Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Insulinresistens kan den bli mindre.

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-05-05, 09:39   #1
pysa
Ubekreftet Medlem
 
pysa sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Telemark
Alder: 47
Innlegg: 104
pysa er ny på veien

Insulinresistens kan den bli mindre.

Noen som vet om insulinresistensen kan bli bedre... altså at man ikke er så resistent lenger?

Jeg får jo aldri somlet meg til legen for å be om en slik c-peptid prøve.... og nå har jeg jo levd på lav karbo i 9 uker og gått ned 7,3 kg.... Kan det ha innvirkning på prøvene?
I og med at jeg spiser så lite karbohydrater at insulinverdiene naturligvis vil være mye lavere?

Vil be om metformin...mest for å bli kvitt de andre symptomene på pcos som uønsket hårvekst og uren hud...og litt hjelp med kiloene. Hadde jo vært kjedelig om jeg ikke får metformin nå pga at jeg har vært så "flink" selv....


Noen som vet? ( albertine kanskje????)

__________________
PYSA









pysa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Gammel 07-05-05, 09:47   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Insulinresistensen forsvinner ikke, men den kan holdes i sjakk. Spiser du lavkarbo så forsvinner symptomene, og kroppen klarer å regulere seg bra selv. Nå er det jo sånn at jo lenger du går med høye insulinverdier jo mer øker de, så hvis du har hatt høye verdier tar det nok en tid før de er nede i normalområdet. Dette har jeg sakset fra en annen side:

"Når det gjelder normalverdier, så må vi først si litt om hva som ligger i dette begrepet. Det såkalte "referanseområdet" ("normalområdet") ligger offisielt i Norge på 0,22 - 1,4 nmol/l. Dette "normalområdet" er satt utfra en studie på hjertesyke, middelaldrende menn i Vestfold, hvor vi selvfølgelig kan forvente at mange av disse er både overvektige og insulinresistente. Øvre "normalområde" ble besluttet økt i Norge i 2002, fra 0,7 til 1,4 som øvre grense, på bakgrunn av studien ovenfor.
Det er altså fra 2002 blitt definert som normalt å ha forhøyde insulinnivåer, og det er det jo også, når vi vet at omtrent en tredjedel av befolkningen har det som kalles insulinresistens, i større eller mindre grad. Med insulinresistens menes det at insulinet "virker dårligere", kroppens celler har blitt "motstandsdyktige" mot insulinvirkningen, og dette resulterer i at kroppen må produsere mer og mer insulin, jo mer insulinresistent man blir. Altså en ond sirkel. "Normalområdet" som går opp til 1,4 nmol/l er altså definert ut fra målinger på middelaldrende personer med en gjennomsnittsalder på 55 år, hvor minst en tredjedel altså er insulinresistente.
Det vi kan slutte av det, er at verdiene som oppgies som "normale", ikke er det samme som ønskelige / optimale verdier. Det er nå altså blitt definert som "normalt" å ha en c-peptid på f.eks. 1,3, i den betydning at det er vanlig i befolkningen. Men det er langt fra ensbetydende med at dette er helsemessig ønskelig eller gunstig !
C-peptid stiger også med økende mengde kroppsfett, og synker med synkende mengde kroppsfett.

For å finne ut om man er insulinresistent (hvilket 80-90%; av overvektige er)(Mao. er det stor sjanse for at du er det) så må man også ha en rekke andre tallverdier og blodprøvesvar enn bare c-peptid.
Men ut fra praktiske hensyn, så kan man sette opp følgende tall for ønskelige c-peptid verdier:

Ideelt: 0,3-0,4 (hos friske, ikke insulinresistente, slanke personer)

Sannsynlig insulinresistens: verdier >; 0,7

Betydelig insulinresistens:>; 1,0

Når man har c-peptid over 1,0 så er man sannsynligvis så insulinresistent at det kan være fornuftig å forsøke medikamentell behandling med et preparat som heter metformin / Glucophage, i en periode. Dette senker insulinresistensen, og kroppen svarer således med å kunne produsere mindre insulin. Hvilket er ønskelig, i forhold til vektnedgang, da det å forsøke å slanke seg med så høye insulinverdier som f.eks. du har, er som å forsøke å kjøre bil med håndbrekket på."

Hvis du vil ha metformin så synes jeg du skal be om at legen tar prøver av deg. Men husk at et lavkarbo kosthold gjør omtrent det samme for kroppen som Metformin, så jeg vil tro at når insulinverdiene senkes så vil du oppleve at symptomene ikke blir så markante?

  Svar med sitat
Gammel 07-05-05, 09:51   #3
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

Ojj.... dette var bra info Albertine.... og info jeg også trengte! Tusen takk!

__________________
Nooria






Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 07-05-05, 10:05   #4
pysa
Ubekreftet Medlem
 
pysa sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Telemark
Alder: 47
Innlegg: 104
pysa er ny på veien

Takk for svar... Skulle nok bett om metformin før jeg startet dietten... men men... Får komme meg til legen.

Ja symptomene er bedre... men hadde håpet på at metforminen skulle gjøre de enda mindre!!

__________________
PYSA









pysa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Gammel 07-05-05, 11:30   #5
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

I følge denne siden kan insulinresistens behandles gjennom livsstilsendringer. Sunt kosthold, vekttap, mosjon og å kutte røyken er de viktigste faktorene for å unngå resistens. I følge samme kilde kan medisiner som metformin hjelpe, men det er mindre effektivt enn livsstilsendringer.

Dette betyr at hvis du klarer å holde deg på en diett med lite karboydrater og er mer fysisk aktiv, gir du deg selv en BEDRE kur enn medisinene kan gi deg.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 07-05-05, 11:47   #6
DrPork
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 44
DrPork er en juvelDrPork er en juvelDrPork er en juvel

Som det fremkommer av sakset info ovenfor, er insulinresistens reversibel, men den vil alltid ligge latent. C-peptid som nevnes her er et mål på dette, men på et område rundt 1.0 kan man ikke se seg blind på bare denne verdien. Man bør også måle fastende insulin og blodsukker. Med disse variablene kan man bruke en matematisk modell, HOMA-IR, og beregne grad av resistens. HOMA er anerkjent internasjonalt, og brukes desverre av relativt få leger i Norge.

Metformin kan hjelpe her, men ved en relativt lav insulinresistens, bør kost og mosjon være førstevalget. Selv om det er et god kjent og dokumentert legemiddel, har det sine bivirkninger. Gullstandarden er en sukkerbelastning, den tar alle landets fastleger. Så bør resultatet av denne måles opp mot HOMA og c-pep.

Er det c-peptid i området 1.0 - 1.8 bør kost og mosjon være førstevalget, og det er utrolig hvor raskt dette lar seg reversere. Fra 1.9 og opp, kan metformin være et alternativ.

DrPork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert og naturlig lav GI Svar med sitat
Gammel 14-05-05, 09:38   #7
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Blodverdiene endrer seg

Det gjorde de hos meg.
Hadde tatt blodprøver før jeg var på Lindbergklinikken, samt før jeg startet med Metformin. 4 1/2 måned senere, hvorav 4 1/2 mnd med Lindbergkost og 4 med Metformin, så var ikke blodprøvene mine til å kjenne igjen. Alle fastende verdier var omtrent normale.

Men nå etter 2 svangerskap og uten lavkarbo mat, samt ammeperioder uten Metformin
så er mine blodverdier like "ille" som før. Så insulinresistensen er vel varig, men en kan holde den i sjakk med lavkarbomat (og Metformin). (litt rotete sagt men...).

Lykke til hos legen da!

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.

Sist redigert av Mum 4 2 : 14-05-05 kl 13:50.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-05-05, 21:27   #8
Lynx Lynx
Medlem
 
Lynx Lynx sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: på et lite rom på 666 dm2, foran en dataskjerm.
Innlegg: 64
Lynx Lynx har en fantastisk aura rundt segLynx Lynx har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Muskat

I følge denne siden kan insulinresistens behandles gjennom livsstilsendringer. Sunt kosthold, vekttap, mosjon og å kutte røyken er de viktigste faktorene for å unngå resistens. I følge samme kilde kan medisiner som metformin hjelpe, men det er mindre effektivt enn livsstilsendringer.

Dette betyr at hvis du klarer å holde deg på en diett med lite karboydrater og er mer fysisk aktiv, gir du deg selv en BEDRE kur enn medisinene kan gi deg.

Muskat

Men dersom man har PCOS som medisinene også skal hjelpe mot? Ikke bare insulinresistens? Er de da til hjelp eller ikke??

(det knaker i de små grå nå)

gaupe

__________________


Jeg prøver igjen etter babyen.


"Jeg kan forestille meg viktigere ting folk kan gjøre enn å bekymre seg over formen på magen. "
Mary Steenburgen
Lynx Lynx er avlogget   Min kostholdsfilosofi: alt som fungerer.. så lenge det er lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Plantetråden! mofe Generell diskusjon 50 09-04-10 16:53
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
1000 tråden!!! HP Livets lyse side 1036 23-05-06 13:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no