Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hoppende bein, har funnet svaret

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-06-11, 15:56   #1
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Hoppende bein, har funnet svaret

For en tid tilbake (i januar) skrev jeg en tråd her om rastløse bein .

Jeg tror jeg nå har funnet svaret på denne ubehagelige gåten.
I går natt lå jeg våken til klokka 7, da jeg sovnet fullstendig utmattet av disse beina som nektet å holde seg i ro og la meg få sove.
I natt sovnet jeg ved 3.tiden med hoppende bein. Men utslitt etter forrige nattens sparsomme søvnkvote sovnet jeg likevel. Jeg våknet klokka 6 og kjente at nå var det påan igjen med beinhopping og umulig å få sove...Lå slik i en times tid og søvnen nektet å komme til meg. Vet ikke hvor den tanken kom fra, men da kom jeg på at jeg skulle spise litt av den Eischokoladen jeg har hatt liggende i nattbordskuffa mi i ett år. Muligens var jeg litt sulten siden det var lenge siden jeg hadde spist.....Spiste tre biter av sjokoladen og kjente hvordan spenningene i beina liksom ség nedover og forsvant bort gjennom tærne...Det var utrolig deilig. Snudde meg på magen og sovna som en stein uten et eneste bittelite hopp med beina, eller dirring i musklene...Sov til klokka 12....

Jeg har jo tenkt på dette en stund og forsket en del på det. Tror svaret ligger i en kombinasjon av overfølsomhet for den nattlige fettforbrenningen og det som kalles futile cell metabolism. Det hjelper overhode ikke med magnesium, den tar bare eventuelle kramper - og da bare ved normal dosering. Jeg har en enorm forbrenning i forhold til det mange andre har. Bare jeg får spise LCHF, brenner jeg over 4000 kcal. uten problemer og uten å bevege meg omtrent...Dette har jeg testet ut over noe tid....

Når jeg legger meg til å sove tidsnok får jeg sove noen timer i et par omganger og kan som oftest slippe denne beinhoppingen. Men så heldig er jeg desverre ikke hver natt - har en sønn som liker å være ute litt sent noen kvelder i uka, og da må jeg vente til han er hjemme før jeg kan sovne....da kommer beinhoppingen som regel alltid og natten er ødelagt.

Teorien min er at om jeg legger meg såpass tidlig at jeg rekker å sovne før jeg er for hyper og før det har gått for lang tid har ikke fettforbrenningen rukket å komme i gang ennå. Den starter ikke før etter at jeg er sovnet og forstyrrer da bare med livlig drømming.....
Jeg sier hyper, for det er det jeg blir når fettforbrenningen kommer riktig i gang. Det kjennes som om kroppen er full av energi og jeg kunne løpe marathon eller hoppet utfor fjell av purt energioverskudd......
Før jeg legger meg om kveldene har det har gått mange, mange timer siden jeg spiste. Dette fordi jeg hater å legge meg når magen kjennes full - og det gjør den nesten uansett hvor lite jeg spiser for jeg er magesover.
Det er dermed kort tid fra energilageret i magen er tomt og fettforbrenningen min starter.... Jeg rekker altså ofte ikke å sovne før dette skjer.......

Futile cell metabolism er enkelt sagt energi som blir forbrent ved at energi blir brukt ved å sende den mellom cellene uten at den blir brukt til annet enn varmeproduksjon og forbruk som ikke har noen annen hensikt enn å bruke opp overflødig tilført energi.
Jeg behøver altså ikke å spise så mye kcal., men kan gjøre det om jeg ønsker det, og det uten å legge på meg.....

...Energien som bir løst fra fettcellene om natten blir sendt rundt i kroppen i en futile cell metabolism-prosess som virker svært sterkt på meg nå når jeg har så lite igjen å miste av fett. I begynnelsen av slankeprosessen kjente jeg ikke dette, men da jeg hadde gått ned rundt 20 kilo startet det så smått med beinhopping. Og da jeg hadde mistet over 30 kilo ble det riktig ille.

Nå har jeg altså funnet en slags løsning på hvordan jeg skal slippe unna beinhoppingen. Men å spise sjokolade midt på natten er hverken sunt eller bra for tennene så jeg må nok finne en annen tilnærming til problemet.
Så er spørsmålet er det økning av karbohydrater som må til, eller kan problemet løses med protein/fett ?????? Jeg tror jeg har svaret selv...Må nok øke karbohydratinntaket på kvelden for å få sove om natten.....

Her må det forskes i lett mat å innta på sein kveldstid....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 17:54   #2
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Hoppende bein, har funnet svaret

Interessant teori, jeg kan også være urolig og slite med å få sove på kvelden, har mange årsaker da, men lett mat kan jo være verdt å prøve...

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 18:05   #3
bevaremegvel
Medlem
 
bevaremegvel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 252
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hoppende bein, har funnet svaret

hmm, jeg har også slitt med rastløse bein om natten.
men har ikke hatt så mye av det i det siste, og da vet jeg kanskje hvorfor
Jeg elsker nemlig varm fløte, litt melk og mørk sjokolade om kvelden

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 18:27   #4
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Hoppende bein, har funnet svaret

Jeg er også grusomt plaget med urolige bein. Heilt forferdelig til tider. Men jeg har trodd dette er årsaken jeg...http://www.lommelegen.no/331995/urolige-ben

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 18:58   #5
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hoppende bein, har funnet svaret

Opprinnelig lagt inn av Newstart, her.

Jeg er også grusomt plaget med urolige bein. Heilt forferdelig til tider. Men jeg har trodd dette er årsaken jeg...http://www.lommelegen.no/331995/urolige-ben


Nå vet jeg jo ikke om det er rastløse bein jeg har... Det er mer som om en oppbygging av spenning i beina deretter et stort rykk i beinet som utløser spenningen før ny spenningsoppbygging.....
Det var bare så pussig og deilig når denne spenningen opphørte etter at jeg hadde spist den sjokoladen.........

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 19:53   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hoppende bein, har funnet svaret

Opprinnelig lagt inn av Newstart, her.

Jeg er også grusomt plaget med urolige bein. Heilt forferdelig til tider. Men jeg har trodd dette er årsaken jeg...http://www.lommelegen.no/331995/urolige-ben

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Nå vet jeg jo ikke om det er rastløse bein jeg har... Det er mer som om en oppbygging av spenning i beina deretter et stort rykk i beinet som utløser spenningen før ny spenningsoppbygging.....
Det var bare så pussig og deilig når denne spenningen opphørte etter at jeg hadde spist den sjokoladen.........

Tror nok det er snakk om minst 2 helt forskjellige ting her!
Vanlige rastløse ben bedres betraktelig med magnesium for de fleste. Det Bestemamma snakker om, høres mer ut som forsinkede innsovnings- rykninger!
Det viktigste er likevel tross alt, at man finner noe som fungerer slik at man får nok søvn!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 20:44   #7
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hoppende bein, har funnet svaret

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Tror nok det er snakk om minst 2 helt forskjellige ting her!
Vanlige rastløse ben bedres betraktelig med magnesium for de fleste. Det Bestemamma snakker om, høres mer ut som forsinkede innsovnings- rykninger!
Det viktigste er likevel tross alt, at man finner noe som fungerer slik at man får nok søvn!


Er det noe som heter det da, Kitt?

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 21:00   #8
bevaremegvel
Medlem
 
bevaremegvel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 252
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hoppende bein, har funnet svaret

Opprinnelig lagt inn av Newstart, her.

Jeg er også grusomt plaget med urolige bein. Heilt forferdelig til tider. Men jeg har trodd dette er årsaken jeg...http://www.lommelegen.no/331995/urolige-ben

jeg har fått den diagnosen og det har vært fryktelig slitsomt, har litt enda men mye mindre av en eller annen grunn, (muligens pga den gode sjokoladedrikken , ikke vet jeg)

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 15:47   #9
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Hoppende bein, har funnet svaret

Så spennende! Veldig rart at sjokolade skulle gi en sånn effekt!

Jeg har slitt med beina en stund selv, og har funnet tre kilder til irritasjon:

1) At føttene er veldig tørre og varme, da hjelper fuktighetskrem.
2) At leggene er kalde, da hjelper lett masasje.
3) At jeg er sulten. Da hjelper nøtter og vann.

Jeg tar av og til magnesium og jern, som demper det litt.

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 16:36   #10
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hoppende bein, har funnet svaret

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Så spennende! Veldig rart at sjokolade skulle gi en sånn effekt!

Jeg har slitt med beina en stund selv, og har funnet tre kilder til irritasjon:

1) At føttene er veldig tørre og varme, da hjelper fuktighetskrem.
2) At leggene er kalde, da hjelper lett masasje.
3) At jeg er sulten. Da hjelper nøtter og vann.

Jeg tar av og til magnesium og jern, som demper det litt.

Tror rett og slett det er karbohydratene som gjør at jeg får sove. I natt, etter at min sønn var kommet hjem ved tretiden, tok jeg tre sjokoladebiter (14g kh) pusset tennene, og la meg til å sove tvert - uten en eneste rykning. Men før det, mens jeg lå i sengen og ventet på min sønn, hadde jeg masse rykninger selv om jeg bare hvilte og ikke prøvde å sove....Tydelig at fettforbrenningsmodus hadde slått inn......

Neste gang jeg ikke får sove skal jeg prøve med rent sukker for å se om det har samme virkning....

Deretter skal jeg teste ut fett og proteiner. Må pønske ut en måte å få det i meg på som gjør at jeg ikke blir kvalm, eller for full i magen..... Noen som har noen idéer?...

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Rastløse bein? Bestemamma Spørsmål og svar 40 28-01-11 16:11
Få fart på vektnedgangen igjen. Og langvaring hårtap. (Finner ikke svaret) Nala23 Lavkarbo generelt 6 18-08-10 23:08
Om å gi hunder bein, og hvilke bein ..? Lava Generell diskusjon 29 17-09-09 00:23
Til admin/dataansvarlig, og dere andre som kanskje vet svaret. sma Spørsmål og svar 2 11-05-07 14:25
Endelig fikk vi svaret! (Mona Lisa smilet) Summer Nyheter / media 3 16-12-05 16:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no