Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Nybegynner på induksjon

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-01-06, 23:46   #1
edina
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 52
Innlegg: 6
edina er på en erverdig vei

nybegynner

Jeg er i introduksjonsfasen, også lurer jeg på om jeg MÅ spise 20g karbo hver dag. Jeg spiser mindre en det. Jeg spiser så mye grønnsaker som gjør meg fornøyd, men det er altid 10-15g. Er det riktig?

Kan du anbefalle noen kosttilskud? Jeg har ikke startet med det enda, kanskje ikke bra?

Jeg har hver dag hodepine. på forskjelige tider på dagen og med forskjelig intensitet. Jeg synes det er hver gang etter jeg har spist. Jeg synes jeg drikker nok vann.

Ellers er jeg veldig tørst og tør i munnen så jeg drikker hele tiden.

Jeg har merket at jeg har fått dårlig onde, det er så sjenerende. Er det noe å gjøre med dette??

Jeg har til nå gått ned ca 5 kg.

Det er det jeg lurer på for nå. Ellers synes jeg at siden er ok

Hilsen fra edina.

edina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-01-06, 00:33   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Velkommen til spørsmål & svar

Du skal ikke spise så lite som 10-15 karber pr dag på Atkins, det er for lite. Det er viktig at du får i deg nok mat & grønnsaker. Spiser du for lite vil kroppen gå på sparebluss. Spesielt viktig er det med fett, proteiner og grønnsaker. Hver dag. Om du har en dag eller to innimellom med dårlig matstell gjør det ikke så mye, men bli det en vane risikerer du iallefall at vekttapet stanser opp..... ikke kjekt.

Du skal drikke minst 2.5 liter vann per dag. Jevnt fordelt utover dagen. Det er nornalt å være tørst, så bare hiv innpå.

Ikke mye å gjøre med dårlig ånde. Sukkerfrie pastiller kanskje ? Ikke alle syns det hjelper, men det er verdt et forsøk.

Har du lest boka ?

Hva er en typisk dagsmeny for deg ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-01-06, 00:11   #3
edina
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 52
Innlegg: 6
edina er på en erverdig vei
Unhappy

Sv: Nybegynner på induksjon

Men jeg er ikke sulten. Jeg er mett og fornøyd med det jeg spiser. Jeg har boka til Atkins og har lest den og blar jevnt i den.
Men som du sier har vekta mi stoppet opp de siste 3 dager og det er so frustrerende

Jeg spiser egg til frokost hver dag. Jeg pleier å ha litt sopp eller paprika eller ost.
Til lunch har jeg kyllingfillet eller lår med salat (isberg salat, tomater, paprika, agurk), eller middagsrester fra dagen før.
Til middag har jeg fisk/kylling/biff avhengig av hva jeg har hatt til lunch med salat eller kokte grønsaker (brokoli og blomkol eller asparges) eller samme grønsaker lett stekt i litt smør-melange (?) med ost på toppen.
til kvels, hvis jeg blir sulten, tar jeg middagsresster.
Jeg bestemmer meg på morningen hilke grønsaker jeg skal spise og måler opp mengden også fordeler jeg det til lunch og middag og litt til kvelds.

jeg lurer på hvorfor nedgangen har stoppet opp. Samme har jeg spist siden jeg startet og jeg har gått ned jevnt og trutt hver dag.

Jeg lurer på om orsaken kan vare at jeg har en låsning i ryggen. Jeg skal behandle det hos kyrropraktor nå til uka. Jeg synes jeg har lest ett eller annet sted på nettet at nedgangen kan ståppe opp hvis man har noen fysiske plager. Jeg har sovet veldig dårlig på grunn av ryggen og måte slite meg gjennom dagen, så jeg gleder meg til jeg skal besøke kyropraktoren min.

Siste 2 dager har jeg merket at søtsugget har begynt å melde seg eller bedre sagt behovet for å trøstespise. Og det er jo gjerne snop. Men jeg har klart å motstå. Jeg tok meg en liten bit ost og hakket den i små terninger og koste meg med det.

Jeg vet ikke ... akurrat nå føler jeg at jeg står i en blindgate, lit usiker på hva jeg skal gjøre og kan eller vill ikke snu tilbake.

Jeg håper du har noen tips til meg.

Hilsen edina

edina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-02-06, 23:01   #4
Nett
Seniormedlem
 
Nett sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 1.587
Nett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt likt

Sv: Nybegynner på induksjon

Hei Edina, håper det går bra med deg!
Jeg er også i gang med induksjonen på Atkins! Hvor lenge har du hold på?

Jeg spiser også egg til frokost, speilegg med stekt tomat og skinke - syns det er veldig godt. Dersom du måler opp gr.sakene hver morgen bør det jo bli riktig i løpet av dagen?? Teller du med karb. i egg og ost?

Jeg spiser ost )norvegia) til mellommål, og det er lov. Tar også 2-3 krom hver dag og det hjelper mot søtsuget. Man mister jo fort motivasjonen når vekten stopper opp, kanskje derfor du er litt "fysen"? Derfor er det lurt å ikke veie seg hver dag - vekten kan jo gå ned i "rykk og napp", er jo naturlig med er lite stopp innimellom.

Lykke til med ryggen

Nett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 05-02-06, 23:05   #5
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Nybegynner på induksjon

Åh, jeg blir så lykkelig når noen skriver både Atkins og Induksjon riktig....

Takk, og lykke til videre!

  Svar med sitat
Gammel 09-02-06, 13:42   #6
edina
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 52
Innlegg: 6
edina er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Nybegynner på induksjon

Hei Nett
Hyggelig å få tilbakemelding. Jeg har startet på Atkins fredag 13. januar og har til nå mistet litt over 6 kg. Og jeg har heldigvis kommet meg over denne kekken. Nå har jeg satt vekta litt til siden og masser ikke med å veie meg hver dag. Det var jo så spenende til å begynne med å se at kiloene raste ned.

Om det er lurt vet jeg ikke men jeg har faktisk sluttet å veie all mat jeg spiser, det gør meg nervøs. Men... jeg holder meg laaangt unna mat fra nei listen, og jeg spiser heller nøtter når jeg får lyst på dem og da i moderate mengder. Spiser salat og grønsaker hver dag. Når jeg synes det har blitt kjedelig spiser jeg 4-5 tomater pr dag. Jeg sjonglerer med grønnsaker fra ja listen. Appetiten min er ikke så stor lenger uansett så jeg klarer meg med små porsjoner og derfår slipper jeg unna med telling og veing. For meg fungerer det bra.

I tilleg blar jeg i jevne mellomrom i Atkins boka.

Jeg er gift og har 3 barn. Eldstemann er snart 12 så har jeg en gutt til på 3 og en liten prinsesse på snart 1 år. Jeg har masse å gjøre. Jeg har forlenget permisjonen min frem til august og tenkte å bruke denne siste tiden på meg selv. Trene og slanke meg, komme godt i gang med Atkins før jeg begynner på jobb igjen.

Og ryggen har jeg fikset hos kyrropraktor og nå trener jeg pilates eller går en rask tur på kvelden når barna har lagt seg. (storebror er oppe til 21.30 og er barnevakt for disse små)

for å opsumere: DETTE GÅR SÅ DET SUSER


Et spørsmål til deg: bruker du noe sukkererstatning i så fall hvilken type.

Jeg kjøpte Natren men først da jeg komm hjem oppdaget jeg at det var 87gr karbohidrater i 100 gr sukker. Det syntes jeg var rart.

Lykke til videre, det er hyggelig å høre fra deg. Vi snakkes

Hilsen Edina

edina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-02-06, 13:58   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner på induksjon

Flott at det går bra med deg Edina !
Jeg har tenkt litt på problemet ditt før jeg leste det siste innlegget - og min tanke var at du spiste lite fett. Lav fett Atkins funker som regel ikke. Men nå er jo alt OK, så da skal jeg ikke blande meg !

Opprinnelig lagt inn av edina

Jeg kjøpte Natren men først da jeg komm hjem oppdaget jeg at det var 87gr karbohidrater i 100 gr sukker. Det syntes jeg var rart.

Du må ikke tenke vekt her:

Bare for å sette det litt i perspektiv. 100 gram Natreen er samme søtmengde som 1 kg sukker......

1 ts Natreen veier 0.5 gram og har 0.4 gram karber. Og er like søtt som 1 ts sukker som veier 5 gram !!

Du bruker så lite for å få samme søte virkning.

1 dl Natreen veier 10 gram og har 4 gram karber.
1 dl sukker veier 100 gram .....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-02-06, 14:01   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner på induksjon

Opprinnelig lagt inn av edina

stekt i litt smør-melange

Best å bytte over til meierismør eller kokosfett. Melange er margarin, og margariner er gift.

Velkommen hit, forresten.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 09-02-06, 22:10   #9
Nett
Seniormedlem
 
Nett sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 1.587
Nett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt likt

Sv: Nybegynner på induksjon

Hei edina!
Det går nedover med deg ser jeg, det var godt . Får du i deg nok karber nå?? Det gjør ikke jeg og vekten har stoppet helt opp . Ser vi har gått ned nesten det samme ( jeg: 6 kg siden 1.1.06). Hvor mye skal du ned?

Så du spurte om kosttilskudd i det første innlegget ditt, har du funnet ut av det eller...?
Jeg bruker også Natreen når jeg skal ha noe søtt!

Har du tenkt å starte en journal? (nederst på siden). Det har jeg gjort - veldig greit å få litt tilbakemelding fra andre!!

__________________
Nett
Nett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 14-02-06, 23:00   #10
edina
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 52
Innlegg: 6
edina er på en erverdig vei

Hei alle sammen!!!

Takk for alle tilbakemeldinger!

Ja dette er måten å leve på

Det går sakte men sikert. Jeg har beggynt å bruke kosttilskud fra Solaray (Spektro multivitamin). Jeg kan ikke si at jeg har merket noen forsjel men jeg er i hvert fall på den sikre siden nå.

Og jeg har begynt å bruke ekte smør, det smaker mye bedre.

Det var kjempe fint med en forklaring angående Natren. Nå sjønner jeg mer.

Jeg har tenkt å gå ned i første omgang til 75 kg og så kanskje til 70. Jeg er jo 4 år eldre nå en sist jeg veide under 70 kg, så det er spørs om jeg kler det som før. Jeg er ikke sikker om jeg skal starte logg, jeg har ikke satt meg enda inn i hvordan det fungerer. Jeg har 3 barn og det er ikke lett å komme seg altid på nettet. Jeg kobler meg gjerne på om kvelden når dem har lagt seg. Men ofte er jeg så sliten at jeg ikke har ork.
Men det er veldig morro å stikke innom og se hva folk snakker om og spørre om ting.

Uten denne siden her ville det vart mye vanskeligere. Det er supert med all støtte og gode tips.

Jeg takker dere alle sammen for deres tilbakemeldinger og tips. Det er betryggende å se at folk bryr seg og vil dele sine erfaringer.

Jeg ønsker dere alle sammen farre kilo og likelige hverdag

Mange klemmer fra Edina

edina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Induksjon Nanett Induksjonen 11 16-03-05 13:48
Nybegynner Beat for Beat Marianne Livets lyse side 51 15-12-04 01:40
Er kokosmakroner greit på induksjon? mofe Induksjonen 7 20-09-04 21:29
Kan en gå på induksjon lenger? Amygdala Induksjonen 5 05-07-04 14:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no