Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Induksjonen

er jeg i ketose tro ?

Induksjonen De første 14 dagene med Atkins

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-12-04, 16:24   #1
hannahgamlem
Juniormedlem
 
hannahgamlem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Alder: 45
Innlegg: 21
hannahgamlem er på en erverdig vei

er jeg i ketose tro ?

Bare for å være helt sikker. denne ketose stixen, hvist det er utslag på denne i det hele tatt- er jeg da i ketose, for hos meg har det beveget seg fra lilla til litt mer rosa i fargen, men jeg er fortsatt i ketose, eller ?

hannahgamlem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 22-12-04, 16:47   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Ja, du er i ketose om du har utslag - uansett hvilken farge det er !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-11-05, 14:50   #3
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: er jeg i ketose tro ?

Legger inn her en melding jeg sendte til AJN om ketose og OE, og ikke minst bruken av ketostixene...


Tror det er flere som vil få seg en overraskelse her...

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Opprinnelig lagt inn av ajn

...Så Albertine skrev om ketose/ikke ketose...Hvilken rolle spiller egentlig ketos i OE ? Jeg hadde problemer med å få utslag på stix under induksjonsfasen på Atkins, selv om jeg spiste under 10 g KH. Fikk best utslag når jeg i tillegg spiste lite. Har faktisk ikke testet meg denne uken, skal gjøre det i kveld...

Som du sier - jeg kjenner mange andre fordeler med denne måten å spise på, og siden jeg ikke skal ned mye, stresser jeg ikke med det, vil heller finne en måte å leve på som passer med :-)
AjN

Ketose betyr i utgangspunktet ingenting i OE, spesielt ikke den man måler med bruk av stix. Bakgrunnen for dette er at kroppen produserer to hovedtyper av ketoner, den ene kalt "acetoacetic acid" og den andre kalt "beta-hydroxybutyric acid (HBA)".

"acetoacetic acid" brytes lett ned og slik at man danner aceton, noe man lett kjenner på pusten, og ser på ketostixene. Denne typen ketonlegemer utgjør imidlertid bare 1/5 av ketonlegemene som kroppen produserer...

Den andre typen, "beta-hydroxybutyric acid (HBA)", oppdages ikke på ketostixene, ei heller kjenner man dem på pusten. Det er derfor mange som egentlig er i ketose, men som aldri får utslag på stixene, rett og slett fordi denne typen ketonlegemer ikke kan påvises ved hjelp av ketostix...

Hadde man inidlertid tatt en blodprøve, ja så ville man ha kunnet påvise dem uten noe som helst problem,...

Så i fare for å ta fra Torkil en del av inntjeningen sin, så anbefaler jeg ingen å bruke disse stixene, i og med at de kun kan påvise "acetoacetic acid" og acetonlegemer, som bare utgjør 1/5 av ketonlegemene...

Spar heller pengene, og bruk dem på noe mere nyttig!!!

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 05-11-05, 17:05   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: er jeg i ketose tro ?

Dette er ingen overraskelse, det er gjentatt flere ganger her inne, bare ikke så detaljert om hvorfor ! mange er i ketose uten utslag og mange som får utslag på stix tar ikke av. Stixene er kune en indikator og jeg anbefaler dem absolutt ikke ..... men det er heller ingen overraskelse


Forklaringen din har jeg forresten lest i en bok som heter "GO-Diet" av Dr. Jack Goldberg og Karen O'Mara. Står mye kjekt i den boka.........

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-11-05, 17:17   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: er jeg i ketose tro ?

Opprinnelig lagt inn av Dr. Jack Goldberg og Karen O'Mara

In times of carbohydrate starvation, when fats are being chopped up for energy, there is an excess of the Acetyl-CoA which gets shunted off into an alternative pathway in the mitochondria and ends up as compounds called "ketone bodies" and carbon dioxide.

There are two main ketone bodies produced. One is called 'acetoacetic acid' and the other is named 'beta-hydroxybutyric acid' (HBA). Acetoacetic acid can spontaneously breakdown to form acetone and this is the compound which gives people on this diet a faint, but distint smell on their breath. Other low carbohydrate diets advocate the use of ketosticks to detect these ketones in the urine, as a sign that you are really burning fats. However, these sticks, which are expensive, only detect the acetoacetic acid and acetone, which are less than one fifth of the ketones produced. The HBA goes totally undetected by this test. Many people never produce enough acetoacetic acid to cause these sticks to turn colour, yet testing their blood for HBA shows plenty of ketones.

We would therefore suggest that you ignore the use of ketosticks. It may be interesting for you to use it as a check for ketosis, but it has nothing to do with your rate of weight loss. We have seen people positive for urine ketones who don't lose weight, and people who are negative for ketones rapidly losing weight. ............

One final word about ketones. People will tell you that producing ketones is dangerous for the body. This is just misinformation. They are confusing the ketogenic diet with ketoacidosis, which occurs in uncontolled diabetics. This diet does not produce ketoacidosis.

Ketones may have two bad side effects. The first is the ketone headache. When you begin a ketogenic diet, or when you fast without food or water, the ketones can build up to a level that can affect the brain. The brain can use ketones as a fuel, but it normally doesn't get may ketones. Its's like a factory that makes apple juice. Squeezing the fruit, and filtering it, is geared to handling apples. Suppose there were no more apples, but a convoy of trucks came by carrying grapes. It shouldn't take long to convert that factory to efficiently handle the grapes to make grape juice, but it will take a short peroiod of adjustment to tool up for the special processes that efficient squeezing the grapes will need. Its the same with the brain. It can handle ketones, but it takes a day or two for the machinery to gear up to handle the load. During that time you may get the ketotic headache. It goes away all by itself. Drinking plenty of liquides helps, and if all else fails, an over the counter headache pill will work. Even when fully on the diet, if you don't drink enough water, you can get an occasional ketotic headache.
The ketones have one or two very pleasant side effects. They give you a sense of well-being and they suppress your appetite. .....

One high carbohydrate meal will remove all of the ketones from your body very rapidly. It can take a day or two to get back to where you were. Since you won't have the ketones, you will probably eat more and stop your weight loss, at least temporarily. If you eat two or more consecutive high carbohydrate meals, you will start the weight piling back on and you must return to the first phase transistion diet to get back on track. Even if this happens don't lose faith in yourself. Sure you had a moment of weakness, but you did it once and you can get back on track.

Skal oversette en gang.........men ikke nå............

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-11-05, 17:46   #6
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: er jeg i ketose tro ?

Opprinnelig lagt inn av Nille

Dette er ingen overraskelse, det er gjentatt flere ganger her inne, bare ikke så detaljert om hvorfor ! mange er i ketose uten utslag og mange som får utslag på stix tar ikke av. Stixene er kune en indikator og jeg anbefaler dem absolutt ikke ..... men det er heller ingen overraskelse


Forklaringen din har jeg forresten lest i en bok som heter "GO-Diet" av Dr. Jack Goldberg og Karen O'Mara. Står mye kjekt i den boka.........

.

Tror vi er enige om mang og meget jeg, Nille!!!!

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
99-tråden!!!!!!! nalana Livets lyse side 5 22-12-04 15:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no