Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ny og uvitende

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-11-08, 22:56   #1
lillemy39
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 6
lillemy39 er på en erverdig vei
Talking

Ny og uvitende

Nå er jeg lei av å være frodig og prøver meg på en diett uten karbo, tok av 5 kg før sommeren med dette, men vil ned 10 kg til.....
Men for å være i ketose, må man da være helt uten karbohydrater eller kan man spise litt? Leser 15 g en plass, 20 g en annen plass og 0 g en tredje plass, forvirrende....
Det som er verst er å holde seg borte fra frukt og brød.....savner det,noen som har forslag her?????????????

lillemy39 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 23:02   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Ny og uvitende...

Hei og velkommen.

Anbefaler deg å følge en bestemt filosofi. Er det ketose du vil, så anbefaler jeg ketolysekuren

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 19-11-08, 23:31   #3
valleygirl
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ny og uvitende...

Du skal i hvertfall IKKE ha 0 karbohydrater per dag!

Jeg går på Atkins, som anbefaler 20 per dag de to første ukene, som kalles induksjonsfasen. Så kan du plusse på 5 gram karbohydrater, altså opp til 25 gram og holde det en periode, så kan du gå opp til 30. osv. Poenget til Atkins er da at du skal legge merke til hvor mye karbohydrater du er på når du ikke lenger går ned i vekt. Når det skjer, og dersom du fremdeles har kilo å gå ned, fjern litt karbohydrater og du skal etter teorien da være på et nivå som gjør at du går ned. Men dette var en svært kort versjon som ikke yter Atkins' opplegg rettferdighet. Vil du lære mer om det, bør du låne eller kjøpe en bok om emnet.

Mange her inne går på ketolyse, som jeg ikke kjenner så godt til, men har forstått at mange av prinsippene er de samme. Uansett hva du velger, søk opp ting her på forumet, spør deg fram og prøv ut hva som passer for deg. Masse lykke til!

  Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 18:10   #4
maxiice
Juniormedlem
 
maxiice sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 30
maxiice er på en erverdig vei

Sv: Ny og uvitende...

Opprinnelig lagt inn av valleygirl, her.

Du skal i hvertfall IKKE ha 0 karbohydrater per dag!

Jeg går på Atkins, som anbefaler 20 per dag de to første ukene, som kalles induksjonsfasen. Så kan du plusse på 5 gram karbohydrater, altså opp til 25 gram og holde det en periode, så kan du gå opp til 30. osv. Poenget til Atkins er da at du skal legge merke til hvor mye karbohydrater du er på når du ikke lenger går ned i vekt. Når det skjer, og dersom du fremdeles har kilo å gå ned, fjern litt karbohydrater og du skal etter teorien da være på et nivå som gjør at du går ned. Men dette var en svært kort versjon som ikke yter Atkins' opplegg rettferdighet. Vil du lære mer om det, bør du låne eller kjøpe en bok om emnet.

Mange her inne går på ketolyse, som jeg ikke kjenner så godt til, men har forstått at mange av prinsippene er de samme. Uansett hva du velger, søk opp ting her på forumet, spør deg fram og prøv ut hva som passer for deg. Masse lykke til!

Det er vel mere som spiller inn her om du ligger på 20 eller 30 gram karbo. Du skal rigtig nok ikke ha mere karbo enn at du holder deg i ketose. Det kan godt være 20 gram. men det er totale kalorier som bestemmer om du går ned eller ikke. Hvis du trenger 2500 kalorier om dag for å vedlikeholde vekten din, da går du verken opp eller ned
så kan du trekke fra 500 kalorien. så begynner du å gå ned.
Så må du fordele 2000 kalorier på hovedsakelig fett, så protein, osv.

maxiice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 00:41   #5
valleygirl
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ny og uvitende...

Opprinnelig lagt inn av maxiice, her.

Det er vel mere som spiller inn her om du ligger på 20 eller 30 gram karbo. Du skal rigtig nok ikke ha mere karbo enn at du holder deg i ketose. Det kan godt være 20 gram. men det er totale kalorier som bestemmer om du går ned eller ikke. Hvis du trenger 2500 kalorier om dag for å vedlikeholde vekten din, da går du verken opp eller ned
så kan du trekke fra 500 kalorien. så begynner du å gå ned.
Så må du fordele 2000 kalorier på hovedsakelig fett, så protein, osv.

Nei, sorry, teller ikke kalorier i det hele tatt, så den forklaringen må du lenger ut på landet med Dessuten vet jeg ikke hvor du har tallet 2500 fra. Dersom man skal beregne nødvendig næringsinntak i form av samlet kaloriinntak, så varierer jo det utfra en rekke variabler, bl.a. vekt og alder. Men altså, kalorier er fremmedord på k.

  Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 07:34   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ny og uvitende...

Kalorier? Jeg har gått ned om jeg jeg har spist 3000 kl eller 1500 pr dag, så lenge jeg har holdt karbohydratmengden forholdsvis lav. Kaloritelling er utgått på dato! Jovisst kan det funke, men man SKAL spise seg behagelig mett hver dag, det er en grunn til at de signalene er der

Det som spiller en rolle er hvilke kilder man henter karbohydratene fra. De skal i hovedsak komme fra grønnsaker over jorden (med unntak av løk). Man skal i tillegg ha en god del fett i maten når man ligger så lavt på karbohydrater. På denne måten vil man stabilisere blodsukkeret og insulinproduksjonen, og dette er den virkelige synderen når det kommer til fettlagring og videre overvekt!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 07:37   #7
maxiice
Juniormedlem
 
maxiice sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 30
maxiice er på en erverdig vei

Sv: Ny og uvitende...

Opprinnelig lagt inn av valleygirl, her.

Nei, sorry, teller ikke kalorier i det hele tatt, så den forklaringen må du lenger ut på landet med Dessuten vet jeg ikke hvor du har tallet 2500 fra. Dersom man skal beregne nødvendig næringsinntak i form av samlet kaloriinntak, så varierer jo det utfra en rekke variabler, bl.a. vekt og alder. Men altså, kalorier er fremmedord på k.

Jo, men 2500 var ment som et eksempel. For min egen del ligger jeg på 3500. men jeg er høy og har ganske høy vekt.

Selv om man er i ketose er det ingen selfølge å gå ned i vekt. Kroppen forbrenner først det fettet som er i tarmen, det er da oxo mye mere tilgjengelig for kroppen enn det som er lagret.
Hvis det hele tiden er et rikt overskudd av fett i mage og tarm er det heller ikke behov for å bryte ned kropsfett.
Dette er da ganske innlysende.

maxiice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 07:41   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ny og uvitende...

Opprinnelig lagt inn av maxiice, her.

Jo, men 2500 var ment som et eksempel. For min egen del ligger jeg på 3500. men jeg er høy og har ganske høy vekt.

Selv om man er i ketose er det ingen selfølge å gå ned i vekt. Kroppen forbrenner først det fettet som er i tarmen, det er da oxo mye mere tilgjengelig for kroppen enn det som er lagret.
Hvis det hele tiden er et rikt overskudd av fett i mage og tarm er det heller ikke behov for å bryte ned kropsfett.
Dette er da ganske innlysende.

Ikke innlysende i det hele tatt. Med et lavt insulinnivå og et stabilt blodsukker er det ikke noen forutsetting for fettlagring i noen grad. Det fettet man eventuelt skulle spise for mye vil komme ut av kroppen igjen i form av fettdiaré

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 07:44   #9
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Ny og uvitende...

Jeg teller og begrenser karbohydratene, men spiser meg mett på fett og proteiner. Teller ikke en kalori. Det er det som er så deilig med ketolysekuren: å slippe å gå sulten. Da er det mye letter å ikke sprekke.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 08:49   #10
Sirius
Medlem
 
Sirius sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslojente i Bergen
Alder: 41
Innlegg: 222
Sirius har en fantastisk aura rundt segSirius har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ny og uvitende

Kalorier?....What the f*?

__________________
Karbojunkie in recovery
Ikke lavkarbo for vektnedgang, men for de andre frynsegodene!
Mål: Stabilisere blodsukkeret, curbe cravings, drikke nok vann, trene jevnlig, få ro i sjelen...

Bilder av matretter
Sirius er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins vedklikehold - for life! Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 11:45   #11
maxiice
Juniormedlem
 
maxiice sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 30
maxiice er på en erverdig vei

Sv: Ny og uvitende...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Kalorier? Jeg har gått ned om jeg jeg har spist 3000 kl eller 1500 pr dag, så lenge jeg har holdt karbohydratmengden forholdsvis lav. Kaloritelling er utgått på dato! Jovisst kan det funke, men man SKAL spise seg behagelig mett hver dag, det er en grunn til at de signalene er der

Det som spiller en rolle er hvilke kilder man henter karbohydratene fra. De skal i hovedsak komme fra grønnsaker over jorden (med unntak av løk). Man skal i tillegg ha en god del fett i maten når man ligger så lavt på karbohydrater. På denne måten vil man stabilisere blodsukkeret og insulinproduksjonen, og dette er den virkelige synderen når det kommer til fettlagring og videre overvekt!

Mulig du har en vedlikeholds nivå på over 3000 kalorier, jeg står fast på at en trenger å ligge 500 kalorier under vedlikeholdsnivå

Så lenge det finnes fett i blodet trengs ikke mere fett fra depoene.

maxiice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 12:12   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ny og uvitende...

Opprinnelig lagt inn av maxiice, her.

Mulig du har en vedlikeholds nivå på over 3000 kalorier, jeg står fast på at en trenger å ligge 500 kalorier under vedlikeholdsnivå

Så lenge det finnes fett i blodet trengs ikke mere fett fra depoene.

Du kan jo fortsette å si det uten at det blir mer sant. Mener du at man ikke skal spise seg mett?
Enkelte her inne har et kaloriinntak på både 4000 og 5000 kalorier, spesielt de som følger Skaldeman. De går fortsatt ned i vekt.
Nei, vedlikehold. Det betyr jo at man holder vekta. Jeg sa at jeg gikk NED i vekt.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 14:17   #13
maxiice
Juniormedlem
 
maxiice sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 30
maxiice er på en erverdig vei

Sv: Ny og uvitende...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Du kan jo fortsette å si det uten at det blir mer sant. Mener du at man ikke skal spise seg mett?
Enkelte her inne har et kaloriinntak på både 4000 og 5000 kalorier, spesielt de som følger Skaldeman. De går fortsatt ned i vekt.
Nei, vedlikehold. Det betyr jo at man holder vekta. Jeg sa at jeg gikk NED i vekt.

Hvis du sier det så. Det klinger ikke hert rett hos meg, men ingen ting er jo bedre enn å spise vilt med fett hver dag, og stadig gå ned i vekt.

Så du forresten dokumentare "Feeders"

maxiice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 15:03   #14
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Ny og uvitende

maxiice, jeg har også vært en ketoTviler.
Spiser nu psykedeliske mengder fett, og går ned. Kaloriberegna fedondietten min, og fant ut at jeg lå på rundt 2700 der, og da sto vekta bom stille.

Ja til fett. Spesielt er jeg nu glad i cocosa. Ja, den smaker stearinlys med kokos, men duverden så bra den fungerer før og etter trening. Reine karboboosten

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 15:19   #15
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ny og uvitende...

Opprinnelig lagt inn av maxiice, her.

Hvis du sier det så. Det klinger ikke hert rett hos meg, men ingen ting er jo bedre enn å spise vilt med fett hver dag, og stadig gå ned i vekt.

Så du forresten dokumentare "Feeders"

Jeg vet at det er en uvant tankegang, og i en lavkaloriverden stemmer det også, men fettet går jo ikke i blodet om det ikke er noe å som kan frakte det dit!

Og vilt med fett, tjo. Jeg spiste mye fet mat, det gjør jeg fortsatt, men jeg følte ikke at det var vilt . Men et optimalt forholdstall på f.eks Ketolyse og Atkins induksjon er 70(fett)/20(proteiner)/5 (karbohydrater). Man kan regne ett gram proten pr kg kroppsvekt, om man spiser for mye provoserer man til at det omgjøres til glukose i leveren. Men om man følger prinsippene og bare konser på kh-inntaket, så går det meste av seg selv

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 16:37   #16
maxiice
Juniormedlem
 
maxiice sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 30
maxiice er på en erverdig vei

Sv: Ny og uvitende...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg vet at det er en uvant tankegang, og i en lavkaloriverden stemmer det også, men fettet går jo ikke i blodet om det ikke er noe å som kan frakte det dit!

Og vilt med fett, tjo. Jeg spiste mye fet mat, det gjør jeg fortsatt, men jeg følte ikke at det var vilt . Men et optimalt forholdstall på f.eks Ketolyse og Atkins induksjon er 70(fett)/20(proteiner)/5 (karbohydrater). Man kan regne ett gram proten pr kg kroppsvekt, om man spiser for mye provoserer man til at det omgjøres til glukose i leveren. Men om man følger prinsippene og bare konser på kh-inntaket, så går det meste av seg selv

Nå begynner det å bli teknisk Litt enkelt: Fettet går fra magesekken og inn i tarmen. Der blir det spaltet av galle. Nå kan det suges opp av tarmtottene Fra tarmtottene spres de videre ut i blodet (til portvenen), slik at blodet kan frakte næringsstoffene videre til leveren, der de omdannes og spres ut via blodbanen til den enkelt celle. Blant det som suges opp av tynntarmen er vann, mineraler som jern, kalsium, klor og natrium, gallesalter som finnes i galle, vitaminer, fettmolekyler, aminosyrer og monosakkarider

Alt dette skjer uten insulin, er det insulin til stede vil kroppen gjerne lagre noe av fettet i depoene.

maxiice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 11:00   #17
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Ny og uvitende

Jeg er etterhvert ganske sikker på at det ikke er så enkelt at kroppene våre har et kaloriregnskap på den måten

Vet at fett spaltes av galle - og mener å huske at pankreaslipase? også er med på prosessen. Men suger nødvendigvis tarmtottene opp alt? Ser veldig forskjell på hvordan fordøyelsen min fungerer med mere fett i kosten. Har både fetere og enklere avføring når jeg spiser godt med fett (beklager detaljer - den flyter oftere også når jeg spiser mere fett - noe som vel viser at det kommer mere fett ut også)

Jeg mener å ha lest et sted at kroppen har en grense for hvor mye fett den klarer å ta opp i forhold til tid. Spiser vi mere vil det enten gi mere fett i avføring eller eventuelt oppkast. Kroppen er ganske smart når den får det den trenger.

Og hva går energien til om vi tar opp flere kalorier fra fett? Det er mange som opplever at kroppen fungerer bedre - som at de blir varmere på hender og føtter. Dermed vil kanskje noe av energien brukes til bl.a. varmeøkning?

Fett er jo også byggestener for kroppen, og viktig i cellemembraner, til steroide hormoner, til å reparere årene med, . Jeg tror at fordi våre kroppene våre fungerer bedre når vi gir dem riktig næring (tror sammensetningen kan være individuell, vi er alle forskjellige), så vil kroppen også bruke flere kalorier og fungere mere optimalt når den får det den trenger.
Det står mye interessant om fett hos Weston A. Price Foundation. Bl.a. om fett og lunger, nyrer, hjertesykdom og mye mer

Selv opplever jeg å være mere våken, ha mere energi - og dermed sikkert bevege meg noe mer og bruke mer energi på den måten.

Samtidig har jeg gått ned mange kilo på å spise mange flere kalorier og trene MYE mindre enn jeg gjorde før. Jeg har i mange år trent relativt hardt, og spist betydelig færre kalorier enn jeg gjør nå. Selv om det er noen år siden. Jeg la på meg jevnt og trutt, selv om jeg så jeg spiste mindre enn flere av de andre på laget, og jeg var høyere og tyngre enn de fleste.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 11:42   #18
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ny og uvitende

Beklager, jeg så ikke dette før nå. Zincite svarer så bra at jeg bare bøyer meg i støvet

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 12:11   #19
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Ny og uvitende

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Jeg er etterhvert ganske sikker på at det ikke er så enkelt at kroppene våre har et kaloriregnskap på den måten

Vet at fett spaltes av galle - og mener å huske at pankreaslipase? også er med på prosessen. Men suger nødvendigvis tarmtottene opp alt? Ser veldig forskjell på hvordan fordøyelsen min fungerer med mere fett i kosten. Har både fetere og enklere avføring når jeg spiser godt med fett (beklager detaljer - den flyter oftere også når jeg spiser mere fett - noe som vel viser at det kommer mere fett ut også)

Jeg mener å ha lest et sted at kroppen har en grense for hvor mye fett den klarer å ta opp i forhold til tid. Spiser vi mere vil det enten gi mere fett i avføring eller eventuelt oppkast. Kroppen er ganske smart når den får det den trenger.

Og hva går energien til om vi tar opp flere kalorier fra fett? Det er mange som opplever at kroppen fungerer bedre - som at de blir varmere på hender og føtter. Dermed vil kanskje noe av energien brukes til bl.a. varmeøkning?

Fett er jo også byggestener for kroppen, og viktig i cellemembraner, til steroide hormoner, til å reparere årene med, . Jeg tror at fordi våre kroppene våre fungerer bedre når vi gir dem riktig næring (tror sammensetningen kan være individuell, vi er alle forskjellige), så vil kroppen også bruke flere kalorier og fungere mere optimalt når den får det den trenger.
Det står mye interessant om fett hos Weston A. Price Foundation. Bl.a. om fett og lunger, nyrer, hjertesykdom og mye mer

Selv opplever jeg å være mere våken, ha mere energi - og dermed sikkert bevege meg noe mer og bruke mer energi på den måten.

Samtidig har jeg gått ned mange kilo på å spise mange flere kalorier og trene MYE mindre enn jeg gjorde før. Jeg har i mange år trent relativt hardt, og spist betydelig færre kalorier enn jeg gjør nå. Selv om det er noen år siden. Jeg la på meg jevnt og trutt, selv om jeg så jeg spiste mindre enn flere av de andre på laget, og jeg var høyere og tyngre enn de fleste.


Mener du anabole eller katabole steorider nu? Er de anabole, er jo dette dødsinteressant for alle som bygger.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 25-11-08, 12:48   #20
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Ny og uvitende

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Mener du anabole eller katabole steorider nu? Er de anabole, er jo dette dødsinteressant for alle som bygger.

Du spør nok litt utenfor mitt kunnskapsområde Skulle gjerne kunne svare mere sikkert.
Legger ved en illustrasjon av steroidhormonene og hvordan de henger sammen, så kanskje du kan forske litt på det selv? Jeg har lært mest i forhold til hormonbalanse for kvinner - og lite i forhold til bygging av muskler.
Som du ser er det anabole steroider med i kjeden, og slik jeg forstår det vil kroppen justere ut i fra behovet dersom den har de riktige byggestenene. Hvordan den definerer balansen mellom katabole og anabole vet jeg dessverre ikke.

Når vi går inn lenger ned i kjeden med tilskudd - som østrogener, vil det være vanskeligere for kroppen å finne omtalte balanse. Vi utsettes også for ganske sterk østrogenpåvirkning fra miljoøet, og derfor vil vi ofte ha glede av å tilføre pregnenolon eller progesteron (bioidentiske, som kroppen klarer bryte ned om det er mer enn vi trenger...). Dette kan kroppen bruke til komme nærmere den omtalte balansen.
Dr. Ims har oversatt noen bøker av Dr. John Lee - men de jeg har lest går altså mest på kvinner og ubalanser vi lett får ...

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Kakadesteroidhormoner.jpg (12,9 KB, 7 visninger)
Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-11-08, 14:23   #21
maxiice
Juniormedlem
 
maxiice sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 30
maxiice er på en erverdig vei

Sv: Ny og uvitende

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Mener du anabole eller katabole steorider nu? Er de anabole, er jo dette dødsinteressant for alle som bygger.

Fett er viktig for testosteron produksjonen. Det er derfor enkelte anbefaler 75 gram fett selv om du er på slankern,

maxiice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 09:55   #22
Caprifolium
Medlem
 
Caprifolium sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 54
Caprifolium er ny på veien

Sv: Ny og uvitende...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Men et optimalt forholdstall på f.eks Ketolyse og Atkins induksjon er 70(fett)/20(proteiner)/5 (karbohydrater). Man kan regne ett gram proten pr kg kroppsvekt, om man spiser for mye provoserer man til at det omgjøres til glukose i leveren. Men om man følger prinsippene og bare konser på kh-inntaket, så går det meste av seg selv

Flott med disse forholdstallene, men det er noe jeg ikke klarer å finne helt entydige svar på:
Hvordan skal jeg få i meg en såpass høy prosentandel med fett, når fløte og ost, for eksempel, skal begrenses under induksjon på Atkins?

Jeg er tidligere vegetarianer, men spiser nå noe hvitt kjøtt, fisk/sjømat og fete meieriprodukter.
Jeg har foreløpig overlevd på fløte i (den koffeinfrie)kaffen, og endel ost i feks eggerøre + smør ved steking.... blir litt forvirra her...

Caprifolium er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/LCHF tilpasset graviditet. Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 11:05   #23
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ny og uvitende...

Opprinnelig lagt inn av maxiice, her.

Mulig du har en vedlikeholds nivå på over 3000 kalorier, jeg står fast på at en trenger å ligge 500 kalorier under vedlikeholdsnivå

Så lenge det finnes fett i blodet trengs ikke mere fett fra depoene.

Er du sikker på du ikke blander fett og sukker? Såvidt jeg har lært gjelder dette for sukker i blodet og i tarmen...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no