Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Olje

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-10-07, 08:37   #1
LilleRosin
Seniormedlem
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 58
Innlegg: 1.244
LilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlys

Olje

Jeg gikk over fra Ketolyse til Lindberg på mandag. Det jeg er litt usikker på er: Må man bruke kaldpresset olje når man steker også?? Den kaldpresset oljen er jo mye dyrere. Jeg tittet litt i boka, men kunne ikke se noe. Skal love å lese boken litt nøyere senere.

__________________


LilleRosin sin journal
LilleRosin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 08:55   #2
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Olje

Hvis spørsmålet er om du kan bruke oljer som ikke er kaldpresset, så er svaret nei. Varmpressede oljer kan inneholde kreftfremkallende og betennelsesfremmende stoffer som oppstår under produksjonen. Du finner mer info om det hvis du søker på transfett, herdet fett, hydrogenisert fett.

Jeg steker i meierismør, men husk at du skal ha umettet fett stort sett i alle måltider, så jeg har alltid olje i tillegg. F.eks steker jeg kjøttdeigen til gryteretten i meierismør og rører inn en ss olje i gryteretten før jeg spiser.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 09:04   #3
LilleRosin
Seniormedlem
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 58
Innlegg: 1.244
LilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlys

Sv: Olje

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

Jeg steker i meierismør, men husk at du skal ha umettet fett stort sett i alle måltider, så jeg har alltid olje i tillegg. F.eks steker jeg kjøttdeigen til gryteretten i meierismør og rører inn en ss olje i gryteretten før jeg spiser.

Takk for svar!!

Ok. Så jeg kan steke med meierismør på Fedon Lindberg også altså?? Så bruker jeg 1 ss kaldpresset olje i tillegg? (Jeg fant en ganske rimelig en på Kiwi i hvertfall)

__________________


LilleRosin sin journal
LilleRosin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 09:12   #4
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Olje

Jeg gjør ihvertfall det, men jeg spiser vel litt mer fett enn det som står i boken. På fedon-kurset lærte vi å bruke 2 ss fett til hvert måltid, og det er vel dobbelt av det som er anbefalt i boken. Du må finne riktig balanse mellom næringsstoffene for deg.

Ja, du kan bruke meierismør på Lindbergs, så lenge det ikke går på bekostning av inntaket av fettsyrer med omega 3/6/9.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 13:13   #5
LilleRosin
Seniormedlem
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 58
Innlegg: 1.244
LilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlys

Sv: Olje

En annen ting jeg lurer på. Dere sier at vi skal bruke ca. 2 ss kaldpresset olje til hvert måltid. Dette klarer ikke jeg altså. Jeg liker IKKE smaken på denne oljen, og synes den ødelegger smaken på maten. Kan jeg heller ta en spiseskje med olje ett par ganger om dagen, og skylle ned med noe??

__________________


LilleRosin sin journal
LilleRosin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 14:19   #6
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Olje

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

En annen ting jeg lurer på. Dere sier at vi skal bruke ca. 2 ss kaldpresset olje til hvert måltid. Dette klarer ikke jeg altså. Jeg liker IKKE smaken på denne oljen, og synes den ødelegger smaken på maten. Kan jeg heller ta en spiseskje med olje ett par ganger om dagen, og skylle ned med noe??

Ta 1 ss ca i hvert måltid, det er det som står i boken. Eller spis fet fisk, avocado, oliven.
Jeg liker heller ikke smaken av oljen, så jeg tar udo's choice som kosttilskudd blandet med juice til hvert hovedmåltid.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 14:24   #7
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Olje

Hvilken "denne oljen"? Det finnes mange ulike oljer å bruke. Oliven og Raps er de beste, og det finnes ulike merker av dem som smaker ulikt. Så jeg vil anbefale deg å prøve litt ulike merker for å finne noen du liker godt.

Jeg er veldig glad i Iljada sin kaldpressede olivenolje som vi kjøper på Meny.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 15:04   #8
LilleRosin
Seniormedlem
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 58
Innlegg: 1.244
LilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlys

Sv: Olje

Opprinnelig lagt inn av Lise, her.

Jeg er veldig glad i Iljada sin kaldpressede olivenolje som vi kjøper på Meny.

Takk for tips. Jeg har kjøpt Eldorado sin kaldpresset olje på Kiwi. Men den jeg smakte på før det var vel Iljada sin. Det er liksom den oljesmaken jeg ikke klarer. Synes maten blir vond av den smaken.

__________________


LilleRosin sin journal
LilleRosin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 15:05   #9
LilleRosin
Seniormedlem
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 58
Innlegg: 1.244
LilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlys

Sv: Olje

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

Jeg liker heller ikke smaken av oljen, så jeg tar udo's choice som kosttilskudd blandet med juice til hvert hovedmåltid.

Kunne kanskje være ett alternativ for meg også. Takk for tips!

__________________


LilleRosin sin journal
LilleRosin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva er beste olje? Kanutten Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 20-09-07 18:06
Får jeg nok fett eller skal jeg bruke mct olje i tillegg ... Lindabtn Ketolysekuren 53 17-09-07 20:55
Kokos olje vs Oliven olje (extra virgin begge to) JEDI Spørsmål og svar 1 25-10-06 19:09
Bacon og olje Anitave Lavkarbo generelt 7 01-07-06 00:56
Olje og gresskarkjerner THE Induksjonen 4 03-04-05 14:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no