Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Starte på lavkarbo/ketose uten veiledning fra lege eller ernæringsfysolog?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-10-11, 18:33   #1
Bjørk
Juniormedlem
 
Bjørk sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 10
Bjørk er på en erverdig vei

Starte på lavkarbo/ketose uten veiledning fra lege eller ernæringsfysolog?

Jeg startet å spise lavkarbo for en måneds tid siden fordi jeg ble så inspirert av en venninne. Dette gjorde jeg uten annen veiledning enn å lese her, på nett og kjøpe hexebergs bok. Er det uansvarlig? Burde jeg hatt veiledning ettersom jeg antagelig gikk rett inni ketose? Blodprøveoppfølging? Ekstra vitaminer?

Etter et par dager med hodepine og kvalme gikk jeg ned fire-fem kilo på to uker. Deilig! Og så lett å spise så mye god mat.

Men så dro jeg på venninnetur. En del kommentare,r og holdninge,r om å være vanskelig i matveien gjorde at jeg ikke turde si at jeg nå spiste lavkarbo. Her hadde jeg ikke forberedt meg godt nok mentalt. Så det ble til at jeg spiste fellespizza, litt potet til biff, og jeg drak rødvin og spiste vanlig melkesjokkis.

Jeg gikk opp 1,5 kg på en helg. Og bestemte meg for å fortsette lavkarbo vel hjemme igjen. Men etter tre dager nå er jeg forferdelig uvel. Ligge på sofa uvel. Kvalm, svimmel og vondt hodet og i kroppen. Er dette er en dobbel-reaksjon på at jeg har hoppet inn og ut av ketose? Det føles mye verre enn sist og jeg er åpen for at jeg har f¨ått noe av det som går her rundt omkring.

Er jeg uansvarlig mot meg selv? Eller skal jeg kjøre på fortsatt, forberede meg bedre mentalt til neste spise-med-andre-anledning, og lese meg opp?

Takk for svar!

__________________



Bjørk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lett lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 19:05   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Starte på lavkarbo/ketose uten veiledning fra lege eller ernæringsfysolog?

Det du opplever er kroppens avrusning fra karbohydrater. Ikke farlig! Bare husk å drikke masse vann.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 19:42   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Starte på lavkarbo/ketose uten veiledning fra lege eller ernæringsfysolog?

Jeg vil si - skaff deg mer kunnskap. Lån noen bøker og les litt. Lavkarbo er ikke farlig på egen hånd, men kunnskap om hva som kan skje og når det skjer gjør veien lettere. Da kan du kjenne igjen ting å sette inn tiltak raskere.

Som man ser av spørsmålene på forumet her er det en del ting som går igjen. Spesielt om man satser hardt på lavest mulig karbohydrater uten å ha satt seg (tilstrekkelig) inn i temaet. Det gjør nok at en del går på en del unødvendige ubehangligheter underveis.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 20:01   #4
Bjørk
Juniormedlem
 
Bjørk sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 10
Bjørk er på en erverdig vei

Sv: Starte på lavkarbo/ketose uten veiledning fra lege eller ernæringsfysolog?

Men er det nok¨å lese seg opp? Burde jeg også få oppfølging og ta blodprøver?

__________________



Bjørk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lett lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 20:02   #5
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Starte på lavkarbo/ketose uten veiledning fra lege eller ernæringsfysolog?

Pass på å få i deg nok karbohydrater, det er lett å bli for "flink". Målet er sjeldent 0 karbohydrater, men 15-20 dersom du vi være i ketose.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 20:11   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Starte på lavkarbo/ketose uten veiledning fra lege eller ernæringsfysolog?

Opprinnelig lagt inn av Bjørk, her.

Men er det nok¨å lese seg opp? Burde jeg også få oppfølging og ta blodprøver?

Ja, det er nok å lese seg opp til å begynne. Og så er det som livet ellers - man kjenner etter og man spør andre. Har man kompliserende faktorer ... diabetes eller liknende kan det være greit å informere legen kanskje? Og om legen er helt lavkarbouvennlig så kan man jo føle seg alene. Men nødvendig? Nei... ikke om man lytter til seg selv.

Blodprøver er ikke nødvendig om du er frisk og grei i utgangspunktet. Lavkarbo er ikke farligere enn GR.

Mange synes det er greit å få tatt en utvidet blodprøvesjekk/-kontroll i forkant fordi den kan være kjekk å ha dersom man av en eller annen grunn må til legen for noe seinere og h*n henger seg opp i "lavkarbo". Det hender siden det fremdeles er relativt kontroversielt blant helsepersonell. (Det finnes folk her som omtrent har fått vite at lavkarbo er årsaken til alt galt...Da kan det være greit å kunne henvise til at "sånn så verdiene mine ut på vanlig kosthold".) Og så kan det være gøy å ha da. Det er mange her inne som har fått forbedrede verdier på lavkarbo. Det vet man jo ikke uten å måle først også.

Men man MÅ definitivt ikke. Det er mest for "før/etter"-bildene.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 20:24   #7
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Starte på lavkarbo/ketose uten veiledning fra lege eller ernæringsfysolog?

Opprinnelig lagt inn av Bjørk, her.

Men er det nok¨å lese seg opp? Burde jeg også få oppfølging og ta blodprøver?

Tja, jeg tenker som så: De færreste tar blodprøver når de spiser sukker og hvitt mel, noe som er opplest og vedtatt er uhelssomt.
Så hvorfor ta blodprøver når man går over til å spise sunn mat som bare gjør godt for kroppen?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 21:00   #8
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Starte på lavkarbo/ketose uten veiledning fra lege eller ernæringsfysolog?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Tja, jeg tenker som så: De færreste tar blodprøver når de spiser sukker og hvitt mel, noe som er opplest og vedtatt er uhelssomt.
Så hvorfor ta blodprøver når man går over til å spise sunn mat som bare gjør godt for kroppen?

For å ha det som et bevis på at en ikke har fått dårlige blodverdier av lavkarbo og ha sort på hvitt at "slik så verdiene mine ut før jeg begynte på lavkarbo".....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 21:05   #9
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Starte på lavkarbo/ketose uten veiledning fra lege eller ernæringsfysolog?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

For å ha det som et bevis på at en ikke har fått dårlige blodverdier av lavkarbo og ha sort på hvitt at "slik så verdiene mine ut før jeg begynte på lavkarbo".....

Ja, men det er ikke avgjørende for å starte på nytt kosthold.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 21:08   #10
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Starte på lavkarbo/ketose uten veiledning fra lege eller ernæringsfysolog?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Ja, men det er ikke avgjørende for å starte på nytt kosthold.

Nei, men det kan være til hjelp...evt. på et senere tidspunkt...greit å vite dette sånn helt i begynnelsen av en så gjennomgripende livsstilsendring som LCHF/lavkarbo kan være.......

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 21:23   #11
Bjørk
Juniormedlem
 
Bjørk sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 10
Bjørk er på en erverdig vei

Sv: Starte på lavkarbo/ketose uten veiledning fra lege eller ernæringsfysolog?

Får dere en mer voldsom reaksjon for hver gang dere evt. går inn og ut av ketose?

__________________



Bjørk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lett lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 21:32   #12
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Starte på lavkarbo/ketose uten veiledning fra lege eller ernæringsfysolog?

Jeg får ikke det, men jeg har for det meste vært i ketose i et helt år nå...bare rundt juletider kan jeg ha vært ute av ketosen et par dager om gangen...Har spist litt mer karber innimellom, men har ikke merket noe vesentlig når jeg har glidd inn og ut av ketosen.....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo uten ketose *Røyskatt* Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende 10 09-08-11 19:57
Ny bruker; første dag på lavkarbo. Trenger veiledning ang. dagsmeny VintageplaceLie Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende 6 29-07-11 03:23
Lavkarbo uten ketose? Minimus Spørsmål og svar 3 19-05-11 15:45
5 kilo ned, ketose eller lavkarbo? Lykkelig Lavkarbo generelt 5 30-03-11 10:19
Lege som kan lavkarbo ved blodpropp? StineK Fysisk og mental helse 3 29-07-09 18:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no