Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Hvor ille er light bruser?

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-11-15, 06:04   #26
scnuppa80
Medlem
 
Medlem siden: May 2014
Hvor: Røros
Innlegg: 191
scnuppa80 er ny på veien

Sv: Hvor ille er light bruser?

Snakker om både reflux og syre i blodet . Generelt er ikke kroppen glad i for mye syre.

Jeg har også lest forskninger på aspartam og andre kunstige søtstoffer. Og resultatene er vel så godt som trygt en dag og utrygt neste. Som alle slike debatter , f.eks bacon som det nettopp ble sagt er livsfarlig..

Jeg vil ikke påberope meg at jeg sitter med fasit altså , men er naturlig skeptisk til kunstig fremstilt stoffer som brukes som næring og tenker selv at mange av disse stoffene er så "nye" og blir mer og mer brukt at det er vanskelig å ha god nok forskning på langtidseffekten.

scnuppa80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 07:46   #27
Yodette
Medlem
 
Yodette sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2015
Hvor: Lørenskog
Alder: 54
Innlegg: 63
Yodette er på en erverdig vei

Sv: Hvor ille er light bruser?

Blodet holdes alltid innenfor det smale feltet det skal, altså. Det har førstepriorotet, så blodets pH påvirkes ikke egentlig av syreinnholdet i det vi spiser. Men andre organer kan få mer å gjøre. Bukspyttkjertelen for eksempel. Den skiller ut kalsiumkarbonat som nøytraliserer syren fra magesekken (både den syren som vi selv produserer og annen syre vi har inntatt). I denne type bufringsprosesser, må kalsiumet komme et sted fra. Er det ikke nok å ta av, vil kroppen kunne mobilisere fra bundet form i bein og tenner.

Egentlig litt off topic men kom på det nå. Vet ikke om dere har opplevd det, men jeg har noen ganger i livet hatt så lav pH i magesekken at "alt liv opphører". Spesielt sånn som kan skje etter mye rødvin... Dvs. at magesekken mister evnen til å trekke seg sammen og tømme innholdet videre riktig vei. Da ligger det bare der og skaper kvalme til man spyr opp det sure som er der. Sånn er det med kuer også. Blir pH for lav i vomma, dør de encellede organismene som fordøyelsen er helt avhengig av og vomma stanser opp så ingenting kommer videre. Litt krise faktisk. (Sorry ass. Er spesielt interessert i sånt. Yrkesskade).

__________________
Påskemål:


Hovedmål:
Yodette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 09:05   #28
scnuppa80
Medlem
 
Medlem siden: May 2014
Hvor: Røros
Innlegg: 191
scnuppa80 er ny på veien

Sv: Hvor ille er light bruser?

Det har du rett i Yodette. Sitter på nattevakt og har googlet litt om emnet og leser at andre organer og bindevev kan få problemer hvis miljøet er for surt. Blodet blir nok alltid prioritert

Å angående rødvin, ja det tror jeg at jeg har vært borti ! Men aldri tenkt på det sånn Spiser protonpumpehemmere fast så jeg lever med redusert mengde magesyre, og har ved inntak av rødvin opplevd dette. Nå drikker jeg ikke lengre rødvin pga av at den trigger syre, tabletter eller ei, men har det vært noe jeg har spydd av (ofte) innen alkoholer så er det den !
Men nå det er sagt, pga lavkarbo og vektnedgang så er syreplagene mine meget bedre så nå tar jeg kun tablett annenhver dag, og håper at ved videre vektnedgang at jeg en gang skal bli så bra at jeg kun kan ta ved behov. For det er jo aldeles ikke bra å redusere syra hele tiden, den er jo der for en grunn ! Problemet er at den kommer på feil plass ( spiserør)

scnuppa80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 17:37   #29
Tetra
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2013
Hvor: Med kjæresten <3
Alder: 37
Innlegg: 138
Tetra er på en erverdig vei

Sv: Hvor ille er light bruser?

Når dere skriver "om man tåler det", betyr det om man blir godtesyk av lettbrus eller om man stopper å gå ned i vekt?
Jeg kan drikke lettbrus uten å få søtsug etter annet godteri. Betyr det at jeg da kan drikke dette uten problemer?
Jeg har gått på lchf i noen få uker å ser ut til å ha jevn nedgang

__________________



Tetra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 17:55   #30
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvor ille er light bruser?

Opprinnelig lagt inn av Tetra, her.

Når dere skriver "om man tåler det", betyr det om man blir godtesyk av lettbrus eller om man stopper å gå ned i vekt?
Jeg kan drikke lettbrus uten å få søtsug etter annet godteri. Betyr det at jeg da kan drikke dette uten problemer?
Jeg har gått på lchf i noen få uker å ser ut til å ha jevn nedgang

Ja.. Om man får søtsug, blir i dårlig form på et eller annet vis eller om det stopper nedgangen.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Posesaus, hvor ille er det? index Spørsmål om matvarer og oppskrifter 12 26-09-11 00:18
Fløte/krem - hvor ille? alvepiken Spørsmål og svar 9 06-07-11 12:09
Hvor ille er dette syltet fra lerum? Mellon Lavkarbo generelt 0 02-02-09 21:53
Hvor ille er dette? geysirland Ketolysekuren 6 24-08-07 18:16
Alkohol og ketose - hvor ille? Chumpsy Ketolysekuren 3 26-08-05 23:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no