Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Dohjelp

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-02-07, 11:29   #1
Gaigan
Nytt Medlem
 
Gaigan sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Drammen
Alder: 51
Innlegg: 6
Gaigan er på en erverdig vei

Dohjelp

Hei, er det noen som har ett tips på hva man kan gjøre får å komme seg på do.... nå er det full stopp, å blir nesten litt desperat kjenner jeg, HJELP!

Gaigan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 11:40   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Do hjelp

Hard mage har som regel 3 årsaker:

  • Ikke nok fiber
  • Ikke nok vann
  • Ikke nok trening/bevegelse
Som regel er det en kombinasjon av de tre.
Den feilen de fleste gjør er at de ikke spiser nok grønnsaker. Full kvote etter tillatte lista er veldig viktig.


De beste fiberkildene når det gjelder grønnsaker er: Brokkoli, blomkål, asparges, asparges bønner, grønnkål, fennikkel og bok choi (ligner på kinakål).

Det er viktig å drikke mye vann, men - ikke alt på en gang. Minst 2.5 liter pr dag - spredd utover hele dagen. Det kan også lønne seg å kutte ut koffeinholdige drikker som kaffe, te eller Cola.

Jeg anbefaler også å spise 1 fiber rik med solsikkefrø om morgenen sammen med frokosten. ca. 3.7 karber pr skive. Atkins skal ha laget sin egen "fiberrik" - men tror ikke den kommer i salg i Norge.


I tillegg er det lurt å få i seg nok fett. Om du orker kan du ta en spiseskje olje av et eller annet slag i tillegg til det du har i maten. Det løsner magen noe....

linfrø, psyllium husk og slike ting trekker væske ut fra tarmen og er ikke så veldig lurt. Da blir det som regel hardere.

God bedring !


__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 12:48   #3
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Do hjelp

En kopp kokoskakao fungerer glimrende som smørning for trege tarmer Masse fett!

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 14:51   #4
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Do-hjelp

Vanligvis ordner dette seg av seg selv etter noen dager.
Blir det ikke bedre etter 3-4 dager så kan det hjelpe med fiber eller ekstra stort inntak av fett. Hvis du nettopper begynt på Atkins så er det ikke unormalt at det stopper opp litt i begynelsen.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 14:58   #5
Charmtassen
Seniormedlem
 
Charmtassen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 63
Innlegg: 7.717
Charmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastisk

Sv: Do-hjelp

Torkil (ketolyse-doktoren vår) pleier å anbefale 1/2 teskje med magnesiumoxid/oxyd daglig. Men ikke bruk for mye for da kan du risikere å bli sittende på do hele dagen isteden.
Han anbefaler også varmt litt mosjon og å drikke mye vann.
Tvi-tvi!

__________________
Sneglen kommer også frem!


Charmtassen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 21:29   #6
Gaigan
Nytt Medlem
 
Gaigan sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Drammen
Alder: 51
Innlegg: 6
Gaigan er på en erverdig vei
Wink

Sv: Do-hjelp

Opprinnelig lagt inn av Gaigan, her.

Hei, er det noen som har ett tips på hva man kan gjøre får å komme seg på do.... nå er det full stopp, å blir nesten litt desperat kjenner jeg, HJELP!



Takk for kjempebra tips dere.... Da er det bare å prøve å se hvordan det går....

Gaigan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-02-07, 23:31   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Do hjelp

Kanskje ikke å anbefale, men sukkerfritt godteri pleier å sette fart på systemet enten man trenger det eller ikke... hvis det er skikkelig krise liksom.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 01:17   #8
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Do-hjelp

Opprinnelig lagt inn av Gaigan, her.

Hei, er det noen som har ett tips på hva man kan gjøre får å komme seg på do.... nå er det full stopp, å blir nesten litt desperat kjenner jeg, HJELP!

Eller kan det være at du går mindre på do nå enn før fordi du spiser ren mat som kroppen nyttigjør seg bedre enn før?

Jeg merker ihvertfall veldig mye forskjell på dobesøk når jeg spiser Atkins etter planen og når jeg spiser mere usunn mat.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 14:30   #9
Snikende Saccosekk
Medlem
 
Snikende Saccosekk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 118
Snikende Saccosekk har en fantastisk aura rundt segSnikende Saccosekk har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Do-hjelp

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe, her.

Eller kan det være at du går mindre på do nå enn før fordi du spiser ren mat som kroppen nyttigjør seg bedre enn før?

Jeg merker ihvertfall veldig mye forskjell på dobesøk når jeg spiser Atkins etter planen og når jeg spiser mere usunn mat.

Amen to that. En vanlig feil er at man blander sammen sjeldnere avføring med forstoppelse.

Hvor lenge er det siden forrige bommelom?

__________________

startvekt: 165kg - mars 2011
Snikende Saccosekk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spisdegslank + egen Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 14:36   #10
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Do hjelp

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Kanskje ikke å anbefale, men sukkerfritt godteri pleier å sette fart på systemet enten man trenger det eller ikke... hvis det er skikkelig krise liksom.

Fra spøk til revolver: Noen (f eks meg) får bare forferdelig mageknip av maltitol ... ikke mer fart på sakene

I går hadde jeg vondt i magen og masse luft. Drakk kamillete og lakrisrotte (lakrisrot-te altså, ikke en ny godterivariant i familie med sjokolademus) - det hjalp faktisk med en gang, reduserte ihvertfall smertene. Begge er anbefalt for alle slags magetrøbbel - og de smaker kjempegodt også

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 17:29   #11
Gaigan
Nytt Medlem
 
Gaigan sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Drammen
Alder: 51
Innlegg: 6
Gaigan er på en erverdig vei

Sv: Do-hjelp

Opprinnelig lagt inn av Snikende Saccosekk, her.

Amen to that. En vanlig feil er at man blander sammen sjeldnere avføring med forstoppelse.

Hvor lenge er det siden forrige bommelom?

Jeg fikk faktisk gått på do i går, tror det skyldes at jeg spiste en ganske fett middag.
Men før det var det kanskje 5 dager siden, og jeg pleier å gå på do hver dag, men jeg har jo vært tregere etter jeg begynte på Atkins, jeg er på 4 uka nå... og har faktisk tatt av 8 kilo, så det er jeg kjempe-fornøyd med.

Gaigan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-02-07, 17:38   #12
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Do hjelp

5 dager er jo ingenting..jeg kan gå det dobbelte jeg tror jeg..Har aldri talt helt...

Men jeg merker forskjell på sjelden avføring og forstoppelse..
Forstoppelse er heelt jævlig...Du MÅ på do, og du tror du skal, men så er det tett....rett og slett..
Og jeg får luftplager, og kjempevondt i fordøyelsen...

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no