Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Kolestrol og for mye jern i blodet (hematomakrose)?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-01-08, 18:50   #1
Trinelise
Medlem
 
Trinelise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Oslo
Alder: 59
Innlegg: 175
Trinelise har en fantastisk aura rundt segTrinelise har en fantastisk aura rundt seg

Kolestrol og for mye jern i blodet (hematomakrose)?

Hei!

Jeg har vært hos bedriftslege og da tar de samtidig blodprøver, for første gang i mitt liv kom kolestrol ut med røde tall og det etter bare 2-3 uker på ketolysekosthold, er dette helt normalt og er det noe som vil synke igjen eller må jeg leve med det?

Har også for mye jern i blodet, har sansynligvis noe som heter Hematomakrose, er det noen vet om dette kostholdet har noen betydning for dette?

Hilsen Trinelise

Trinelise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 18:53   #2
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Kolestrol og for mye jern i blodet (hematomakrose)?

Kanskje Torkil kan kommentere på jernet?
Du tar vitamintilskudd UTEN jern i nå? For vanligvis får man rikelig jern på lavkarbo!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 18:56   #3
Trinelise
Medlem
 
Trinelise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Oslo
Alder: 59
Innlegg: 175
Trinelise har en fantastisk aura rundt segTrinelise har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kolestrol og for mye jern i blodet (hematomakrose)?

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Kanskje Torkil kan kommentere på jernet?
Du tar vitamintilskudd UTEN jern i nå? For vanligvis får man rikelig jern på lavkarbo!

Hei!

Jeg tar kun de kost tilskuddene som boka anbefaler, bestilt på ketolyse.no. Eneste problemet med det er å huske vitaminer 4 ganger om dagen, er det noen av de en kan ta sammen så det blir litt mindre å huske på? Ikke så greit med Alzheimer light......

Trinelise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 19:04   #4
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Kolestrol og for mye jern i blodet (hematomakrose)?

Hmmm, fra hva jeg ser på nettet så gir folk med h*** blod ofte for å få ned jernverdiene?

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 19:12   #5
Trinelise
Medlem
 
Trinelise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Oslo
Alder: 59
Innlegg: 175
Trinelise har en fantastisk aura rundt segTrinelise har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kolestrol og for mye jern i blodet (hematomakrose)?

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Hmmm, fra hva jeg ser på nettet så gir folk med h*** blod ofte for å få ned jernverdiene?

Det stemmer det du sier der, eneste "medisinering" er å tappe blod. Jeg har fått påvist for mye jern i blodet to ganger nå, og har en mor med Hematomakrose, derfor er jeg disponert for det selv også. Er nesten så jeg håper det er det jeg har, for sliter med mye vondt i ledd og muskler og kanskje det kan bli bedre med blodtapping!?

Skal til lege igjen den 29. jan så da får jeg se hva som skjer videre.

Hilsen Trinelise

Trinelise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 19:18   #6
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Kolestrol og for mye jern i blodet (hematomakrose)?

Det er helt vanlig at kolesterolet går litt opp før det synker igjen og da laverer enn det opprinnelig var.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 10-01-08, 19:21   #7
Trinelise
Medlem
 
Trinelise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Oslo
Alder: 59
Innlegg: 175
Trinelise har en fantastisk aura rundt segTrinelise har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kolestrol og for mye jern i blodet (hematomakrose)?

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Det er helt vanlig at kolesterolet går litt opp før det synker igjen og da laverer enn det opprinnelig var.

Det høres bra ut! Takk for svar! Jeg liker ikke blodprøvesvar som kommer ut med røde tall......

Trinelise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 13:12   #8
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Kolestrol og for mye jern i blodet (hematomakrose)?

Hei
Korrekt,Kolseterol kan gå litt opp i starten for så å gå ned når kroppen er tilvennet ketose. MEN jeg vet at mange bedriftsleger tar prøver i hytt og vær, bla, kolesterol på mennesker som ikke er fastende.
Hvor høy var din ferritin? er den over 1000 kan du ha hemokromatose. Er den under har du det neppe og trenger kansjke ikke blodtapping, men meld deg evt som bloddonor
Det finnes gentest for å sjekke ut om du er bærer av hemokromatose gen med et eller to gener for hemokromatose. de med to kan utvikle sykdommen hemokromatose med skader på lever og buksputtkjertel ofte når de blir 50 -60 år gamle
Å ha gener for for høyt opptak av jern er ingen sykdom!
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 15:13   #9
Trinelise
Medlem
 
Trinelise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Oslo
Alder: 59
Innlegg: 175
Trinelise har en fantastisk aura rundt segTrinelise har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kolestrol og for mye jern i blodet (hematomakrose)?

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Korrekt,Kolseterol kan gå litt opp i starten for så å gå ned når kroppen er tilvennet ketose. MEN jeg vet at mange bedriftsleger tar prøver i hytt og vær, bla, kolesterol på mennesker som ikke er fastende.
Hvor høy var din ferritin? er den over 1000 kan du ha hemokromatose. Er den under har du det neppe og trenger kansjke ikke blodtapping, men meld deg evt som bloddonor
Det finnes gentest for å sjekke ut om du er bærer av hemokromatose gen med et eller to gener for hemokromatose. de med to kan utvikle sykdommen hemokromatose med skader på lever og buksputtkjertel ofte når de blir 50 -60 år gamle
Å ha gener for for høyt opptak av jern er ingen sykdom!
Vennlig Hilsen
Torkil

Hei!

Og takk for svar!
Prøven (S-ferritin) min har de to siste gangene vært på 205 og 216 (ref område 10-165). Prøvesvarene mine er jo langt unna 1000, men leste på nett at kvinner med verdier fra 150-200 burde sjekke seg med tanke på Hematomakrose. Det er vel kanskje mer en tilstand enn en sykdom, men ille nok hvis det ikke blir fulgt opp. Min mor ble tappet for blod en gang i uken i ett halvt år når det ble oppdaget på henne og hun hadde langt fra noe 1000 i verdier, men det er kanskje forskjellige referanser.

Ellers kan jeg bekrefte som du sier, kolestrolprøven min ble ikke tatt fastende...og det er kanskje ganske så viktig?

Hilsen Trinelise

Trinelise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-01-08, 16:49   #10
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Kolestrol og for mye jern i blodet (hematomakrose)?

Hei
Som sagt Hemokromtose er en sykdom som kan oppstå når jerninnholdet i blodet i mange år et veldig høyt ( referanseverdiene er de samme) gjerne 100-1500. Jernet avleires i lever og bukspyttkjertelen og skader disse organer. Behandlingen er å fjerne blod ( og dermed jern) samt å unngå å spise jerntilskudd og jernholig mat ( spinat og innmat)

Å ha høyt ferritin er ingen sykdom!!!!!!!!!

Meld deg som bloddonor, da lever du lenger ( Finsk undersøkelse) og ferritinet går ned hvis det er viktig for deg.

Typisk at en bedriftshelsetjeneste tar kolessteroltest uten man er fastende. Det virker jo som om de heller ikke har tenkt seg å følge det opp.
I praksis tar de prøver, gjør arbeidstakerne redde og så må fastlegen rydde opp. Det er mye "brød og sirkus" i den bransje.
Ehhh , dette blev vel en liten digresjon.

Vennlig Hilsen
Torkil


Sist redigert av Torkil : 19-01-08 kl 09:45.
Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 14:08   #11
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sv: Kolestrol og for mye jern i blodet (hematomakrose)?

Mye interessant lesing her.

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 22:57   #12
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Kolestrol og for mye jern i blodet (hematomakrose)?

Hei
Unnskyld at jeg trenger meg på, men jeg vil bare nevne dette:
Jeg har ei venninne som har fått porfyria PCT, for hennes del var det visstnok arvelig, men andre kan rammes sporadisk.
Det er så mange som sliter i systemet i årevis uten å få stilt noen diagnose, og derfor er det i alle fall lurt å vite at det kan finnes noe mer i kjølevannet av for mye jern i blodet. Her er en grei side:

http://www.helse-bergen.no/avd/napos...er/pct/pct.htm

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 00:55   #13
siljen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kolestrol og for mye jern i blodet (hematomakrose)?

heisann..
eg er en jente på 19 som har arvelig hematomakrose.
ferritinet skal ligge på 18-160 og mitt va betraktelig høyere, og ble dermed sendt videre til en legen som hele familien min(søskene mine) bruker. der ble eg øyeblikelig sotte i gang me ukentlig tapping og fremtidig "skylling" av blodet, visst ferritinet er høyt og noen i familien din har det burde du gå til en spesialist eler på syehuset og skjekke deg for det. det kan være at du slipper å tappe..for min far gikk bort som resultat av sykdommen, de klarte å fjerne hematomakrosen men da var det allerede blitt til kreft.. og man har sykdommen livet ut, ingen problem, det er kun at men må passe på jernet litt mer, og gjerne kosthold og litt av alkoholinntak osv. Man skal leve helt normalt, så går alt fint. når legene syns du har nådd den ferritin høyde som passer så må man tapp alt fra 2-5 ganger i året for å holde ferritin høyden oppe så alt ordner seg uannsett, man må jo bare leve med den.
mvh silje

  Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 10:21   #14
marquise
Medlem
 
marquise sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Sørlandet
Alder: 64
Innlegg: 124
marquise er virkelig snillmarquise er virkelig snillmarquise er virkelig snillmarquise er virkelig snill

Sv: Kolestrol og for mye jern i blodet (hematomakrose)?

Hei! For ordens skyld, - det heter hemokromatose!

Jeg har fått påvist hemokromatose med gentest for flere år siden. Blir tappet for blod 4 ganger i året, og det funker veldig fint,- altså ingen "hokus-pokus".

Lykke til!

__________________







marquise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 03-11-08, 11:42   #15
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Kolestrol og for mye jern i blodet (hematomakrose)?

Skal bare nevne at kaffe er ypperlig for å tappe jerninnholdet i blodet. Ray Peat er kontroversiell, men artig.

Fløte + kaffe = mocca-smak. Veldig, veldig digg.

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no