Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 20-04-14, 22:06   #22951
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Når vi snakker om unger, hva gjør man med en snart treåring som ikke respekterer noe? Ingen av tingene vi forsøker å "true" med eller logisk forklare har noe effekt, IKKE er et ord han ikke forholder seg til i det hele tatt, og han finnes ikke redd for å slå seg, å miste oss av syne eller noe annet som virker på andre unger.
I påsken har han satt seg selv i flere potensielt farlige situasjoner, og når vi forsøker å hente han inn tror han vi skal leke... Dette begynner å eskalere ut av kontroll, og om vi ikke finner noe som virker på ham snart må vi slutte å dra ut på ting. Til info oppfører han seg eksemplarisk i barnehagen, og hos besteforeldre (helt til jeg kommer inn døra)....

Gjennomfører dere noe av det dere "truer" med da? Om dere ikke gjør det så er det klart at han ikke tror på dere. Kom aldri med tomme trusler - unger gjennomskuer deg tvert.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :)
Gammel 20-04-14, 22:56   #22952
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Tusen takk for alle svar ang. min dramaqueen! skal prøve noen nye metoder

Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo.
Gammel 20-04-14, 22:57   #22953
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Er det noen som har kanin ute her? På vinteren også? Er kanin et barnevennlig dyr? Tenker å lage et fint hus med god plass til å hoppe på i hagen...

Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo.
Gammel 20-04-14, 23:11   #22954
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

de er sosiale dyr, ikke ha bare en, da blir de deppa. de trenger god plass, og skal de være ute hele året må bygget være godt isolert, gjerne med varmelampe. om de er gode dyr for barn kommer helt an på barnet og hvordan kaninene har vært sosialisert som unge.

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf
Gammel 20-04-14, 23:12   #22955
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.198
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Har hatt utekanin som har vært ute året rundt, og det går fint. Men det er greit å ha et isolert soverom, og godt med spon den kan gjemme seg i. Gjerne en høydott den kan krype inn i også. Soverom kan isoleres med isopor f.eks.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg
Gammel 21-04-14, 00:42   #22956
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Er det noen som har kanin ute her? På vinteren også? Er kanin et barnevennlig dyr? Tenker å lage et fint hus med god plass til å hoppe på i hagen...

Vi hadde kanin i mage år. De må ha godt hus for å holde varmen vinterstid, og godt utebur slik at de får beveget seg. Bur på bakkeplan, blir kaldere enn ett i høyden. Godt med høy/isolasjon osv.

Husk også å gi kaninen nok å bite i slik at tennene slipes, har hørt om kaninen med for lange tenner til at de kan spise,..

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet...
Gammel 21-04-14, 00:43   #22957
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg lurer på om ribbeina er myke nok til å formes etter BH-bruk i mange år?

Har "søkk" i ribbeina der hvor bh går, og tenker på om det er vanlig, eller kun meg?

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet...
Gammel 21-04-14, 23:55   #22958
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Tusen takk for kanin-svar

Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo.
Gammel 22-04-14, 08:30   #22959
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Har lest at (små) barn ikke oppfatter ordet "ikke" men bare det som sies rundt, og at det kan ha motsatt effekt - altså de gjør det man ber dem om å ikke gjøre. Sier du til dem at de ikke skal løpe, så er det kun løpe de registrerer. Vi forsøker i hvert fall å være bevisste på å la være å bruke uttrykk som "ikke gjør" ditten og datten, men heller si hva vi ønsker han skal gjøre. Typ "sitt ned på stolen" i stedet for "ikke klatre på stolen". Men, gutten din har ikke fylt tre år enda, tror ikke 2-3 åringer skjønner så mye av logiske forklaringer og "trusler" . Klare og korte beskjeder er nok mer greia når de er så små.

Nja, endel av tingene er det ikke så lett å finne alternative måter å forklare på, særlig ikke på sparket. F.eks "du kan ikke løpe på brygga for du kan dette i vannet". For han betyr falle i vannet å bade, ergo en favorittaktivitet. Sitt på stolen er forøvrig en gjenganger, det hører han ikke i det hele tatt enten vi sier på den ene eller andre måten. Har han bestemt seg så har han bestemt seg og kjemper med nebb og klør for å ikke sitte der.

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Så lenge han oppfører seg eksemplarisk hos besteforeldre og i barnehagen, ville jeg umiddelbart ha tenkt at dere ikke er tydelige nok.
Barn oppdager fort om de har "taket" på noen.
Om et barn oppdager at konsekvensen av å drite i et NEI eller IKKE betyr at ingenting skjer, så fortsetter de å drite i det. Ene min var en slik kar som alltid måtte sjekke om det jeg sa stemte
Lyspunktet er at hver gang de får erfare at det mor/far sa stemmer, så er de stadig nærmere og ikke måtte teste selv.

Vi er tydelige og stort sett konsekvente. Han er også sånn som må teste selv, men at han erfarer at vi har rett har lite å si siden han ikke blir skremt av å få vondt (som nevnt i tidligere innlegg). Han kan løpe rett på en ting og gå på trynet 15 ganger på rad overbevist om at 16 gangen gir det etter. Han skal ha for utholdenheten da....

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Gjennomfører dere noe av det dere "truer" med da? Om dere ikke gjør det så er det klart at han ikke tror på dere. Kom aldri med tomme trusler - unger gjennomskuer deg tvert.

Vi gjennomfører det ja. Men han brys seg ikke. Tar vi en leke finner han på noe annet, tar vi smokken er den plutselig ikke spennende lenger likevel. Han har aldri hatt noen favorittbase eller knyttet seg spesielt til noe, så erstatninger av både leker og aktiviteter er lett å finne for ham.
Kan kanskje bruke time out, men for å få ham til å holde seg så lenge stille et sted må jeg bruke mat. Og det er jo litt på grensen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 22-04-14, 09:00   #22960
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Bruker dere mange lange setninger og forklarer dere mye? F.eks. den setninga "ikke løp på brygga, du kan falle i vannet" hadde ikke min sønn forstått. Det han derimot forstår er "Stopp! Farlig!", og å ta ham fysisk ut av situasjonen. Etter mange nok repetisjoner skjønner han det og løper ikke lengre på t-bane plattformen eller ut i veien. Å begynne å forklare hvorfor har vært helt nyttesløst inntil nylig (nå vet jeg at det ikke kan sammenlignes helt og at din sønn forstår mer enn min, men tror nok at en del metoder som brukes på autister kan være vel så effektive på "vanlige" barn). Men som jeg også sa tidligere så tror jeg ikke dere trenger å være redde for at det skal eskalere slik at dere blir helt fastlåste i heimen, selv om det virker som en helt uutholdelig og frustrerende situasjon der og da. Der har jeg vært så mange ganger, og klarer ikke å forestille meg at det noensinne kommer til å bli bedre, men så går det seg alltid til etter en periode.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening
Gammel 22-04-14, 09:27   #22961
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Tusen takk for kanin-svar

Kaniner er IKKE flokkdyr og det blir fort slåssing å ha to sammen.
De kan være ute hele året men trenger et isolert hus å gå inn i, men du vil nok alikevel oppleve at kaninen sitter mye ute..

Har drevet med kaninoppdrett i flere år selv, kjempefin hobby

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo
Gammel 22-04-14, 09:32   #22962
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Vel, jeg har ikke sett på det som spesielt ille heller før vi tilbragte mange dager sammen... Og i tillegg har barnehagen tatt tak i han og sagt han må begynne å høre på det jeg sier når jeg henter ham. (om jeg sier "vent!" eller "stopp/sitt ned!" mens jeg pakker sammen er han nesten garantert inne på en annen avd eller ute i en søledam før jeg kommer til utropstegnet... En av de ansatte kan si "nå må du vente mens mamma pakker sammen", og han sitter som et tent lys.)
Vi skal på foreldresamtale i morgen, så da får jeg høre hvor ille det er.

Som sagt har farlig ingen effekt på ham, for han vet ikke hva farlig gir av resultat (og greit om han ikke finner det ut egentlig... ) Eneste han er livredd for er biler, han passer på alle så fort det er biler i nærheten (pass mamma, bil!) så den har vi tydeligvis fått igjennom.
Han er også langt inne i hvorfor det-fasen (trodde ikke den begynte på noen år enda...) så enkel forklaring som farlig holder ikke lenger, han må vite hvorfor. Kanskje det ligger der, at han krever forklaring for å kunne forholde seg til det, men er for liten til å prosessere forklaringa? Jeg var visst litt sånn selv, men jeg var mer reservert så jeg satte ikke meg selv i så mange farlige situasjoner.
Forøvrig mener visst "ekspertene" at man skal forklare og begrunne ting selv til helt små barn. Jeg har alltid syntes det er merkelige råd, men...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 22-04-14, 10:31   #22963
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Rådene må jo tilpasses hver enkelt unge. Å forklare noe til sønnen min har til nå vært som å rope i skogen, han forstår det ikke. Nå kan vi begynne å forklare litt og det virker som han skjønner noe - men dette trenes det mye på i barnehagen som en del av den sosiale treningen, så det er jo en stor fordel for oss, og det har vært en lang prosess.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening
Gammel 22-04-14, 14:06   #22964
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Som Cyan sier, rådene må tilpasset hver enkelt unge. Men i det store og det hele har jeg personlig alltid snakket til barn som om de var små voksne. Med stort hell vil jeg påstå(har hatt svært god kontakt med de fleste barna jeg har jobbet med), nå skal det nevnes at det er det 6 år siden jeg jobbet i barnehage siste gangen da, men det er i alle fall slik jeg har jobbet.Klart man kutter ut de vanskeligste fremmedord og bruker enkle kommandoer i faresituasjoner som-stopp, bil, farlig. Forklaring på hvorfor det er farlig, tar jeg i roligere omstendigheter, ute av faresituasjonene.

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline
Gammel 22-04-14, 14:18   #22965
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av streber, her.

rådene må tilpasset hver enkelt unge.

Men jeg vil ha en med bruksanvisning!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 22-04-14, 14:51   #22966
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Noen som vet hvordan det fungerer om man har sykemelding på første forsøk av en eksamen, og eventuelt stryker på den andre?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo
Gammel 22-04-14, 17:02   #22967
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hvor lang tid tar det å få svar på hormonprøver? Jeg tok dem rett før påske ifm utredning av pcos.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening
Gammel 22-04-14, 18:49   #22968
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Nå bor jeg langt fra nærmeste sykehus, så her tar det noe lenger pga sending av prøver og svar, men her rekner vi iallefall med ca to uker.
Er det snakk om f.eks. stoffskiftet tar det bare tre fire dager.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid
Gammel 22-04-14, 19:09   #22969
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Noen som vet hvordan det fungerer om man har sykemelding på første forsøk av en eksamen, og eventuelt stryker på den andre?

For min del måtte jeg ut i et års permisjon. Skole lot meg ikke fortsette i praksis uten bestått eksamen.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)
Gammel 22-04-14, 19:26   #22970
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sitat:

Studenter som har strøket til ordinær eksamen, har rett til å gå opp til ny eksamen når minst tre (to for studentkull på inntil 20) som har strøket på siste ordinære eksamen, eller en eller flere av høyskolens studenter med gyldig fravær, søker om utsatt eksamen innen fastsatt frist. Utsatt og ny eksamen i et emne kan arrangeres samtidig.
3. Dekan selv kan vedta å begrense adgangen til utsatt eller ny eksamen, jf. § 4 pkt. 4. Blir utsatt eller ny eksamen ikke arrangert, henvises studentene til å gå opp til neste ordinære eksamen. Når utsatt eller ny eksamen arrangeres, er den normalt også åpen for studenter som ønsker å forbedre sin karakter.
5. Dekan fastsetter hensiktsmessig periode for utsatte eller nye eksamener. Dersom videre studiedeltakelse er avhengig av bestått eksamen i et emne, skal utsatt eller ny eksamen om mulig arrangeres senest i midten i det påfølgende semester. Frist for oppmelding fastsettes ved avdelingen.

Står det i skolens regelverk, men er usikker på om jeg tolker det riktig.

Planlegger å ikke stryke, men.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo
Gammel 22-04-14, 19:30   #22971
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Nå bor jeg langt fra nærmeste sykehus, så her tar det noe lenger pga sending av prøver og svar, men her rekner vi iallefall med ca to uker.
Er det snakk om f.eks. stoffskiftet tar det bare tre fire dager.

Takk. Da ringer jeg mot slutten av uka tenker jeg. Legen ville ikke henvise til gynekolog, men ta hormonprøver i stedet, men nå har smertene (som jeg antar kommer fra høyre eggstokk) vært så heftige de siste par dagene at jeg tror jeg må kreve en henvisning uansett. Men greit at prøvesvarene er klare først tenker jeg.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening
Gammel 23-04-14, 13:50   #22972
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Noen som vet hvordan det fungerer om man har sykemelding på første forsøk av en eksamen, og eventuelt stryker på den andre?

Jeg vet ikke, men jeg vil tro at hvis du ikke har noen sykemelding på andre eksamen så er det vel vanlig stryk og du kan ta den opp igjen? Det er vel en grense på tre forsøk? Og siden du hadde sykemelding på den første så var andre eksamenen første forsøk. Og BTW, broren min strøk tre ganger i et fag på UiS og da tok han faget på UiA og det ble godkjent under utdannelsen hans i UiS. Men da måtte han jo gjøre innleveringene og sånt der også da.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 23-04-14, 14:55   #22973
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Jeg vet ikke, men jeg vil tro at hvis du ikke har noen sykemelding på andre eksamen så er det vel vanlig stryk og du kan ta den opp igjen? Det er vel en grense på tre forsøk? Og siden du hadde sykemelding på den første så var andre eksamenen første forsøk. Og BTW, broren min strøk tre ganger i et fag på UiS og da tok han faget på UiA og det ble godkjent under utdannelsen hans i UiS. Men da måtte han jo gjøre innleveringene og sånt der også da.

Ja, man har tre forsøk. Og det forsøket jeg leverte sykemelding til tells ikke.. Men hvis det ikke arrangeres en tredje eksamen det semesteret, må man ta permisjon da? Det er kanskje forskjellig fra skole til skole og..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo
Gammel 23-04-14, 16:12   #22974
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hvor mye er det vanlig å bruke på gave i 3-årsbursdag til bestevenn fra bhg?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 23-04-14, 16:56   #22975
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Ja, man har tre forsøk. Og det forsøket jeg leverte sykemelding til tells ikke.. Men hvis det ikke arrangeres en tredje eksamen det semesteret, må man ta permisjon da? Det er kanskje forskjellig fra skole til skole og..

Det er nok forskjellig fra studie til studie. Ei venninne strøk på et halvårsfag andre året og fikk ikke lov til å fortsette studiene før hun hadde fått det godkjent. Så hun jobbet ett år i butikk og tok eksamen igjen, stod og så gikk videre til tredje året. Hun gikk på sosionom.

Mens jeg vet om andre som har strøket på Matte1 og tatt Matte2 før de tok Matte1 igjen. I Grimstad der jeg studerte var det vanligvis ikke noe problem. Men det var ingeniør-utdanning, så ingen praksis og det er få fag man må ha stått på for å få lov til å ta andre fag.

Blir det ikke arrangert konte, så må du vente til neste ordinær eksamen igjen. Men har du fått lov til å gå opp til eksamen en gang så kan du møte opp til denne eksamenen uten innleveringer. Sannsynligvis. Slik var det i alle fall i Grimstad.

Men hvordan det ordnes praktisk med permisjon og sånt aner jeg ikke.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no