Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Kvalme og oppkast

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-10-11, 19:10   #1
000p
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 18
000p er på en erverdig vei

Kvalme og oppkast

Hei,
Jeg har gått på lavkarbo nå i ca 3 mnd og trives flott på denne livsstilen. Jeg har gått gradvis over til mindre karbohydrater og mer fett i kosten siden jeg begynte på denne livsstilen og har ikke hatt spesielle problem med å tilvenne kroppen maten jeg nå spiser.
Jeg har ikke hatt større problem - før nå. I går og i dag har jeg vært plaget med en intens kvalme etter at jeg har spist middag. I går gikk det "fint"; etter en stund gikk kvalmen over etter ca 1 time med plage, men det var så vidt middagen ikke havnet i do-skålen... :/ I dag gikk det derimot ikke fullt så bra og jeg sitter her nå lettere sjokkert over at jeg faktisk kastet opp etter middagen...
Jeg spiste noe av det samme i går som i dag; kyllingkjøttboller (hjemmelaget), isbergsalat (bama), fetaost, dressing.

Min teori er at jeg kanskje har spist for mye fett denne uken (jeg har økt fettinntaket noe for å oppnå bedre vektnedgang, hovedsaklig med å tilfører mer fett i kjøtt jeg steker..) og det er fettet jeg "kjenner" i strupen rett før jeg skal spy..

Jeg vet ikke helt hva annet jeg skal inkludere med her i denne tråden, men jeg håper at dette kan være et vanlig "symptom" på at kroppen får tilført mer fett enn hva den klarer å forbruke og hva den tidligere er kjent med. Jeg føler meg helt fin etter at jeg har fått det "ut", så jeg tror ikke jeg har influensa eller er syk på den måten. Likevel, jeg vil jo ikke at middagen skal ende sånn..

Er det noen som har lignende erfaringer eller tips?

god helg uansett

000p er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - lchf Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 19:18   #2
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kvalme og oppkast

Sikker på at det ikke er vanlig omgangssyke da? Trenger ikke være noe du har spist, bare et lite magevirus

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 19:29   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kvalme og oppkast

Det går omgangssyke om dagen....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 19:38   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kvalme og oppkast

Du kan jo bare lette opp litt på fettet noen dager og heller forsøke på nytt om en stund...?
Det kan være så mangt; magevirus er nevnt, tilpassningsvansker er nevnt.. selv blir jeg kvalm av lite søvn eller psykisk tunge stunder. Hadde ikke giddet å bekymre meg så mye om det ikke blir et vedvarende problem.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 19:51   #5
000p
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 18
000p er på en erverdig vei

Sv: Kvalme og oppkast

Hei, og takk for svar!

Jeg håper jo det er omgangssyke, men jeg syns bare det var litt for tilfeldig at middagen skulle komme opp igjen etter middag og ikke etter frokost eller lunsj.. Jeg håper jo at det er kun omgangssyke og ikke noe "skumlere"...

Jo, planen var så absolutt å kutte fettet litt i morgen og se om dette vil gjøre at middagen holder seg inne..
Men er det "vanlig" med oppkast om man spiser for mye fett? altså, mer fett enn hva kroppen klarer å forbrenne?

000p er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - lchf Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 21:54   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kvalme og oppkast

Vil si det er vanlig med kvalme og diare, men ikke oppkast.
Syns vel ikke jeg kunne se så mye fett i den middagen din heller, jeg da!

Dersom du ikke finner noen annen årsak og vil gi fettet skylda, går du langt ned på fettet og så ssssskte opp igjen. Kroppen trenger kanskje bare litt mer tid på å venne seg til det!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 22:00   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kvalme og oppkast

Etter jeg begynte på lavkarbo har jeg kastet opp to ganger av sterk sennep... Men det var jeg ikke så glad i før heller, så det tåler jeg tydeligvis ikke og kroppen har oppdaget det. Kan det være noe lignende, noe du reagerer på?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-10-11, 11:47   #8
000p
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 18
000p er på en erverdig vei

Sv: Kvalme og oppkast

Kitt: Det var myyye fett i disse to middagene, men jeg ramset ikke opp alt jeg spiste. Blomkålsstappa som jeg spiste den første dagen badet omtrent i fett, og det samme gjorde kyllingkjøttbollene (tar alltid med smøret som er igjen i panna på middagsfatet).
Jeg har økt på med mer smør denne uken så derfor tror jeg det vil være lurt å prøve å venne kroppen til mengden nå, for så å øke mer over lengre tid...

Carisma: Kanskje det var dressingen jeg reagerte på? Det kan jo være en mulighet?
Foreløbig i dag har jeg ikke gjort så veldig store endringer, jeg laget mine vanlige egg og bacon til frokost, men sparte litt på smøret.. Krysser fingrene for at middagen går bedre i dag!

000p er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - lchf Svar med sitat
Gammel 08-10-11, 11:51   #9
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Kvalme og oppkast

Du er sikker på at ikke kyllingkjøttbollene var gamle eller dårlige? Hadde du laget dem selv eller var de ferdig kjøpte?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 08-10-11, 16:27   #10
000p
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 18
000p er på en erverdig vei

Sv: Kvalme og oppkast

kyllingkjøttbollene var hjemmelaget Jeg laget de av kyllingkjøttdeig fra Prior, og det kan jo være at kjøttet var gammelt, eller at jeg ikke hadde forseglet oppbevaringsboksen for kjøttbollene godt nok i kjøleskapet... :S
isj, i dag blir det uansett svinekoteletter til middag av god dato

Takk for alle råd!

000p er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - lchf Svar med sitat
Svar

Emneord
kvalme, oppkast


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Oppkast etter inntak av selen-sink pillene Millemyra Ketolysekuren 5 26-05-10 00:05
Amming-oppkast-sukkerfri sjokolade Marihøne Ketolysekuren 3 03-02-09 10:56
Syk i går, oppkast i natt ... Frisk men ikke sulten ... elian Lavkarbo generelt 1 24-01-09 14:07
Oppkast og diare. lille meg Fysisk og mental helse 8 17-03-07 13:09
Oppkast diare ... Pia Fysisk og mental helse 4 13-04-05 20:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no