte oppfatter jeg folk som er voldsomt imot ting som at de egentlig er i akseptfasen. Underbevisstheten begynner å ha problem med å bortforklare noe som man ikke vil akseptere. Da blir folk rimelig inbitte og kan bli strittende imot. Da er det bare å fortsette og til sist vil de gi etter...

Rundt i samfunnet er det en del inbitte voldsomme motstandere. Oppfatninger endres...

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ødelegger bloggene forumaktiviteten? KrissiFontaine Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 18 12-10-07 17:57
Søtningsstoffer ødelegger lavkarbodietten? Wilensky Spørsmål og svar 5 07-01-07 18:38
Ødelegger jeg allt nå Miriam Lavkarbo generelt 3 25-04-04 16:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no