Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Er hvetemel fy-fy samme hva?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-11-11, 22:24   #1
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Er hvetemel fy-fy samme hva?

Jeg skal snart spise kalkun med saus. I den sausen er det 5 ss hvetemel. Det er på 13 dl, så det er jo ikke mye. Men er det feil å spise hvetemel selv i små mengder når man følger ketolysekuren? Noen som vet?

Evt. noen forslag til hva man kan bytte ut hvetemelet med?
Er det noen smaksforskjell? Vil de andre gjestene kjenne forskjell?

Ps, lurer på å spise noen poteter og potetgull... Kommer det til å ødelegge mye for kuren tror dere?

Setter pris på svar

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 23:17   #2
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Er hvetemel fy-fy samme hva?

Hvetemel på ketolyse er fy ja. Karbokvoten din skal brukes på grønnsaker og litt meieriprodukter.
Kan du kanskje lage en saus/sjy til deg selv uten hvetemel, og gi gjestene den andre? (hvis det er du som skal lage det.) Jeg kan bruke jbkm som fortykningsmiddel uten å reagere på det, men vet det er mange andre som sliter med at det blir veldig sleipt.

Om, og evt. hvor mye, det vil ødelegge for deg er i grunnen umulig å si. Det som nesten er helt sikkert er at du utsetter vektnedgangen i en periode, og evt. binder vann i samme perioden. Du må foreta en avveiing selv av om du mener det er verdt det. For noen er også det å gå inn/ut av ketose ubehagelige greier, det må du også ta med i betraktning.

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 23:30   #3
Señora
Seniormedlem
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 806
Señora har en fantastisk aura rundt segSeñora har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er hvetemel fy-fy samme hva?

Jeg har spist saus med hvetemel unntaksvis uten at jeg har reagert nevneverdig ene eller andre veien. For en gangs skyld tror jeg ikke det er noe problem, men jeg ville ikke gjort det til en vane.

Señora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med telling av kalorier Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 12:36   #4
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Er hvetemel fy-fy samme hva?

I den sausen er det altså ca 0,4 ss mel per dl, og dersom du spiser en skei eller to så blir det lite mel. Men om du lager sausen selv kan du jo bare droppe melet og bruke kraft og creme fraiche? Mye bedre også.
Potene og i hvert fall chipsen du vurderer er langt verre, vil jeg påstå...

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 12:50   #5
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Er hvetemel fy-fy samme hva?

Spis både litt saus og en liten potet du. Men pass deg for karber resten den dagen. Potetgull ville jeg droppa.

En sjelden gang å spise slik gjør ikke store skaden. MEN viss du tenker å bruke hvetemel ofte, vil jeg si nei. Det er stivelse, raske karber og blir til sukker i kroppen.

Saus til kalkun lager jeg slik ( og ingen vil ha med hvetemel i etter å ha smakt denne) :

Kok opp kraft på innmaten i kalkunen(ligger i egen pose)
Med litt buljong i ( jeg bruker kyllingbuljong)
La dette putre et par timer.
Sil av
Hell kraften tilbake i kjelen og tilsett fløte og la småkoke til den begynner å tykne litt.
Den vil uansett bli tynnere enn med hvetemel i... Men du og du så mye bedre
Smak til med stekesjy fra kalkunen og ev. salt,, pepper.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 12:58   #6
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er hvetemel fy-fy samme hva?

Litt mel i en saus er ikke så mye, men når du vil spise potet og potetgull i tillegg vil det nok ødelegge mer. Hva med å kjøpe inn bacongull og holidaydip til deg selv?

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 13:12   #7
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Er hvetemel fy-fy samme hva?

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Jeg skal snart spise kalkun med saus. I den sausen er det 5 ss hvetemel. Det er på 13 dl, så det er jo ikke mye. Men er det feil å spise hvetemel selv i små mengder når man følger ketolysekuren? Noen som vet?

Evt. noen forslag til hva man kan bytte ut hvetemelet med?
Er det noen smaksforskjell? Vil de andre gjestene kjenne forskjell?

Ps, lurer på å spise noen poteter og potetgull... Kommer det til å ødelegge mye for kuren tror dere?

Setter pris på svar

Næh, overhode ikke ødeleggende. Ikke for ett engangstifelle. Med godt med protein fra kalkunen og grønnsaker + litt fett så balanserer du ut hele måltidet sånn at det ikke blir "skadelig" med den lille mengden hvetemel.

Om du absolutt vil spise potet så vil jeg råde deg til å spise poteter som er kokt, avkjølt og oppvarma igjen (jada, krever ekstra arbeid). Poteter som er kokt har en GI på rundt 80, mens kokte, oppvarma poteter har en GI på rundt 20 (ikke heeelt eksakte tall, men nært)

Potetgull kan du ikke gjøre sunn uansett hva du gjør, men om du vil spise det, go for it Du kan lage "potet"gull selv da, enten av ost, jordskokk eller squash.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 13:51   #8
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Er hvetemel fy-fy samme hva?

Jeg ville ikke lagd saus med mel når det er oppskrifter her inne på sauser uten.Potetgull er det siste jeg ville spist, mel også Potetgull er fetende fordi det har høy Gi pluss inneholder fett. Ikke gjør det mot deg selv,da, please. Litt potet er ok, synes jeg. Du får kanskje magesmerter om det blir høyere karbo-inntak enn kroppen er vant til å takle.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 13:53   #9
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Er hvetemel fy-fy samme hva?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Jeg ville ikke lagd saus med mel når det er oppskrifter her inne på sauser uten.Potetgull er det siste jeg ville spist, mel også Potetgull er fetende fordi det har høy Gi pluss inneholder fett. Ikke gjør det mot deg selv,da, please. Litt potet er ok, synes jeg. Du får kanskje magesmerter om det blir høyere karbo-inntak enn kroppen er vant til å takle.

Det er snakk om EN gang og bittelitt hvetemel. Man trenger faktisk ikke å være helt fantatisk.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 14:21   #10
Victory
Seniormedlem
 
Victory sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Alder: 47
Innlegg: 2.318
Victory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snill

Sv: Er hvetemel fy-fy samme hva?

Det er jo ikke alltid man vil ha med seg en liten kopp saus på besøk heller.

Victory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach - og hardt fokus på trening. Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 14:59   #11
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Er hvetemel fy-fy samme hva?

La være. Det er mer enn nok fristelser i julen. Ta det da....

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 15:38   #12
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Er hvetemel fy-fy samme hva?

dersom hovedpoenget ditt er å være under 20 karber eller der omkring for å holde seg i ketose, tror jeg fint du holder deg der.

"Ketolyse" er bare et ord og man må se på hva som er hensikten med dietten. Jo, og det er at man skal spise ca 15 karber og fordi man ikke skal ta de opp for raskt + at man får næringsmangler om disse stadig kommer fra f.eks en spiseskje syltetøy, en spiseskje mel eller 1 stk drops slik at det ikke er "plass" til grønt osv.

Om du ikke kan kalle det ketolyse, fordi du har brukt en ingrediens som ikke er "tillatt" i en minimal mengde og som unntakstilfelle, så får pedantene si at det er ikke slik ketolysedietten er, men jeg mener man må bruke sunn fornuft. Fokuset må være på hva du ønsker å oppnå, og ikke være slave av noen regelbok. Du får ikke mangelsykdommer av at halvparten av kvoten kommer fra feil type mat 1 dag, og detter du ikke ut av ketose, har du ikke tapt noe heller.

Men jeg tror, at spiser du i tillegg potetgull og poteter, så blir det så mye karber på en dag at du detter ut og mister noen dager og opptil en ukes vektnedgang. Men dette er jo mye mye lettere å kontrollere enn sausen da Jeg har pleid å ha rosenkål og stekt sopp til kalkun f.eks.

Dersom du velger å lage sausen selv så kan jeg anbefale 50/50 fiberhusk (faktisk!) og jbkm. Da likner det mer på hvetemelsjevning. Jeg takler ikke ren jbkm-saus men fiberhusken "oppveier" den glatte følelsen. bare pass på å vispe ekstremt kraftig, helst i romtemperert kraft og øk heller varmen etter at alle klumper er borte/silt ut. Du trenger svært små mengder og den blir tykkere enn det ser ut til ved første øyekast, så lag den litt tynnere og gjerne god tid i forveien om det går.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 16:51   #13
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Er hvetemel fy-fy samme hva?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Det er snakk om EN gang og bittelitt hvetemel. Man trenger faktisk ikke å være helt fantatisk.

Neida, det er opp til enhver å velge det

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 18:20   #14
bente1
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.310
bente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlys

Sv: Er hvetemel fy-fy samme hva?

Hvis det var meg, ville jeg definitivt prøvd ut en annen saus hvis det var jeg selv som skulle laget maten, enten den Gerd foreslår, eller brukt samme metode som hun foreslår og jevnet med bittelitt av en blanding jbk/fiberhusk for å få den litt tykkere. Skal man få dette til å bli en livsstil, så mener jeg man må eksprimentere litt med alternative metoder å lage mat på slik at man ikke stadig vekk ender opp med "unntak"

Hvis du imidlertid skal på besøk, ville jeg tatt litt av sausen, en liten mengde for en gangs skyld kan ikke skade, og ellers forsynt med med rikelig med grønnsaker og kjøtt.

Poteter og potetgull ville jeg uansett droppet - det er ikke verdt det etter min mening - men det er nå meg

Håper du får en kjekk kveld, Marella

bente1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose diett -> generell LCHF Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 22:05   #15
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Er hvetemel fy-fy samme hva?

Tusen, tusen takk for alle tilbakemeldingene!! Det er min søster som skal lage middagen, fast tradisjon gjennom 10 år å spise dette 1. søndag i advent. Jeg elsker potet og saus, med paprika potetgull som dyppes i sausen som en skje! hehe, dette er det beste jeg kan få. Og til dessert skal hun lage sjokoladebrownies og vaniljeis! Gjett om jeg har lyst på alt dette da!!

Men jeg har en plan nå. Jeg skal spørre om å få lage meg en saus selv av på Gerds vis, så kan de andre spise med hvetemel. Jeg skal kanskje ta en potet, men droppe det andre.

Jeg har også planer om å finne en god oppskrift til dessert. Har ikke spist noen alternative sjokoladekaker ennå, på 7 uker. Aner ikke hvem jeg skal velge.

Hva er din favoritt med minst mulig karbo?

Hvor får man kjøpt jbkm? Hva er dens funskjon?

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 22:06   #16
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Er hvetemel fy-fy samme hva?

Opprinnelig lagt inn av bente1, her.


Håper du får en kjekk kveld, Marella

Tusen takk Bente! Jeg gleder meg veldig!

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 22:18   #17
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Er hvetemel fy-fy samme hva?

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Jeg har også planer om å finne en god oppskrift til dessert. Har ikke spist noen alternative sjokoladekaker ennå, på 7 uker. Aner ikke hvem jeg skal velge.

Hva er din favoritt med minst mulig karbo?

Hvor får man kjøpt jbkm? Hva er dens funskjon?

Jbkm er johannesbrødkjernemel, det får du kjøpt på helsekosten. Det fungerer som et fortykningsmiddel, i f.eks. sauser, grøt eller pannekaker. Noen har problemer med en sleip konsistens, mens andre ikke merker noe til det.

Når det gjelder lavkarbo-dessert har jeg en definitiv favoritt - dronning mauds pudding. Super, supergod, og veldig lett å lage sukkerfri. Kan skrive ned oppskriften min til deg om du vil.

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 22:20   #18
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Er hvetemel fy-fy samme hva?

Opprinnelig lagt inn av <insert_scary_name_here>, her.

Jbkm er johannesbrødkjernemel, det får du kjøpt på helsekosten. Det fungerer som et fortykningsmiddel, i f.eks. sauser, grøt eller pannekaker. Noen har problemer med en sleip konsistens, mens andre ikke merker noe til det.

Når det gjelder lavkarbo-dessert har jeg en definitiv favoritt - dronning mauds pudding. Super, supergod, og veldig lett å lage sukkerfri. Kan skrive ned oppskriften min til deg om du vil.

jaaaa den oppskriften vil jeg gjerne ha!! Passer det med krem til eller? mmmm

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 22:43   #19
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Er hvetemel fy-fy samme hva?

Hehe, tror ikke du trenger krem til det - det er en krembasert pudding!

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 22:56   #20
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Er hvetemel fy-fy samme hva?

det skulle ikke være så vrient å lage sukkerfrie brownies tror det ligger ute oppskrifter på forumet

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 23:02   #21
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Er hvetemel fy-fy samme hva?

Opprinnelig lagt inn av <insert_scary_name_here>, her.

Hehe, tror ikke du trenger krem til det - det er en krembasert pudding!

Alltid godt med krem til puddinger syns jeg

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

det skulle ikke være så vrient å lage sukkerfrie brownies tror det ligger ute oppskrifter på forumet

Ja, skal sjekke litt, men kjekt om noen bare har en de elsker som de vil tipse om... Blir vanskelig å velge blandt mange oppskrifter syns jeg...

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 23-11-11, 23:19   #22
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Er hvetemel fy-fy samme hva?

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.


Men jeg har en plan nå. Jeg skal spørre om å få lage meg en saus selv av på Gerds vis, så kan de andre spise med hvetemel. Jeg skal kanskje ta en potet, men droppe det andre.

Hva med å ta olje/smør og paprikakrydder og salt på en potet i skiver?

Her er en oppskrift på brownies:
3 toppa ss kakao
200 g smør
1 toppa ss cocosa
2 ts vanilje
½ dl sterk kaffe
2 dl sukrinmelis
1 ts bakepulver
3 egg
150g mandler, mel
100g valnøtter hakket
2 ss kokos

-smelt smør og cocosa-ha i kaffe og sukrin og avkjøl litt mens du maler mandler f.eks.
-visp eggene til dosis
ha papir i bunn av liten form, 170 grader i ca 20 min

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 02:28   #23
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Er hvetemel fy-fy samme hva?

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Om du absolutt vil spise potet så vil jeg råde deg til å spise poteter som er kokt, avkjølt og oppvarma igjen (jada, krever ekstra arbeid). Poteter som er kokt har en GI på rundt 80, mens kokte, oppvarma poteter har en GI på rundt 20 (ikke heeelt eksakte tall, men nært)

Kanskje jeg som har blingsa, men jeg har lest at den kokte kalde poteta har en GI på rundt 20.
Varmes den opp, så stiger GI-en igjen?

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 03:09   #24
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Er hvetemel fy-fy samme hva?

Kan anbefale jordskokker som erstatning for poteter. De suger dog ikke mer opp væske (saus) enn gulrøtter, sellerirot osv Så det er ikke akkurat den samme opplevelsen. Men de smaker mest som poteter av alle rotgrønnsaker jeg vet om, og inneholder inulin som er bra for blodsukkeret, og nesten ingen karber man trenger å telle.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 24-11-11, 06:56   #25
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Er hvetemel fy-fy samme hva?

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Ja, skal sjekke litt, men kjekt om noen bare har en de elsker som de vil tipse om... Blir vanskelig å velge blandt mange oppskrifter syns jeg...

Jeg kan anbefale Kladdkaka: http://forum.lavkarbo.no/album.php?a...pictureid=3117

Ikke så søt som "vanlig" sjokoladekake, men smaksrik. Godt med krem attåt

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Glutenfritt hvetemel? Kathrine Oppskrifter 8 28-01-09 17:33
Saus med hvetemel i ... Momsa Ketolysekuren 5 17-06-08 23:35
Speltmel vs hvetemel Millsi Spørsmål og svar 8 02-02-08 17:38
Hvetemel og bakemiks Ludviginne Ketolysekuren 1 28-10-07 10:28
Hvetemel??? Skorpia Atkins kosthold 1 03-03-04 13:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no