Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Tragant, Tylose og cmc

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-11-11, 17:56   #1
tuftemor
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Alder: 55
Innlegg: 190
tuftemor er på en erverdig vei

Tragant, Tylose og cmc

Tragant, Tylose og cmc ?????
Lurer på om alle disse kan brukes til marsipan ??
Har kjøpt Tragant på Apoteket steike dyrt kr. 125 for 20 g
Vil bare høre om det finnes noen billigere alternativ og eventuell hvor jeg kan kjøpe det

__________________

Min dagbok

tuftemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Lav karbo :) Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 18:00   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Tragant, Tylose og cmc

Jeg bruker tragant. Har hatt et glass i mange år. Bruker så lite.

De to andre har jeg ikke hørt om...

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 20:35   #3
tuftemor
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Alder: 55
Innlegg: 190
tuftemor er på en erverdig vei

Sv: Tragant, Tylose og cmc

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Jeg bruker tragant. Har hatt et glass i mange år. Bruker så lite.

De to andre har jeg ikke hørt om...

Jeg også har tragant men kjøpte min andre boks i dag.
kom over denne linken og noen andre som lignet.
Tragant, Tylose og cmc

__________________

Min dagbok

tuftemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Lav karbo :) Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 06:12   #4
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Tragant, Tylose og cmc

Leste akkurat at disse 3 er det samme Uansett, jeg kjøpte min boks med tragant på apoteket i 1999 (ja for det ene året bodde jeg i en leilighet i Asker så det må ha vært da, husker jeg lekte meg en del med kakedekorering)

Den boksen har det kanskje gått 5 spiseskjeer av, over 2/3 er igjen og den holder seg fortsatt bra. Det kommer til å bli en engangs-investering

Leste litt mer... CMC/tylose er den kjemisk fremstilte varianten av tragant (gummi tragant), som er noe slags kvae som renner ut av en busk, akkurat som ekte gummi (gummi arabicum)

Tipper det ikke spiller noen rolle hva du velger her. Traganten er ganske "magisk" når gjelder å binde sammen løs og klissete melisrøre til noe fast som man kan kna og forme Du trenger nesten ikke noe av det i deigen for å få effekt.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 12:47   #5
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Tragant, Tylose og cmc

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Den boksen har det kanskje gått 5 spiseskjeer av, over 2/3 er igjen og den holder seg fortsatt bra. Det kommer til å bli en engangs-investering

Og jeg og søster har arvet mammas boks med tragant, og den er fra 80-tallet en gang.

Bruker bare en liten knivsodd i gangen, så en boks holder leeenge.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 14:12   #6
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Tragant, Tylose og cmc

Det er mulig å kjøpe tragant på ebay Det heter gum tragacanth på engelsk, og man får kjøpt det i mange forskjellige mengder.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 16:32   #7
TrineG
Medlem
 
TrineG sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 280
TrineG er på en erverdig vei

Sv: Tragant, Tylose og cmc

Må tragant bestilles på apoteket,eller er det noe de har ?


Sist redigert av TrineG : 20-11-11 kl 16:48.
TrineG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 16:35   #8
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Tragant, Tylose og cmc

Vanlig at de har i disse tider Veldig mye brukt til marsipan

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 16:48   #9
TrineG
Medlem
 
TrineG sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 280
TrineG er på en erverdig vei

Sv: Tragant, Tylose og cmc

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Vanlig at de har i disse tider Veldig mye brukt til marsipan

Flott ! satser på jeg får tak i , i morgen

TrineG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 23:22   #10
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Tragant, Tylose og cmc

Opprinnelig lagt inn av TrineG, her.

Flott ! satser på jeg får tak i , i morgen

Hett tips - på mitt lokale apotek fant de det ikke da de søkte i databasen sin, men det stod heldigvis en annen ansatt ved siden av som mente bestemt de hadde det likevel. De fant det, det stod under "indisk", som i "indisk tragant". Om du snakker med en som ikke kjenner til tragant, og h*n ikke finner det på data'n, be vedkommende søke på indisk

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 02:19   #11
tuftemor
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Alder: 55
Innlegg: 190
tuftemor er på en erverdig vei

Sv: Tragant, Tylose og cmc

Takker for alle flotte svar. Jeg har nå kjøpt min andre boks bare i høst. Den første er ikke helt tom enda men ville være klar til den store julebakingen De oppskriftene jeg har fulgt har det vært en hel ts eller en halv ts.med Tragant og da minker det jo fort i boksen Det er kansje ikke nødvendig å bruke så mye da?
Jeg bruker jo også i kakebunner for att den ikke skal smuldre så mye ( på forsker stadie) Så mitt rop om hjelp var bare for å se om det fantes en billig variant.
Skal sjekke ut på ebay
Ps. Jeg også ble gjort oppmerksom på att det het Indisk Tragant, det insisterte hun på apoteket på. Så husk på det

__________________

Min dagbok

tuftemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Lav karbo :) Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 08:41   #12
TrineG
Medlem
 
TrineG sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 280
TrineG er på en erverdig vei

Sv: Tragant, Tylose og cmc

Takk for tisp folkens

TrineG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-11-11, 09:50   #13
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Tragant, Tylose og cmc

Jeg bruker det bare i sukkeroppskrifter, altså på ting som ikke er lavkarbo. (Vanlig marsipan og peppermyntekuler.) Mulig det trengs mindre tragant når man bruker sukker? I de oppskriftene jeg har så står det at det bare skal en knivsodd til, iallfall.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kjøpte tragant ... rut311 Lavkarbo generelt 16 19-12-11 21:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no