Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Forskjell mellom Ketogen og Ketolyse diett??

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-02-06, 21:37   #26
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Forskjell mellom Ketogen og Ketolyse diett??

Opprinnelig lagt inn av Dag Viljen Poleszynski

I studier er det vist at det for en stor andel tar omkring 3-4 uker inntil kroppen er godt tilpasset ketonlegemer, og da vil man ikke skille ut overskuddet i urinen. Det betyr at man heller ikke kan måle dem med ketosticks.

Dette var interessant! Men man er fremdeles i ketose, og forbrenner fett?

Nille - du har jo i mange år vært i ketose, om jeg husker riktig? Om du har testet med ketosticks, etter en viss periode?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 06-02-06, 21:47   #27
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Forskjell mellom Ketogen og Ketolyse diett??

Opprinnelig lagt inn av mofe

Dette var interessant! Men man er fremdeles i ketose, og forbrenner fett?

Nille - du har jo i mange år vært i ketose, om jeg husker riktig? Om du har testet med ketosticks, etter en viss periode?

Hei
Jeg kan ikke svare for vanlige ketostix, men ketolysestix klarer å påvise ketoner i urinen selv etter måneder på ketolysekuren. Som sagt mange ganger er fargen på stixen ikke viktig, så lenge det er utslag. At man kan være i ketose uten utslag på ketolysestix forekommer også, men det er ikke det vanlige.
Adaptasjon vil medføre at det utskilles færre ketoner i urin og i pusten, kroppen unngår dermed å miste brennstoff på denne måte. Adaptasjonen vil også kunne sette en stopper for vekttapet etter måneder på ketolysekuren. En vanlig feil er da at mange uten ernæringsfysiologisk kunnskap prøver å spise mer magert i håp om å gå ned i vekt, mens man heller burde øke fettinntaket. Dette er fremhevet i den reviderte utgave av slank med ketolysekuren som utkommer ultimo februar.
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 06-02-06, 21:55   #28
Bea
Medlem
 
Bea sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 54
Innlegg: 131
Bea har en fantastisk aura rundt segBea har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forskjell mellom Ketogen og Ketolyse diett??

Dette var interessant!!
Men jeg forstår ikke helt hva som menes med adaptasjon....hvorfor kommer man i den situasjonen? Mulig jeg er litt dum her jeg altså.....

Bea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 06-02-06, 22:08   #29
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk
Smile

Sv: Forskjell mellom Ketogen og Ketolyse diett??

Hei, du er ikke dum, men tar opp et komplisert spørsmål.
Kroppen tilpasser seg - adaptasjon. Den vil til enhver tid motarbeide vekttap, da reserver tidligere har vært viktig for overlevelse.
Eskimoene var sannsynligvis i ketose størstedelen av året ( før Danskene lærte dem om brød, poteter og alkohol) men de var ikke undervektige. Deres kropp hadde tilpasset seg ketose.
Det samme opplever man når man benytter kostindusert ketose ( eller pulverindusert ketose). Etter kortere eller lenger tid vil kroppen jobbe imot fortsatt vekttap nesten uansett hvor flink man er, og spesiellt hvis man reduserer mengden av fett til fordel for magert kjøtt eller mer grønnsaker.
Man kan da ta en pause i noen måneder for så å benytte ketose igjenn. Men kroppen har tendens til å huske. Jo flere ganger man har hatt pause / sprekk! jo vanskeligere er det å få til stort vekttap ved hjelp av kostindusert ketose.
Det er noe av forklaringen for hvorfor menn får det til så mye bedre enn kvinner. De har ikke en mangeårig historikk på gjentatte slankekurer av ymse slag.
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 07-02-06, 16:03   #30
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: Forskjell mellom Ketogen og Ketolyse diett??

Det er noe av forklaringen for hvorfor menn får det til så mye bedre enn kvinner. De har ikke en mangeårig historikk på gjentatte slankekurer av ymse slag.
Vennlig Hilsen
Torkil

Der sa du det

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 07-02-06, 18:55   #31
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Forskjell mellom Ketogen og Ketolyse diett??

Opprinnelig lagt inn av mofe

Nille - du har jo i mange år vært i ketose, om jeg husker riktig? Om du har testet med ketosticks, etter en viss periode?

Ja, jeg har levd på en ketogen "diett" i mange år. Som alle sikkert har oppdaget etterhvert, så er jeg ikke noe begeistret for Ketostix. Jeg har testet innimellom, en 3-4 ganger pr år kanskje. For moro skyld, og alltid positivt med medium utslag. Men stixene mine ble jo gamle etterhvert da, og om de var pålitelige er en annen sak. Jeg bruker dem uansett ikke lenger (kasta) og kommer ikke til å kjøpe nye.

Opprinnelig lagt inn av DVP

Kwasniewski er den eneste som har beregnet det optimale forholdet mellom protein, karbohydrater og fett av de som har lansert lavkarbohydratalternativer

Når man henvendte seg Atkins Support telefonen i USA, eller sendte mail (dengang Atkins fremdeles levde og pasientene betydde noe, før produktene og griskheten tok fullstendig over) og spurte om den optimale fordelingen av fett, protein og karber, fikk man svaret man ikke fant i boka. De anbefalte 70-75 % fett, 20-25% protein og 5 % karber. Som sagt var dette dessverre ikke skrevet noe sted i boken. Ikke engang den nyere 2002 utgaven som har en masse tilleggsinfo i forhold til 1992/1999 utgaven den norske utgaven er basert på. Men det var så mange som spurte og så mange som fikk dette svaret (bl.a. jeg selv) at det fort ble en kjent fordeling innen lavkarbo kretser i USA og Canada.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 08:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no