Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kutte karbohydrater hos en toåring?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-04-11, 17:49   #101
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Hmmmm.... jeg hadde engentlig tenkt til å svare på det Frøken Scott svarte meg, men Supera har egentlig dekket det meste der.... og når jeg ser hvordan hun svarer Carisma, så tenker jeg at det blir litt meningsløst å diskutere her... for her har vi visst en ny Kari.

Det er ganske drøyt å si at noen lever en livsløgn fordi de hevder at de la på seg av det du velger å kalle sunn mat. Litt mer ydmykhet kan du nok med hell vise.... og det gjelder forøvrig enkelte andre her også.

Hvis vi kan holde denne diskusjonen litt saklig fremover, så hadde det vært fint. Hvis det ender opp med drittslenging og personangrep, så blir jeg nødt til å sette ned foten. Det siste her er sagt som moderator, og ikke som deltaker i diskusjonen.

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 18:11   #102
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.


Charlott: Beklager, men datteren din ble ikke sykelig overvektig av de matvarene du beskriver. Da lyver dere for dere selv. Det høres muligens brutalt ut, men man blir ikke så feit av gulerøtter, grovbrød og frukt. Jeg ble også feit på de matvarene der...OG alt den andre søpla jeg stappet i meg ved siden av. Man må stikke fingeren i jorda, altså. Selv om det gjør vondt. Fedme er selvforskyldt, med unntak av spesielle tilfeller som er irrelevante i de fleste diskusjoner.

Glise.... så du forteller meg at du faktisk vet mer om hva mine barn vokste opp på, enn hva jeg gjør?? Fordi det strider mot dine ideèr og overbevisning? Vi bodde 3.7 mil unna nærmeste gatekjøkken/butikk/kiosk, har du en teori om hvor søplematen hun, i følge deg, spiste kommer fra? Kan garantere at hun ikke syklet 3.7 mil x2 for å kjøpe junk
Mine 3 fikk den samme maten, ei ble ekstremt overvektig, en undervektig og en normalvektig.
Du har forøvrig en rimelig nedlatende tone i dine svar, er det bevisst?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 18:22   #103
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Jeg har aldri møtt en eneste tjukkas, (og jeg har møtt en del opp gjennom åra), inkludert meg sjøl, som har blitt feit av frukt, brød og grønnsaker.

Men da var det jammen på tide du møtte en av oss da, i den grad man kan møte noen via datamaskinen.

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Mine 3 fikk den samme maten, ei ble ekstremt overvektig, en undervektig

Samme med meg og broren min, jeg ble overvektig og han veldig tynn og i perioder undervektig. Den største forskjellen på oss ellers var at jeg trente 3-4 ganger i uka (fotball, sykling og ski hovedsaklig) mens han ikke trente noenting
Og at han elsket brødmat og andre karbo-ting, mens jeg tvang det i meg

Og ang det å skaffe seg junk food, det var helt uaktuellt for meg også, litt pga slik avstand du beskriver, men mest fordi jeg ikke ville bli sett død med junk eller godteri i ungdommen! Jeg sliter fortsatt med om folk ser jeg kjøper "feil" ting. Så jeg gikk heller i dagevis uten å spise i perioder... DET var effektivt for vekta det! Bare feil vei!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 18:27   #104
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Samme med meg og broren min, jeg ble overvektig og han veldig tynn og i perioder undervektig. Den største forskjellen på oss ellers var at jeg trente 3-4 ganger i uka (fotball, sykling og ski hovedsaklig) mens han ikke trente noenting
Og at han elsket brødmat og andre karbo-ting, mens jeg tvang det i meg

Samme fordelinga hos mine to, min datter red og jobbet en del i staller i nabolaget. Definitivt den mest aktive av mine barn! Mens mors kjekke pode satt på rommet og holdt på med sine duppeditter ....

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 18:28   #105
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Samme fordelinga hos mine to, min datter red og jobbet en del i staller i nabolaget. Definitivt den mest aktive av mine barn! Mens mors kjekke pode satt på rommet og holdt på med sine duppeditter ....

Bruttern lå stort sett under en bil og skrudde. kanskje derfor han ble tynn, ikke plass til mer under der?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 18:34   #106
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Storebror er supertynn, storesøster er tykk, jeg er var tynn inntil jeg fikk ungene og lillebror er operert. Vi fikk alle som barn den samme maten og vi var alle meget aktive. Så at man reagere ulikt på maten er jeg ikke i tvil om.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 18:37   #107
ninagronn
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Nordnesøy
Alder: 55
Innlegg: 114
ninagronn er ny på veien

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Vi er en familie på 6. Fire voksne og to barn, en på 8 og en på 3. Jeg har levd lchf i over ett år og resten av familien siden januar i år. Han på 8 har også fått lavkarbo og har vært mye roligere enn før, men nå i påska har han spist kneipbrød, og dermed begynte han å leite i skapa etter noe "godt", og sulten var han hele tiden, dette ble bare værre og værre utover påsken og de første dagene etterpå. Nå de siste dagene har det vært tilbake til moderat lavkarbo også på han, og han er en mye roligere gutt igjen. Så det er ihvertfall ingen tvil om hvilket kosthold han skal fortsette med.

__________________


ninagronn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 18:39   #108
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

At man tåler kh dårlig, er en ting - men du skal stappe i deg en god del mer enn det for å bli f.eks 50 kg overvektig. Eventuellt svære mengder - og da er det vel strengt tatt porsjonene det er noe galt med...? En ting er å lure seg sjøl litt, men dette er hinsides selvbedrag. Om man må ty til en slik livsløgn for å forklare/leve med sin overvekt, så ok - men ikke framstill det som noen universell sannhet.

Å si at overspising er årsaken til overvekt er faktisk like banalt som å si at overdrikking er årsaken til alkoholisme. Det ligger mye mer bak overvekt enn bare at man har spist mer enn man forbrenner. Kalori ut og kalori inn er ikke så simpelt som mange tror.

Du kan jo f.eks. lese denne artikkelen av dr Sofie Hexeberg (og denne). Det står mer i boka til Hexeberg da, men den har jeg ikke her (er på jobb). Ei jente som hadde blitt fulgt opp av helsevesenet med flere timer trening i uka med fysioterapeut i flere år, og hun "slanket" seg opp til 265 kg i en alder av 25 år! Dette er et ekstremt tilfelle, men hun er ikke alene om å spise seg feit HCLF-lavkalori-mat. Hvis kroppen går lett i fettlagring kan andre celler sulte og det meste av energien gå til fettlagring. Og hvordan får man kroppen i fettlagringsmodus? Spise høykarbo...

Det er flere her på lavkarbo som har vært flinke til å telle kcal og har spist lite kcal på HCLF uten resultater og fått beskjed om at de har undervurdert kalorimengden de har spist fordi hadde de faktisk spist så lite som de påstår så skulle de gått ned i vekt. Til tross for at de har veid hver smule. Så begynner de på LCHF og regner fortsatt ut kcal, men spiser til de er mette og får beskjed om at da har de overvurdert kalorimengden fordi det går ikke an å gå ned i vekt når man spiser så mange kcal.

Hvor mange overvektige dyr ser du i naturen som lever på sin naturlige kost? Selv om de har mer en god tilgang på mat, så skal det mye til for at de blir overvektige. Da har de en sykdom.

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Forøvrig er det bare vås og si at man ikke vokser i høyden på kh, den norske vernepliktige mann har blitt en god del høyere de siste 150 åra.

Jeg vil at du skal sammenligne før korn og etter korn, ikke etter korn og etter korn men med bedre helsevesen.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 18:45   #109
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Fjasnissen: Så vidt jeg vet har jeg ikke et eneste sted kalt den omtalte maten sunn - om jeg tar feil, vil jeg gjerne at du viser meg hvor? Takk.

Jeg har hittil blitt kallt arrogant, ignorant, nedlatende, uvitende. Er det personangrep? Kari vet jeg ikke hva er/hvem er - så hva du mente med det er muligens en intern greie.

Charlott: Jeg har en tendens til å respondere på nedlatenhet med det samme, så det er nok riktig observert.
Jeg har også 3 barn, ( nesten voksne nå) to slanke og en overvektig. De har fått i utgangspunktet samme kost. MEN! De har ikke inntatt samme porsjoner, og sistemann har spist oftere, og også mye utenom hjemmet. Jeg regner med at datteren din ikke har tilbrakt 24 timer i døgnet hjemme? Jeg veit det er vondt, og det er så lett å tenke at det må være noe annet enn bare kalorier inn-kalorier ut. Og noen tåler helt klart kh dårligere enn andre, men det opphever ikke de termodynamiske lover. Blir man så overvektig, så spiser man for mye, evt trener for lite. Når det er sagt, så betyr ikke det at løsningen er like enkel. Den er alt annet enn det, og når det handler om ungene våre er det ekstra vondt. Kjærlighet gjør blind, jeg kunne ikke skjønne hvordan minsten kunne veie så mye, og først da vi fikk kartlagt hva og hvor mye som egentlig ble spist, fikk jeg en oppvåkning. Og som forelder i ei gruppe for overvektige barn og unge, ser jeg det samme om og om igjen. Når matinntaket kartlegges 100%, får mange seg en overraskelse. Her er det først og fremst de unge som skal ha ros, forøvrig - det krever sitt å være så ærlig.

Forøvrig er det fint om debattantene holder seg til det jeg faktisk sier, og ikke det de synes jeg sier - som muligens passer bedre inn i deres argumentasjon.

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 18:55   #110
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Frøken Scott, du har tydligvis ikke fått med deg at om kaloriene er i karbohydratsform går det an å bli feit av å spise for få kalorier i forhold til det kroppen din behøver.
Ie. en kan bli feit selv om en sulter...

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 19:00   #111
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.


Charlott: Jeg har en tendens til å respondere på nedlatenhet med det samme, så det er nok riktig observert.
Jeg har også 3 barn, ( nesten voksne nå) to slanke og en overvektig. De har fått i utgangspunktet samme kost. MEN! De har ikke inntatt samme porsjoner, og sistemann har spist oftere, og også mye utenom hjemmet. Jeg regner med at datteren din ikke har tilbrakt 24 timer i døgnet hjemme? ....(klippet vekk en masse bla-bla-bla )

Var jeg nedlatende mot deg da jeg skrev om min datter, siden du svarte slik?
Min datter var overvektig allerede som 1-åring. Hun hylte som besatt og var høyt&lavt, kunne tilogmed sette seg ned og spise rent hvetemel om det var det hun fikk tak i Desperat sulten - fordi jeg allerede da regulerte matmengden hennes nedover. Hun fikk grovt brød, havregryn, masse potet og andre rotgrønnsaker, gumlet frukt og gulrøtter fordi det var "riktig" å gi en overvektig unge. Og det Grete Roede & co sa "mettet uten særlig kalorier".
Men for all del, hun kan selvsagt ha kommet seg ut av barnegrinda og spist ting jeg ikke vet om (man skjønner at man egentlig kjeder seg når man gidder å svare på slikt, venter på sambo så vi får spiiiist! )

Når hun flyttet hjemmefra som 16-åring ( ut av mitt naziregime mtp maten) og på internatskole for elever med særskilte behov (altså elever som får ekstra oppfølging på ALLE områder, inkl måltider) gikk hun opp fra ca 100+ kg til ca 130 kg på ett år.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 19:04   #112
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Bestemamma: Aha...oppheving av de termodynamiske lover, altså? Spennende...du har kanskje en link jeg kan få, til en studie, eller annen vitenskapelig holdbar dokumentasjon på dine påstander?

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 19:04   #113
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Når matinntaket kartlegges 100%, får mange seg en overraskelse.

Men hva når man har kontroll over 100% av matinntaket, og der fortsatt ikke stemmer med slik helsevesenet, termodynamikken og ander lover mener man burde fungere da?
For min del begynte jeg å lyve. Jeg innrømmer det gjerne. Jeg løy om at jeg hadde spist de knekkebrødene som jeg hadde hivd i søplekassa på skolen. Jeg løy om middagen jeg kastet opp igjen. Jeg la på 2 mellommåltider rundt treninga. Jeg tok mat i skapene og ga til grisene så de skulle tro jeg spiste den. Jeg jugde meg opp til 800 kcal pr døgn, når sannheten var at jeg lå på 4-500.
Hadde jeg visst i 14-15 års alderen hva jeg vet nå, enda bedre, hadde mine foreldre visst det jeg vet nå, hadde både deres og mitt liv sett ganske anderledes ut!
Forøvirg finnes det haugevis av informasjon som forklarer hvorfor de kjente "reglene" ikke gjelder for alle innen kosthold og næringsopptak. Innleggene av Pål her inne er et sted å begynne, "Bedre uten brød" boka et annet.
Denne tråden av Pål er spesielt interessant i forhold til insulinressistens (som de fleste overvektige har) og hvordan forbrenningen reduseres. http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23692

__________________
Persistance pays!

Sist redigert av Carisma : 30-04-11 kl 19:10.
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 19:10   #114
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Fjasnissen: Så vidt jeg vet har jeg ikke et eneste sted kalt den omtalte maten sunn - om jeg tar feil, vil jeg gjerne at du viser meg hvor? Takk.

Jeg har hittil blitt kallt arrogant, ignorant, nedlatende, uvitende. Er det personangrep? Kari vet jeg ikke hva er/hvem er - så hva du mente med det er muligens en intern greie.

Charlott: Jeg har en tendens til å respondere på nedlatenhet med det samme, så det er nok riktig observert.
Jeg har også 3 barn, ( nesten voksne nå) to slanke og en overvektig. De har fått i utgangspunktet samme kost. MEN! De har ikke inntatt samme porsjoner, og sistemann har spist oftere, og også mye utenom hjemmet. Jeg regner med at datteren din ikke har tilbrakt 24 timer i døgnet hjemme? Jeg veit det er vondt, og det er så lett å tenke at det må være noe annet enn bare kalorier inn-kalorier ut. Og noen tåler helt klart kh dårligere enn andre, men det opphever ikke de termodynamiske lover. Blir man så overvektig, så spiser man for mye, evt trener for lite. Når det er sagt, så betyr ikke det at løsningen er like enkel. Den er alt annet enn det, og når det handler om ungene våre er det ekstra vondt. Kjærlighet gjør blind, jeg kunne ikke skjønne hvordan minsten kunne veie så mye, og først da vi fikk kartlagt hva og hvor mye som egentlig ble spist, fikk jeg en oppvåkning. Og som forelder i ei gruppe for overvektige barn og unge, ser jeg det samme om og om igjen. Når matinntaket kartlegges 100%, får mange seg en overraskelse. Her er det først og fremst de unge som skal ha ros, forøvrig - det krever sitt å være så ærlig.

Forøvrig er det fint om debattantene holder seg til det jeg faktisk sier, og ikke det de synes jeg sier - som muligens passer bedre inn i deres argumentasjon.

Hva er det du forsøker å oppnå her inne? Hva er målet ditt for å beskylde folk for å lyve om hva de faktisk har spist når de ble overvektige og hva tror du skjer når du gjentatte ganger viser at du kan overhode ingenting om lavkarbo og hvordan kroppen fungerer med mindre karbohydrater.

Når alle her er så grusomme og arrogante, hvorfor er du her da? Dette er et forum for spesielt interesserte, nemlig lavkarbo. Du finner ingen av oss på noe treningsforum for å fortelle folk at det ikke er nødvendig å trene, vi har ikke behov for å fortelle vektklubben.no at de er helt på tryne og at lavkarbo er det eneste saliggjørene.

Vi er her for vår egen helse, her møtes vi og deler vår kunnskap. Dersom du ikke vil ha kunnskapen så er det selvfølgelig helt i orden, men det er et stykke derfra til å direkte bekylde brukere å lyve.

Det er faktisk frivillig å være her, om du er interessert så finner du lenker til massevis av forskning og informasjon som er dokumentert. Men så lenge du mener og tror så er diskusjon nyttesløst for du har bestemt deg på forhånd.

Mange her inne har opplevd i åresvis å bli beskyldt for å spise for mye og spise junk og det er kalori inn-kalori ut som er det eneste riktige. Her finner man likesinnende som forstår at verden ikke er så enkelt, kroppen er ikke en maskin og alle kropper er ikke like og reagerer ikke likt på mat. Mange har endelig kunnet redusere antall kilo på en sunn og forsvarlig måte med legens velsignelse og så kommer du og forteller at man er arrogant og ikke ydmyk nok?

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 19:17   #115
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Bare en kjapp kommentar før jeg legger småen her; samtidig som det er trist å lese om alle som har lagt på seg av vanlig "sunn" mat, så er det veldig nyttig lesing! At vi mennesker utvikler livsstilssykdommer allerede i barneårene er utrolig trist. Jeg håper moderat lavkarbo brer om seg enda kjappere slik at dette blir retningslinjene framover. Det vil spare mange for mye vondt i oppveksten.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 19:27   #116
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

At vi mennesker utvikler livsstilssykdommer allerede i barneårene

Noen av oss er nok født med det. Når jeg ser bakover og rundt i slekta, er det mange tegn på at det ligger endel i genene. Det som er veldig interessant er at det slår ut i forskjellig form, men sannsynligvis stammer fra det samme. Blandt annet ei tremenning med ME og diverse matintolleranser. Hun tør desverre ikke legge seg på lavkarbo pga intolleransene, men symptomene hun hadde som ung var helt lik mine med unntak av vekta.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 19:28   #117
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Og noen tåler helt klart kh dårligere enn andre, men det opphever ikke de termodynamiske lover. Blir man så overvektig, så spiser man for mye, evt trener for lite. Når det er sagt, så betyr ikke det at løsningen er like enkel. Den er alt annet enn det, og når det handler om ungene våre er det ekstra vondt. Kjærlighet gjør blind, jeg kunne ikke skjønne hvordan minsten kunne veie så mye, og først da vi fikk kartlagt hva og hvor mye som egentlig ble spist, fikk jeg en oppvåkning. Og som forelder i ei gruppe for overvektige barn og unge, ser jeg det samme om og om igjen. Når matinntaket kartlegges 100%, får mange seg en overraskelse. Her er det først og fremst de unge som skal ha ros, forøvrig - det krever sitt å være så ærlig.

Ja, men hvorfor spiste h*n så mye? Fordi for mye energi gikk til fettlagring og for lite til muskler og annet som trengte energi. Kroppen kan lagre fett som bare det, og man blir trøtt og sulten fordi kroppen mangler energi. Man blir ikke feit fordi man er lat som regel, men man blir lat fordi man legger på seg!

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Bestemamma: Aha...oppheving av de termodynamiske lover, altså? Spennende...du har kanskje en link jeg kan få, til en studie, eller annen vitenskapelig holdbar dokumentasjon på dine påstander?

Svarer for bestemamma, jeg. Her er en fin link. Les f.eks. det om futile cycles.

Sitat:

Where does all the excess energy go? [...]
The other reason is that the body increases futile cycling. What are futile cycles? Futile cycles are what give us our body temperature of 98.6 degrees. Futile cycles are just what the name implies: a cycle that requires energy yet accomplishes nothing. It operates much like you would if you took rocks from one pile and piled them in another, then took them from that pile and piled them back where they were to start with. A lot of work would have been expended with no net end result.

The body has many systems that can cycle this way, and all of them require energy. Look up the malate-aspartate shuttle; that’s one that often cycles futilely.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 19:41   #118
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Okei... Etter at jeg har lest gjennom tråden vil jeg bidra litt...

  • For det første:
Veksthormoner (somatotropiner) som produseres i hypofysen er den hormonen som sørger for at barn vokser i høyden. Den opptrer i løpet av de første 30-90 minutter av nattesøvnen som er da hypofysen skiller ut hormonen mest. Tilstedeværelse av insulin hindrer at denne veksthormonen skiller seg ut. Hvis man spiser mat som utskiller insulin etter 3-4 timer før man skal gå å legge seg, så vil veksthormonen ikke komme.

Kilde: VoF nr1

  • For det andre:
Termodynamikkens lover gjelder uansett.
Når det kommer til vektoppgang (altså legge på seg) så er regnestykket ikke lenger:
dE(t)/dt= Qinn(t)-Qut(t)

Den er mer komplisert, men jeg gidder ikke å repetere meg selv på en lørdagskveld, og får heller referer tilbake tidligere innlegg som jeg har skrevet, dere får hele søke på kalorier.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 19:48   #119
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Noen av oss er nok født med det. Når jeg ser bakover og rundt i slekta, er det mange tegn på at det ligger endel i genene. Det som er veldig interessant er at det slår ut i forskjellig form, men sannsynligvis stammer fra det samme. Blandt annet ei tremenning med ME og diverse matintolleranser. Hun tør desverre ikke legge seg på lavkarbo pga intolleransene, men symptomene hun hadde som ung var helt lik mine med unntak av vekta.

Jeg tror ikke vi er født med livsstilssykdommer. Men at noen av oss er genetisk disponert for å utvikle insulinresistens er jo helt klart. PCOS er jo veldig arvelig, desverre. Jeg kan også se spor av dette bakover i slekta, på samme måte som kreft.

Som foreldre kan vi bare gjøre det vi mener er best for våre barn. Jeg er glad jeg ved det jeg vet om lavkarbo for å gi min yngste datter de beste vilkårene i sitt liv. Jeg får bare håpe hun ikke har arvet min PCOS, slik min eldste datter har arvet. Om jeg hadde visst det jeg vet i dag hadde hun sannsynligvis ikke være en aktiv bruker av lavkarbo.no i dag (hun er 21 år). Heldigvis har min yngste datter god appetitt og er veldig glad i mat og i det sosiale ved selve måltidet. Hun er overhode ikke kresen, så vi har ingen problemer med å unngå sukker f eks.
Vi var forresten på besøk hos en annen familie i dag som serverte risengrynsgrøt og eplejuice. Det er faktisk første gangen snuppa spiser sånn grøt, og vi drikker til vanlig ikke juice, men vann eller melk. Og dere skulle sett henne sluke den grøten med sukker på Og for ikke å snakke om juicen! Hun bare var helt oppslukt av dette og stappet i seg godsakene. Kanskje jeg har fått et barn som benytter seg av muligheten til å stappe i seg raske karbohydrater og sukker når hun endelig får sjangsen?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 19:51   #120
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Okei... Etter at jeg har lest gjennom tråden vil jeg bidra litt...

  • For det første:
Veksthormoner (somatotropiner) som produseres i hypofysen er den hormonen som sørger for at barn vokser i høyden. Den opptrer i løpet av de første 30-90 minutter av nattesøvnen som er da hypofysen skiller ut hormonen mest. Tilstedeværelse av insulin hindrer at denne veksthormonen skiller seg ut. Hvis man spiser mat som utskiller insulin etter 3-4 timer før man skal gå å legge seg, så vil veksthormonen ikke komme.

Kilde: VoF nr1

  • For det andre:
Termodynamikkens lover gjelder uansett.
Når det kommer til vektoppgang (altså legge på seg) så er regnestykket ikke lenger:
dE(t)/dt= Qinn(t)-Qut(t)

Den er mer komplisert, men jeg gidder ikke å repetere meg selv på en lørdagskveld, og får heller referer tilbake tidligere innlegg som jeg har skrevet, dere får hele søke på kalorier.

?
Av og til føler jeg meg bare dum. Nå gjør jeg det. Hva er det du vil fortelle her?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 19:55   #121
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Handler ikke denne tråden om barn i lavkarbokost?

Var noen som argumenterte at barn trenger KH for å vokse? og da tenker jeg spesielt i høyden?

Så var det noen som diskuterte om å spise for mye og bli feit pga vedkommende spiste for mye.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 19:56   #122
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Jeg tror ikke vi er født med livsstilssykdommer.

Men det som er interessant er jo om det i såfall egentlig kan kalleslivsstilsykdommer? Som nevnt vokste jeg og broren min opp med samme livsstil, hvertfall hva mat angår. Men jeg ble syk av den, ikke han. Ved å kalle det en livsstilsykdom gjør jo helsevesenet det til at min livvstil var dårligere enn hans på tross av at vi fikk samme mat?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 20:02   #123
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Handler ikke denne tråden om barn i lavkarbokost?

Var noen som argumenterte at barn trenger KH for å vokse? og da tenker jeg spesielt i høyden?

Jo, det stemmer. Så det du skrev var at man ikke trenger det? Jeg skjønner ikke det utav innlegget ditt. Derfor jeg spør.

Så var det noen som diskuterte om å spise for mye og bli feit pga vedkommende spiste for mye.
Så den formelen du skrev over her betyr at man legger på seg ved å spise for mye, men du vil si at den ikke gjelder lenger?

Jeg spør bare fordi jeg er interessert, ikke for å være spydig. Jeg forstår ikke så avansert språk innen ernæring og helse. Har ikke lest så teknisk på dette. Bare vet at jeg har godt av lavkarbo, vet noe om insulin og insulinresistens.

men hva vokser barn av da? Kun proteiner og fett? Kan godt hende du har rett, at barn i aktivitet og vekst kan klare seg meget godt med minimalt med karbohydrater, men jeg har ikke sett noen studier gjort på dette. Eneste jeg har lest om barn på lavkarbo, er vel Fedon Lindberg. Hexeberg sa på en debatt her i Bergen at barn trenger ca 70 gram karbohydrater om dagen. Lav GI mat da.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 20:04   #124
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Men det som er interessant er jo om det i såfall egentlig kan kalleslivsstilsykdommer? Som nevnt vokste jeg og broren min opp med samme livsstil, hvertfall hva mat angår. Men jeg ble syk av den, ikke han. Ved å kalle det en livsstilsykdom gjør jo helsevesenet det til at min livvstil var dårligere enn hans på tross av at vi fikk samme mat?

Det er ikke det jeg forstår av livsstilsykdommer, at det er den enkeltes livsstil som gjør at man blir syk. Men befolkningens livsstil som gjør at menneskene genetisk utvikler sykdommer. At flere folk får diabetes f eks, eller at flere får PCOS.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 20:05   #125
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Men det som er interessant er jo om det i såfall egentlig kan kalleslivsstilsykdommer? Som nevnt vokste jeg og broren min opp med samme livsstil, hvertfall hva mat angår. Men jeg ble syk av den, ikke han. Ved å kalle det en livsstilsykdom gjør jo helsevesenet det til at min livvstil var dårligere enn hans på tross av at vi fikk samme mat?

Jeg tror at barn kan bli født med livsstilsykdommer.
Barn av narkomane må jo rett og slett avvennes når de blir født. Barn av alkoholikere likeså. Så hvorfor ikke barn av sukkeravhengighet??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kutte ut melkeprodukter? Rebecca_Malin Lavkarbo generelt 6 03-04-10 01:05
"Norske talenter"-deltager slanket seg ved å kutte karbohydrater Fnutte Lavkarbo generelt 2 28-03-09 00:42
Hva bør jeg kutte ut? Romle Ketolysekuren 9 15-02-08 09:24
Må eg kutte aerobic no då? Konkelimonke Spørsmål og svar 7 26-01-07 21:42
Tips til å kutte ned på karbohydrater? nelli Generell ernæringsdebatt 6 16-06-04 15:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no